Morgen starten met jonge honden cursus, toch wel spannend.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Morgen starten met jonge honden cursus, toch wel spannend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 08:51

Morgen mag ik eindelijk met onze (deeltijd) hond op jonge honden cursus.
Ze is nu 7 maanden en heeft helaas door een virus de puppy cursus al gemist.
Zo'n 2 maanden is ze zeer regelmatig bij ons en omdat mijn ervaring met honden niet heel groot is wilde ik heel graag met haar op cursus.
Dit vond de eigenaar gelukkig alleen maar leuk.
Maar begin het nu wel heel erg spannend te vinden.
Ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten.
Wat nou als ze een heleboel nog niet kan wat de andere (waarschijnlijk stukje jongere ) honden in de groep al wel kunnen.

Ook is ze heel snel afgeleid en ben heel benieuwd hoe ze morgen reageert als er zoveel honden om haar heen zijn.
Vriendinlief moet helaas werken morgen dus moet nog alleen ook.

Waarom dit topic? Deels gewoon even van me afschrijven. Maar misschien heeft iemand nog tips?

Afbeelding
Het gaat om deze kleine draak Saar kruising Friese stabij x Heidewachtel

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:57

Gewoon heen gaan en zien hoe het gaat. Ik dacht met ons hondje ook dat we echt een stuk slechter waren dan de rest, maar nu is ze één van de beste ;)
Gewoon gaan en lol hebben en niet te veel denken, wat andere mensen van je denken :(:)
Iedereen komt daar om te leren, wees maar niet bang ;)
Veel plezier en succes op de hondenclub!!

EmptyWords

Re: Morgen starten met jonge honden cursus, toch wel spannend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:05

een goede hondenclub kan jou hiermee helpen. dan maakt het niet uit dat je nog vanalles gemist hebt en ze zouden moeten toejiuchen dat je ervaring op wilt doen en wilt leren zo goed mogelijk met de hond om te gaan.
fijn ook dat de eigenaar er volledig achter staat da tje dit gaat doen. super leuk!

en mijn tip: ga genieten. de cursus moet leuk zijn voor jou en de hond en je zult zien dat de hond iedere zaterdagochtend staat te springen om met je aan het werk te mogen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:10

Maak je niet druk. Van puppy cursus hebben de meesten ook nog niets geleerd.
Het is allemaal nog basis werk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:10

Je gaat niet voor niets naar de cursus als de hond alles al zou kennen hoef je er niet naar toe. En de cursus is voor hond en baas. Gewoon over je heen laten komen. Altijd mooi om te zien hoe de honden en ook baasjes vooruit gaan.
Gewoon lekker gaan genieten van de tijd samen met andere hondenliefhebbers.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 10:13

Heb er wel echt super veel zin in!
Dus dat komt goed. Lijkt me ook echt heel leuk om te doen.
Zou als het goed gaat en de hond nog steeds regelmatig bij ons is (waar ik wel vanuit ga) ook heel graag alle vervolg cursussen willen doen.

Bedankt voor jullie reacties. :D

Krijg er steeds meer zin in!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:04

Wij hebben met onze Bordercollie en Jack Russel x Chihuahua geen puppycursus gedaan, maar wel jonge honden. Totaal geen probleem hoor! :)
Het examen was bij ons; Paar figuurtjes tussen pionnen door met de hond netjes naast je, zit, paar seconden af liggen, daarna roepen en voor je zitten, betasten (Tandjes kijken bijv) door de instructeur en daarna even een stukje rennen (Draven zegmaar) met de hond naast je.

Alle honden waren aan het begin ongeleide projectielen, maar aan het eind zijn ze allemaal geslaagd :) Geen zorgen maken dus!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:39

Het was heel leuk. Maar ik wilde veel te graag dat t goed ging dus vervolgens was ik te gefrustreerd waardoor ze natuurlijk niet luisterde :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:46

Leuk dat je op training gaat met haar! Hou in gedachten dat het geen wedstrijd is. Training is juist om dingen te leren dus verwacht niet dat ze gelijk iets kan als je het 1x vraagt. Daarbij is het voor de hond ook allemaal nieuw en de andere honden zijn een grote afleiding.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:52

Elke hond heeft zijn eigen niveau. De een doet dit sneller en de ander dat. Wat mijn ervaring is met de cursus hier is dat ze iedereen apart helpen. En de een krijgt wat meer aandacht voor het ene onderdeel en het ander voor het andere. Dat ze snel afgeleid is daar zijn het jonge honden voor. Maar door middel van een beloning en vrolijke stem heb je zo hun aandacht weer. Vergeet niet dat je gaat om te leren. Geniet ervan.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:05

Ik ben op het moment aspirant trainer bij ons op de club en geloof me, iedereen maakt fouten en daarom ben je er. De cursus bij ons duurt 13 weken meestal en wij zeggen altijd, 11 weken cursus voor de baas en 2 weken cursus voor de hond. Zeker bij de puppygroep en de daarop volgende groep.
Niets om je voor te schamen dus en je intenties zijn goed, zolang je aantoont dat je wil en ook thuis oefent(!) dan komt alles goed! Bovendien zijn trainers dan al veel sneller bereid om aandacht en energie in je te steken als ze zien dat je wil.
Daarbij, ik zit zelf in de hoogste groep maar ik maak ook nog zo veel fouten :') En dan heb ik een trainer die álles ziet en die ieder foutje dus opmerkt -O-

Dus, no worries! Het is leuk en goed om lekker bezig te zijn met je hond en je wordt er nooit stommer van!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 11:50

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden. Dat helpt zeker.

Mn grootste frustratie is ook dat ze t zo goed kan. Als ze niet afgeleid is.

We moesten net kom voor oefenen. Wat ze nog niet kende. Daar bleef ze vooral aan de riem trekken. En net met uitlaten vraag ik t één keer en meteen reactie en keurig voor komen zitten. Haha kleine draak.

Wil gewoon te graag. Gelukkig gaat volgende week vriendinlief mee. Hopelijk houdt zij me een beetje rustig

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:07

Ook dat is geen vreemd iets : :P
Alle honden doen het thuis veel beter als op de club, daar hebben ze nou eenmaal véél meer prikkels en zijn zoveel leuke hondjes waar je mee kunt spelen. Een hele hoop leuke mensen die je kunnen knuffelen of koekjes hebben enzovoort. Vandaar dat het thuis altijd veel beter gaat dan op de training, ze kunnen dan gewoon makkelijker de focus bij de baas houden.
Probeer dan thuis vooral veel aandachtsoefeningen te doen zodat je daar op de training profijt van hebt en dan de aandacht er net wat makkelijker bij kan krijgen.

Wij maken er ook altijd een grapje van, als een hond iets niet doet roepen wij altijd al 'Ja maar thuis doet ie het wel' :')

Komt allemaal goed! Is ook pas haar eerste keer geweest :o

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 12:33

Ik weet t ik weet t :')

Nu nog het dan ook zo voelen haha.
Snap ook wel dat alles leuker was dan ik hoor

En we komen er vast wel. Ben beetje te grote stresskip haha

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:58

Het mooiste blijft toch dat je ziet dat het wel vooruit gaat en je hond heeft waarschijnlijk wel heel veel geleerd vandaag maar dat moet ook verwerkt worden.
Begrijp wel de frustratie als ze het thuis wel doen en op de cursus niet. Je wilt toch laten zien dat je samen met de hond wat geleerd hebt. Maar dat is volgens mij voor de meeste op de cursus hetzelfde. Heb ook weleens zo'n les gehad dat ik echt baalde omdat het thuis zo goed ging en die dag op cursus helemaal. Proberen om even diep adem te halen en het niet over te brengen op je hond want dan gaat het ook niet beter.
Ben zelf nu even klaar met de cursus maar blijft mooi om bij iedereen te zien dat het steeds beter gaat. En dat je ziet dat hond en baas het naar hun zin hebben.