Abces achter oor poes. Radeloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_

Abces achter oor poes. Radeloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 22:47

Mijn poes super kreeg begin vorig jaar last van haar oortjes. Dit werd steeds erger en ze krabde alles open. De dierenarts constateerde een vorm van kanker op haar oorschelpen en in juli zijn de oortjes operatief verwijderd. Hierna ging het een hele tijd erg goed met super. Begin december ontwikkelde zich een bult achter het (ooit) rechter oortje. Deze bult was voor haar niet gevoelig maar groeide langzaam wel. Half december zijn we naar de dierenarts geweest en heeft deze de bult open gemaakt. Er kwam een waterig/bloederige substantie uit met wat pus, maar niet veel. Super kreeg antibiotica en pijnstillers en de bult bleef even weg. Begin vorige week ging de bult ineens weer groeien en nu super snel. Vrijdag zijn we wederom bij de dierenarts geweest, weer open gemaakt, alles eruit. Er kwam haast 200 ml vocht uit de bult. Dit is een waterige substantie, iets geel/rood van kleur maar heel erg licht. Wederom antibiotica en pijnstillers mee. Dit ging goed tot gistermorgen, bult weer helemaal vol. Gisteravond heb ik het zelf open gemaakt en kwam weer die lichte vloeistof eruit. Vanmorgen weer helemaal vol dus net wederom open gemaakt en alles eruit gehaald. Als je het leeg duwt lijken er wel compartimenten in te zitten, soms lijkt het even leeg maar dan duw je op een ander plekje en dan komt er ineens weer heel veel vloeistof. Poes vind het verder niet echt vervelend als ik dit doe maar het is ook een enorm lief dier. Morgen bel ik de dierenarts, maar wie o wie heeft enig idee wat dit kan zijn? De poes is al wat ouder en de dierenarts heeft als laatste optie nog staan opereren om te kijken of er een splinter oid in zit, maar het lijkt mij dat het dan meer ontstoken zou zijn en nu is er haast geen pus. Iemand een idee?

Anoniem

Re: Abces achter oor poes. Radeloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:55

Bah wat naar.. 200 ml troep is echt veel! Hoe diep zit het?

Kan je er niet een drain in laten zetten dat de wond leeg kan blijven lopen zonder dat hij weer dicht gaat? Dan hoef je niet steeds open te maken..

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:59

Wordt het abces als deze leeg is ook wel grondig gespoeld en schoongemaakt?
Of haalt de dierenarts enkel de zooi eruit en klaar?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:00

Naar voor je poes zeg... het is ook niet een beetje wat eruit komt zeg!

Wat Shanna zegt denk ik ook aan: een drain plaatsen zodat alle troep eruit kan zonder dat de wond dicht gaat. Dat het zo weinig pus is vind ik ook enigszins raar... je zou verwachten dat bij een ontsteking juist veel pus geproduceerd wordt.

Is het een witte kat of een kat met lichte oortjes / koppie? Kan het niet nogmaals kanker zijn wat "woekerd"?

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 23:05

Het abces wordt door de dierenarts schoon gemaakt steeds. Ik zelf kan/doe dit niet, maar klein gaatje zodat de druk eraf kan en dan loopt alles eruit. Het is een witte poes met wat rode vlekjes. Ik ben ook bang dat het te maken heeft met die kanker. De vloeistof die eruit komt is echt heel licht gekleurd, je ziet het op keukenpapier wel zeg maar en dan is het heel licht gelig/rood maar niet dat je denkt oh bloed of pus. Daarvoor is het veel te waterig. Een drain is nog een idee, alleen deze poes is echt een monster als het gaat om niet lichaamseigen dingen. Met de kap die ze om moest na de operatie bijvoorbeeld ging ze gewoon achterste voren door het kattenluik en dan net zo lang buiten langs de tafel prutsen tot ie stuk was. Ben bang dat ze dan aan de drain weer gaat krabben ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:12

Is het geen wondvocht wat er uit komt? Een kap is wel echt heel anders dan een drain overigens

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 23:15

Wat kan ik me voorstellen bij een drain? Ik zie dan een slangetje voor me wat eruit komt zeg maar. Het lijkt wel op wondvocht ja, alleen het is zo bizar veel en dan moet er dus ergens intern iets zitten waar dat uitkomt denk ik dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:20

Rosa_ schreef:
Wat kan ik me voorstellen bij een drain? Ik zie dan een slangetje voor me wat eruit komt zeg maar. Het lijkt wel op wondvocht ja, alleen het is zo bizar veel en dan moet er dus ergens intern iets zitten waar dat uitkomt denk ik dan?

Drains zijn er in veel soorten. Idd slangetjes maar ook een soort plastic zacht plaatje dat je door 2 gaatjes kan steken zodat het open blijft en waar je door heen kunt spoelen.

Ik zou een second opinion vragen bij een andere dierenarts. Een drain en dagelijks spoelen zou ik zeker proberen, liever dan operenen. Bij een oudere kat zou een operatie echt mijn laatste optie zijn vanwege de risico's

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:22

Een drain is een buisje/slangetje in de wond waardoor het vocht dan naar buiten kan. Mar als ze dit plaatsen zal een kap ook nodig zijn anders krabt poes de drain eruit.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:35

Meest gebruikt door dierenartsen is denk ik de Penrose Drain? Dat is niets meer dan een latex achtig rietje dat je door twee gaatjes in de wond steekt (ingang en uitgang) en vervolgens een knoopje in gelegd wordt. Zo kan de wond niet dichtgroeien. Sommige katten vinden de kap wel irritant maar zitten vervolgens niet aan de drain als deze netjes is aangebracht en de wond geen pijn doet. Kan een optie zijn.

Het klinkt ook meer als wondvocht met bloed dan perse pus. Het komt natuurlijk wel ergens vandaan inderdaad. Lastig zeg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:45

Abcessen kunnen zeker verband hebben met kanker. Ik vrees dat je dan niet veel meer kunt doen dan symptoombestrijding.
Sterkte.