Zieke katten, help !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Zieke katten, help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 12:13

Hallo allemaal !

Afgelopen zondag hebben wij een kat in moeten laten slapen, hij was op. Ziek, diarree, mager en uitgedroogd. Hij had al een aantal dagen niet meer gegeten en drinken amper. Hij had twee nachten aan het infuus bij de dierenarts gezeten, bloed onderzoek gehad waar niks uit kwam. Wel bulten op zijn darmen.

Heb hem die zondag nog een keertje op gepakt en toen leek het wel of een abces knapte en uit zijn achterste kwam ;( De katten, de twee oudsten, hadden al een paar maanden last van diarree (gebeurt wel vaker dus mijn ouders waren zich nergens van bewust) en ik had nog een jong katje geadopteerd uit asiel. Toen hij eerst bij ons kwam had hij gewoon harde keutels maar het duurde niet lang of hij had ook diarree ... Toen nergens last van verder, gezonde eet lust, actief, spelen ...

Tot dus de één na oudste kat zo verslechterde en ziek werd dat we hem hebben moeten laten gaan. Nu een week later de oudste ook niet fit, hij eet amper, is benauwd !! En mijn jongste katje (woon nu niet meer bij mijn ouders, ik ben verhuisd) heeft nog steeds wat last van diarree maar niet zo erg meer, en toch gister avond wat bloed in zijn ontlasting ontdekt ;(

De oudste kat is nu wel al 16 jaar maar toch, nooit ergens last van en nu begint hij ook een zielig hoopje te worden en ik hoop dus heel erg dat mijn ouders niet binnen een week een tweede kat moeten begraven ;( Mama neemt hem vanmiddag mee naar de dierenarts. Ik hoop dat ze weer een bloedonderzoek gaan doen, en ontlasting gaan bekijken, en dan zien of het iets besmettelijks is en dan mijn jonkie ook maar gauw naar de dierenarts brengen ...

Hebben jullie dit al eerder mee gemaakt ? Mijn ouders hebben trouwens nog twee andere katten van 6-7 jaar die nergens last van hebben, alhoewel de ene wel af en toe niest ... Maar verder geen diarree of zo.

Dank voor jullie advies _/-\o_

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Zieke katten, help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:16

Klinkt als iets besmettelijks inderdaad. Wat lastig zeg!
Sterkte met het verlies! Hopelijk komt het snel goed!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:20

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:21

Klinkt een beetje als giardia? Is zeer besmettelijk, dus mee oppassen!

Ben benieuwd naar wat de dierenarts zegt.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 14:04

Giardia hadden wij ook aan gedacht ... Maar de dierenarts heeft er met Appie niet op getest volgens mij en toch wel duidelijk gezegd dat hij al een poos diarree had ... mama gaat met Peluche heen vanmiddag, een andere dierenarts trouwens, en dan vraagt ze wel even door.

Maar waar krijgen ze dat ? onze katten leven binnen en buiten maar geen andere katten in de buurt.
En het komt niet van het asiel omdat de anderen het al hadden voordat mijn kleine er bij kwam...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:10

ik heb een binnenkat gehad die het opgelopen had, geen idee hoe het gekomen is. Dierenarts stond wat dat betreft ook voor n raadsel. Succes bij de dierenarts en een beetje doorvragen kan nooit geen kwaad.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:16

Ik heb het ook een keer gehad bij mijn binnenkatten.
Giardia. Niet laten testen, want was zo goed als zeker.
Wel de behandeling daarvoor gehad. Ik moest Panacur geven een aantal dagen lang en dan na twee
weken de kuur herhalen.
Verder moet je alles in huis goed schoonmaken. Kattenbakken extra reinigen enz.

Wat misschien nog zou kunnen bij jouw jonge katje, heb je klontvormige kattenbak vulling?
Soms eten kleine katjes er een beetje van. Daar kan ook de diaree van komen.

Sterkte :(:)

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:30

Mijn moeder is net terug van de dierenarts.

Hij verdenkt Typhus ... Hij heeft Peluche ter observatie gehouden, morgen gaan ze testen, en ik moet ook zo gauw mogelijk mijn kleintje gaan testen. Ben nu aan het zoeken naar een dierenarts in de buurt die zo'n test in huis heeft, is niet makkelijk !

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:46

Azara71 schreef:
Mijn moeder is net terug van de dierenarts.

Hij verdenkt Typhus ... Hij heeft Peluche ter observatie gehouden, morgen gaan ze testen, en ik moet ook zo gauw mogelijk mijn kleintje gaan testen. Ben nu aan het zoeken naar een dierenarts in de buurt die zo'n test in huis heeft, is niet makkelijk !

Typhus, serieus? :oo
Hoe dan ook, hopelijk lukt het met testen, en kunnen ze iets doen, beterschap voor je poezen! :(:)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:48

Kattenziekte dus? Vervelend zeg! Werden de katten jaarlijks geënt?

Veel beterschap gewenst zeg!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 09:01

Mijn kleintje is wel ingeënt omdat hij uit het asiel komt maar de anderen van mijn ouders niet.

Ze wonen zo afgelegen (echt letterlijk geen buren in de weide omgeving) dat de katten niet ingeënt worden.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 10:23

Hij word vanmorgen trouwens getest op de kattenziekte ;)

Hij is verder nog wel gewoon "gezond" behalve de diarree heeft hij geen symptomen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:33

Begrijp ik wel hoor :j

Ben benieuwd naar de uitslag van de test. Je bent er voor je kitten in ieder geval snel bij :) Goed laten drinken. Zo'n kleintje verliest veel vocht door diarree..

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 12:35

Gelukkig, test gedaan bij mijn kleintje en hij heeft geen tyfus ! Wel een digestief probleem waardoor hij diarree heeft. Van de dierenarts speciale brokjes mee gekregen en een poeder die over het voer heen moet. Na 5 dagen zou hij van de diarree af moeten zijn :)

Nu nog wachten op de resultaten van Peluche ..

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:34

Peluche is het hele weekend nog bij de dierenarts gebleven. Hij heeft de niesziekte en is hiv positief...

Waarschijnlijk opgelopen door met andere katten te vechten, het kan bij de buurvrouw weg komen zei haalt van alles in huis ... :'(

Zaterdag was hij stabiel en sinds gister middag is hij weer thuis. Maar mam belde mij net dat ik maar beter langs kan komen vanavond omdat het niet goed gaat :'( Moeten we straks alsnog afscheid gaan nemen ?! lekker begin van het nieuwe jaar zo ..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:37

heel veel sterkte en succes zo, wat de uitkomst ook is azara...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:43

hopelijk zijn de andere katten nog vrij van HIV , nu zorgen dat ze niet besmet kunnen raken. sterkte ermee