rode kring buik konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

rode kring buik konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 09:54

Gisteren wou ik even wat keutels uit de vacht van mijn konijn halen. En ik schrok me behoorlijk.

Er zit een flinke rode kring op haar onderbuik. Deze heeft een donkerrode rand. Heeft iemand enig idee wat het is?

xniieeenke

Re: rode kring buik konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:58

Denk dat er dan wat goed mis is eigenlijk, DA bellen of heen gaan?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 10:00

Ik ga vanmiddag na college gelijk naar huis om reismandje te halen zodat ik morgen kan gaan :)

Ze eet goed, ze zit wel meer in de kooi dan ik gewend ben maar ze is ook pas naar mijn huisje verhuist

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:02

Ah, top. Dat ze nog wel goed eet is sowieso een pluspunt, maar een rode kring is heel raar.
Ik bedoel, mijn konijn is vaak genoeg oranje omdat ze het nodig vond boven op haar wortel te gaan liggen maar een duidelijk rode kring, geen idee wat het is maar bellen / heen gaan is altijd handig dan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:02

Is het een rode kring of meer een schijf? Is het nattig of droog? Schilfers? Bultjes? Warm? Foto?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:04

Kan het een tekenbeet zijn?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 10:06

Echt meer een kring. Was niet nattig of schilferig of bultjes. Voor mijn gevoel was huid wel ietsje dunner daar.

De rest van haar vacht is ook gewoon netjes vol en glad.

Ze is al behoorlijk lang niet meer buiten geweest, hoelang blijft kring van tekenbeet zichtbaar?

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:07

Een rode kring lijkt mij ook geen goed teken. De rode kring bij een tekenbeet verdwijnt denk ik (!) pas als de teek eruit gehaald is. Als je verder niks vreemds merkt aan het konijn denk ik niet dat het een teek is. Misschien iets met de tepels/geslachtsorganen? Die zitten ook daar ergens volgens mij }:0

Kan het zijn dat het zaagsel in haar kooi te nat was en dit rood afgegeven heeft ivm ammoniak op haar vacht? Indien het écht op de huid ivm vacht zit zal ik zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan.
Laatst bijgewerkt door Sunflower0 op 21-01-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:08

klinkt als ringworm.
zeer besmettelijk, ook voor de mens !
ff langs de DA.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:11

Inderdaad een kring van een tekenbeet, of ringworm. Maar ringworm zit op de huid dus het klinkt meer als een EM

Zo snel mogelijk naar de dierenarts, die kringen kunnen best lang blijven zitten maar ook ineens weer weg zijn.

Zo'n kring hoeft niet meteen na een beet te komen, dat kan ook maanden of jaren later.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:12

@melody7 eens, en de kring kan zelfs op een totaal andere plek komen dan de plek waar de beet was.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 10:12

Ik heb stro en houtkorrels liggen. Nergens hele natte plekken.

Oef dan neem ik ook gelijk andere kooi straks mee om ze uit elkaar te halen!

Zal zo in mijn pauze sowieso dierenarts bellen trouwens, maar aangezien ik dit nog nooit gezien had wou ik toch even alvast een denkrichting :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:17

Ik denk aan een schimmel zoals ringworm. Teken in deze periode kan wel maar is zeer zeldzaam. Is toch echt even te koud geweest.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:03

Thats_Me schreef:
Ik denk aan een schimmel zoals ringworm. Teken in deze periode kan wel maar is zeer zeldzaam. Is toch echt even te koud geweest.

Een kring komt helemaal niet altijd direct na een tekenbeet, dat kan ook weken, maanden of jaren later zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:22

melody7 schreef:
Thats_Me schreef:

Een kring komt helemaal niet altijd direct na een tekenbeet, dat kan ook weken, maanden of jaren later zijn.

Het gaat hier om een konijn en niet om een mens. Verloop van lyme is dus ook anders. Bij mensen kan dat voorkomen maar meestal komt de kring gelijk opzetten. Echter is het altijd belangrijk een tekenbeet in je agenda te zetten voor als je ooit vage klachten krijgt zodat er correct behandeld kan worden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:26

Morgen avond naar de dierenarts!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:30

Goed dat je naar de dierenarts! Maak voor de zekerheid even een foto van de kring voor de dierenarts, mocht het dan ineens weg zijn kun je het laten zien :)

Thats_Me"
[quote="melody7 schreef:
Thats_Me schreef:

Het gaat hier om een konijn en niet om een mens. Verloop van lyme is dus ook anders. Bij mensen kan dat voorkomen maar meestal komt de kring gelijk opzetten. Echter is het altijd belangrijk een tekenbeet in je agenda te zetten voor als je ooit vage klachten krijgt zodat er correct behandeld kan worden.[/quote]

Dat het een ander verloop is bij een konijn snap ik ook wel, ik ben niet achterlijk. Maar dat veranderd niks aan dat het een ziekte is die sluimert.

Een kring komt absoluut niet meestal gelijk opzetten. Hoe de verhoudingen bij konijnen daarin liggen weet ik dan weer niet, maar bij mensen klopt dat in ieder geval niet.
Volgens mij is het bij konijnen veel zeldzamer dan bij mensen hoor, maar bij een kring zonder schilfers oid. zou ik dat dus wel uit laten zoeken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:54

Meestal komen kringen wel gelijk binnen eenmpaar dagen of een week opzetten. De beet zelf is vaak wat langer zichtbaar. Dus de link met de beet makkelijker te leggen. Soms wil het inderdaad dat het maanden later of op meerdere plekken een rode kring ontstaat. Echter zijn dat weer de uitzondering op de regel.

Daarbij vind ik niet dat men panisch moet zijn bij teken en bij elke ronde kring roept teek, teek! Er zijn veel meer dingen die rode cirkels geeft. Het RIVM heeft meer info voor wie meer wil lezen.

De kans dat konijnen lyme kunnen hebben is zeer onwaarschijnlijk. Er is welliswaar nog niet voldoende onderzoek naar geweest maar in de praktijk nog nooit wat over gehoord of gelezen van lyme bij konijnen. Dat is wat anders dan de borrelia die kan wel in hun lijf komen maar hoeft dus nieg ziek te maken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:05

Het is gewoon niet waar wat je zegt. Het komt vaker voor dat er geen kring komt, of pas later een dan dat er meteen na de beet een komt. Lyme heeft niet echt regels of een vast patroon, daarom wordt het ook heel vaak niet herkent.

Bij een rode kring vind ik panisch doen wel degelijk op zijn plek, want als het inderdaad een EM is is het 100% zeker Lyme.

Ik hoef me niet in te lezen, ik weet precies waar ik het over heb. Je kunt je overigens beter inlezen bij Stichting Tekenbeet ziekten dan bij het RIVM.

Lyme bij knaagdieren en konijnen etc. is inderdaad heel zeldzaam maar kan wel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:26

Nee, geen vast patroon maar dan nog komt het vaker wel direct voor dan pas veel later. Dat zijn echt de uitzonderingen en dat is ook erg link aan lyme.

Echter moet je niet panisch worden maar wel allert blijen. Lang niet elke rode kring is lyme en zelfs met een rode kring om een tekenbeet ben je goed te behandelen.

Wij adviseren mensen dan ook altijd goed te controleren en bij de vondst van een teek de datum te noteren. Mocht je vage klachten krijgen kun je dat awn de arts doorgeven. Wat veel mensen niet weten is dst teken ook gewoon in je eigen tuin zitten dus dat je ook na tuinieren op je knieeen tussen het gras je jezelf moet controleren. Al kan het voorkomen dat je niet weet dat je gebeten wordt dus het is van belang dat artsen ook allerter worden en daar is al een grote slag in gemaakt.

Al vind ik die zelftest maar niks die nu op de markt zijn. Lyme is al zo divers laat eerst de medische wereld maar wat meer onderzoek doen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:46

Thats_Me schreef:
Nee, geen vast patroon maar dan nog komt het vaker wel direct voor dan pas veel later. Dat zijn echt de uitzonderingen en dat is ook erg link aan lyme.

Echter moet je niet panisch worden maar wel allert blijen. Lang niet elke rode kring is lyme en zelfs met een rode kring om een tekenbeet ben je goed te behandelen.

Wij adviseren mensen dan ook altijd goed te controleren en bij de vondst van een teek de datum te noteren. Mocht je vage klachten krijgen kun je dat awn de arts doorgeven. Wat veel mensen niet weten is dst teken ook gewoon in je eigen tuin zitten dus dat je ook na tuinieren op je knieeen tussen het gras je jezelf moet controleren. Al kan het voorkomen dat je niet weet dat je gebeten wordt dus het is van belang dat artsen ook allerter worden en daar is al een grote slag in gemaakt.

Al vind ik die zelftest maar niks die nu op de markt zijn. Lyme is al zo divers laat eerst de medische wereld maar wat meer onderzoek doen.

Dat zijn alles behalve uitzonderingen.

Misschien moet je je even goed inlezen want je geeft nu dus fout advies.
Alle 'kringen', Erythema Migrans dus, zijn Lyme. Dat is een van de huidaandoeningen die lyme/borrelia veroorzaakt en dat is de meest betrouwbare 'test' want dan heb je 100% zeker Lyme.

Het linke aan Lyme zijn de artsen die het niet er- en herkennen, en het feit dat het een ontzettend moeilijk te behandelen ziekte is die zich kan verstoppen en tal van verschillende ziektebeelden geven waardoor er ontzettend veel misdiagnoses zijn. Enkel wanneer ze het in beginstadium vinden kunnen ze het redelijk goed behandelen. als het na het eerste stadium doorzet daarna heb je een vet probleem, met de Nederlandse richtlijnen ben je met chronische Lyme afgeschreven.

Die zelftest is inderdaad belachelijk. Klopt van geen kant.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 23:56

Vind mijn konijn toch achteruit gaan... merk vooral aan hoe me andere konijn tegen haar doet.. vooruit willen duwen, op haar willen liggen etc.

Ze eet nog steeds anders stond ik nu al bij dierenarts :)

Ik moet morgen helaas met ov naar dierenarts... zat de denken reismandje lekker dik stro kussentje en deken erin en deken erover. Zal dat warm genoeg zijn of toch kruik erbij?

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 07:00

Als het onder de 5 graden is zal ik de kruik erbij doen. Anders niet mits je konijn het thuis gewoon warm heeft, goed eet en er inderdaad een dik dekentje over het reismandje ligt. Misschien ook iets van een wortel oid meenemen? Is wat afleiding en wordt niet zo'n bende.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:04

Ik zou de kruik meenemen maar in eerste instantie niet gebruiken. Je zorgt al voor een lekker warme omgeving. Te warm is bij konijnen öok niet goed. Mocht je lang moeten wachten buiten dan kun je de kruik even voor in het manndje leggen. Sterkte vandaag!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:08

Mevrouw heeft zich heel erg vermaakt in de trein Haha! Gelukkig niets ergs aan de hand. Waarschijnlijk beetje maf gesprongen en zichzelf gemept. De plek was nu weer normaal gekleurd maar je zag idd dat haarloos was.

Kreeg nog complimenten over hoe gezond ze was en mooi in der vacht zit! Altijd fijn om te horen over je oude dame