16 jarige hond mee aan de fiets?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

16 jarige hond mee aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 16:38

Hoi!

Sinds een jaar hebben wij echt een vreselijk lieve Duits herder/Schotse collie kruising van 16 uit het asiel.
Afbeelding
Dit is onze mooiste foto samen <3

Hij vind het heerlijk om uren lang rond te struinen. Hij gaat dan ook 1 keer per dag mee op een lange wandeling waar wij gerust een uur of twee wegblijven. Hij is medisch gezien gezond, geen slijtage alleen een klein ruisje en wat staar. Hij is altijd heel erg vrolijk. Maar vanwege zijn leeftijd durf ik het niet echt aan om hem mee te nemen aan de fiets, wil het lot niet tarten en dat er uiteindelijk wel onwijze slijtage in zijn knieën of waar dan ook zit. De reden waarom ik het zou willen doen is puur in geval van nood, wanneer er een keer weinig tijd is en zodat hij wel zijn ei kwijt kan. Natuurlijk bouwen wij dit goed op, vooral met een oudje. Waarschijnlijk gaat hij binnenkort weer voor 1 van zijn ogen naar de da dus kan ik het ook wel even vragen.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen hiermee :) mochten er betere suggesties zijn hoor ik het graag, fietsen heeft namelijk niet mijn voorkeur

KarmaChansy

Re: 16 jarige hond mee aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:42

Lekker joggen? lastig hoor met zo'n oudje. Persoonlijk denk ik altijd rust roest dus bewegen is goed. Geeft hij goed aan als hij pijn heeft? zo nee dan zou ik niet zo snel gaan fietsten. Als hij heel duidelijk is zou ik het ook langzaam op bouwen :j

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:46

Als je hond nu fit en gezond is zou ik hem niet naast de fiets laten lopen. Op die leeftijd lijkt me dit niet goed om spieren, pezen en botten te gaan (over) belasten op deze manier.
En om een beetje uit te kuren loop je toch een risico denk ik.

geniet van je oudje en ben er zuinig op. Het is al super dat hij nog zo fit is.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:54

naar je hondje kijken, als je rondje om de kerk geweest bent en hij is nog fit en vrolijk en actief dan kan je nog wel een rondje doen. Hou er wel rekening mee dat als je ergens heen fietst je ook weer terug moet, dus das dubbele afstand dan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:55

Buiten zijn leeftijd zijn voor mij een klein ruisje en staar al genoeg om niet met de hond te gaan fietsen.
Ik fiets ook met mijn honden maar dat zijn jonge gezonde honden.

Bij een hond van 16 mag je al heel blij zijn dat hij dat is geworden en beweging is ook zeker goed,maar oma van 83 gaan we ook niet vragen of ze een marathon wil gaan lopen.
Op deze leeftijd ook al ziet hij er zeer goed voor zijn leeftijd uit,spreek je toch over een versleten hond ook qua gewrichten bewegen is goed maar op aan rustig tempo en kijk vooral na het bewegen naar zijn opstaan ,daar kan je aan zien of hij te veel heeft bewogen.
Een dier kent zijn grenzen niet,die blijven gaan tot ze er letterlijk dood bij neervallen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 18:40

Na een flinke rondje slaapt hij altijd even, maar als de riem pak staat hij weer als eerste bij deur. Het is niet bedoeld als een invulling in het ritme, meer als iets wat ik wilde doen bij tijdgebrek. Mar ik zie er nu toch wel vanaf.
Dat is ook de reden waarom ik vraag naar andere suggesties. Als hij tekort is wezen wandelen is hij toch wat zeurderig en druk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:28

Als hij niets mankeert aan zijn botten en gewrichten kan dat prima, als je het maar rustig opbouwt en vooral niet te ver gaat. Een hond op die leeftijd moet je niet meer zo uitdagen als je met een jonge hond zou doen.
Maar of je hem nu loslaat en hij rent om je heen, of hij loopt naast de fiets, het is beide rennen en beide belasting. En spelend rennen (korte bochten, remmen, omdraaien) is veel belastender dan op een rustig drafje naast de fiets. Hij heeft nergens last van dus het is gewoon een gezonde hond, een beetje naast de fiets lopen veranderd dat niet ineens.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:34

Ik zou het gewoon proberen op een kort stukje, misschien vind hij het wel helemaal niets en wordt hij vervelend omdat het hem te snel gaat.
Maar misschien heeft hij het in het verleden wel eerder gedaag en vind hij het fantastisch!
Natuurljik niet gelijk 10 kilometer fietsen maar gewoon even een blokje om.
Ja hoeft geen 25 kilometer per uur te fietsen.. je kunt ook rustig fietsen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:40

Ik zou het niet doen. Ik denk dat het op zich wel kan, maar met de fiets heb je toch wel een behoorlijk tempo. Honden gaan gemakkelijk over hun grenzen. Zou haar dus een beetje tegen zichzelf beschermen. Voor de dagen waar je minder tijd hebt kun je ook balspelletjes doen of rondje joggen of een mentaal spelletje uitzoeken die ze leuk vindt. Niet dat het fietsen presse problemen hoeft te geven. Als je hond nog fit genoeg is moet je dat helemaal zelf uitmaken, maar als het om de beweging alleen is denk ik dat er ook andere mogelijkheden zijn die net zo leuk zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:42

jorika1986 schreef:
Ja hoeft geen 25 kilometer per uur te fietsen.. je kunt ook rustig fietsen.

Dat dus :)

Het mooie van fietsen is dat je het tempo vrij makkelijk kunt variëren tussen 10 en 30 km/h. Waarbij je in dit geval eerder bij die 10-12 km/h blijft dan 25-30 km/h.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:11

het varieert vooral hoe hoog de hond zijn draftempo is en hoe dat te doen is met fietsen.
fietsen is in principe een gestage beweging rechtuit (dus veel beter voor de pootjes en gewrichten dan bv apporteren), dus op zich is fietsen niet slecht. Echter moet je heel goed opbouwen (echt maar met 10 minuten beginnen), en je moet zorgen dat je in het draftempo van de hond blijft, als hij vlugger moet lopen dan zijn "comfortabele" tempo ga je over belasten (bij een jongere hond is dat minder zo, met mijn 2 jarige begin ik in een rustig opwarm tempo maar ga daar wel stukken op tempo tussensteken afgewisseld met rustigere, hiervan worden ze sterker net zoals de paarden, bij een hond van 16 zou ik echt het rustige tempo aanhouden)
Daarnaast ook stoppen vóór hij tekenen van vermoeidheid vertoont, als de hond moe is, heb je hem overbelast.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:20

Duhelo schreef:
het varieert vooral hoe hoog de hond zijn draftempo is en hoe dat te doen is met fietsen.
fietsen is in principe een gestage beweging rechtuit (dus veel beter voor de pootjes en gewrichten dan bv apporteren), dus op zich is fietsen niet slecht. Echter moet je heel goed opbouwen (echt maar met 10 minuten beginnen), en je moet zorgen dat je in het draftempo van de hond blijft, als hij vlugger moet lopen dan zijn "comfortabele" tempo ga je over belasten (bij een jongere hond is dat minder zo, met mijn 2 jarige begin ik in een rustig opwarm tempo maar ga daar wel stukken op tempo tussensteken afgewisseld met rustigere, hiervan worden ze sterker net zoals de paarden, bij een hond van 16 zou ik echt het rustige tempo aanhouden)
Daarnaast ook stoppen vóór hij tekenen van vermoeidheid vertoont, als de hond moe is, heb je hem overbelast.

Eens!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:27

Het kan juist ook goed zijn! Als je met de hond alleen rechte stukken gaat fietsen, in een rustig en goed bij te houden tempo voor de hond, dan versterk je de spieren. Ik zelf doe het ook veel met mijn hond, kan ze ook goed haar ei kwijt. Ik kijk dan altijd naar haar, loopt ze voor me uit op de fiets? Dan ga ik ook wat harder, blijft ze achter? Dan ga ik langzamer en desnoods, na een paar minuten en ik weet dat ze moe kán zijn, zet ik haar in de fiets mand, maar leuk vind ze dat niet :P

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 15:37

Joggen is wel een optie maar ik ben geblesseerd. En als ik weer echt ga trainen zijn de rondes veel te lang en te snel voor onze opa. Ik wilde zo rond de 7/8 km/h beginnen en dan een kilometer. Misschien twee. Dit tempo kan ik wel prima aan houden als ik hem meeneem aan de race fiets want daar zit een meter op. Als ik het zou doen, had ik mijn hoofd dit 6 weken aan te houden zodat hij voldoende belastbaarheid kan opbouwen in zijn pezen, liever nog 8 weken, waarbij ik het in die 8 weken opbouw naar 3 of 4 km. Wat ik uiteindelijk van plan is fietsen naar een klein bos ofzo uitlaat gebied op 2.5 km afstand max, daar een snuffelrondje van 15 min want blijft een hond, en dan weer terug. Maar ik twijfel nog wel..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:39

kijk niet naar het "beginnen op 7/8 km/h", bekijk je hond als hij zelf rondloopt hoe hij loopt, wanneer doet hij moeite, wanneer is hij lekker aan het joggen, en kijk in het fietsen vooral naar je hond hoe hij het doet en pas je tempo daarop aan... kan prima zijn dat zijn tempo op 14 km/ h ligt, kan er ook maar 4 zijn ...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:41

Waarom zou je het doen?
Als je zoveel met hem doet (super natuurlijk!) , dan hoeft zo'n oudje echt niet elke dag z'n ei kwijt, zoals een jonge hond.
En wat wil je dan bereiken met de fiets: gewoon kilometers maken, of hem zo moe maken dat hij 'z'n ei kwijt is' ?

Ik heb zelf ook een oudje van 15, ook nog gezond en actief.
Maar fietsen doen we al lang niet meer, hij wil gewoon op z'n eigen tempo wandelen.
Maar goed, niet elke hond is hetzelfde.

Als je het fietsen wilt gebruiken om je hond op een goede manier te laten bewegen (rustig draven) dan is er niets mis mee.
Maar niet om hem moe te maken als je zelf weinig tijd hebt, dat lijkt me niet de goede manier.

Edit: super trouwens dat jullie vorig jaar zo'n oudje nog een thuis hebben gegeven. :)

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:45

Kan je wel steppen? Je ziet tegenwoordig dat steeds meer mensen met hun hond gaan steppen. Je hebt er zelfs bepaalde cursussen voor :D
Het voordeel is dat het tempo wat meer past bij de hond, bij fietsen is het vaak net iets te hoog.

En anders maakt het echt niet uit dat een hond even een dagje minder buiten loopt. Ga lekker binnen hersenwerken, worden ze ook voldaan,rustig en moe van. Hoeft ook helemaal niet lang te duren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:48

Waarom zou steppen en joggen wel kunnen? Het gaat om het tempo waarin de hond loopt, of je ernaast rent, stept, fietst, kruipt of koprolt maakt helemaal niets uit.
Fiets op een tempo wat prettig is voor je hond, klaar.

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:59

Lekker in een rustig draf tempo lijkt mij geen kwaad te kunnen. Is hun natuurlijke gang en recht vooruit heb je minder kans op blessures als bij een balletje gooien. Dus niet kijken naar snelheid maar pas je aan aan het tempo van de hond.

En een andere manier om je hond moe te maken is om hem geestelijk moe te maken. Door middel van denk spelletjes. Dat kan elke hond, hoe jong of oud hij is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:00

Let goed op dat je m niet laat galopperen. Rustig draftempo is prima!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:30

Barbet, wanneer hij een dag alleen een ommetje maakt wordt hij thuis heel zeurderig en constant heen en weer te drentelen.
Denk dat moe maken door weinig tijd niet de goede benaming is. Het is meer dat ik dezelfde afstand wil afleggen in minder tijd, dus waar we normaal een uur over wandelen, nu 40/35 minuten overdoen. Komt ongeveer 1 a 2 keer in de week voor dat er wat minder tijd is.

Denk spelletjes lijkt mij ook wel leuk! Een kennis van mij heeft ooit wel eens gezegd dat 20 minuten intensief speuren gelijk staat aan een uur wandelen oid.

Rond de 7/8 leek mij een goed tempo aangezien wij net iets onder de 5 km/h uur wandelen maar dat zie ik dan wel weer aan de fiets. Ik geloof wel dat hij het gewend is aangezien hij een paar keer nadat ik weg van huis fiets mee rende en perfect naast de fiets liep.

Maar ik neem al jullie adviezen allemaal mee, dus dank jullie wel :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:54

Ik snap echt niet dat mensen zeggen dat het kan hoor.De hond heeft notabene een hartruis en staar.Nooit naast de fiets gelopen en dan zou je zo'n dier van 16 wat al uitzonderlijk is voor een hond en zeker een groter ras naast een fiets voortslepen.

Serieus kan hier zo pissig om worden,als je hem bij mij uit het asiel had haalde ik hem terug.Buiten het feit dat een hond niet eens naast een fiets mag lopen met uitzondering van slee en trekhonden of met een speciale ontheffing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:01

Lopen naast de fiets is wat anders als trekken en mag gewoon.
Daarbij weet je niet of de hond ooit naast de fiets heeft gelopen en een licht ruisje is op die leeftijd volkomen normaal en is geen reden om stil te gaan zitten.
Rust roest, dat geld voor bejaarde mensen, maar ook bejaarde honden. Gewoon lekker in beweging blijven, ze geven zelf wel aan wanneer het teveel wordt.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:10

Ik zou zeggen doen, maar inderdaad rustig opbouwen. Ik fiets ook met mijn hond, nu is die een beetje jonger (2 jaar), maar op de fiets kan je makkelijk je tempo aanpassen :j
Ik denk eerlijk gezegd dat het beter is op één tempo te blijven fietsen, dan wanneer je hond druk is en steeds heen en weer rent omdat jij niet snel genoeg loopt, wat mijn hond dan weer heel erg doet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:20

anneliesdj schreef:
Lopen naast de fiets is wat anders als trekken en mag gewoon.
Daarbij weet je niet of de hond ooit naast de fiets heeft gelopen en een licht ruisje is op die leeftijd volkomen normaal en is geen reden om stil te gaan zitten.
Rust roest, dat geld voor bejaarde mensen, maar ook bejaarde honden. Gewoon lekker in beweging blijven, ze geven zelf wel aan wanneer het teveel wordt.

Ja en op die leeftijd kan een licht ruisje bij overdreven activiteit fataal worden.Een bejaarde hond mag best bewegen maar in zijn eigen tempo.
Naast de fiets is verboden of hij nu trekt of niet.artikel 36 dier en welzijn.Nu zullen de meeste mensen er niks van zeggen maar als je met een oude hond naast de fiets loopt wel.Bovendien als je de artkelen over fietsen met hond gaat lezen die je vind via google zie je ook dat fietsen met te jonge of oude honden word afgeraden omdat het fysiek toch vrij belastend is.