Konijn bronstig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KaylOdi

Konijn bronstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 17:55

Hoi konijnenliefhebbers.

Mijn voedstertje van nu ongeveer 7 maanden vertoont een bepaald gedrag. Dat het met hormonen te maken heeft is duidelijk!
Voorbeelden van haar gedrag zijn:
- rondjes om me heen rennen
- bij aaien "klaar" gaan liggen om gedekt te worden met staartje omhoog
- normaal vind ze optillen niet leuk.. nu geen probleem.
- ze rijdt op mijn hand en bijt daarbij in mijn vel.
-heel knuffelig en verliefd doen bij me.
-druk in de weer zijn met van alles, chaotisch lijkt even niet te weten wat links en rechts is. (normaal heel zindelijk, nu overal wat keuteltjes)

Is dit normaal gedrag bij een bronstig voedstertje?
Ook het berijden van mijn hand?
Niet toevallig rammelaar gedrag?

Bedankt alvast!

KaylOdi

Re: Konijn bronstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:11

Niemand?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:14

Ze is vruchtbaar, vanaf dan gaan ze dit gedrag vertonen. Als je haar steriliseert stopt het en kan je er een vriendje bij zetten. Konijntjes horen namelijk samen. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:14

Klinkt als een gewoon bronstige voedster. Hoezo?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:18

Binnen 18minuten reacties verwachten is wat ongeduldig denkje niet?

Het kan zijn dat je konijn idd last heeft van haar hormonen ze heeft de leeftijd ervoor. Is ze gecastreerd? Want als dat niet zo is, dan kan dat zeker verbetering geven. Hoe is ze tegen haar vriendje? Of heeft ze die niet?

Vergeet niet dat het weer ook absurd warm is geweest de afgelopen tijd en dat dieren daardoor ook anders kunnen reageren qua hormonen.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:19

Is een konijn wel bronstig? Omdat de ovulatie pas is tijdens de dekking.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:20

Hoezo? Omdat ik dat graag wil weten :p, zodat ik haar dan beter kan begrijpen en omdat het mijn eerste konijn is en over dit gedrag niks kon vinden op internet. En aangezien de ovulatie pas na dekking plaatsvind vroeg ik me af of het normaal was..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:28

KaylOdi schreef:
Hoezo? Omdat ik dat graag wil weten :p, zodat ik haar dan beter kan begrijpen en omdat het mijn eerste konijn is en over dit gedrag niks kon vinden op internet. En aangezien de ovulatie pas na dekking plaatsvind vroeg ik me af of het normaal was..

Het is logisch dat je er graag informatie over krijgt, maar na 18 minuten al bedelen om antwoorden is wat ongeduldig. Lang niet iedere bokker die veel over konijnen weet is constant online.

Maar nogmaals ja voor haar leeftijd is het normaal. Castratie is aan te raden, zeker ook voor haar gezondheid op latere leeftijd. Voedsters lopen op latere leeftijd hoog risico op baarmoedertumoren. Pluspunt met castratie is dat ze dan ook een vriendje kan krijgen, konijnen zijn namelijk groepsdieren. :)

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:28

Anoli schreef:
Binnen 18minuten reacties verwachten is wat ongeduldig denkje niet?

Het kan zijn dat je konijn idd last heeft van haar hormonen ze heeft de leeftijd ervoor. Is ze gecastreerd? Want als dat niet zo is, dan kan dat zeker verbetering geven. Hoe is ze tegen haar vriendje? Of heeft ze die niet?

Vergeet niet dat het weer ook absurd warm is geweest de afgelopen tijd en dat dieren daardoor ook anders kunnen reageren qua hormonen.

Tja, als ik bij andere topics zie dat er binnen 5 minuten al zoveel reacties zijn.. vind ik van niet :D maar meningen verschillen!
Ze is niet gecastreerd, merk nu voor het eerst dit gedrag. En ik had natuurlijk wel vermoedens maar toch wil ik het dan zeker weten.
Ze heeft NOG geen vriendje.. die krijgt ze zsm.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:33

Anoli schreef:
KaylOdi schreef:

Het is logisch dat je er graag informatie over krijgt, maar na 18 minuten al bedelen om antwoorden is wat ongeduldig. Lang niet iedere bokker die veel over konijnen weet is constant online.

Maar nogmaals ja voor haar leeftijd is het normaal. Castratie is aan te raden, zeker ook voor haar gezondheid op latere leeftijd. Voedsters lopen op latere leeftijd hoog risico op baarmoedertumoren. Pluspunt met castratie is dat ze dan ook een vriendje kan krijgen, konijnen zijn namelijk groepsdieren. :)

Ok... Jammer dat er weer kritiek moet zijn. Iedereen is anders sommigen hebben gewoon wat minder geduld :)
Bedankt voor je antwoord! Heb indd gelezen dat konijnen daar heel gevoelig voor zijn. Maar vind het nogal wat zo'n jong diertje en dan zo'n grote operatie. Dan wacht ik liever nog even totdat ze wat ouder is. Ik weet dat konijnen groepsdieren zijn en een vriendje krijgt ze zsm!

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:00

Hoe jonger, hoe makkelijker die operatie. Dierenartsen adviseren om juist op jonge leeftijd te opereren, dan komen ze er met de minste schade uit (dat is ook wat wij hebben gedaan). Zijn ze groter, dan moet er meer in dat buikje gerommeld worden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:06

Ik zou er een gecastreerd rammetje bij zetten. Heb zelf 2 voedsters, ongecastreerd, met een gecastreerd mannetje, en dat gaat prima.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:16

Als dit gedrag nu zo erg is zal dat geen pretje zijn voor het evt maatje. Ik heb dat hier zelf ook meegemaakt, 4 voedsters die de maatjes echt terroriseerden. Ik heb ze laten castreren en het was klaar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:30

Wat Bunn ook zegt, hoe jonger hoe makkelijker. Ik heb 1 dame en 1 heer (geholpen) en heb haar nooit alleen gehouden. Zou haar zeker zsm laten helpen, en dan erna kijken bij een opvang voor een maatje, daar kan je koppelen. Voordeel van opvang is je helpt een konijn herplaatsen, ze zijn geholpen de mannen dus ben je er ook gelijk klaar mee, zijn nagekeken en geënt etc.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:04

Ook voor oudere konijnen kan het prima. Twee van mijn voedsters heb ik laten helpen op 2 jarige leeftijd, van de derde weet ik de leeftijd niet. Ging allemaal prima. De laatste 2 waren 6/7 maanden, maar ik had liever gewacht tot een jaar oud, dan zijn ze namelijk uitgegroeid. Hormonen hebben ze ook nodig om te groeien :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:15

voortplantingshormoon hebben ze niet nodig om door te groeien ;) dat doen ze prima zonder hun voortplantings organen hoor :)

Overigens ook een voorstander van om eventuele baarmoeder problemen uit te sluiten voor de toekomst :) En de stress uiteraard die dit elke keer mee brengt van "bronstig" zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:22

Als ze heel opdringerig zijn is de kans op problemen nog groter.
Ik laat eigenlijk de meeste vrouwtjes wel castreren.
Heb er 1 gehad die echt de hele dag mez haar kont omhoog lag en op het mannetje zat te rijden. Die had met 1,5 jaar al zeer rommelige eierstokken met cystes.
Was er eigenlijk precies op tijd bij.
De meeste DA houden 2 kg gewicht aan als ondergrens voor de operatie.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:46

Hoelang blijft ze dit gedrag aanhouden?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:38

Een regelmatige afwisseling van vruchtbare en onvruchtbare perioden, een zogenaamde cyclus, komt bij het konijn niet voor. Zo zijn er voedsters die bijna steeds in bronst zijn, bij andere voedsters daarentegen wisselen vruchtbare en onvruchtbare perioden zeer onregelmatig.
In sommige boeken is er sprake van een 16 daagse cyclus, waarbij vruchtbare perioden van 12 dagen afwisselen met korte onvruchtbare perioden. Onderzoek heeft aangetoond dat voedsters waarbij men deze min of meer vaste cyclus kan vaststellen, echt uitzonderingen zijn.
Bij de meeste voedsters heeft terzelfder tijd een rijping en een degeneratie van eicellen plaats. Dit proces is sterk individueel verschillend en wordt verder o.a. door de voeding en het seizoen beïnvloed.
Op dit vlak is het konijn inderdaad een vruchtbaar dier. Het is niet enkel één bepaalde dag om de drie weken in bronst, zoals een zeug of een koe, maar onder gunstige milieuomstandigheden zijn de vruchtbare dagen duidelijk talrijker dan de onvruchtbare dagen.
Ja, zelfs onmiddellijk na het werpen is het konijn in bronst en kan het terug in dracht komen. Theoretisch zijn aldus 11 tot 12 worpen per jaar mogelijk.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:44

Er is volgens mij al informatie gegeven maar wat ik toch nog even wil melden is dat een konijn een groepsdier is, hierdoor heeft een konijn altijd een vriendje nodig, net als een paard. Anders word je konijn eenzaam, ook als jij hem zelf veel aandacht geeft kan je niet de plek innemen van een soortgenootje.
Daarom is het echt noodzakelijk om er een vriendje bij te nemen.

Kijk eens in opvangen, daar zitten gecastreerde rammetjes.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 20:35

MelissaYM schreef:
Er is volgens mij al informatie gegeven maar wat ik toch nog even wil melden is dat een konijn een groepsdier is, hierdoor heeft een konijn altijd een vriendje nodig, net als een paard. Anders word je konijn eenzaam, ook als jij hem zelf veel aandacht geeft kan je niet de plek innemen van een soortgenootje.
Daarom is het echt noodzakelijk om er een vriendje bij te nemen.

Kijk eens in opvangen, daar zitten gecastreerde rammetjes.

Dankjewel voor je reactie maar er is indd al wat aangegeven waar ikzelf ook al antwoord op heb gegeven. Jaren lang cavia's gehad, zelfde verhaal als bij bunbuns.Dus nogmaals ik weet het en zorg zsm voor een vriendje.
Wel een beetje onnodig om dit nogmaals aan te kaarten. Ook omdat dit mijn vraag helemaal niet was!

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 20:39

Mioux schreef:
Een regelmatige afwisseling van vruchtbare en onvruchtbare perioden, een zogenaamde cyclus, komt bij het konijn niet voor. Zo zijn er voedsters die bijna steeds in bronst zijn, bij andere voedsters daarentegen wisselen vruchtbare en onvruchtbare perioden zeer onregelmatig.
In sommige boeken is er sprake van een 16 daagse cyclus, waarbij vruchtbare perioden van 12 dagen afwisselen met korte onvruchtbare perioden. Onderzoek heeft aangetoond dat voedsters waarbij men deze min of meer vaste cyclus kan vaststellen, echt uitzonderingen zijn.
Bij de meeste voedsters heeft terzelfder tijd een rijping en een degeneratie van eicellen plaats. Dit proces is sterk individueel verschillend en wordt verder o.a. door de voeding en het seizoen beïnvloed.
Op dit vlak is het konijn inderdaad een vruchtbaar dier. Het is niet enkel één bepaalde dag om de drie weken in bronst, zoals een zeug of een koe, maar onder gunstige milieuomstandigheden zijn de vruchtbare dagen duidelijk talrijker dan de onvruchtbare dagen.
Ja, zelfs onmiddellijk na het werpen is het konijn in bronst en kan het terug in dracht komen. Theoretisch zijn aldus 11 tot 12 worpen per jaar mogelijk.

Ja klopt! Dat heb ik inderdaad ook allemaal gelezen op internet. Maar over het gedrag bij een voedster die bronstig is niet. Vandaar dit topic!
Zoals ik je reactie moet begrijpen kan het dus zijn dat haar gedrag altijd zo blijft of in ieder geval het meeste van de tijd?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:44

Dat is zeker 1 van de mogelijkheden inderdaad :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:45

Dat gedrag blijft en wordt meestal erger naarmate ze neer cystes op de eierstokken krijgen.
Sommige worden aggressief uit frustratie en zijn dan niet meer te koppelen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:16

Ik zou haar ook laten helpen voor je haar laat koppelen aan een ram. Dit kan de koppeling namelijk flink in de weg staan.