Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KaylOdi schreef:Hoezo? Omdat ik dat graag wil weten :p, zodat ik haar dan beter kan begrijpen en omdat het mijn eerste konijn is en over dit gedrag niks kon vinden op internet. En aangezien de ovulatie pas na dekking plaatsvind vroeg ik me af of het normaal was..
Anoli schreef:Binnen 18minuten reacties verwachten is wat ongeduldig denkje niet?
Het kan zijn dat je konijn idd last heeft van haar hormonen ze heeft de leeftijd ervoor. Is ze gecastreerd? Want als dat niet zo is, dan kan dat zeker verbetering geven. Hoe is ze tegen haar vriendje? Of heeft ze die niet?
Vergeet niet dat het weer ook absurd warm is geweest de afgelopen tijd en dat dieren daardoor ook anders kunnen reageren qua hormonen.
maar meningen verschillen!Anoli schreef:KaylOdi schreef:Hoezo? Omdat ik dat graag wil weten :p, zodat ik haar dan beter kan begrijpen en omdat het mijn eerste konijn is en over dit gedrag niks kon vinden op internet. En aangezien de ovulatie pas na dekking plaatsvind vroeg ik me af of het normaal was..
Het is logisch dat je er graag informatie over krijgt, maar na 18 minuten al bedelen om antwoorden is wat ongeduldig. Lang niet iedere bokker die veel over konijnen weet is constant online.
Maar nogmaals ja voor haar leeftijd is het normaal. Castratie is aan te raden, zeker ook voor haar gezondheid op latere leeftijd. Voedsters lopen op latere leeftijd hoog risico op baarmoedertumoren. Pluspunt met castratie is dat ze dan ook een vriendje kan krijgen, konijnen zijn namelijk groepsdieren.
MelissaYM schreef:Er is volgens mij al informatie gegeven maar wat ik toch nog even wil melden is dat een konijn een groepsdier is, hierdoor heeft een konijn altijd een vriendje nodig, net als een paard. Anders word je konijn eenzaam, ook als jij hem zelf veel aandacht geeft kan je niet de plek innemen van een soortgenootje.
Daarom is het echt noodzakelijk om er een vriendje bij te nemen.
Kijk eens in opvangen, daar zitten gecastreerde rammetjes.
Mioux schreef:Een regelmatige afwisseling van vruchtbare en onvruchtbare perioden, een zogenaamde cyclus, komt bij het konijn niet voor. Zo zijn er voedsters die bijna steeds in bronst zijn, bij andere voedsters daarentegen wisselen vruchtbare en onvruchtbare perioden zeer onregelmatig.
In sommige boeken is er sprake van een 16 daagse cyclus, waarbij vruchtbare perioden van 12 dagen afwisselen met korte onvruchtbare perioden. Onderzoek heeft aangetoond dat voedsters waarbij men deze min of meer vaste cyclus kan vaststellen, echt uitzonderingen zijn.
Bij de meeste voedsters heeft terzelfder tijd een rijping en een degeneratie van eicellen plaats. Dit proces is sterk individueel verschillend en wordt verder o.a. door de voeding en het seizoen beïnvloed.
Op dit vlak is het konijn inderdaad een vruchtbaar dier. Het is niet enkel één bepaalde dag om de drie weken in bronst, zoals een zeug of een koe, maar onder gunstige milieuomstandigheden zijn de vruchtbare dagen duidelijk talrijker dan de onvruchtbare dagen.
Ja, zelfs onmiddellijk na het werpen is het konijn in bronst en kan het terug in dracht komen. Theoretisch zijn aldus 11 tot 12 worpen per jaar mogelijk.