Hond met verlatingsangst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hond met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 23:26

Laat ik bij het begin beginnen. Ik had eerst een eigen trimsalon daarbij zou een hond altijd mee kunnen dus ik schafte een pup aan. In die tijd woonde ik nog bij mijn ouders. Na een auto ongeluk kon ik niet meer knippen en moest ik stoppen met de trimsalon. Ik kon een goeie fulltime baan krijgen waarbij ik wel op vrijdag maar een halve dag werk. Omdat ik niet wil dat de hond te vaak alleen is breng ik hem op maandag bij mijn ouders en haal ik hem op donderdag weer op.

Nu is het zo dat wat ik ook probeer hij niet alleen thuis kan blijven bij mij. Hij is zo ontzettend gehecht dat zodra hij merkt dat we de deur uit zijn hij echt als een wolf gaat huilen en dat gaat door merg en been. Toen we het eens opgenomen hadden moest ik er zelf ook van huilen. Zulk gedrag vertoont hij verder ook nooit. Dit terwijl toen hij kwam ik het alleen zijn hier weer helemaal had geprobeerd op te bouwen. Daartussen ook weer een paar keer opnieuw begonnen, maar zodra ik echt weg ben merkt hij het en dan gaat hij los.

Mijn vriend is ook nog vaak vrij op de vrijdag dus het komt misschien eens in de 2 maanden voor. Dit betekend ook wel dat we dus elk weekend thuis zitten en nooit samen weggaan in het weekend. Ik ben echt dol op hem en zou hem echt voor geen goud willen missen, maar wat kan ik nog doen?

De enige manier die soms werkt is als ik met hem naar buiten ga als mijn vriend nog thuis is, dan gaat mijn vriend weg en kom ik weer binnen en denkt de hond dat hij nog boven is. Dan laten weer de tv ook aan boven en de lampen, maar er komen gewoon momenten voor dat hij of ik niet thuis ben en de ander toch heel even weg moet.

Heeft iemand nog tips of ideeën wat we kunnen doen? Een andere hond erbij hebben we ook geprobeerd maar die kan ons niet vervangen.

Evercreek

Re: Hond met verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:33

Onze hond had dit ook, niet zo zeer dat ze huilde, maar wel piepen. Je moet gewoon rustig aan beginnen, het helpt soms ook wel om de radio aan te zetten of een t-shirt met jouw geur eraan in de mand/bens legt zodat hij je geur wel bij zich heeft. Of je koopt een groot bot die je hond alleen krijgt als jij het huis uit bent, soms zijn ze zo met dat bot bezig dat ze niet eens door hebt dat jij weg gaat.
En het rustig aan doen, eerst vijf minuten weg, daarna 10 en zo doorwerken tot je hond een aantal uur alleen kan. Succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 23:35

Aedema schreef:
Onze hond had dit ook, niet zo zeer dat ze huilde, maar wel piepen. Je moet gewoon rustig aan beginnen, het helpt soms ook wel om de radio aan te zetten of een t-shirt met jouw geur eraan in de mand/bens legt zodat hij je geur wel bij zich heeft. Of je koopt een groot bot die je hond alleen krijgt als jij het huis uit bent, soms zijn ze zo met dat bot bezig dat ze niet eens door hebt dat jij weg gaat.
En het rustig aan doen, eerst vijf minuten weg, daarna 10 en zo doorwerken tot je hond een aantal uur alleen kan. Succes!

al die dingen zijn al geprobeerd :(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:40

Kan het niet zo zijn dat de verlatingsangst verergerd wordt omdat hij maandag t/m donderdag bij je weg is?

Mijn reu is tijdens de loopsheid van de teef een weekje weg geweest. En bij terugkomst hing hij extra aan mij.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:45

Hoe kom jij thuis wanneer die hond zo tekeer gaat? En dan bedoel ik, hoe reageer je op de hond? Meteen aandacht geven of in de mand sturen of negeren etc.?

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:47

Als hij van pup af aan nog nooit alleen thuis is geweest, dan moet je helemaal onderaan beginnen.
Doet hij dit ook als je alleen uit het zicht bent of alleen als je het huis uit bent?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:50

Allerlei extraatjes geven op het moment dat je weggaat is niet zo handig, omdat een hond intelligent genoeg is om die link te leggen. Als je weggaat, niets zeggen. Bouw het op door eerst 2 minuutjes uit beeld te zijn en dat elke keer uit te bouwen. Als je thuiskomt, dan niets zeggen en gewoon je jas en schoenen uit doen. Vervolgens wat te drinken voor jezelf inschenken en gaan zitten. Negeer de hond, praat er niet tegen en zoek ook geen oogcontact. Doe of het de normaalste zaak van de wereld is.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:54

Je hoeft je hond niet te negeren. Je mag hem best begroeten, maar als je eenmaal binnen bent en niet in de deuropening. En als hij niet te druk is, want dat moet hij natuurlijk niet aanleren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 23:55

Deze dingen heb ik ook allemaal geprobeerd. Als ik thuis kom negeer ik hem altijd, doe gewoon of ik van boven kom gelopen. Op de een of andere manier weet hij als ik onze tuin uit ga of door het hek van de achtertuin ga. Ik heb heel wat tijd voor de deur gezeten in de kou om te willen oefenen, dan doet hij alleen niks.
Als ik thuis ben doet hij dit dus ook nooit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 09:52

Ik voel me ook zo rot tegenover de buren. We wonen hier nu 8 maanden, in die tijd zijn het maximaal 5 dagen geweest waarop we echt geen andere optie hadden en hij even alleen was, maar omdat hij zo hard en achter elkaar door huilt als een wolf klagen alle buren gelijk. Dus ik zit met een rot gevoel omdat ik hem toch echt even alleen moet laten, omdat ik weet hoe ineens verdrietig hij dan is en al neem ik soms een uur van te voren al voorbereidingen zodat het niet opvalt dat ik ga,krijg ik dan ook nog de buren over me heen. Ik snap hun natuurlijk ook heel goed hoor, maar wat kan ik nog doen?
Daarbij als mn vriend in het weekend moet werken kan ik eigenlijk dan niet eens boodschappen halen.