Muisjes aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDaim

Muisjes aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 15:17

Ola!

Ik ben van plan misschien muisjes aan te schaffen. Maar voordat ik dit doe wil ik goed geïnformeerd zijn, zodat ze niet na twee weken al weer weg 'moeten', want, een dier kies je voor zijn/haar hele leven ;).

Ik kon met de zoekfunctie niet echt relevante topics vinden.

Goed, voor de muizen eigenaren heb ik dus een paar vraagjes.

- Ik wil graag 2 muisjes, is dit genoeg?
- Wat kosten ze per maand aan voer, bedekking e.d.
- Kan je ermee op je hand zitten? Ik las op internet namelijk dat ze zeer nieuwsgierig zijn, maar ook heel 'breekbaar' om het zo maar even te noemen.. :') .
- Hoevaak moet de kooi verschoont worden? 1x per week de poepjes/natte plekken voldoende? 1x per maand alle speeltjes e.d.

Alvast bedankt! :D
Demi

Mizora

Re: Muisjes aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:07

Ja, twee muisjes is genoeg, maar drie muisjes is vaak wel handiger omdat er nogal eens eentje vroegtijdig uitstapt. Op het muizenforum houden ze 500cm2 per muis aan, met een minimaal van 1500cm2 (dus een kooi van 30x50, maar groter is altijd beter en leuker om naar te kijken. Spijlen mogen maximaal 9mm (en liever 8mm) afstand hebben, gaas moet maximaal 1x1cm zijn). Qua bodembedekking raad ik hemperade aan gecombineerd met antistank-poeder in hoeken/onder het huisje. Mannetjesmuizen stinken meer dan vrouwtjesmuizen maar ook bij vrouwtjesmuizen vind ik het poeder aan te raden (zowel een vriendin als ik hadden vrouwtjes).

Je kan ze goed op je hand laten zitten, het wisselt per muis hoe tam ze worden maar ze kunnen behoorlijk tam worden.

Ik maakte de kooi (2 muizen op 45x70) eens per twee weken schoon. Een vriendin (6 muizen op 50x60) maakte de kooi iedere 4-5 dagen schoon. Die van mij kregen wc-rolletjes etc om mee te spelen en die verving ik gewoon na 2 weken.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:14

Oké bedankt voor je antwoord! Dat gaat allemaal wel lukken! :D

Waar ik nu nog een beetje mee zit, ze komen op mijn kamer, dat het niet te erg gaat stinken... :). Zou de stank te voorkomen zijn als je het hok om de 3 dagen schoon maakt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:25

Ik zag dat ik nog een stukje over de kosten en het voer vergeten was:
Qua kosten hangt het af wat je zelf wilt. Ik voerde zelf Science Selective Mouse, die is het beste vegetarische voer dat er is voor muizen, maar wel vrij prijzig. Toch doen ze ruim een maand met een zakje van 350g (per muis. Een muis eet tussen de 5-8g, dus 43-70 dagen per muis; 3.30€/zakje). Dit voer zou ik voeren vanaf 6 maanden.
Daarvoor raad ik Hope Farms Mouse/Rat aan omdat hier juist dierlijke eiwitten in zitten, dat is voor het opgroeien goed maar daarna zorgen dierlijke eiwitten voor een verhoogde kans op tumorgroei. HF kost 8.09€/2kg of 3.69/800g.
Hemperade hangt er heel erg vanaf waar je het koopt. Ik heb het vanwege de cavia's in grootverpakking; 14kg voor 8.30€, een kleinere verpakking kost 5.50€/3kg en er is nog een kleinere verpakking maar daar weet ik de prijs niet van. Hoe lang je met welke verpakking doet kan ik je echt niet zeggen. Bij mij gaat het allemaal in veelvoud dus valt dat kleine beetje voor de muizen niet op.

Zowel vriendin als ik hebben ze ook op onze kamer gehad. De tralies gaan eigenlijk het meeste stinken dus een hok met weinig tralies scheelt een hoop. Zoals de Ferplast Duna Mini of de Ferplast Duna (deze had ik zelf, 10cm hemperade erin en ze waren helemaal gelukkig. Daar rook ik ze ook vrijwel niet in).

Qua lucht is het zo dat ze de eerste 2 weken het meest stinken. Ga het hok dan niet schoonmaken met schoonmaakmiddel maar alleen met water. Als hun eigen luchtje er nog wat aan zit worden ze sneller rustig en gaan ze daardoor ook sneller minder ruiken.

http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=759
http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=757

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:37

Ik heb hier 5 muizen binnen zitten, en die ruik je niet. Ze zitten bij mij in een terrarium, een groep van 3 dames en een groep van 2 dames. Sowieso stinken dames minder dan heren. Bij mij maak ik de bakken 1 keer per week helemaal schoon, en de speeltjes als ze opgekauwd zijn.
Die van mij komen bij een fokker vandaan. Mijn 2 zusjes zijn stik tam, en mijn 3 dames zijn na enige opleiding ook goed te handelen.
Echt knuffelen, nee. Maar aaien en in mijn nek zetten om ze te laten meeliften en slapen vinden ze geweldig! Ik ben heel blij met ze, en wil ook niet meer zonder muisjes geloof ik :D

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:17

Ik had mn muisjes in n aquarium wat erg leuk was want je kon ze goed zien, inclusief de tunnels die ze groeven hahaha

Ze eten van alles dus kregen vaak wat extra's zoals hard brood, crackers, kaas etc.

Heb nu geen muizen weer dus aquarium staat te koop mocht je interesse hebben..

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:38

Ik heb hier 2 hokken met buizenstelsels aan elkaar zitten.
1 bak heeft 2 verdiepingen, de onderste is van plastic en vrij hoog, hier graven ze hele gangenstelsels in! super leuk om te zien.
1 muis zit nu tijdelijk apart in een aquarium omdat ze vanmorgen jonkies gekregen heeft, dus mocht je nog niet weten waar je ze gaat halen, ik heb 9 kleine roze wormpjes!:D
Muizen zijn echt heel leuk, ik heb voorheen hamsters gehad maar muizen zijn veel leuker, liever en nieuwsgieriger.
Succes!