Hond in rugzak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Hond in rugzak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 11:33

Hallo,
Kon hierover geen recent topic vinden, dan maar een nieuw...
Ik wil graag mijn jack russel meenemen te paard en zoek hiervoor een veilige rugtas.
Vooral omdat ze deze zomer mee gaat naar spanje waar ik echt een ritje wil gaan maken.
Op zich zijn er wel te vinden, maar ze worden of met plushe beren gepresenteerd of met chiwawa's.
Nu is zij toch wel een stukje groter. Hebben jullie ervaringen met bepaalde modellen ?
Ze krijgt momenteel al rijlessen omdat ze het nog een beetje eng vind :=
Ook voor langere wandeltochten wil ik deze graag gebruiken.

kohtje

Re: Hond in rugzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:36

Lijkt mij voor een hond echt niet lekker zitten en dan vooral voor langere tijd niet.
Wandeltochten kan die toch lopen of is die erg jong?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:41

Ik zou de hond gewoon thuis laten (of in het vakantiehuisje). Rugzak te paard vind ik verre van veilig, je weet ook niet hoe het paard reageert op een bewegende rugzak die ook nog geluiden maakt op zn rug. En ik denk dat het beestje er zo'n beetje in weg zal branden in de zon. Of hond op de grond (ze hebben pootjes tenslotte), of hond thuis laten/ in het vakantiehuisje laten.

En zelfs het meest brave paard kan struikelen of schrikken waardoor je er af valt, met een rugzak a 10 kilo (bwegende) inhoud ben je een stuk sneller uit evenwicht gebracht! En door de 10 kilo extra ballast op je rug is de kans dat je op je rug valt vele malen groter dan dat je op je buik valt. Sowieso ben ik met paardrijden nog nooit op mn buik gevallen, altijd op mn zij of rug..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-16 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:43

betadine schreef:
veilige rugtas.

Als je eraf valt en je komt op je rug terecht heb je een platte hond. Als je rugzak zo sterk is dat dit niet gebeurt breek je je rug. Daarbij, hoe leuk is het voor een hond om langere tijd in een tas opgesloten te zitten?

Oftwel: als de hond niet zelf mee kan lopen imho het beste thuis laten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:44

Niet doen! 5 minuten zou kunnen, maar een hele rit?? Stappen, draven, galopperen dat kan je een hond echt niet aan doen in een rugzak, dat bonkt als een gek :n wat als t beestje moet plassen, poepen? Lijkt me voor jou niet echt fijn, paar kg steeds tegen je rug aan klapperen
Gewoon lekker thuis laten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:47

Dit is nou echt zoiets waarvan ik me afvraag of je dit wel moet willen.
Waarom zou je dit doen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:49

Goh, je zou nog eerder denken aan een bakje achter het zadel waar de hond in zit, net als bij olifanten. :+
Alleen volgens mij is een paard daar te kort voor en ook niet echt gemakkelijk voor een paard.
Ik heb het nog nooit gezien, een hond in een rugzak als je gaat paardrijden.
Hoe moet de hond dan zitten, of moet hij tegen je rug op staan, zeg maar?
Of je moet een brede en lage rugtas hebben, dat hij erin kan liggen?
Het lijkt me best ongemakkelijk voor een hond of je moet alleen een staprit maken?
Maar dan zou je hond eventueel gewoon mee kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 15-01-16 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:50

dit is echt niet oké voor de hond! :n

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 11:52

Ik val nog niet zo snel en het word een ritje van 2 uur ofzo. + dat die andalusiers toch bijna altijd wel heel fijn zitten.
Ze in het vakantiehuis laten alleen vind ik ook maar sneu. Mensen nemen hun hond wel mee op de moto. Lijkt me nog een stuk gevaarlijker en daar zegt niemand wat van.
Ik wil hier eigenlijk liever niet discussiëren over het al dan niet meenemen van de hond. Dat beslis ik liever zelf en zoals ik schreef is het ook voor langere wandel tochten (te voet). Hond kan prima lopen, maar heeft soms wat last van een patella luxatie.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:56

Twee woorden ga ik hier aan vuil maken: Dom idee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:00

Ik heb eenmaal een ruiter met een kind op haar rug gezien (ehhh ja ze bestaan echt..) en dat kind hobbelde gigantisch (koppie ging alle kanten op).

Ik heb wel eens gereden met een rugzak, en die veranderd j zit/houding en beweegt anders mee.
Zelfs mijn zakje chips was vermorzeld, dus een hond wordt ook door elkaar geschud omdat deze niet met de bewegingen mee kan bewegen met het paard.
Lopen is heel anders dan paardrijden.

elenaMM77

twee uurtjes op haar zelf in het vakantiehuisje doe je haar meer plezier mee dan gehobbel op een paard.
'ik val niet zo snel'.. Nee, niemand valt voor zijn plezier. maar ook topruiters kunnen van hun paard rollen, ook een paard kan zich verstappen en tuimelen..

om heel eerlijk te zijn, dan doe je het meer om interessant over te komen, immers hoeveel mensen rijden met hun hond op het paard.. dan in het belang van je hond.

als je nu een trektocht ging maken en er is geen andere optie dan dat de hond persee mee moet..
dan zou ik nog denken aan een 'strapverbinding' waarbij je het hondje voor je tegen je aan houdt.. in echt geval van nood kun je het dier dan nog beschermen.. Maar dan denk ik dus aan mensen die voor hun werk in het zadel moeten en voor hun werk zo'n dier mee moeten hebben..

voor twee uurtjes van jouw plezier, waarbij je duidelijk aangeeft dat de hond er zelf helemaal niets aan vind. dan zeg ik 'wat doe je het diertje aan'.

Dat er mensen zijn die persee een hond mee willen nemen op een motor vind ik een slecht argument om honden mee te nemen op paarden.. Allereest, al was het alleen maar omdat een motor stabiel is onder je en een paard altijd bewegingen maakt waarin je mee moet bewegen.

maar vooral.. Als honderd man in een bodemloze put springen, dan spring je er zelf toch ook niet in?

Kever

betadine schreef:
Ik val nog niet zo snel en het word een ritje van 2 uur ofzo. + dat die andalusiers toch bijna altijd wel heel fijn zitten.
Ze in het vakantiehuis laten alleen vind ik ook maar sneu. Mensen nemen hun hond wel mee op de moto. Lijkt me nog een stuk gevaarlijker en daar zegt niemand wat van.
Ik wil hier eigenlijk liever niet discussiëren over het al dan niet meenemen van de hond. Dat beslis ik liever zelf en zoals ik schreef is het ook voor langere wandel tochten (te voet). Hond kan prima lopen, maar heeft soms wat last van een patella luxatie.

2 uurtjes alleen laten valt toch wel mee?
Lijkt mij inderdaad vooral heel warm voor het beestje.
Heb verder geen ervaring met rugtassen voor honden, lijkt me voor de hond ook verre van comfortabel (gezien de onnatuurlijke houding die ze moeten aannemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:01

2 uur in een vakantie-huisje zitten is een stuk minder sneu als 2 uur in een stik-hete rugzak zitten. Dat jij niet zo snel valt is erg knap, maar ook jij bent geen superheld, en ook jou paard kan flink struikelen, dus ook jij kan er af vallen. En met een rugzak a 10 kilo (bewegende) inhoud ben je een stuk sneller uit evenwicht gebracht! Daarbij is door de 10 kilo extra ballast op je rug is de kans dat je op je rug valt vele malen groter dan dat je op je buik valt.. Ook weet je niet hoe het paard er op reageert, als er een bewegende rugzak mee rijdt op zijn/ haar rug, die ook nog eens geluid maakt (denk ook aan nageltjes over de stof, het geluid en gevoel als je hond gaat draaien, misschien schrikt je hond wel ergens van waardoor die van schrik gaat blaffen/ piepen). Daarbij is 10 kilo aan je rug/ schouders hangen ook geen pretje.

Als je hond je lief is laat je hem thuis/ in het vakantie huisje. Kan hij lange wandelingen niet meer goed aan doe hem dan in een wandelwagentje. Als je ondanks alle risico's toch zo egoistisch wilt zijn je hond mee te nemen, zorg dan voor een extra goed geventileerde rugzak (honden kunnen hun warmte al slecht kwijt, en de zomer in spanje is warmer dan de zomer in nederland), die jou lichaamsgewicht plus de impact van een eventuele val kan dragen, zodat je hond hooguit een val in een kooi maakt, maar niet ook nog het risico loopt om geplet te worden bij die val. En vooral alleen maar blijven stappen, dat schommelt/ wiebelt al meer dan genoeg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-16 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:02

Hoe kom je op het idee? het lijkt me logisch dat mensen je dit afraden, je neemt toch ook geen baby mee in een rugzak, echt niet flauw bedoelt. Maar al kun je nog zo goed rijden.... de laatste keer dat ik viel was doordat ik met paard en al viel en dat had ik ook nooit van te voren kunnen bedenken. Behalve dat het oncomfortabel is vind ik het ook te gevaarlijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:03

betadine schreef:

Een motor beweegt in een rechte lijn, over een vlakke ondergrond, en heeft geen eigen wil.
Stel jij je eens voor dat je 2 uur lang in een zak aan een rodeostier hangt... Zou jij ook niet liever gewoon in een mandje in een vakantiehuisje liggen te slapen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:05

Ik heb deze, je kunt hem ook als trolley gebruiken.Afbeelding

Afbeelding

Zou er nooit mee op een paard kruipen, maar dat was de vraag niet :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:11

En wat denk je van het paard? Er zijn legio's paarden die hier niet blij van worden. Zeker niet wanneer de hond begint te spartelen of blaffen.
Waarom zou je dit risico überhaupt willen nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:15

Als je denkt in het belang van je hond, kan ik niet begrijpen dat dit je keuze is :=

Wandelen met paard, hond in een trolley zoals voorbeeld van Shirley?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:17

Wat een raar idee...
Zo'n hond word er echt niet blij van en voor jezelf als ruiter is dat ook helemaal niet comfortabel. Het argument je er niet snel afligt... Een ongelukje is zo gebeurd hoor en plan je nooit. Kortom kul argument.
Een motor is een machine die je als mens bestuurd. Aan de mens dus om te bepalen hoe hard je gaat. Hobbelt niet zoals een paard dus al veel comfortabeler voor een eventuele hond.

Een paard heeft een eigen wil en kan plots iets heel anders gaan doen als wat jij als ruiter hebt bedacht.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:29

Los van of ik het zou doen of niet, je hebt zo'n babydrager maar dan voor je huisdieren! zo een die je op je rug en op je buik kan dragen! :P

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:31

Sjonge, je wilt de discussie niet? Iedereen neemt op een andere manier de verantwoording voor zijn/haar hond. Ik raad je aan je hond wel goed voor te bereiden.....beginnen met een kwartier met uitbreiding naar 2 uur.... in de droogtrommel....... Dat is nl. het beste te vergelijken met 2 uur klotsen in een rugzak in de Spaanse zon.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:35

1 woord hiervoor: schandalig!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:37

slimmerik schreef:
Sjonge, je wilt de discussie niet? Iedereen neemt op een andere manier de verantwoording voor zijn/haar hond. Ik raad je aan je hond wel goed voor te bereiden.....beginnen met een kwartier met uitbreiding naar 2 uur.... in de droogtrommel....... Dat is nl. het beste te vergelijken met 2 uur klotsen in een rugzak in de Spaanse zon.

_/-\o_

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:41

slimmerik schreef:

:D
sorry ts ik val zeker niet snel over dingen maar ik vind dit toch wel echt enorm zielig, en dacht eerder een topic aan te treffen wat komisch was met een beer of wat dan ook maar dit is serieus?

doe hem een plezier geef hem een bot en laat hem achter,