Dit jaar wilde wij onze poes laten dekken. Zodat ze rond de kerst of rond januari kittens zou hebben en ze voor de zomervakantie weg zouden zijn. Echter ging het een beetje traag en lastig wat betreft dekkaters, we hadden een hele leuke dekkater gevonden van dezelfde cattery waar onze poes vandaan kwam. Helaas werd dat eerst verschoven tot januari, en nu kan het uiteindelijk helaas niet door gaan.
Natuurlijk zijn er genoeg andere leuke katers! Daar zijn wij ook langzaam maar zeker naar op zoek. Maar het duurt altijd even voordat de dekking eenmaal plaatsvind, dat is een feit. De poes is momenteel krols. Nu zouden we eerst een geschikte kater moeten vinden, contact moeten leggen met de cattery, een afspraak maken om kennis te maken, wachten tot de poes weer krols is etc etc..
We zijn dus tot de conclusie gekomen dat we beter dit jaar onze poes niet kunnen laten dekken. Want dat wordt het veel te laat en zitten we straks met wandelende kittens in de zomervakantie. We zijn veel te bang dat de kittens iets overkomt of dat ze dan door een deur glippen oid, dus dat willen we niet.
Echter is onze poes redelijk vaak krols. Sowieso om de 3 weken ongeveer. Wij hebben gehoord van de fokker van onze poes dat het niet zo goed voor ze is als ze vaak krols worden. Dan vallen ze af etc. We hoorde ook over de poezenpil. Maar de fokker van onze poes zegt dat je dat beter niet voor een heel jaar (tot oktober ongeveer) kunt geven ivm baarmoederontstekingen etc.
Wij gaan eerdaags ook overleggen met onze dierenarts wat betreft de poezenpil en andere opties. Maar ik was ook benieuwd of er mensen zijn op Bokt die ervaring hebben met de poezenpil of er meer van weten. Is het echt zó slecht voor je poes? Hoe groot is de kans op kanker of baarmoederontstekingen? Ik ben namelijk erg zuinig op onze lieve katten.. En eerlijk gezegd vind ik de poezenpil nu een beetje eng klinken. Maar wat moeten we dan? Haar elke keer krols laten zijn?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over de poezenpil!
Het resultaat van de poezenpil bij onze poes ligt hier op schoot te spinnen. Onze poes heeft een tijdje de poezenpil gekregen (ik denk 2,5 jaar, maar dat is alweer lang geleden), ze had een flinke groeiachterstand en we wilden haar liever niet steriliseren, maar omdat ze wel buiten kwam -> de poezenpil. Die bleek minder betrouwbaar dan gedacht en op een gegeven moment was daar dan een nestje. Daarna is ze wel gesteriliseerd.
Ze heeft geen gezondheidsproblemen door de pil gekregen, is nu 18 jaar oud en, op een wat mindere nierfunctie na, super fit!
Maar ja dit is maar 1 (van minstens 15 jaar geleden) ervaring, onze andere poezen en katers zijn allemaal direct geholpen, we wilden geen zee aan katten. Qua gezondheid geen negatieve punten gemerkt, qua betrouwbaarheid wel
franka75
Geplaatst: 14-01-16 00:32
hoi er zitten wel risico's aan de pil bij langdurig gebruik maar het kan natuurlijk gewoon goed gaan , hoor ook vaak dat er meer kans op tumoren is.
Catnip
Geplaatst: 14-01-16 05:44
Ik heb maar 1 persoonlijke ervaring met de poezenpil. 15 jaar geleden gaf mijn moeder deze pil aan onze poes (steriliseren was nog niet zo standaard als het nu is), daarna is ze gesteriliseerd. Ik denk dat ze de pil zo'n jaar gekregen heeft.
Deze poes is nog geen jaar geleden gestorven aan een agressieve mamatumor. Erg naar, ik wens het geen enkele poes of baasje toe.
Wellicht kort door de bocht, maar er zijn al meer dan genoeg katten op de wereld (waaronder een hoop die in erbarmelijke toestand moeten leven en sterven), dus ik zou het risico zelf absoluut niet willen nemen om mijn kat nu de pil te geven, zodat ik toch maar een nestje kan fokken in de toekomst. Liever veilig spelen en steriliseren. Want dat nestje (plus risico's) zou alleen voor mijn eigen plezier zijn, de poes heeft er helemaal niks aan.
Ja poezepil kan erg gevaarlijk zijn voor langer termijn. Kans op tumoren en baarmoederontsteking neemt echt flink toe. Ik zou het zeker voor een jaar niet willen gebruiken! Wat is er volgens de fokker zo erg aan elke keer krols zijn? Naar mijn weten is het alleen voor de eigenaren irritant als ze elke 3 weken zingend door het huis heen gaat Je kunt haar toch iets bijvoeren als ze aan de magere kant raakt?
Mischa
Geplaatst: 14-01-16 07:19
Vroeger hadden we een kat die 'm jaar in jaar uit gekregen heeft, en die heeft herhaaldelijk tepeltumoren gehad. Na een paar operaties is ze op 8 jarige leeftijd hier ook aan overleden. Je begrijpt dat ik er hierdoor geen fan van ben, ook niet voor de korte termijn.
Hier hebben we ook een poes gehad die al jaren aan die pil zat, die kreeg op een gegeven moment ook een heel naar, groot gezwel aan haar buik, ik zou het dus ook afraden
Hier ook slechte ervaring. De pil werkte wel tegen de krolsheid, maar het arme poezebeest zat na niet al te lang gebruik daarna vol met cystes op d'r eierstokken
Thioro
Geplaatst: 14-01-16 12:05
Als je de poezenpil langdurig geeft (lees maanden of langer dan een jaar) heb je 90% kans op tumoren of baarmoederontstekingen. Mammatumoren zijn bij katten helaas bijna altijd zeer kwaadaardig, metastaseren snel en komen vaak gewoon terug na verwijderen.
Als noodoplossing om 1 krolsheid door te komen kan het eventueel wel maar verder is het zeer af te raden. Bovendien moet het stipt gegeven worden, keertje vergeten of niet op juiste datum en je hebt een nestje.
Als je kat niet buiten komt en dus geen risico loopt om onverwachts zwanger te worden zou ik zeker niet aan de poezenpil beginnen. Als je echt een nestje wil zou ik dat goed overdenken en plannen, is het praktisch niet haalbaar dan steriliseren. Als ze om de 3 weken krols wordt heb je toch nog ruim tijd voor de zomervakantie voor een nestje? Zomervakantie is binnen 6 maanden.
Okee we gaan dus definitief niet aan de poezenpil. We laten haar wel gewoon krols zijn en voeren dan gewoon wat bij. Het gaat om een Maine Coon poes met stamboek trouwens. Wij hebben een Cattery.