Gedragsdeskundige kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Gedragsdeskundige kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:50

Hallo!

Ik zoek voor een familielid van mij iemand die zou kunnen zeggen of haar kat ontspannen is of niet.

Kort voorafje;
Kat is sinds kort geadopteerd, oud baasje (V) lijkt haar achteraf toch niet weg te willen doen, en roept nu constant dat de kat gestresst is etc. Ook op foto's zou dit duidelijk blijken, en volgens V is er een deskundige die dit beaamd.

Ik heb de foto's gezien, en zie er absoluut niks geks in. Ik vraag mij dus af in hoeverre V dit verzint, en wil daarom een goede gedragsdeskundige wat foto's laten zien om na te vragen in hoeverre diegene dit er ook in ziet.

Nu is de vraag natuurlijk, is er iemand die ervaring heeft met een gedragsdeskundige, en die mij iemand zou kunnen aanraden om naar de foto's te kijken. Wij zouden graag willen weten waaruit zou kunnen blijken dat de kat gespannen zou zijn.

Bedankt alvast!

The_Cat

Re: Gedragsdeskundige kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:55

Maar als ze geadopteerd is heeft ze toch weinig te vertellen?

dat terzijde, kleine dingen kan je zelf testen:

Kijk naar je kat als ze ergens zit of ligt. Halfopen ogen en ontspannen snorharen wil meestal zeggen dat je kat zich goed voelt.

Ook als je naar je kat kijkt en langzaam je ogen sluit, en ze doet hetzelfde naar jou, is een soort van knipoog in kattentaal. wil zeggen, hey ik ben oke, ik voel me goed :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:59

Een kat is doorgaans in de eerste weken gestrest bij een verhuizing, daarom moeten ze ook minimaal 3 tot 6 weken binnen blijven voordat ze naar buiten kunnen. Katten zijn erg gevoelig, maar je moet ze wel even de tijd geven. Meestal zijn ze na een week of twee wel op hun gemak. Eet de kat gewoon? Gaat hij/zij netjes op de bak? Dan is er niets aan de hand. Als er stress zou zijn, dan plassen ze ook op andere plaatsen, eten slecht, zijn opvallend onrustig en/of trekken zich dusdanig weg dat je ze lange tijd (denk aan dagen) niet zou zien.
Als de kat in de buurt komt liggen en zelfs in bijzijn van de nieuwe baasjes kan slapen, dan is hij/zij echt niet gestrest. Laat je niet gek maken, geef het de tijd! ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:01

Foto's zijn een momentopname, lijkt me niet dat een gedragsdeskundige daar iets zinnigs over kan/wil zeggen.

Ik heb hier de meest ontspannen kat ter wereld (oudere dame die zich nergens iets van aantrekt), maar ook van haar kan ik foto's maken waarop ze er angstig/gestresst uitziet.

Om te weten of een kat stress heeft kun je beter naar de omgeving kijken. Dingen als veilige plekjes waar ze zich kan terugtrekken, staat de kattenbak op een fijne, veilige plek, lopen er buurtkatten om het huis die ze kan zien, zijn er meerdere katten in huis en hoe is hun relatie, etc.
Verder kan een kat met stress symptomen laten zien zoals dwangmatig likken en onzindelijkheid maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:03

Ze hebben een soort proeftijd. Mocht het niet gaan, dan kan de kat weer terug. Echter hebben wij het vermoeden dat V alles uit de kast zal gaan trekken om het zo te draaien dat het volgens haar niet goed gaat, en zij de kat weer meeneemt :n

Het gaat hier om een binnenkat, wegens doofheid zal ze niet naar buiten gaan tenzij dat aan het tuigje is. Zo is de kat dat ook gewend :j
Beessie eet prima, gaat voor zover ik weet netjes op de bak (zal ik zo even navragen), slaapt in haar mandje dat op de vensterbank staat, heeft al bij een van de kinderen op het bed geslapen, en heeft al gespeeld met de muis. Naar mijn idee allemaal dingen die prima lijken.

Als ik mij bedenk hoe onze adoptant eerst aankwam...die ging de eerste paar dagen het liefst onder de stoel zitten en blazen naar alles wat hem niet beviel :')

edit:
Omdat het met haar en andere katten niet goed ging, is er besloten om een plekje te zoeken zonder andere katten. Mijn familielid heeft dus geen andere katten in huis.

edit 2:
Nagevraagd, doet inderdaad alles keurig op de bak en eet/drinkt prima :j
Laatst bijgewerkt door Tigress op 12-01-16 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:03

Natuurlijk is die kat gestrest, logisch want net verhuisd. Verder heeft ze hem weggedaan dus vrij weinig nog over te zeggen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:10

Nu ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar de foto's :o ik kan me niet voorstellen dat een kat die eet, drinkt, op de bak gaat, speelt en op bed slaapt zo gestrest is dat er op een foto vanaf spat.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:10

ik doe je even een PB :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:16

Als hij niet met haar andere katten kan dan gaat het dier toch meer in de stress als hij terug gaat?
Een kat is erg huisvast en houd niet zo van verplaatsen,maar als hij nu prima eet en drinkt en zindelijk is zal hij zich best wel goed voelen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:16

Volgens mij doet/deed Zwerte een opleiding tot gedragsdeskundige, mss kun je haar PBen? :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:19

Een gedragsdeskundige kan natuurlijk niks met foto's. Filmpjes of het live zien is hoe ze werken.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:23

Dan vraag ik mij ten zeerste af hoe de gedragsdeskundige van V dit wel kon, wat mijn vermoeden iets meer bevestigd. Dit aangezien het toch duidelijk af zou spatten van 2 foto's van een slapende kat.

Ik zal haar vragen om wat filmpjes op te nemen, daar hebben we denk ik inderdaad een stuk meer aan. Enig idee waar een gedragsdeskundige filmpjes van zou willen ontvangen? Een slapende kat lijkt me niet zo interessant _O- Maar wellicht lopen, zitten, spelen?

Bedankt voor de tip Lor, ik zal Zwerte even een pb doen :j

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:26

Je zou kunnen filmen hoe de kat op menselijk contact reageert gezien dit nu andere mensen zijn dan voorheen. Ook van hoe de kat zit, wanneer het beestje helemaal gespannen zit is ie natuurlijk niet relaxed (captain obvious). Als ie driftig om zich heen zit te kijken of niet rustig een dutje wil doen is ie ook niet relaxed. Maar van wat ik tot nu toe gelezen heb hoeft ie echt niet terug.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:34

Ik heb haar zojuist vermeld dat er even wat filmpjes gemaakt moeten worden voor een beter overzicht. Dat gaat ze vandaag dus even doen :) bedankt voor de reacties so far!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:37

Maar als het om een proeftijd gaat, is zij dan diegene die beslist of de kat wel of niet blijft?

Ik wil eigenlijk ook graag wel eens een foto zien van het katje (gewoon omdat ik nieuwsgierig ben ^^) stuur je me een pb?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:39

Een "deskundige" die een slápende kat als gespannen beoordeeld? _O- hou op! Dat zegt toch gewoon al alles, daar verspil je toch geen seconde denkwerk meer aan.

De vraag is: van wie is de kat? En als de nieuwe eigenaren haar niet terug willen doen omdat alles goed gaat, hoe sterk staan ze dan?

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:44

Ze hebben inderdaad de kat met een reden weg gedaan en die reden is nog steeds van kracht dus de kat kan sowieso niet terug naar de oude eigenaar. Dan zou een andere eigenaar een andere optie zijn maar dat is niet wat de oude eigenaar wil natuurlijk. Ik gok dat ze geen poot om op te staan heeft. En inderdaad, een slapende kat beoordelen op stress... Tja :+

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:48

Ik zal even wat navraag doen over of zij ook inspraak hebben qua of ze weg gaat of niet. Ik heb sowieso aangeraden om de stichting via wie dit geregeld is (V heeft stichting benaderd om te helpen met herplaatsen, via waar mijn familie de kat dus heeft geadopteerd). Wellicht kunnen zij ook meehelpen hierin.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:52

Op de foto's zie je een totaal relaxte kat in diepe slaap, daar is echt geen stress op te zien :Y)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:12

Achja, tegenwoordig zegt men dat een slapende kat gestresst of verveeld is. Dat een kat per definitie een langslaper is telt even niet meer mee.

Zoals ik het lees wilde oude eigenaar de kat idd helemaal niet kwijt. Beetje flauw om het dan op deze manier te spelen.

Sowieso van op een foto kan je niet veel beoordelen (of er moet een krijsende blazende kat op staan).
En stress signalen moeten altijd in de context gezien worden.
Mijn oudste kat zwaaide met de staart als hij geaaid wilde worden. In alle boeken staat dat katten zwaaien met hun staart als ze boos/geirriteerd zijn. Hij is nu 14 en nu doet hij het niet meer omdat hij oud en stram is. Nu miauwt hij zonder geluid (kan ook met geluid miauwen no worries), mensen denken dan dat hij blaast.
De jongste kater kan ook met staart zwaaien, dikke staart, skinrolling etc als hij geaaid wil worden. Bij aanraking ploft hij vervolgens luid spinnend op z'n rug om op z'n buik gekriebeld te worden.
Als de 2 jonge katten hier hun frenzy 5 minuten hebben kan ik ook foto's nemen waarop ze compleet in paniek of van hun melk lijken. Terwijl ze eigenlijk ze gek als maar kan spelen.

Gedragingen op zich kunnen verschillende betekenissen hebben naargelang de situatie.
Dus een gestresste kat van op een foto? Nah

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:42

Je moet ook niet vergeten dat iedereen zich gedragsdeskundige kan noemen.Ik denk dat ik na 30 jaar groepen katten houden haast ook recht op die titel heb :-).

Wie noemt zich nu gedragsdeskundige?Iemand die een papieren curses heeft gevolgd bij de LOI of zo.
Ik zou er zelf niet zo'n punt van maken en gewoon kijken of die kat zich thuis voelt en dat kan alleen iemand die ter plekke komt kijken.
Ik zou de vorige eigenaar gewoon eens vragen hoe ze het denkt te doen als de kat terug komt?Aangezien het een probleem met haar huidige katten gaf.