Hond weet niet hoe zich te gedragen bij andere honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Hond weet niet hoe zich te gedragen bij andere honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 18:57

:wave:

Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen!
Ik heb een 6-jarig labradorteefje, heeel erg sociaal naar mensen/kinderen. Als ze een andere hond ziet, gaat ze er wel met heel veel plezier heen om te snuffelen, maar zodra de andere hond wil spelen met haar, weet zij niet hoe ze zich moet gedragen. Ze staat daar maar, kijkt wat verdwaasd rond zich en weet niet wat te doen. Wanneer de andere hond niet té gek doet, probeert ze wel wat mee te doen, maar zodra de andere hond wat te 'actief' wordt, klapt ze dicht, trekt ze zich terug en komt ze naar mij toe.

Hoe kan ik haar helpen of ondersteunen hierin?
Is het mogelijk dat ze nog gaat spelen met andere honden, of hebben sommige honden daar gewoon geen behoefte aan of geen zin in?

Judass

Re: Hond weet niet hoe zich te gedragen bij andere honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:59

Ik zou me er denk ik gewoon bij neer leggen. Het klinkt zeker niet als echt probleem gedrag iig.
Gewoon lekker meenemen naar het park en met haar gaan spelen :).

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:01

Het lijkt gewoon alsof ze wel wil, omdat ze er altijd met vol enthousiasme heen gaat, maar eens de hond begint te spelen weet ze het niet meer.
Als blijkt dat ik er niet veel aan kan veranderen ga ik me erbij neerleggen hoor :).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:02

Ik denk dat ze als pup niet echt de gelegenheid heeft gehad om te spelen met andere honden. Maar het kan ook zijn dat ze er niet zoveel behoefte aan heeft. Misschien moet je haar vertrouwd laten raken met een andere speelse hond. Is er iemand die ook een hond heeft waarmee je samen kan gaan lopen?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:04

Ik heb haar al van toen ze pup was, helaas voor haar kreeg ik haar op m'n twaalfde, en was ik nog niet zo bezig met hoe belangrijk spelen met andere honden is voor een jonge hond. Daardoor heeft ze niet vaak de kans gehad om los met andere honden te spelen. Nu besef ik natuurlijk wel dat dat belangrijk is voor een hond, maar nu lijkt het wel te laat.
Mijn vriend heeft een hond waar ze wel goed mee kan opschieten!

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:05

Zou ze ergens last van kunnen hebben, aan haar gewrichten of rug? Ik kan me voorstellen dat ze dan best sociaal wil doen, zolang het niet té gek wordt.

Zo niet: niet elke hond wil intensief spelen. Misschien heeft ze liever rustig sociaal contact. Ik heb vaker gezien dat sommige honden zich aanpassen naar elkaars energieniveau, waar andere honden het afkappen op het moment dat een ander begint te racen of te springen.

Wat Judass zegt: gewoon lekker naar het park gaan en haar met andere honden laten spelen. Wie weet zit er ineens eentje tussen waar ze het geweldig mee kan vinden en gaat ze ineens wel spelen :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:07

Ik weet alleen dat te veel honden niet de kans krijgen om hond te zijn samen met andere honden. Mensen lijnen hun hond direct aan als ze een andere hond zien, of ze trekken hem bij elke gelegenheid weg bij andere honden. En in het gunstigste geval durven ze dan niet met andere honden te spelen zoals bij jou. Maar heel vaak worden ze dan asociaal en vallen ze uit naar andere honden.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:09

Na een grote inspanning voor haar kan ze wat last krijgen van haar gewrichten waardoor ze wat onregelmatig wordt. Helaas is ze wat te dik (we zijn bezig met een dieet) waardoor ze niet zoveel conditie heeft. Nu gaan we wel elke dag naar het bos om te lopen en daarna nog even naar de hondenweide. Voor haar gewrichten ga ik eens langs de dierenarts.

Desiree: ik wil gerust mijn hond los laten als er andere honden komen, ik weet 100% zeker dat ze niets verkeerd gaat doen. Ze gaat gewoon snuffelen en daarna weer doorlopen. Alleen weet ik dat er heel veel mensen zijn die het niet appreciëren dat er zomaar een andere hond naar hun hond toe komt. Daarom lijn ik haar ook aan als ik een andere hond tegen kom buiten de speelweide.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:15

Dat zou er wel wat mee te maken kunnen hebben Noblesse. Onze hond van 10 heeft een goed uithoudingsvermogen, maar heeft wel ietwat stijve gewrichten. Als de andere hond van 5 wil spelen, dan pikt hij het niet zo wanneer hij wil stoeien, maar samen achter de bal aan hollen vindt 'ie prachtig. Soms stoeien ze wel, maar als de jonge hond echt gaat springen en hem in de nek beetpakken, wordt hij boos.
Lopen en zelfs rennen is veel beter te doen met zere gewrichten dan stoeien :j

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:16

De Hond van mijn moeder speelt ook niet met andere honden. Hij heeft daar geen behoefte aan zijn bal is genoeg. Terwijl mijn husky het echt nodig heeft! Die heeft wel haar favoriete vriendje maar speelt met elke Hond :)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:20

Ik denk dat sommige honden te druk zijn voor haar.

Mijn hond Is vreselijk druk ook naar andere honden waardoor andere honden nog wel eens snauwe naar hem, maar zodra We gaan wandelen Is hij ineens heel anders en veranderd het drukke 'irritante' spelen in samen rennen snuffelen Ed. Daarom sta ik niet graag stil, maar wandel ik graag. Vraag de mensen vaak of ik ze een stukje mag vergezellen of gezellig met mij mee willen lopen. Misschien werkt dit ook voor jullie.

Ook hebben honden voorkeuren qua spel. De 1 houd van worstelen en de ander van racen Ed. daar kan het ook nog zitten dat het gewoon niet haar type spel Is. Hier loopt een sint bernard van een jaar of 6 die speelt nooit met andere honden. De mevrouw komt mij graag tegen omdat haar hond wel speelt met die van mij

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:36

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:41

Noblesse_ schreef:
Desiree: ik wil gerust mijn hond los laten als er andere honden komen, ik weet 100% zeker dat ze niets verkeerd gaat doen. Ze gaat gewoon snuffelen en daarna weer doorlopen. Alleen weet ik dat er heel veel mensen zijn die het niet appreciëren dat er zomaar een andere hond naar hun hond toe komt. Daarom lijn ik haar ook aan als ik een andere hond tegen kom buiten de speelweide.

En omdat er veel mensen zijn die het niet appreciëren dat er zomaar een andere hond naar hun hond toe komt, heb je veel honden die niet meer met andere honden kunnen.
´
Labradors hebben aanleg voor overgewicht. Dat in combinatie met te weinig beweging......

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 22:08

Desiree schreef:
Noblesse_ schreef:

En omdat er veel mensen zijn die het niet appreciëren dat er zomaar een andere hond naar hun hond toe komt, heb je veel honden die niet meer met andere honden kunnen.
´
Labradors hebben aanleg voor overgewicht. Dat in combinatie met te weinig beweging......

Ik heb al vaak boze commentaar gegeven omdat ik mijn hond laat kennis maken met een andere, dus ik doe het niet meer buiten de weide om ruzie te vermijden.
Wie zegt dat mijn hond te weinig beweging krijgt? We gaan elke dag lopen in het bos en naar de weide.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:49

De andere hond is teveel voor haar. Karakters komen nu eenmaal niet altijd overeen.
Ik zou eens op zoek gaan naar vriendelijke honden die wel spelen maar niet te wild zijn in hun spelgedrag, of een hond die juist heel onderdanig speelt, dat kan haar ego wat opkrikken.
De wat meer opdringerige honden de eerste tijd dan even mijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:56

Noblesse_ schreef:
Ik heb al vaak boze commentaar gegeven omdat ik mijn hond laat kennis maken met een andere, dus ik doe het niet meer buiten de weide om ruzie te vermijden.
Wie zegt dat mijn hond te weinig beweging krijgt? We gaan elke dag lopen in het bos en naar de weide.

Maar hij heeft overgewicht. Meestal is dat door onvoldoende beweging. Hij mag wel los?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:58

Desiree schreef:
Noblesse_ schreef:

Maar hij heeft overgewicht. Meestal is dat door onvoldoende beweging. Hij mag wel los?

Mijn hond loopt overdag altijd op het erf, gaat twee keer per dag mee naar de paarden en de koeien, en dan gaan we nog wandelen (waar hij losloopt) en naar de speelweide, waar hij uiteraard ook los loopt.
Verder heeft hij dieetvoeding van een goed merk en krijgt hij geen koekjes, snoepjes etc.