Herplaatser laten wennen aan huidige bewoner = labrador

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BarieskaBo

Herplaatser laten wennen aan huidige bewoner = labrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 13:54

Hallo allemaal,

Na iets meer dan een jaar lang 'waakhond'-loos te zijn geweest is ons gezinnetje sinds 22 december uitgebreid met een lieve boerboelteef van 2 jaar. Teruggekomen bij de fokker omdat haar baasje ging emigreren.

Hond klikte meteen goed met mij, mijn man en onze dochter van 2, dus bij bezichtiging meteen besloten haar op te halen in de kerstvakantie, zodat we 2 weken thuis waren om aan elkaar te wennen.

Bij thuiskomst waakte ze al meteen goed, ze wist wie er bij haar gezin hoorde en luisterde en respecteerde iedereen (zelfs mij dochter van 2). Het was al echt haar huis, waar ik was, was zij ook (heerlijk vind ik dat!!). Ze is lief voor mijn paarden en blijft netjes op het erf!

So far so good.

Nu is het zo dat in ons gezin ook nog een enorm lieve labrador reu van 8 jaar woont. Het is de meest lieve, zorgzame, maar oh zo niet-sociaal-hondentaal-sprekende hond. Hij snapt het gewoon niet zo goed, hoe hij om moet gaan met andere honden/dieren. Hij is onzeker en erg mensgericht. Hij zal nooit een hond eerst begroeten, altijd de mens die erbij hoort.

Nu botst dit dus een beetje met de boerboel. Zij snapt hem niet.....

Samen wandelen gaat heel goed, ze laten elkaar in hun waarde en doen elkaar niets. (wel nog beide aan de riem, omdat wij in het buitengebied wonen en ik niet weet hoe goed de nieuwe hond al luistert na 3 weken).

Zodra we in de buurt komen van ons huis, is Max (de labrador) een indringer. Ze snapt niet dat hij bij ons woont en dat zij ook hem moet beschermen.

Ik heb ze kennis laten maken op neutraal terrein (buiten bij het wandelen) en na een paar uur thuis, samen in de thuis (in de tuin en daarna ook binnen) aan elkaar laten wennen, wel beide aan de riem, omdat ik het 'gevecht' boerboel (60 kilo) vs onzekere labrador (28 kilo) niet eerlijk vind. Max doet namelijk niets om te laten merken dat het zijn thuis is, hij bevriest of loopt heel hard weg.....

Normaal gesproken zou ik beide honden los laten en ze het even uit laten zoeken, maar ik durf dit nog niet zo goed, ondanks dat de boerboel niet agressief toont. Mijn vorige boerboel was veel dominanter en zocht veel vaker de confrontatie op, maar die luisterde wel 100%, los en klaar, was ook echt los en klaar. En zover ben ik natuurlijk nog niet met onze nieuwe hond, na 3 weken.

Ik weet nu dus eigenlijk niet zo goed hoe ik dit aan moet gaan pakken. Ik heb mezelf wel ingeschreven voor een opfris/basiscursus met de boerboel, gewoon om aan elkaar te wennen en zo.

Iemand tips?

annepaardoes

Re: Herplaatser laten wennen aan huidige bewoner = labrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:04

Hoe leven ze nu? Gescheiden van elkaar? Ik zou ze persoonlijk niet bij elkaar gooien als de kan bestaat dat de confrontatie te groot wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:28

Ze ziet hem als een indringer zeg je, wat doet ze dan?

Ik krijg van je verhaal het gevoel dat je labrador een onderdanige conflictvermijdende hond is en niet perse onsociaal. En boerboels hebben doorgaans veel ego en uitstraling en dat wel zijn uitwerking hebben op hem.
Wat heb je al met ze samen gedaan in huis? En hoe heb je ze gehouden de afgelopen 3 weken?

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:43

Ze leven nu al 3 weken apart, als de ene in de kamer mag, ligt de ander in de garage of hal. De boerboel is bij mij als ik buiten ben, de labrador blijft liever binnen :-)

Ik wandel samen met mijn man met beide honden en dat gaat heel goed. In huis heb ik ze een aantal keer samen laten zijn aan de riem, maar dan probeert de Boerboel de labrador te benaderen en wordt dan heel sterk. Ze toont niet agressief, maar ze geeft wel het gevoel hem te gaan bespringen als ze de kans krijgt. De labrador bevriest dan en kruipt in mijn binnenzak (of doet in ieder geval een poging...).

Mijn labrador is een echte mensen hond, andere honden, welk formaat dan ook doen hem niet zoveel, hij vind de baasjes die erbij horen veel leuker. En ja, grote honden met ego en uitstraling gaat hij uit de weg, dat vind ik op zich prima.

Dus ik hoop dat met de tijd de boerboel beter gaat luisteren naar mijn commando's, dat ik ze los kan laten samen om eea te bepalen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:00

Dat apart houden zou ik zo snel mogelijk stoppen, hoe langer dat duurt hoe meer de bb overtuigd is dat zij de baas is en dat de lab er niet bij hoort. Zeker als je dan ook nog samen met de bb op stap gaat.

De bb is hier de indringer dus die moet meteen eten dat jij de baas bent en dat de labrador er gewoon bij hoort. Ik zou gaan wandelen en ze na het wandelen gewoon binnen loslaten alsof je nooit anders heeft gedaan. En dan even goed opletten of de bb geen verkeerde plannen heeft.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:03

Wat akelig dat je de honden uit elkaar moet houden, ik zou ook zsm stoppen met uit elkaar houden! Ik zou de onzekere hond de labrador juist alle ruimte geven en je boerboel aan de riem houden in huis, zo kun je hem meteen corrigeren mocht het er te wild aan toe gaan. Je lab moet wennen, dat gaat niet als ze uit elkaar worden gehouden.

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 09:33

Nou, gisteren kwamen ze toevallig samen (deur stond open) en de labrador bleef heel stil liggen op zijn bed en de BB snuffelde en kwispelde en liet hem toen links liggen *\o/*

Daarna ieder in hun eigen bed gaan slapen, dus vanavond mogen samen in de keuken, eens kijken hoe dat gaat!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:17

Wat een fijn toeval! Tips kan ik je niet geven maar kan me voorstellen dat het een lastige situatie is

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:21

Wat fijn TS! Misschien een elektrische vliegenmepper kopen? Klinkt sneu maar als ze echt knokken kan je een hond even flink laten schrikken daarmee!

Ga er vanuit dat het gewoon goed gaat hoor!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:27

MarlindeRooz schreef:
Wat fijn TS! Misschien een elektrische vliegenmepper kopen? Klinkt sneu maar als ze echt knokken kan je een hond even flink laten schrikken daarmee!

Ga er vanuit dat het gewoon goed gaat hoor!

En met een beetje pech flipt de boerboel hem dan alsnog compleet door ivm pijn en stress die hij ervaart van de vliegenmepper..

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 15:27

De boerboel is gelukkig al erg onder de indruk van een flink schreeuw, dus ik denk dat eea wel meevalt.

Ik ben heel benieuwd of ze vanavond samen tot rust kunnen komen in de keuken!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:40

Er zal een momentje komen dat ze onderling even uit willen maken wie er bovenaan staat, maar zolang je ze in de gaten houdt zal het wel goed komen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:06

Kwispelen kan ook een teken van spanning zijn. Ik zou er dan ook niet voor kiezen om de honden de hele nacht zonder toezicht samen te laten. Eerst maar eens zorgen dat ze overdag als jullie er bij zijn elkaar volkomen negeren of juist leuk met elkaar omgaan.

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:36

Ze gaan in principe niet samen zonder toezicht, dus 's nachts helemaal niet overdag ook (nog) niet.

Het wachten is ook op het moment dat de boerboel de labrador gaat vertellen dat zij de baas is/wil zijn. De labrador wil de baas ook niet zijn, dus tot zover gaat dat goed. Alleen de manier waarop ze het gaat vertellen zal nog een beetje spannend blijven. Ik kan niet goed inschatten wat ze gaat doen.