[VOLG] Project Krabpaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MZorro

[VOLG] Project Krabpaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:17

Hallo allemaal!

Een jaar geleden wilde ik heel graag een krabpaal maken van boomstammen en hout voor onze twee katten. Helaas is dit er toen niet van gekomen in verband met tijd. Nu is die tijd niet veel veranderd, maar toch ben ik begonnen! :+

Het leek met leuk om dit hier te delen en het proces bij te houden. En eigenlijk hoop ik ook gewoon op goede tips van jullie, die misschien ook zo'n creatieve uitspatting hebben (gehad?) ;)

In de kerstvakantie heb ik twee boomstammen gevonden. Een kastanje van zo'n 1.20 meter en een berk van zo'n vier meter lang! Deze zijn ontschorst en hebben gedroogd, waardoor ze in principe klaar zijn voor de verdere bewerking.

De berk, ongeveer twee weken geleden nadat ik en een vriendin hem zo goed mogelijk van de schors hadden ontdaan.
Afbeelding

En nu, een stuk kleiner (1.65 meter) en mooi geschuurd. Samen met de kastanje, die ook kaal en geschuurd is.
Afbeelding

En na wat zaagwerk kan hij op zichzelf staan *\o/*
Afbeelding

Plateaus
Ik wil graag verschillende plateaus hebben, de ene wel met kussentje, de andere zonder kussentje en waarschijnlijk, bovenop, een plateau met randje, waar dan een mandje ingelegd kan worden.

Voor de plateau's zonder kussentje, heb ik gave boomstam schijven gevonden! Ze zijn nog onbewerkt en staan nog te drogen. Met de schaafmachine gaan we ze een stukje dunner (en minder zwaar!) maken en vervolgens mooi glad schuren :)

Afbeelding

En dit is het tot nu toe! Ik ben vooral heel benieuwd naar ervaringen, foto's en handige tips om de krabpaal zo stevig en goed mogelijk te maken! Laat vooral foto's zien van jullie zelf gemaakte krabpalen, details in de krabpaal of met jullie katjes erop! Ik ben heel benieuwd en kan niet wachten totdat hij af is (al zal dat nog wel even duren :o )

Groetjes Marieke :)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:22

Heel erg gaaf!! Ik wil ook nog eens zoiets maken, maar in de toekomst.
Nu hebben we een gewone krabpaal, wel met boomstammen, maar met kant en klare beklede mandjes. Op het hout heb ik repen mat vast gezeg, want onze kat krabt graag, want het hout alleen was te hard merkte ik.

MZorro

Re: [VOLG] Project Krabpaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:42

Dankjewel Lizz! Ik ben ook zo enthousiast! Elke keer als ik er mee bezig ben, kan ik niet wachten totdat ie af is!

En jullie hebben wel met boomstammen, zelf gemaakt of gekocht?
Ik wil inderdaad nog sisaltouw kopen wat ik op bepaalde plaatsen om de palen heen kan winden, zodat ze daar lekker aan kunnen krabben. En wie weet nog een stukje sisaltapijt op een plateau o.i.d.
En naar mijn idee zetten ze hun nagels ook wel eens in het tapijt op de simpele krabpaal die we nu hebben. Dus als we tapijt gebruiken op een of twee plateaus, dan kunnen ze daar ook hun nagels in zetten :)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:02

Deze was kant en klaar, al zat er eerst vloerbedekking om de palen, dat heb ik eraf gehaald toen het kapot was gebrabt.
Afbeelding
Afbeelding
Heb nog wel ergens een oude foto, maar kan die nergens vinden.
Heb voor het krabben droogloopmatje bij de action gehaald en deze vast gemaakt. Dit was mijn eerste experiment en zit er nu zeker al anderhalf jaar op.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 13:29

Oh, ziet er ook goed uit! Leuk dat je ook al hout hebt :) En de matjes zien er goed uit, toch wel fijn als ze een plekje hebben om te krabben. Houden ze je meubels heel :+

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:37

Hier mijn creatieve uitspatting van, ik denk, zo'n 4 jaar geleden. Helemaal gemaakt van hout, omwonden met sisaltouw en bekleed met vloerbedekking. Hangmatjes kant en klaar gekocht.

Wilde eigenlijk ook boomstammen, maar begreep dat je ze moet behandelen ivm eventuele aanwezigheid van schimmels/beestjes? Dat staat wel nog steeds op de planning om een keer te maken, blijf dat zulke mooie palen vinden!

Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:43

Oeh ik volg, mooi hout al!

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:22

Graffi86 schreef:
Hier mijn creatieve uitspatting van, ik denk, zo'n 4 jaar geleden. Helemaal gemaakt van hout, omwonden met sisaltouw en bekleed met vloerbedekking. Hangmatjes kant en klaar gekocht.

Wilde eigenlijk ook boomstammen, maar begreep dat je ze moet behandelen ivm eventuele aanwezigheid van schimmels/beestjes? Dat staat wel nog steeds op de planning om een keer te maken, blijf dat zulke mooie palen vinden!

[ [url=m/Y4Dj4f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook heel leuk gedaan zeg, en knap ook! Ik vind de krabpalen van hout ook supergaaf en heel origineel altijd. Maar zelf aan de gang voor je beestjes is sowieso leuk!

En ik heb van te voren gezocht en gezocht naar wat het beste is om te doen met die boomstammen, maar heb niks gevonden over behandelen i.v.m. schimmels. Ook niet over hoelang ze moeten drogen e.d. Onze boomstammen hebben een week gedroogd en ze waren toen al mooi droog, maar liggen nu alsnog niks te doen. Ik studeer doordeweeks, dus het is een langzaam project, maar helemaal niet erg!

Leen schreef:
Oeh ik volg, mooi hout al!

Jaa leuk! En dankjewel, wordt er ook blij van ^.^

Vandaag zijn we naar de Gamma geweest en hebben we grote plank gekocht voor het grondplateau. Omdat vooral de kastanje behoorlijk zwaar is, hebben we drie lagen plateau die als een trappetje oploopt. Leuke vorm getekend en zagen en schuren maar! Zal nog een foto maken! :D

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:41

En de foto van de vorm! Dit is de grootste en daarachter staan de middelste en kleinste vorm! Aankomende week naar school en aankomende weekenden ben ik op een ander thuisadres. Maar ik wil graag een mandje bestellen en nog wat ideetjes op doen dus genoeg om over na te denken!

Afbeelding

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:22

Hoe is het geworden? Ben erg nieuwsgierig!

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 18:54

Woops! Ik was het een beetje vergeten!

We zijn nog niet klaar , maar wel hard mee bezig! :j Dit komt doordat ik maar eens in de maand in het weekend bij mijn pa ben, en dus niet elke week er aan kan werken. Maar ach, zo kan het hout lekker drogen!

We hebben zeker een maand geleden al de palen erop gezet en vastgezet met grote bouten. Was even een klusje, maar het ging veel beter dan we hadden verwacht!

Een van mijn katten test het plateau en de ondergrond inclusief met gaten waar de bouten komen
Afbeelding

En toen stonden de palen er op! :D
Afbeelding

We hebben afgelopen week een kleed tapijt kunnen scoren voor 20 euro! Mooi lichtgrijs en fijn dik! Dit weekend ben ik bij mijn vader dusss ik hoop dat het gaat lukken om de plateaus te installeren en er tapijt overheen te zetten waar we dat bedacht hadden!

Dat ronde plastic ding wat je ziet staan op de laatste foto gaan we gebruiken voor als hieronder te zien is!
Afbeelding

En op de tweede foto zien jullie ook een 20 meter sisaltouw liggen. Wellicht dat dat er dit weekend ook omheen gewikkeld kan worden! :D

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:36

Ziet er mooi uit! :j