Welk kattenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Welk kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 01:08

Mijn hond is al een tijd over op rauw vlees en doet het daar super op. Nu willen we ook voor mijn vaders katten kijken naar ander voer, want brokvoer van de supermarkt is niet bepaald geweldig.

Mijn vader geeft Whiskas, want het is een goede merknaam en ook wat duurder, dus dan moet het wel goed zijn toch?

Nou nee... Whiskas brokken die we hebben. De brokken met krokant laagje van buiten, zacht vlees van binnen is dikke onzin. Ten eerste, zo zacht is het niet. Als je zo'n brokje doormidden breekt zit daar haast geen laagje zacht/mals vlees in. De brokken zijn gewoon net zo krokant als elk ander brokje. Daar maakt dat minilaagje van 1 milimeter 'vlees' geen verschil in.. Maar het klinkt zo mooi en op de verpakking is dat laagje een halve centimeter dik, dus het ziet er goed uit... En weinig mensen die zo'n brokje nou eens echt openbreken om te zien wat erin zit :P.. Maar zacht vlees van binnen is dus onzin.

Om dan maar niet over de ingredienten lijst te spreken. Uiteindelijk zit er 4% vlees in, waarvan vast ook nog wel een deel gewoon afval vlees is... Maar 4% is het minimum dat er wettelijk in moet zitten voordat je het op de voorkant mag zetten. Whiskas met kip! Whiskas met wild! Whiskas met vis! Klinkt allemaal zo leuk, maar het is dan maar 4% vlees, vis of wild...

Er zijn wel brokken met hogere vlees percentages en sommige merken geven netjes aan welk deel ervan gewoon vlees is en welk deel afval vlees.. Maar dan nog al die toegevoegde stoffen.. Veel suikers, maar ook granen en groenten.. Iets wat helemaal niet nodig is voor een kat. Zeker granen niet... Maar op de verpakking staat het alsof het goed moet zijn. Ik bedoel, granen en groentes zijn voor een mens gezond, dus voor een kat vast ook.. En dus kopen we de mooie kattenbrokken waar op de voorkant een gezonde mooie kat staat en plaatjes van de bruine brokjes met wat groene brokjes er doorheen, met op de voorkant "Met groenten!" "Met granen!" Ja, en? Granen zijn zelfs slecht voor katten.

Maar wat moet er dan gevoerd worden? Ik zit dan al snel te denken aan rauw vlees, wat we onze hond ook voeren.. Maar aan de andere kant, brokjes zijn wel lekker makkelijk en mijn vader wil het graag lekker makkelijk houden. Sowieso vind hij het niet echt nodig om ze iets anders te voeren dan Whiskas, want Whiskas is een merk en dat moet dus toch wel goed zijn, volgens hem.

Niet echt... Dus ik ben op zoek naar een makkelijk te geven iets, brok dan, wat wel een beetje goed is voor de kat. Maar ik kan niet echt een merk vinden waar ik tevreden ben met de ingrediënten die er op staan.

Dus, mijn vraag, wat voeren jullie je katten en waarom dat merk wel of dat merk niet?

Labiesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:24

Waar ik evarijng mee heb (2 katten) is smuldier. Gewoon de koop bij de meeste supermarkten. Ik vind dat je gelijk hebt over de Whiskas diervoeing. Smuldier heb je ook in volgens mij 5 verschillende soorten. Onze katten zijn vooral gek op de kipvariant. Dexe bestaat uit versgemalen kippenvlees en karkassen. Hetnis overgins diepries voeding. Dus lang te bewaren.

ElineS

Re: Welk kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 03:50

Ik dacht dat smuldier alleen voor honden was? Voerde het in het begin aan mijn hond, tot ik over ging op ander rauw vlees. Maar smuldier is ook niet het beste wat betreft rauw vlees toch?

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 06:28

Onze katten krijgen brok van nutrivet.
Graanvrij met 80% vlees.
Te bestellen op zooplus.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 07:07

Smuldier is ook voor katten geschikt, wij gebruiken de blauw verpakking alleen rund
Gourmet zijn ze hier ook dol op zakjes, blikjes en brokjes
Vers gesneden rund hart zijn ze ook dol op

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 07:17

Ik ben zelf uiteindelijk uitgekomen op royal canin sensible 33. Bij zooplus kost het met een grote zak 5€/kg en in mijn ogen was dat het best passende voer in die prijsklasse. Ik wilde namelijk een zo hoog mogelijk eiwit- en vet% met weinig kans dat ze het niet ging lusten (ik heb wel eerst een klein zakje geprobeerd).

Daarnaast voer ik per dag 200g animonda carny natvoer bij. Eigenlijk is dat het hoofdvoer. Ook hier speelde prijs, eiwit en vet een grote rol. De kat kwam met het huis mee en stond op onbeperkt budgetbrokjes. Ze was vel over been, slechte vacht en spierloos. Ze was al 15 en we hadden echt verwacht dat het haar laatste maanden zouden zijn.
Nu is ze goed op gewicht, glimt als een malle, krijgt niet langer onbeperkt brokjes en heeft ook echt weer wat spieren. Zoals ze er nu uit ziet kan ze waarschijnlijk nog wel 5 jaar mee.
Natvoer is voor een kat erg belangrijk omdat daar vaak minder koolhydraten in zitten en veel vocht. Een kat drinkt over het algemeen eigenlijk te weinig waardoor nierproblemen extra op de loer liggen.

De hoeveelheid eiwit is bij een oudere kat extra van belang omdat ze moeilijker eiwit opnemen. Hierdoor vallen ze gemakkelijker af en worden ze dan zwak.

http://m.zooplus.de/detailsInfo/shop/ka ... escription

Hier is hij zelfs 4.50€/kg. De duitse zooplus is vaak goedkoper met voer. Het voer heeft dus 33% eiwit en 22% vet. Nog hoger in vet kan alleen als de brokjes op een andere, duurdere manier gemaakt wordenen ook het eiwit is voldoende hoog (het liefst minimaal 35% op droge stof basis. Deze zit op 36.7% op droge stof basis). Er zit maximaal nog 27% koolhydraten in gezien de hoeveelheid as(=mineralen), vezel en de standaard 10% vocht die in brokken zit. Dat is heel weinig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 07:58

Ik voer momenteel Josera Josicat:
http://www.zoofast.nl/joserajosicat10kg-p-14455.html
En hiervoor Josera Classic:
http://www.zoofast.nl/joseraclassic10kg-p-14454.html

Voordelen voor mij waren dat er iig voldoende vlees in lijkt te zitten (staat als 2e genoemd in de ingrediëntenlijst), dat mijn kat het er goed op doet en dat het gunstig geprijsd is, zelfs als je de verzendkosten nog meerekend.

Je kunt de eerder genoemde Smuldier overigens ook als vervanger van blikvoer geven, 50gram is dan meer dan voldoende (en eigk zelfs al ong waar een kat van ong 3,5kg voldoende aan heeft per dag).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:21

Nee, 50g is smuldier is niet voldoende om 200 g natvoer te vervangen. Aangezien 200g natvoer 160g water bevat en 50g smildier slechts 30g. animonda carny bestaat vrijwel volledig uit vlees, smuldier bestaat voor een deel uit groente en bevat 16% zonnebloemolie. Carny bevat 55% eiwit en 27% vet naar droge stof omgerekend. Smuldier bevat 37.9% eiwit en 37.4% vet. Een kat van 3.5kg moet van kvv overigens 120-160g gemiddeld en van carny 250-300g. Een grootste deel van het verschil daartussen bestaat uit water wat weer goed is voor de kat.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:26

Kijk eens naar Greenheart :) Brokken, maar zonder kunstmatige toevoegingen. Verder leuk geprijsd. Het is niet zo'n bekend merk, maar zeer goed. Volgens mij alleen niet online te bestellen, maar op de website kan je wel een verkooppunt vinden.

http://www.greenheart-premiums.com/voeding/3-mix/

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:27

Ik voer applaws 80% vlees in de brok en ook verkrijgbaar als nat voer. Hier heb ik verschillende soorten geprobeerd maar dit was de eerste waar ze niet van over geven. Het is verkrijgbaar bij zooplus.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:34

Wij geven onze 3 katten Royal Canin voor buitenkatten. Is wel iets duurder, maar ik zoek altijd aanbiedingen en bestel grote zakken. Verder niets erbij. Doen ze het super op. In het verleden hadden we nog weleens spugende katten, maar dat is nu over.
Dierenarts adviseerde destijds een dierenarts merk, maar dat was onbetaalbaar.
Overigens vullen ze hier, sinds we op een boerderij wonen, hun menu aan met ratten, muizen, konijnen en mollen +:)+

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:36

Mijn sphynx voer ik de glutenvrije 3-mix van Greenheart. Super tevreden over.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:37

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:51

Hier ook applaws. Aangevuld met dagelijks twee schijfjes vers vlees van prins (hier wil ik wel tzt mee overstappen op lotgering aangezien die prijs gunstiger is). Van applaws hoef je minder te voeren daar er meer bruikbare stoffen in zitten die de kat kan gebruiken. Voor een 6,5 kilo kat kan ik vijf weken vooruit met twee kilo (in het achterhoofd houden dat ik ook vers voer).

Groot voordeel van de applaws vind ik dat zijn ontlasting totaal niet meer ruikt. Ik woon vrij klein dus dat vind ik wel een groot voordeel. Het is wel vrij prijzig.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:01

Mijn katten eten momenteel brokjes van orijen, heel hoog vlees percentage en geen granen. Nutram en cat lovers gold vielen ook goed in de smaak.
Daarnaast krijgen ze vers vlees (bibi) of van die zakjes van natures menu, het vlees is rauw de zakjes ik gegaan en daarna pas gestoomd waardoor alles er nog in zit :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:14

Hier krijgen ze Applaws, Almo Nature of Cosma Nature als natvoer, dit is 80% vlees in blik.
Daarnaast krijgen ze de sensibel 33 van Rotal Canin als hardvoer.

Ze vinden het zachtvoer heerlijk, de bakjes zijn zo leeg (zelfs van onze kieskeurige dame) en de kattenbak stinkt heeeel veel minder.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 07:48

Ik heb zeven (ras) katten met lang haar.
Ik gaf ze altijd Royal Canin.

Ze braakten erg veel en altijd erg uitharen.
Ik ben over gestapt op Smilla (Zooplus)
Ze vinden het heerlijk. Braken bijna niet meer en haren weinig uit.
Het is een stuk goedkoper, ook fijn.
Twee van mijn katten moeten Urinary brokjes en dit is ook van Smilla.

Ik ben dus zeer tevreden over Smilla :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 07:54

Als je brok wil met een hoog vleespercentage en graanvrij moet je zeker eens op Zooplus kijken, die hebben een aardig assortiment. Applaws, Orijen, Taste of the Wild, Porta 21 en er zijn er nog wel een paar.
Natvoer is Almo Nature of Cosma inderdaad prima.

Wat vers vlees betreft zou ik Haaksbarf of Darf aanraden. Tinlo is ook okee. Carnibest ben ik zelf minder tevreden over, maar sommigen zweren erbij.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 08:35

Ik voer mijn kat rauw, dus met brok kan ik je niet helpen. Volgens mij zijn er al een aantal goede opties gegeven. Daarnaast schijnt goed natvoer zelfs nog beter te zijn dan een goede brok dus misschien ook nog het bekijken waard? Ik weet niet wat je je hond voert aan rauw? Maar vaak kan je dit ook wel aan je kat voeren (misschien alleen voor een deel om het makkelijker te houden?) Die van mij is ook gek op kauwvlees (muisjes, kuikentjes, kippennekjes, enz.) dit is opzich ook makkelijk te voeren naast een goede brok of natvoer.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:31

Ik voer happy categorie als brok. Hoog percentage vlees. Geen granen en volgens mij geen suiker of zout. Daarnaast Almo Nature als blik

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:36

Ik voer happy cat als brok. Hoog percentage vlees. Geen granen en volgens mij geen suiker of zout. Daarnaast Almo Nature als blik

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:39

Ik voer mijn kat Applaws, hier zit 80% vlees in en geen graan. Vooral geen graan vond ik erg belangrijk voor mijn kat. Hij vindt de brokjes erg lekker, en zijn ontlasting ruikt niet zo sterk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:41

Sorry hoor maar wat een bullsh*t. Mijn kat is 18 geworden met whiskas voer. Mijn kat krijgt Felix en is zo gezond als een vis. Dus dat die merken troep is geloof ik niet.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:44

Ik ruik het verschil toch echt duidelijk aan de kattenbak. En dat verschil is groot :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:45

Ik voer Acana als brok en blikvoer afwisselend van Almo Nature en Cosma Nature, verkrijgbaar bij Zooplus. Toevallig een bestelling vandaag geleverd en had de probeerverpakking van Concept For Life. Was niet, nog geen ervaring mee.

Heb poeslief ook geprobeerd op kvv te zetten, maar ze eet het echt niet. Ook verse vis moet ze niet, behalve haring :+.