Konijnen aangeschaft, voeding, hokinrichting, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Konijnen aangeschaft, voeding, hokinrichting, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:08

:wave:

De kogel is door de kerk, het hok is aangeschaft en ik heb vandaag een fokker gevonden met een lief koppeltje konijnen. Eindelijk, twee fluffies in huis! :) Ik heb mezelf ingelezen, weet zeker dat ik genoeg tijd heb om de diertjes aandacht te geven (en een logeeradres als ik een weekeind weg ga) en waar ik op moet letten qua gezondheid.

Nu komt natuurlijk stap 2; het inrichten van het hok en het voorbereiden op hun komst.
En nu zit ik te googelen en kom ik er niet meer uit. :') Al die merken voer, al die frutseltjes voor in de kooi.. Help! :Y)

Wat zijn do's, wat zijn dont's?
Ik denk zomaar dat er hier genoeg kenners zijn die me hier verder mee kunnen helpen. :)
Uiteraard weet ik dat ze voldoende ruwvoer tot hun beschikking moeten hebben, schoon water enzovoorts. Maar wat is nou goed voer? En wat is er noodzakelijk in het hok? Zo'n hoektoilet, wat nog meer?

AnnetteFlame

Re: Konijnen aangeschaft, voeding, hokinrichting, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:18

Hey wat leuk dat je konijnen neemt, en wat goed dat je er twee neemt!. Wat inderdaad belangrijk is is dat ze onbeperkt/ zoveel mogelijk hooi tot hun beschikking hebben. Daarnaast kun je het beste (ook het duurste) science selective biks voeren en op de verpakking staat hoeveel je ervan moet geven. Als je nou niet science selective wil geven, is gewone biks ook goed maar let op dat alle brokjes er hetzelfde uitzien. neem dus geen gemengd voer, konijnen eten dan alleen wat ze lekker vinden en laten dan voer dat ze niet lekker vinden staat waardoor ze tekorten krijgen.

Naast het voer zou ik zorgen voor verrijking in de zin dat je bijvoorbeeld het hooi ook in een ijzeren bolletje kan doen waardoor ze er langer over doen

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:21

In ieder geval 24/7 minstens 2 m2! En misschien een tunnel, huisjes?

En zoals hierboven al gezegd is, onbeperkt hooi en science selectieve biks! (Kun je online bestellen maar ook bij bijv. de welkoop kopen)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:23

Leuk! Koppel gecastr ram en voedster?

Qua huisvesting, 2 konijnen hebben toch al gauw minimaal 2m2 nodig, liever nog 4m2. Permanent, 24/7, ze hebben de ruimte nodig, zeker 's nachts zijn ze actief.
Komen ze binnen of buiten?

Qua voeding, hooi, hooi, hooi! Onbeperkt hooi. Verder natuurlijk water, groenvoer en biks. Groenvoer per soort aan laten wennen. Qua biks zijn er meerdere goede soorten. Science selective, hope farms super trio, beaphar care +

Misschien eens op de informatieve site bunnybunch.nl kijken? Daar staan veel artikelen om je in te lezen.

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:26

1. Ze hebben een groot hok nodig
2. Hooi is heel belangrijk
3. een knaagspeeltje
4. een speeltje waar ze mee kunnen rollen
5. een huisje om zich lekker in weg te stoppen
6. een verwarmertje voor het drinkwater in deze koude maanden zodat het niet bevriest. Het is een soort hoes. Te koop bij bijna alle dierspeciaalzaken

Ook super dat je 2 konijnen neemt en niet 1 alleen

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:29

Leuk! Weet je het geslacht van je bunnies?

Mijne zitten op zaagsel met stro. Ze hebben een 'plak' hooi en een stuk vast zaagsel in een hoek liggen. Ook een wctje, een bakje water (ben geen voorstander van flesjes). Ze hebben een speelbal, hooi in een bal en een kalkblok want een van mijn konijntjes is gek op knagen en zo kan ze zich uitleven.
Ik gooi vaak een handje brokken door het hok als ik weg ga, kunnen ze zoeken en graven. Vinden ze fantastisch!

Die papieren kooivulling is ook fijn. Scheelt ook veel stof voor je nijnen. Maar voor mij zijn die zakken helaas te zwaar.

Oja en hooi: ik heb een baal hooi van stal. Vinden ze echt veel lekkerder dan pakken uit de winkel.

Verder rustig aan met het opbouwen van verse groenten en fruit. Check eerst even of ze het wel mogen want ze zijn gevoelig

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:31

Hoi,

wat leuk dat je konijntjes hebt! Je spreek over een fokker en een koppeltje. Zijn het jonge konijntjes? Wat zijn de geslachten van de konijntjes? De beste combinatie is namelijk een gecastreerde ram met een voedster, alleen moet je ze dan wel al snel scheiden en de ram laten castreren zodra de balletjes zijn ingedaald. Rammetjes zijn namelijk al jong vruchtbaar. 2 weken na de castratie is hij niet meer vruchtbaar en kan hij terug bij de voedster.
2 voedsters bij elkaar gaat soms wel, maar het komt regelmatig voor dat ze rond de 5-6 maanden gaan puberen en ze gaan vechten.
Bij 2 rammen heb je dat risico ook. Je kunt bij 2 rammen het risico verkleinen door ze tegelijk te laten castreren zodra de balletjes zijn ingedaald (4-5 maanden). Maar nog geeft dat geen zekerheid.

Qua voer is het allerbelangrijkste dat ze 24/7 hooi hebben. Daar kun je nooit teveel van geven en is de belangrijkste voeding. Daarnaast geef je brokjes. Ik zou kiezen voor geperste brokjes en geen gemengd voer. Met gemengd voer heb je het risico dat ze erg gaan selecteren met eten en alleen het lekkere ertussen uit snoepen.
Als het jonge konijntjes zijn zou ik kiezen voor junior voer. Zelf voer ik brokjes van het merk science selective en daar ben ik erg tevreden over.
Brokjes meet/weeg je normaal gezien af. Volgens de richtlijn geef je 20-25 gram per kg lichaamsgewicht.

Daarnaast mogen ze groenten en gedroogde of verse kruiden hebben. Hier vindt je een lijst met veilige groentes en kruiden: http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... -konijnen/
Het is wel belangrijk dat je begint met hele kleine beetjes en dit rustig opbouwt.

Knaagstenen zijn absoluut niet goed voor een konijn. Daar kunnen ze echt problemen door krijgen in de urinewegen, zoals blaasstenen.

Nu zullen de konijnen binnen zitten. Is het de bedoeling dat ze altijd binnen blijven of gaan ze in het voorjaar naar buiten?
Binnen heb je in ieder geval een ruim hok nodig. Je kunt ze goed zindelijk krijgen dus een toilet is inderdaad geen overbodige luxe. Ik zou voor in het toilet een andere bodembedekking nemen dan voor het hok (als je daar bodembedekking in doet). Konijntjes vinden het erg fijn om wat in het stro te kunnen graven en wat te knabbelen.

Naast het hok, zou ik er voor zorgen dat ze 24/7 een uitloop hebben. Een hok, ook een ruim hok, is doorgaans veel te klein voor konijnen om daar uren achter elkaar in te zitten.
Konijnen zijn schemerdieren en zijn 's avonds en 's nachts dus erg actief. Juist dan hebben ze dus zo'n uitloop nodig.
Je kan met delen paneelren een ruime uitloop voor ze maken. Je hebt van die goedkope rennen, maar die wegen niets en daar kunnen ze vaak makkelijk overheen springen of ze tillen ze gewoon op en duwen hun neus eronder om zo te ontsnappen (dat doen mijn konijnen).
Als je ze altijd binnen wilt houden is het misschien een idee om naar een puppyren te kijken. Dat zijn degelijke rendelen die hoger en zwaarder zijn.

Vaak vinden ze zo'n houten tunnel fijn om in weg te kunnen kruipen en wat speelgoed waar ze aan kunnen knagen. Ik heb zelf ook houten boomstammen in het hok om aan te knagen en op te springen en zitten.
Verder hebben ze hier een kleine voerbal waar je snoepjes in kan doen. En een grote bal die ze kunnen rollen.

Verder is het ook belangrijk dat je snel je konijntjes laat enten tegen myxomatose en VHS (dit is 1 vaccinatie). Of ze binnen of buiten zitten maakt eigenlijk niet uit, voor beide is het aan te raden om ze te laten enten.

Veel plezier met je konijntjes!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 07-01-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:32

Bedankt voor de reacties!

Ik heb een twee verdiepingen binnenhok aangeschaft van 1.40 lang. :) Als ik thuis ben gaat het hok open en kunnen ze vrij rondlopen door mijn huis, ik ben vrij veel thuis. Als ik weg ben wil ik kijken of ik een ren erbij kan maken. Het is een setje van twee zusjes die vanaf de geboorte bij elkaar hebben gezeten.

Onbeperkt hooi moet geen probleem opleveren!
Ik ga eens kijken wat science selective inhoudt! Bunnybunch ga ik ook even stalken!

Willeke, waarom geen waterflesje? :)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:35

Een waterflesje is niet natuurlijk voor konijnen. In het wild drinken ze natuurlijk ook niet uit een drinkflesje.
Bakje is daarom beter, maar wel een zwaar bakje anders heb je dikke kans dat ze er mee gaan slepen (dit deden mijn konijn altijd toen we nog een plastic bakje hadden hehe)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:36

Willeke_ schreef:

Mijne zitten op zaagsel met stro. Ze hebben een 'plak' hooi en een stuk vast zaagsel in een hoek liggen. Ook een wctje, een bakje water (ben geen voorstander van flesjes). Ze hebben een speelbal, hooi in een bal en een kalkblok want een van mijn konijntjes is gek op knagen en zo kan ze zich uitleven.
Ik gooi vaak een handje brokken door het hok als ik weg ga, kunnen ze zoeken en graven. Vinden ze fantastisch!

Die papieren kooivulling is ook fijn. Scheelt ook veel stof voor je nijnen. Maar voor mij zijn die zakken helaas te zwaar.

Oja en hooi: ik heb een baal hooi van stal. Vinden ze echt veel lekkerder dan pakken uit de winkel.

Verder rustig aan met het opbouwen van verse groenten en fruit. Check eerst even of ze het wel mogen want ze zijn gevoelig

Wat bedoel je met een kalkblok? Een knaagsteen? Die zijn echt af te raden door de grote hoeveelheden zout en mineralen. Dat kan zorgen voor blaasstenen en andere urinewegproblemen.

Zaagsel wordt trouwens ook afgeraden als (gedeeltelijke) bodembedekking voor knaagdieren en konijnen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:37

Leuk, veel plezier met je nieuwe konijntjes! 2 zusjes is wel wat riskant, maat het kan best goed gaan.
Science selective is inderdaad het beste voer.
Geen knaag- of kalkstenen nemen!

Ik vind drinkflesjes fijner en schoner maar sommigen vinden het een onnatuurlijke manier van drinken en sommige konijnen vinden het niet snel genoeg gaan en gaan dan ongeduldig aan het flesje trekken.
Je kan gewoon proberen wat het beste werkt :)

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:37

Konijnen drinken liever en veel meer uit een waterbakje. Ik heb toen ik zelf onderzoek moest kiezen onderzocht waar konijnen liever uit drinken en zodra er een bakje en een flesje staat, drinken ze het bakje leeg en laten ze het flesje staan. Het is een redelijk onnatuurlijke houden voor ze

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:40

agerbscheid schreef:
Konijnen drinken liever en veel meer uit een waterbakje. Ik heb toen ik zelf onderzoek moest kiezen onderzocht waar konijnen liever uit drinken en zodra er een bakje en een flesje staat, drinken ze het bakje leeg en laten ze het flesje staan. Het is een redelijk onnatuurlijke houden voor ze

Ja precies, daarom hou ik ook meer van bakjes :-)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:16

Delphi schreef:
Willeke_ schreef:

Wat bedoel je met een kalkblok? Een knaagsteen? Die zijn echt af te raden door de grote hoeveelheden zout en mineralen. Dat kan zorgen voor blaasstenen en andere urinewegproblemen.

Zaagsel wordt trouwens ook afgeraden als (gedeeltelijke) bodembedekking voor knaagdieren en konijnen.

Ik vroeg hier niet om advies hoor ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:17

Lekker op tijd voor de kerst, goed bezig Slien! :D Noem je ze Bugs en Boy?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:19

Willeke_ schreef:

Nee, maar je adviseert het wel aan TS terwijl er van bekend is dat het niet goed is. Vandaar mijn reactie ;) Wat jij daar verder mee doet of niet doet moet je zelf weten, maar ik vind het wel belangrijk dat TS goed advies krijgt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:24

@Willeke: Nee, maar je adviseert het wel iemand anders. En ik raad een kalksteen/knaagsteen om exact de redenen die Delphi noemt ook af. Doordat zij het onderbouwt heeft is er voor de TS mogelijk om zo bewust mogelijk keuzes te maken.

Bij ons staan de konijnen grotendeels op stro met wat zaagsel in hun toilet. Ze krijgen eens per dag 2 handjes Science Selective, als jong konijn kregen ze het onbeperkt maar daar ben ik op een keer vanaf gestapt omdat ze veel begonnen te verspillen. Ze eten bij mij tot 3 handjes voer per dag, maar soms zijn de 2 handjes niet eens op.

Mijn cavia's heb ik op hemperade staan, maar de konijnen staan bij mijn ouders en vanwege de paarden gebruikten we daar zaagsel. Maar hemperade is eigenlijk beter. Hooi geven we ook van de paarden. Ander hooi kan ook maar konijnen zijn vrij gemakkelijk verwend met hooi dus ik zou opletten niet te veel te wisselen, anders eten ze soms het gewone hooi niet meer. Het fijnste hooi vind ik
http://www.rwdh.nl/paard-agrobs-pre-alpin-compact.html
Maar ik weet niet of ze daarna nog wat anders willen qua hooi.

Voor het water gebruiken we een oude pan, maar ze hebben in het verleden ook wel uit een waterflesje gedronken.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:24

Delphi schreef:
Willeke_ schreef:

Nee, maar je adviseert het wel aan TS terwijl er van bekend is dat het niet goed is. Vandaar mijn reactie ;) Wat jij daar verder mee doet of niet doet moet je zelf weten, maar ik vind het wel belangrijk dat TS goed advies krijgt.

Mee eens!
Als je advies geeft wat niet klopt dan lijkt het me fijn als iemand dat op een nette manier meldt zoals nu gebeurd is, dan heeft de TS er ook iets aan :)

Een kartonnen doos is ook leuk om te geven: die kunnen ze lekker slopen en gebruiken om in te schuilen enzo.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:30

love__mandy schreef:
Een waterflesje is niet natuurlijk voor konijnen. In het wild drinken ze natuurlijk ook niet uit een drinkflesje.
Bakje is daarom beter, maar wel een zwaar bakje anders heb je dikke kans dat ze er mee gaan slepen (dit deden mijn konijn altijd toen we nog een plastic bakje hadden hehe)

Hier gaat het prima met de waterflessen. Voordeel is dat het niet zo'n natte bende wordt.
Mocht je dat toch willen is een betonnen bakje het beste (lekker zwaar). Alleen die kun je schijnbaar nergens meer kopen. Wij zijn al heel lang op zoek naar zo'n bakje namelijk als tweede voerbak.

Science Selective is inderdaad erg goed voer. Ons oudste konijn doet het daar al 8 jaar op.

Over hooi. We hebben sinds kort een konijn die dat dus niet eet (nog nooit beleefd). Komt bij een konijnenopvang vandaan en weten de geschiedenis dus niet.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:31

Ik volg even, het ook net twee konijntjes en ben nog volop speeltjes etc aan het zoeken. :D

Mijne zijn trouwens gek op een balletje met belletje erin. Ze gooien en rollen er wat mee af. Zo erg dat ik hem 's nachts even buiten het hok log in verband met buren en hun nachtrust :')

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:31

Ik ben me er wel van bewust dat het niet het beste is wat er is. Maar als ze niets doet met wilgenhout en wel knaagt op plastic, dan heb ik toch liever dat ze een mineralenblok gebruikt. Plastic is altijd nog schadelijker.

Ik adviseer het niet. Ik omschrijf het hok dat ik voor mijn konijnen aan hun behoeftes zo heb ingericht.

En schrijf daarbij ook dat zaagsel stoft er dat er betere opties zijn. Maar dat is uitproberen wat je zelf het fijnste vindt.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:38

Ik voer hier ook science selective, eigenlijk iedereen met konijnen in mijn omgeving. Leuk dat ik het hier ook veelvuldig terug zie komen. Volgens mij is er ook een junior variant van.
Ik heb zelf mijn nijn op hennepvezel zitten, dit vind ik erg fijn spul. Zelf doe ik, naast hooi, ook altijd een plak stro in het hok ondanks dat ze binnen zit en het voor de warmte niet hoeft. Ze heeft 2 balletjes met een belletje waar ze graag mee speelt, een houten speeltje om knabbelen waar ze niks mee doet en voor buiten de kooi een mandje wat ze voornamelijk gebruikt om te slopen en een deel van een kattenkrappaal. Het idee was dat ze daar mooi in kon zitten als een holletje, maar ze zit 95% van de tijd dat ze uit de kooi is bovenop dat ding. Verder heb ik ooit een konijn gehad die helemaal gek was van een plastic bloempot, die duwde hij steeds voort in rondjes. Gewoon verschillende dingen uitproberen kwa speeltjes, op internet staan ook genoeg (creatieve) tips. Mijn ervaring is wel, hoe meer tijd je erin stopt (en de konijnen uit hun kooi kunnen en ook zelf de mogelijkheid hebben om contact met jou te zoeken op een moment dat hun dat willen) hoe leuker ze worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:40

Marie111 schreef:
Hier gaat het prima met de waterflessen. Voordeel is dat het niet zo'n natte bende wordt.
Mocht je dat toch willen is een betonnen bakje het beste (lekker zwaar). Alleen die kun je schijnbaar nergens meer kopen. Wij zijn al heel lang op zoek naar zo'n bakje namelijk als tweede voerbak.

Kijk bij de blokker/xenos naar een klein stenen ovenschaaltje. Die zijn laag en klein genoeg te vinden voor een paar euro.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:30

Wat een fijne uitgebreide reacties allemaal! Top! Ik kan hier veel mee! :)

Aan de hand van jullie reacties heb ik een waterreservoir aangeschaft, met zo'n bakje onderaan. :)
Daarnaast toch ook maar een drinkflesje gehaald, dan kan die op de bovenverdieping van het hok hangen, hebben ze overal water bij de poot. :Y)

Als een knaagsteen niet handig is, wat is aan te raden om ervoor te zorgen dat de tanden afslijten en niet te lang worden? :) Ik neem aan veel ruwvoer, wat heb je nog meer als mogelijkheden? Knaagstengels en speeltjes?

Delphi, dank voor je tip over zaagsel! Ik ben van plan om ze op stro te zetten met in het toilethoekje van die geperste korrels. Moet nog even kijken of ze dit prettig vinden, anders ga ik kijken naar alternatieven.

lieveli schreef:
Lekker op tijd voor de kerst, goed bezig Slien! :D Noem je ze Bugs en Boy?

Zeker weten! :)) Ik moet nog even nadenken over namen, dat is een grote struggle. :')

Ik ga binnenkort een grote bananendoos opsnorren, vrienden van me hebben ook twee konijnen die erg blij zijn met hun kartonnen buitenpost. :P Dus goed idee Temeraire!

Ik ben inmiddels aan het shoppen op een webshop, veel te verleidelijk! :')
Ik heb een grote plank in de kooi zitten waar ze onder kunnen schuilen, is het nodig dat ik nog een schuilhokje erbij haal?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:35

Een grote plank is in principe voldoende. Ik heb er zelf ook een wilgentak in liggen maar voor de rest knagen ze aan hooi voldoende om hun tanden op maat te houden.