Ze zijn al best oud, is het verstandig om een nieuwe cavia te kopen of komt dat niet goed?
En is een knuffel van een cavia voor nu in de kooi een goed idee of is dat onzin?
Wat is jullie ervaring/mening?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Allereerst, wat naar van je overleden cavia. 
Dikke maatjes weer nu. Mocht je een dominante cavia hebben, kan je er ook altijd nog voor kiezen een gecastreerd mannetje bij te zetten, dat gaat sowieso vaak wel goed. Succes!

Iris965 schreef:Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!
Sterkte Miesemuisje. Gelukkig dat het nu goed gaat!
Ja he Melody....ik googelde even maar inderdaad! Mijn cavia is overdag vrij rustig, dan gaat ie lekker languit liggen in de kooi, rond etenstijd word ie best wel actief :p Misschien is er in een opvang/asiel oid nog een opaatje. Vind het best lastig. Nick en Simon waren hun hele leven samen ze waren broertjes.
@Marrieleen thanks!
@Renskexb Heb ik ook weleens gehad maar toen waren ze met zn vieren....2 cavias 2 konijnen zodat ze iig elkaar nog hadden. Nu weet ik het niet. Hoe was de verdeling bij jou?
MarlindeRooz schreef:Een cavia en een konijn samen kan in theorie wel maar het is niet diervriendelijk, ze begrijpen elkaar namelijk niet.
melody7 schreef:Ik heb vroeger ook cavia's en konijnen bij elkaar gehad in een grote kooi (omdat ik niet wist dat het niet kon), maar ze hebben niks aan elkaar als maatje. Daarnaast kregen ze bij mij uiteindelijk wel ruzie, en dan krijg je veel ergere verwondingen dan cavia's of konijnen onderling. Ik zou dat dus echt niet aanraden.
Renskexb, dat is niet raar om te zeggen ze spreken elkaar taal én lichaamstaal niet. Zelfde vergelijking als apen en mensen. Ze kunnen elkaar best aardig vinden maar hebben niks/heel weinig aan elkaar. Ik zou dus absoluut geen konijn als maatje kopen want dan heb je 2 eenzame beesten.
Hier zijn ze rondom het eten inderdaad ook erg rustig, maar een jonkie gaat vaak rondjes rennen, popcornen etc. Daar moet een opa dus wel nog tegen kunnen, en dat kan ik van achter een scherm niet inschatten. Daarom vind ik een opvang zo fijn, die denken echt met je mee en als het achteraf toch fout gaat zit je niet met 2 cavia's in aparte hokjes maar kijken ze verder naar een betere match
MarlindeRooz schreef:Renskexb schreef:Ik zou zelf wel een cavia er bij nemen maar een konijn kan ook.
Het kan in theorie wel. Maar het is gewoon niet diervriendelijk.
Net als dat ik jou voor de rest van je leven ook in je eentje kan opsluiten in mijn kelder. Is niet echt mensvriendelijk. En dat doe ik dus ook niet.