Kat alleen na overlijden andere kat. En nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Kat alleen na overlijden andere kat. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:38

Afgelopen zaterdag heb ik mijn lieve witte poes in moeten laten slapen |( . Ze is 15 jaar oud geworden en had haar al vanaf kitten (opgehaald uit het asiel destijds). De afgelopen 2,5 jaar hebben mijn twee katten bij mijn ouders gewoond ivm mijn relatiebreuk en daarop volgende woonsituatie. Ze waren net sinds twee weken weer bij mij. Afgezien van het feit dat ik er verdrietig over ben, vraag ik me nu af hoe het gaat komen met mijn andere kat (ook een poes, 14 jaar oud). Ze is haar hele leven gewend geweest om 1 of meerdere katten om zich heen te hebben.

Alhoewel ik de indruk had dat de hoeveelheid katten bij mijn ouders teveel voor haar was, is het wel een sociale kat (wel wat angstig voor vreemde dingen en mensen). De afgelopen dagen is ze enorm knuffelig geweest, nadat ze me 2,5 jaar bijna compleet genegeerd heeft. Denk dat ze het me niet in dank heeft afgenomen dat ze bij mijn ouders moest wonen. En dat terwijl ze daar absoluut niets te kort is gekomen. Na de verhuizing naar mijn nieuwe huis trok ze overigens snel bij.

Omdat ik net verhuisd ben en de kat ook, mag ze voorlopig nog niet naar buiten van mij. En op zich is het ook niet een hele enthousiaste buitenkat. Ze heeft in 2006 haar poot gebroken en sindsdien is ze veel binnen, alwaar ze ook niet zoveel uitspookt. Ze heeft ook niet echt het postuur meer om te kunnen klimmen en springen (is te zwaar, is wel op dieet, maar gaat erg langzaam)

Maar hoe nu verder? Zelf heb ik sinds ik zelf katten heb, ook altijd twee of drie katten gehad en dus nog nooit een kat alleen. Moet ik haar even een tijdje alleen laten (ze heeft de overleden poes niet meer gezien, weet dus niet wat er gebeurt is) of moet ik er een nieuwe kat bij doen? En in geval van het laatste, wat voor kat? Een jonge of een oudere?

Wie heeft tips en ervaringen?

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:40

Zelf heb ik na het overlijden van 1 van mijn 2 katten er niet meer eentje bij genomen. Want dit is nu mijn kat zijn territorium en ik denk dat als ik er nu een nieuwe kat bij doe dat ze ruzie krijgen.

Wijziging: Mijn kat is ookal ouder.
Laatst bijgewerkt door Iris965 op 06-01-16 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Re: Kat alleen na overlijden andere kat. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:44

Ikzelf zou niet zo snel een nieuwe kat bij een 14-jarige plaatsen. Die fout hebben we toentertijd gemaakt met mijn katten. Had twee katten, 16 en 18 ongeveer en toen hebben we twee kittens genomen. Ze waren er niet heel blij mee, wilden gewoon rust op hun oude dag.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:45

Ik zou haar lekker alleen laten voorlopig, ze is ook al op leeftijd en vindt dan maar eens een nieuwe kat waarmee het klikt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:47

Wij hebben na overlijden van onze 11-jarige kat wel gekozen om twee nieuwe erbij te nemen. Zij en haar broer waren hun hele leven samen geweest.
Nu hebben wij heel erg veel ruimte in en om het huis en merken dat dat wel nodig is. De ouwe heeft wel echt z'n rust nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:00

Sterkte TS :(:)

Ik ga mee met mijn voorgangers, voorlopig je andere kat die al op leeftijd is alleen laten.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:06

Sterkte! Ook al is zo'n diertje al zo op leeftijd, tis toch vreselijk als je er afscheid van moet nemen...

Katten kunnen vaak goed met elkaar over weg als ze met elkaar zijn opgegroeid, maar over het algemeen hebben katten het liefst het huis voor zichzelf en zoeken ze hun sociale contacten buiten de deur. Iets waar oudere katten ook steeds minder behoefte aan hebben.
Ik denk dat je je poezebeest er geen plezier mee gaat doen een vreemdeling in huis te halen

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:07

Fijn dat jullie mijn gevoel bevestigen om haar (in ieder geval voorlopig) alleen te laten. Het is verder een heerlijke (thee)muts die nu nog meer geknuffeld wordt dan anders. Dat vindt ze volgens mij niet zo erg. Het enige waar ze nu wellicht van baalt is dat ze geen bakjes eten van anderen meer kan leegroven 8-)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:14

Moska schreef:
Fijn dat jullie mijn gevoel bevestigen om haar (in ieder geval voorlopig) alleen te laten. Het is verder een heerlijke (thee)muts die nu nog meer geknuffeld wordt dan anders. Dat vindt ze volgens mij niet zo erg. Het enige waar ze nu wellicht van baalt is dat ze geen bakjes eten van anderen meer kan leegroven 8-)

Haha, dat laatste is heel herkenbaar. Moet je maar een tweede bakje neerzetten en met stift erop schrijven 'Niet van jou.'

Sterkte nog overigens :(:) Een kat verliezen die je al zolang kent blijft pijnlijk.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 09:08

Het is nu anderhalve week geleden en mijn overgebleven kat poept en plast in de woonkamer :\ Ook wel in de kattenbak (vooral plassen), maar poepen toch vooral in de woonkamer. De bak wordt 's ochtends en 's avonds gecontroleerd en leeggeschept. Ze is nu natuurlijk overdag alleen en erg blij als ik 's avonds thuiskom. Ze ligt dan de hele tijd naast me of kruipt op schoot. Zou ze nog moeten wennen van de verhuizing of mist ze de andere. Of, het meest voor de hand liggend, is het een combinatie van beide factoren? En wat kan ik doen om het prettiger te maken voor haar? Ze heeft een kartonnen krabplank (ze is dol op karton slopen), een touw krabplank en zo af en toe wil ze spelen. Gisteravond dolle pret met een snacktomaat 8-) . Maar meestal ligt ze op haar kussentje of op de bank. Naar buiten op de binnenplaats durft ze (nog) niet. Dat komt vast nog wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:35

Extra bak in de kamer is wel handig en misschien is het beter om haar in een kleinere ruimte te doen als je weg bent ?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 09:35

Kleinere ruimte is niet mogelijk helaas. Heb een woonkamer (ca.25m2) met open keuken met daaraan een bijkeukentje (daar staat de bak nu ook). Als ik haar in de bijkeuken zou zetten, dan zit ze de hele dag in een kleine ruimte (is 2,50 x 1,70 met wat witgoed apparatuur) zonder ramen en licht. En op mijn slaapkamer opsluiten vind ik zelf niet zo'n goed idee.

Heb gister wat speelmuizen met catnip gekocht. Daar heeft ze een tijdje mee gespeeld.
Ga vandaag een voerbal halen, die zouden vandaag weer binnenkomen. Misschien vindt ze dat ook wel leuk. En ook maar even een extra bak.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:42

Wij hebben ook twee katten, gekoppeld aan elkaar toen de ene een jaar of 6 was en de ander was een jong ding van een aantal maanden.
Onze oudste kat is vorig jaar augustus/september overleden op 19 jarige leeftijd, maar onze andere kat lijkt er geen moeite mee te hebben. Misschien dat het door het leeftijdsverschil komt..? Waren de katten close met elkaar? Misschien dat speelgoed inderdaad een goede afleiding bied!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:43

Sterkte met het verlies van je poes :(:)

Katten kunnen heel goed alleen! Sterker nog, de meeste katten willen eigenlijk niet anders en vaak genoeg komt het voor dat katten elkaar compleet negeren of zelfs ruzie maken. Eigenlijk is het enige dat wel eens wil werken katten uit hetzelfde nest bij elkaar te houden. Ik zou hem dus lekker alleen houden :)

Edit: Ik had natuurlijk weer niet alles gelezen...het lijkt erop dat je kat het niet zo eens is met de veranderingen. Een grote dosis catnip op speeltjes en feliway kan wel eens de oplossing zijn :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 10:03

Kiki1995 schreef:
Wij hebben ook twee katten, gekoppeld aan elkaar toen de ene een jaar of 6 was en de ander was een jong ding van een aantal maanden.
Onze oudste kat is vorig jaar augustus/september overleden op 19 jarige leeftijd, maar onze andere kat lijkt er geen moeite mee te hebben. Misschien dat het door het leeftijdsverschil komt..? Waren de katten close met elkaar? Misschien dat speelgoed inderdaad een goede afleiding bied!

De kat die is overleden was 15 en de overgebleven kat is 14, ze zijn dus haar hele leven samen geweest. Ze waren niet heel close, maar waren ook niet vervelend tegen elkaar.

Ik vermoed eigenlijke hetzelfde als Siesjuh, dat ze het niet eens is met de veranderingen. Het zijn natuurlijk ook twee grote veranderingen in een hele korte periode geweest. Feliway kan ik ook nog wel proberen. Bij de vorige verhuizing had ik niet de indruk dat het veel invloed had, maar wie weet deze keer wel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:12

Ik vind een kat van 14 nog relatief jong om niet meer te willen koppelen. Ik zou informeren bij het asiel of ze niet een andere oudere en rustiger kat hebben zitten waarmee je kunt proberen je koppelen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:18

Kan toch he dat deze verhuizing meer indruk heeft gemaakt, het huis anders ruikt, kamer indeling anders...katten zijn echt zeikerts wat dat betreft. Wij kunnen onze poes zonder problemen mee op camping vakantie nemen en vermaakt ze zich optimaal in de caravan, maar bij de laatste verhuizing was ze helemaal van t padje. Plus dat ze natuurlijk wel altijd samen met die andere is geweest en nu die er niet meer is, is dat natuurlijk ook een verandering. Ik denk alleen niet dat dat op te lossen is met een nieuwe (wildvreemde) kat, want ook dat is weer een verandering :D

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:23

heb in dezelfde situatie gezeten alleen waren ze toen 12 1/2
twee zusjes uit 1 nest waarvan ik er dus 1 in heb moeten laten slapen.
in het begin ook erg lopen twijfelen maar besloten niet te doen en raad eens? madam is nu de prinses in huis, alles is voor haar en ze vind dit heerlijk!!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:27

Inmiddels zijn we een week of zes verder en is de overgebleven poes erg ziek |( Vorige week zondagavond kwam ik thuis nadat ik vier dagen had geholpen op JA en trof ik een sneue kat aan. Mijn huisgenootje had al gezegd dat ze wat minder at en dronk en dat ze buiten de bak poepte en plaste, maar zondagavond half twaalf stond ik bij de DA. Ze gaf duidelijk pijn aan en voelde zich ellendig.

Wat ze precies heeft weten ze niet. Ik dacht zelf eerst ontstoken anaalkliertjes, maar die leken in orde volgens de DA. Haar anus was begin van de week erg rood, dik en de ontlasting leek wat bloederig en pussig. Het leek ook een beetje alsof ze verstopt zat. Ze is onder narcose onderzocht, heeft al een week antibiotica en pijnstilling plus isogel voor door het voer. Ze wil nog steeds niet goed eten en poepen doet haar ook nog steeds pijn. Morgenochtend moet ik haar weer naar de DA brengen (ben afgelopen vrijdag op controle geweest, omdat ik het niet vertrouwde), dan gaan ze haar weer onder narcose brengen en met een camera in de darmen kijken. Hoop zo dat het niet iets definitiefs is. Twee katten zo kort achter elkaar verliezen is echt niet leuk |(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:22

Axh jee wat sneu!
Hopelijk komt ze er nog boven op :(:)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 13:40

Helaas, ook dit lieve poezenmeisje heb ik vandaag moeten laten gaan |( |(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:46

wat naar zo snel achter elkaar TS, heel veel sterkte met het verlies

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:48

Ach jeetje wat sneu, sterkte TS :(:)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:48

Ach TS wat naar, heel veel sterkte!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:51

Moska schreef:
Helaas, ook dit lieve poezenmeisje heb ik vandaag moeten laten gaan |( |(

Gecondoleerd :( Wat verdrietig. Stil huis nu zeker? :(