Krammetje wat maakt ze zo duur ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Krammetje wat maakt ze zo duur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 11:51

Paar weken geleden had onze hond zich open gehaald, met een flinke winkelhaak als gevolg.
Hond is best bang bij de dierenarts maar toch maar even heen gegaan. Gelukkig een lieve rustige dierenarts die hem 8 krammetjes heeft gegeven.
Nu kwam van de week de best wel pittig hoge rekening, maar verbaasde ik me dus dat ik 6 euro per krammetje moet betalen.
Is dit een normale prijs, zijn die nietjes van een speciaal materiaal gemaakt wat ze zo duur maakt ?
Uiteraard dierenarts gevraagd, het zou intern opgenomen worden, niks meer over gehoord. Rekening heb ik netjes betaald maar wil graag weten wat die krammetjes zo duur maakt.

Leffroi

Re: Krammetje wat maakt ze zo duur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:53

Ze zijn steriel gemaakt, tel de verpakking er bij op, vervoer enz. 6 euro per krammetje, wellicht wat prijzig maar worden hier vaak gebruikt omdat men anders geen geld uit wil geven aan hechtingen haha. Niet persoonlijk bedoeld hoor!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:57

Ik heb bij mijn paard eens op een zaterdagavond om 23.00 uur een paar krammen op haar hoofd moeten laten zetten ,mevroi had een lelijke hoofdwonde die flink bloede.Er zaten toen een stuk of 6 krammen in.Ik viel achteraf ook bijna flauw van de rekening.Dit was A een dierenarts van wacht niet mijn eigen arts ,B weekend dienst en dan nog eens het nachtelijk uur en dan die dure krammen er bij.Voor 5 minuten werk :-).Maar ik vermoed dat het materiaal en het verpakken en het steriel maken zo duur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:02

Staplers zijn erg duur. Er worden super strenge eisen aan gesteld.
Hechtingen zijn ook gigantisch duur. Dus 6 euro per nietje is niet gek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:05

Hechtingen duur?Ik heb van die steriele pakjes liggen met naald.Volgens mij is dat niet zo duur.
Een kramaparaatje heb ik ook gehad,met krammen.Kan mij niet herinneren dat dat zo duur was?
Geen idee waarom dit soort prijzen überhaupt mogen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:08

Die apparaten zijn best prijzig en worden (normaal gesproken) niet opnieuw gebruikt voor een patiënt (steriel).

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:10

geerke schreef:
Hechtingen duur?Ik heb van die steriele pakjes liggen met naald.Volgens mij is dat niet zo duur.
Een kramaparaatje heb ik ook gehad,met krammen.Kan mij niet herinneren dat dat zo duur was?

Tja, als jij er een gewoon nietje in wil jassen, be my guest. Maar ook een dierenarts werkt niet voor jan met de korte achternaam en heeft ook zijn inkoopprijzen. Die verdient echt niet dik op een paar krammetjes hoor. Ja het is misschien wel sneu geld, maar he, oliebol happens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:13

een gewoon nietje?Waar ik het over heb is een aparaatje wat ik gekregen had van de dierenarts waar ik toen werkte.Wat hij zelf gebruikte.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:15

geerke schreef:

Ik spreek vanuit de humane geneeskunde, En hechtingen zijn echt een paar euro per pakje, Afhankelijk van het type hechting.
Staplers zijn nog duurder.

Dierenartsen gebruiken zo ver ik weet dezelfde materialen als de humane geneeskunde. Dus die inkoop prijzen zijn niet laag.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:16

De krammetjes zijn meestal van titanium, soms van chirurgisch staal. Ze moeten uiteraard steriel zijn. Ik denk dat zo'n krammetje al best duur is.
En het apparaat waar ze mee gezet worden wordt over het algemeen maar één keer gebruikt. Dus die kosten komen er ook nog bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:20

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:23

Deze was echt niet nieuw, ze pakte namelijk na een paar nietjes een andere omdat de eerste op was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:23

geerke schreef:
prijzen vallen wel mee.Is dat nieuw dat ze maar 1x gebruikt worden?Dat was 30 jaar geleden niet zo.

http://www.alibaba.com/showroom/skin-stapler.html

De staplers die jij noemt zou ik nerver nooit op mijn dier gebruikt willen hebben. Kwaliteit is niet gecontroleerd.
En natuurlijk mag je maar 1 keer een stapler gebruiken. Bij gebruik komt hij in de wond, en je wil natuurlijk niet dat je bij de volgende patient de wond infecteert met bacteriën van de eerste gebruiker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:25

Letsdunit schreef:
Deze was echt niet nieuw, ze pakte namelijk na een paar nietjes een andere omdat de eerste op was.

Je hebt ook staplers waar maar een paar nietjes in zitten. Of staplers die je maar 1 keer kunt gebruiken (dus 1 keer klikken) maar ik denk niet dat de dierenarts die gebruikt..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:28

Anoniem schreef:
geerke schreef:
prijzen vallen wel mee.Is dat nieuw dat ze maar 1x gebruikt worden?Dat was 30 jaar geleden niet zo.

http://www.alibaba.com/showroom/skin-stapler.html

De staplers die jij noemt zou ik nerver nooit op mijn dier gebruikt willen hebben. Kwaliteit is niet gecontroleerd.
En natuurlijk mag je maar 1 keer een stapler gebruiken. Bij gebruik komt hij in de wond, en je wil natuurlijk niet dat je bij de volgende patient de wond infecteert met bacteriën van de eerste gebruiker..

en waar denk jij dat ziekenhuizen/dierenartsen hun staplers vandaan halen? :7 (alles word eerst getest,net als werkzame stoffen van medicijnen...eerst naar het lab,is het goed worden er pillen van gemaakt.....alles komt uit Azie hoor)
Ik weet er nog van dat de dierenarts ze echt niet 1x gebruikte.Ze werden gewoon ontsmet.Maar waarschijnlijk zijn ze in de humane geneeskunde iets strikter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:30

geerke schreef:
Anoniem schreef:

en waar denk jij dat ziekenhuizen/dierenartsen hun staplers vandaan halen? :7 (alles word eerst getest,net als werkzame stoffen van medicijnen...eerst naar het lab,is het goed worden er pillen van gemaakt.....alles komt uit Azie hoor)
Ik weet er nog van dat de dierenarts ze echt niet 1x gebruikte.Ze werden gewoon ontsmet.Maar waarschijnlijk zijn ze in de humane geneeskunde iets strikter.

Ziekenhuizen kopen hun hechtmateriaal bij bekende merken, waarbij de kwaliteit constant en gecontroleerd is. Dat is niet bij merkloze materialen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:30

Op de verpakking staat ook duidelijk voor eenmalig gebruik daar het daarna niet meer steriel is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:56

Nou hoeft een nietje bij een dergelijke wond ook niet 100% steriel zijn (althans, bij de dieren niet) daar de winden vaak toch al vies zijn en ze antibiotica mee krijgen. Uiteraard worden ze wel schoon gemaakt (hier veelal met sterilium of pure alcohol). Ik snap best dat ze zo duur zijn.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:03

30 jaar geleden bestonden die dingen net en werden die apparaten inderdaad hergebruikt. Die waren van RVS en moeten natuurlijk ook na elk gebruik gesteriliseerd worden (kost ook geld!). Die worden vast nog wel gebruikt op sommige plekken, maar dat is echt niet meer de norm.
En je hebt inderdaad ook disposable staplers waar maar heel weinig nietjes in zitten, compleet afhankelijk van het model en de wond. Je gaat ook geen apparaat gebruiken waar 30 krammen in zitten als je er maar 6 nodig hebt en vervolgens de rest weggooien. Edit: en wat Leffroi zegt zit ook nog wel wat in wbt eventueel hergebruik. Maar als de nietjes op zijn zal het apparaat sowieso weggegooid worden.

En ik mag toch hopen dat ziekenhuizen hun medisch materieel niet via alibaba bestellen :7

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:07

Sanned schreef:
30 jaar geleden bestonden die dingen net en werden die apparaten inderdaad hergebruikt. Die waren van RVS en moeten natuurlijk ook na elk gebruik gesteriliseerd worden (kost ook geld!). Die worden vast nog wel gebruikt op sommige plekken, maar dat is echt niet meer de norm.
En je hebt inderdaad ook disposable staplers waar maar heel weinig nietjes in zitten, compleet afhankelijk van het model en de wond. Je gaat ook geen apparaat gebruiken waar 30 krammen in zitten als je er maar 6 nodig hebt en vervolgens de rest weggooien.

En ik mag toch hopen dat ziekenhuizen hun medisch materieel niet via alibaba bestellen :7

dank je...ik dacht al dat ik dement begon te worden :7
Alles uit de medische wereld komt uit China....Word gewoon getest in Europa.Dan gaat er een sticker op van een bepaald merk.Ook medicijnen/werkzame stoffen.China maakt ook kwaliteit,ook al denken velen van niet.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:14

Daar heb je (tot op zekere hoogte, er zit bij mij om de hoek toch echt een fabriek van boehringer ingelheim) vast gelijk in :j
Met als verschil dat het bij die merken getest wordt, die merken onder kwaliteitscontrole staan en de veiligheid van hun producten moeten waarborgen. De producten die je als particulier rechtstreeks uit China bestelt hebben die garantie niet. Voor hetzelfde geld bestel je een restant, wat eigenlijk weggegooid zou worden, waar ze een verpakking omheen hebben gedaan om het goedkoop door te verkopen. Hoe kan je dan ooit weten dat het steriel is? Zelfde geldt voor medicatie, wie zegt dat ze er geen goedkope, misschien wel onveilige vulstoffen bij hebben gestopt?

Maar dit gaat een beetje boel off topic, excuus :P

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 13:19

Ik vind het interesant, zoals ik al zei rekening is al betaald maar de hoge prijs wil ik graag verklaard hebben.
Even gekeken op alixpress en NEE ik besteld daar dit soort dingen niet maar voor zo’n apparaatje betaal je 4,60 euro.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:21

Letsdunit schreef:
Ik vind het interesant, zoals ik al zei rekening is al betaald maar de hoge prijs wil ik graag verklaard hebben.
Even gekeken op alixpress en NEE ik besteld daar dit soort dingen niet maar voor zo’n apparaatje betaal je 4,60 euro.

kun je je dierenarts niet gewoon opbellen,of langsgaan met de rekening?Hij wil het je vast wel uitleggen...of niet :+

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 13:28

Ik ga er idd even langs, moet toch nog wormenkuren halen :)
Maar voordat ik dat doe wil ik even kennis hebben, daarom mijn vraag hier.