Kat wennen aan buitenomgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Kat wennen aan buitenomgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:16

Sinds begin oktober hebben we Radja, onze poes, opgehaald bij de plaatselijke dierenopvang. In die tijd is ze niet buiten geweest. Langzaam wil ik met Radja gaan opbouwen dat ze ook meer naar buiten kan. Ze is anderhalf en het is onbekend of ze ooit buiten is geweest en of ze dit wel leuk vind. We weten wel dat de vorige eigenaren veel reisde en de katten mee werden genomen, hier liepen ze ook soms met een tuigje met d'r rond. Ik weet niet in welke mate dit werd gedaan.

Je begrijpt, dit wil ik graag goed en rustig opbouwen. Ik heb al heel bewust gewacht naar oud en nieuw, zodat de knallen geen probleem zijn. Als ik bijvoorbeeld thuis kom, laat ik de deur wel eens open staan (max 3/4 min). Radja kijkt altijd wel heel geïnteresseerd naar buiten, maar komt nooit helemaal buiten, alleen staat ze soms half binnen/half buiten.

Hoe kunnen wij dit het best aanpakken? Heeft iemand hier ervaring mee?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:20

Ik heb altijd gedaan alsof het niets bijzonders is..

een week of twee binnen, of soms al op de eerste dag op de arm mee naar buiten.. gewoon even een rondje rond het huis lopen, of even op het stoepje gaan zitten.

dat heb ik een paar dagen herhaald.. Toen zelf op het stoepje gaan zitten met de deur achter mij open. zodat de kat mij bewust passeerde (en dus geen paniek spurts).

Als ze dan de eerste stapjes buiten zetten, dan hobbelde ik er gezellig achterna (met een blikje voer op zak voor het geval dat)..

na een paar keer bleef ik bij de deur.. daarna bij de deur weg maar deur open..
En nog wat later gewoon deur achter de kat dichtdoen.

Dat was overigens puur bij de neurotische kat..

bij alle anderen heb ik gewoon de deur open gedaan en heb erbij staan kijken..
de ene met een dag of twee de andere wat langer wachten afhankelijk van het karakter van de kat..

Eenmaal een kat gehad waar we dat niet bij hadden gedaan.. Die heeft dus een ontsnappingsspurt genomen.. met wijd opengesperde ogen over de schutting.. Overigens, die kwam net zo hard met nog grotere ogen weer terug waarbij zeer nijdig geblaf van achter de schutting klonk.. vervolgens had hij de eerste twee weken geen behoefte meer, en loerde niet meer op de achterdeur.. daarna trippelde hij gewoon naar buiten of het de normaalste zaak van de wereld was..

mijn, nu bejaarde kat, was het gemakkelijkst.. Beste wat je kon doen is die voor de dag om was gewoon mee laten lopen naar buiten, even een klein blokje om.. Die volgde als een hond.. Dat twee of drie avonden en daarna gaf ze gewoon zelf aan dat ze naar buiten wilde zonder mij.

Goof

Re: Kat wennen aan buitenomgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:34

Wat je doet is toch prima?
Gewoon de deur eens open zetten als je thuis bent. Als de kat wil kan hij naar buiten, zo niet dan niet.
Ik zou er geen punt van maken.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:38

Deuren open laten als je thuis bent, en zorgen dat hij geen volle maag heeft, hij moet wel terugkomen natuurlijk

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:56

Is je tuin goed afgezet? Misschien kan je haar eerst eens in de tuin laten. En Misschien ook met een tuigje "uitlaten". Kijken hoe ze op alles reageert :)

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:57

gewoon duur open en zorgen dat ze hongerig zijn. Ze weten waar ze hun eten krijgen. Met 1 van mijn vorige katten gehad dat ze meteen de tuin uit rende, de rest bleef gewoon in de tuin. Gingen daarna pas verder weg. Helaas kunnen die van mij niet meer naar buiten toe. Woon nu op een plek waar ze niet veilig naar buiten kunnen. De ene gaat in de ren en de andere vind dat helemaal niets. Dus die mag alleen naar buiten als er iemand in de tuin is en haar in de gaten houdt. Maar ze vind binnen net zo prettig, ze gaat soms niet eens naar buiten toe, terwijl het wel kan.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 20:32

Super, hier kan ik wat mee! :D

Goof: Ik maak er geen punt van, maar wil wel graag dat het goed gebeurt en ik weet zelf niet hoe ik het aan moet pakken. Zou zonde zijn als de Poes wegloopt omdat ik iets niet helemaal goed had gedaan...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:39

Ik heb een kat gehad die tot haar 7e jaar nooit buiten was geweest.
Toen zijn we verhuist en het was de bedoeling het naar buiten gaan langzaam op te bouwen.
Maar ze sprong zo door een raampje en was meteen een paar uur buiten. :+
En ik was aan het zoeken en roepen, en dacht al dat ik haar kwijt was.
Maar ze kwam er later zo weer aanlopen en is sindsdien altijd veel buiten geweest.
Toch was het zeker niet mijn voorkeur dat het zo gegaan is, je weet niet of een kat zich kan redden die nog niet veel gewend is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:11

Ik leer mijn kat altijd een route aan waarvan ik hem veilig acht. Ik loop dus mee!

Thuis aangekomen krijgt hij dan altijd eten.

Nu laat ik mijn kat naar buiten als ik met de hond ga wandelen 's avonds. Kat doet dan zijn eigen ding en als ik weer naar binnen ga, roep ik hem en komt ie aangesneld.