Help mijn chinchilla.... spoed...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Help mijn chinchilla.... spoed...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 12:44

Helaas is dit weekend weer een van mijn chinchilla's overleden. Hij behoorde tot een gezinnetje van 5, vader (gecastreerd), moeder, zoontje (gecastreerd) en twee dochtertjes, allemaal 15+ leeftijd (zolang heb ik ze al, hoe oud ze waren toen ze bij mij kwamen is niet bekend). Afgelopen twee jaar zijn moeder en dochters overleden. Dit was de zoon die overleed, alleen de vader is nu over...

Nu zit ik met het hartverscheurende tafereel van een doodongelukkig eenzaam oud vadertje hier, hij is nu helemaal alleen, wil niet goed eten en is gestrest en verdrietig. Ik weet niet wat ik ermee aan moet en daarom hoop ik hier hulp te vinden. Een chinchilla hoort niet alleen te zijn en hij is nu ook zichtbaar ongelukkig, maar koppelen van chinchilla's is zo makkelijk nog niet... Gewoon blind een erbij kopen gaat hem dus niet worden ben ik bang.

Ik zoek dus eigenlijk iemand die veel chinchilla's heeft en eventueel dit oude mannetje nog kan koppelen aan een ander. En of hem dan zelf houden, of dat ze weer naar mij komen. Ik zit er alleen mee, dat dit zich in de toekomst continu gaat herhalen omdat als er dan een overlijd er weer eentje alleen is en ik er weer een bij moet nemen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig leuke diertjes, maar op deze manier stopt het houden van chinchilla's natuurlijk nooit. Dus de kans is groot dat als mijn oude vadertje overlijd ik voor de andere nieuwe wel weer een nieuw huisje zoek, dit zet ik er gelijk eerlijk bij.

Ik zoek dus nu echt met spoed een oplossing voor dit mannetje om hem weer gelukkiger te maken, wie kan mij helpen gauw een maatje voor hem te vinden, al dan niet samen zelf houden of samen naar mij.
Ik wil niet dat hij zijn laatste maanden/ jaren alleen en ongelukkig doorbrengt, elke dag is er nu weer een te veel dus wie zou mij kunnen helpen....

Anoniem

Re: Help mijn chinchilla.... spoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:54

Is het niet een optie om er 2 bij te nemen? Als je die dan weer weg moet doen zijn ze al gekoppelt en voor een startende chinchilla-liefhebber dus ideaal wat een nieuw huisje vinden een stuk makkelijker maakt! Helaas heb ik geen chinchilla's meer dus ben ik niet meer zo bekend in die wereld, maar enkele jaren terug was er ook een actief chinchilla-forum. Misschien dat daar wel iemand is die je kan helpen!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:57

Wat sneu he, hopelijk vind je snel een maatje voor hem. Misschien een knaagdierenopvang die je hierbij kan helpen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:58

Bel eens naar de DA, wellicht weten zij je iets te vertellen over een opvang die dieren ter adoptie stelt.
Zo weet ik toevallig dat er ook diverse bedrijfjes zijn die konijnen opvangen en herplaatsen. Hierbij wordt ook gekeken naar het type konijn en of het wel een geschikt koppel zou kunnen zijn.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 19:38

Bedankt voor de reacties,

Ik dacht eerst ook aan twee nieuwe erbij, maar 1 chinchilla aan 2 die elkaar al kennen koppelen is waarschijnlijk nog wat moeilijker..., ik wil ook niet dat hij opgejaagd en verwond wordt en zeker niet door twee tegelijk.

Ik ben al twee dagen aan het rondbellen maar helaas nog geen oplossing... hij eet wel weer wat gelukkig, voor de rest zit hij treurig in zijn kruikje.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:41

Probeer anders is bij een (knaagdier) asiel in de buurt?
Zij kunnen vaak ook helpen met koppelen!

Toegevoegd:
En als de koppeling niet slaagt kan het dier vaak weer terug

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:43

Ach wat zielig.Misschien kun je hem nu zelf veel extra aandacht geven? :(:)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:49

Manda schreef:
Bedankt voor de reacties,

Ik dacht eerst ook aan twee nieuwe erbij, maar 1 chinchilla aan 2 die elkaar al kennen koppelen is waarschijnlijk nog wat moeilijker..., ik wil ook niet dat hij opgejaagd en verwond wordt en zeker niet door twee tegelijk.

Ik ben al twee dagen aan het rondbellen maar helaas nog geen oplossing... hij eet wel weer wat gelukkig, voor de rest zit hij treurig in zijn kruikje.

het knagertje http://www.knaagdierenopvang.org/ heeft net heel veel chinchilla's binnen gekregen, misschien kunnen zij je helpen?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:54

Hoi Manda,

Ik heb een aantal jaar precies hetzelfde gehad met mijn ondertussen 22 jarige man. Hij heeft zijn zoons, dochter en vrouwtje overleefd. 3 jaar terug heb ik hem aan mijn andere chinchilla vrouwtje weten te koppelen maar die is kort erna helaas overleden aan acute leverfalen. Ook hij zat er treurig bij. Ik heb toen een knuffelbeertje, maatje chinchilla, bij hem geplaatst ( deze rook naar het chinchilla vrouwtje wat overleden was) en dat heeft hem getroost. Uiteindelijk heb ik het beertje na een paar maanden weg kunnen halen. Vanwege zijn leeftijd lukt het niet meer om hem te koppelen en om straks weer met 1 chinchilla te zitten omdat of hij of de ander overlijdt zag ik niet meer zitten. Hij heeft al zoveel meegemaakt. Hij is sinds het truukje met de knuffelbeer ook helemaal opgefleurd en huppelt hier nog steeds vrolijk rond.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 10:43

Ik wilde nog even laten weten dat mijn oude mannetje een nieuwe liefde heeft gevonden, het heeft even geduurd voordat de geschikte kandidaat zich melde waarmee ik het wilde proberen maar dit was zijn eerste 'date' en gelijk de ware <3. Natuurlijk eerst een koppelproces doorlopen maar alles thuis en het verliep heel rustig, geen stress en het was dus een succes, ze zitten constant bij elkaar (het vrouwtje was ook alleen achter gebleven na overlijden). Ik ben zo blij voor hem, niet meer de rest van zijn leven alleen maar met deze lieve dame <3

Afbeelding

Het mannetje is de standaard (grijze) :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:45

Wat fijn dat je nog een geschikt maatje hebt kunnen vinden. Op nog vele jaren samen.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:47

Aah wat lief! Fijn voor de beestjes!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:00

Wat lief en wat fijn dat hij niet meer alleen hoeft te zijn <3
Hoe oud is het vrouwtje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:08

Wat een leuk happy nog geen end!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:16

Ahh wat fijn!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:47

Ja ben echt zo blij voor hem, hij is zo happy weer <3

Het vrouwtje is een stuk jonger, ze is 5 jaar, maar een hele rustige dame. Eigenaar van het vrouwtje wil haar ook het liefst niet kwijt dus ze gaan straks beide naar haar toe, ik heb het koppelen nu gedaan, ik zal hem missen maar het is het beste zo, ook een stuk rustiger daar want ik heb hier toch drie drukke kinderen rondlopen en hij is echt al hoogbejaard en heeft meer behoefde aan rust :). Nog even een spannend moment van de koppelkooi naar de grote kooi, maar we gaan dit ook helemaal doen op de juiste manier en dan moet het goed komen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:54

Kijk ze samen lunchen hihi, ze zitten echt de hele tijd bij elkaar, helemaal verliefd, als ze apart zitten en ze schrikken ergens van rennen ze ook gelijk naar elkaar en gaan tegen elkaar aan zitten, echt zo ontzettend fijn dat het gelijk zo goed klikt <3

Afbeelding

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 17:35

De overgang van de koppelkooi naar de grote kooi is ook probleemloos verlopen. Ik ben zo blij voor hem en gewoon ontroerd door zijn gelukkige ontspannen blik, zo anders als toen hij alleen was. Het is echt de beste keus die ik kon maken toch een maatje te zoeken om dit oude mannetje nog een paar gelukkige maanden/ jaren samen te geven <3

Afbeelding

Afbeelding

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:52

Wat zien ze er gelukkig uit zo met z'n tweetjes. <3

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:56

oh zie hoe lief. <3 Wat fijn dat je hem toch nog hebt kunnen koppelen. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:58

Ik wist niet dat chinchilla's zo oud konden worden :o maar wat fijn dat je zo goed kijkt naar wat het beestje nodig heeft. 2 weduwe(naars) bij elkaar, mooi nieuw begin voor beiden

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:10

Wat superlief zo!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:28

Ze zijn echt heel aandoenlijk zo samen :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:33

ahh wat fijn!! dat hij nog de rest van zijn leven gelukkig kan doorbrengen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:35

Oh, wat heerlijk dat ze weer een partner hebben, voor beiden!