Hond vermoort dieren in straat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond vermoort dieren in straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:24

De titel zegt het...

Een paar jaar geleden hebben een paar mensen uit de straat een hond gekocht. Ze hebben de hond uit Spanje, en niemand weet uit wat voor nest ze komt. Het is zo'n hond die rond de feestdagen wordt aangeboden als "adopteer nu een dakloze hond" oid, en dan "bestel" je het dier, en krijg je hem dus ook pas te zien wanneer je hem ophaalt of wanneer hij afgelevert wordt. Kortom, je weet niet wat voor hond je krijgt.

Helaas zijn we daar wel achter gekomen. Twee jaar geleden is één van onze katten in onze eigen voortuin door het dier doodgebeten. We kwamen erachter doordat mijn moeder de volgende dag voor het raam zat, en de hond opeens weer de tuin in kwam stormen en bijna nog één van onze katten greep. We zijn toen verhaal gaan halen, en toen kwam er inderdaad aarzelend uit dat rond de tijd dat wij even weg waren de hond de avond van tevoren onze tuin in was gerend en ze een kattenkrijs hadden gehoord, maar wel dachten "dat ze gewoon ruzie hadden". Niet dus. Vervolgens hebben we om een schadevergoeding gevraagd, maar we hebben geen cent gezien.

Ook heeft de hond een keer naar mijn benen gehapt terwijl ik langs kwam fietsen. Ook daar hebben we wat van gezegd, maar toen werden we ook een beetje scheinheilig weggelachen.

Er is toen een hele tijd niets voorgevallen, maar twee weken terug weer wel. Er komt al 20 jaar elk jaar een zwanenechtpaar een tijdje in de sloot langs onze straat wonen, waar ze vervolgens een nest hebben. Dat hoorde echt bij onze straat, en iedereen was altijd blij als ze er weer waren. Nu heeft de hond dus één van de zwanen doodgebeten, en is de andere zwaan eenzaam overgebleven in onze sloot... zwanen blijven hun hele leven bij elkaar en als er één sterft, sterft de ander meestal snel van verdriet.... vreselijk dus.

Kortom, iedereen is boos op de eigenaar. We weten allemaal dat het dier zelf er niks aan kan doen; die weet niet beter. We storen ons aan de eigenaar die helemaal niks doet. Iedereen heeft al mails gestuurd, maar de eigenaar is nu op vakantie "gevlucht", en laat helemaal niks horen.

Wat kunnen we hier aan doen? Ik ben vooral bang dat wanneer er een klein kind op straat speelt het niet lang duurt totdat daar iets mee gebeurt... de eigenaar verliest het dier héél vaak uit het oog, laat uem gewoon los lopen en neemt van niemand advies aan. Ik zelf denk dat de enige optie is om zo'n dier af te laten maken, maar dat vind ik ook zo oneerlijk, de hond weet niet beter.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:27

Hiervoor moet je naar de wijkagent.

LadyMadonna

Politie/wijkagent bellen voor advies

Pluttersput

Aangifte doen bij de politie. In elk geval iedere keer melding maken als die hond losloopt waar het niet mag. Niet om de hond, maar omdat de politie er dan iets mee kan. Of hond in vangen en iedere keer naar het asiel brengen als zijnde gevonden. Mogen de eigenaren betalen om hem terug te halen. Misschien leren ze het dan.

Tinkertje89

Loopt dat beest(hond) los rond dan?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:28

Maar de hond heeft dus de mogelijkheid de tuin uit te gaan ?
Hij loopt altijd los over de straat ? Of doet hij dit als hij uitgelaten wordt ?
Contact opnemen met de politie is misschien het verstandigst ja, ook om geen ruzie onderling te krijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:30

Wijkagent en aangifte doen.
Hond hoort niet los te lopen, geen enkele in niet losloop gebieden, maar als je als eigenaar er zo'een hebt en die laat je los lopen ben je wel heel laks en heb je harde schop onder je achterste nodig.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:32

Vwb de hond: wijkagent
vwb de overgebleven zwaan even contact opnemen met vogelopvang Karel Schot. Zij kunnen de overgebleven zwaan opvangen en eventueel bij een andere zwaan zetten die ook een partner heeft verloren. Zij zijn daar heel ervaren in. Hoop dat het lukt...

Sterkte daar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:33

Die hond mag toch helemaal niet loslopen?
Vind het trouwens grote onzin wat je schrijft betreft,niet weten uit welk nest de hond komt.Ik heb 8 honden waarvan ik niet weet uit wat voor nest ze komen,die vermoorden helemaal niets.Ook omdat ze daar de kans niet voor krijgen.
Dit is voor een groot gedeelte de schuld van de eigenaar,die mag die hond helemaal niet los laten lopen.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:34

Wat ik mij ook inderdaad afvraag: Loopt de hond los? Dit is sowieso verboden in woonwijken, en hier hangt ook een (redelijke) boete aan. Hiervoor kan je sowieso naar de wijkagent bij overlast. En ik zou inderdaad daar ook even gelijk het verhaal doen van de doodgebeten dieren, want dit is niet verantwoord. Deze mensen hebben duidelijk geen goede opvoeding aan de hond gegeven helaas..

Anoniem

Re: Hond vermoort dieren in straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:16

Als de eigenaar de hond gaat uitlaten, loopt deze vaak gewoon los in de straat. Het is "maar" 50 meter totdat je in een losloopgebied bent, en ik denk dat ze het daarom onnodig vindt om hek dan aan te lijnen.

We hebben er al meerdere keren wat van gezegd, maar er wordt even naar geluisterd en dan weer niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:19

Helaas denk ik dat je er weinig aan kunt doen. Hier in de omgeving ook last van een aantal honden maar meer dan praten kan een wijkagent volgens mij ook niet doen. De wijkagent hier is ook al meerdere keren bij die mensen langs geweest maar die hebben blijkbaar schijt aan alles en iedereen. En die hond ook want die luistert naar niemand.
Ook mogen ze officieel alleen loslopen op eigen terrein(hier dan). Maar daar kan de politie niets mee en moet je volgens hun bij de gemeente zijn. Maar die zullen er ook weinig mee kunnen denk ik zo.
Al met al zal er eerst iets serieus moeten gebeuren voordat er in gegrepen wordt en dan zal een kind of een volwassen die pineut moeten zijn. Of de hond die het moet bezuren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:20

Resistance schreef:
Als de eigenaar de hond gaat uitlaten, loopt deze vaak gewoon los in de straat. Het is "maar" 50 meter totdat je in een losloopgebied bent, en ik denk dat ze het daarom onnodig vindt om hek dan aan te lijnen.

We hebben er al meerdere keren wat van gezegd, maar er wordt even naar geluisterd en dan weer niet.

Normaal gesproken zou het ook geen probleem zijn die 50m....als hij alles niet zou vermoorden wat op zijn weg komt.
Vermoed dat de eigenaren vrij a-sociaal zijn,ook omdat ze dus geen blijk van medeleven toonden toen hij je twee katten had gegrepen.
Met dat soort mensen is vrij moeilijk communiceren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:31

Het klopt zeker dat voormalige straathonden uit Spanje een flink jachtinstinct kunnen hebben. Vaak zijn het (bastaard)jachthonden (geweest).
Het is ook vaak een lange en moeilijke weg om dit eruit te krijgen. Geef de hond niet de schuld, die weet echt niet beter. Dergelijke honden, die vaak vreselijk lief en vooral dankbaar naar mensen zijn hebben toch echt een baas nodig die sterk in de schoenen staat. Ze kunnen het wel degelijk afleren maar daarvoor moet lang en zeer gedisciplineerd geoefend worden.

Ik weet niet in hoeverre de Nederlandse wet dergelijke lakse baasjes kan dwingen cursussen en trainingen met de hond te volgen, maar dat zou zeker geen kwaad kunnen.
En anders liever een nieuw baasje dat die tijd wél kan en wil maken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:42

Dit zou simpel op te lossen zijn door hem gemuilkorfd uit te laten, afmaken is nergens voor nodig, kwaad zit er waarschijnlijk niet in.
Ga eens praten met de eigenaar; als ze niet willen muilkorven dat je dan echt naar de politie stapt om de veiligheid in de buurt te vergroten maar dat je het eigenlijk als volwassen mensen samen wilt oplossen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:44

tuurlijk zit er kwaad in, een ander dier doodbijten is niet echt normaal.
zelf je katten binnenhouden lost al een end op, en dan via de wijkagent, en desnoods de woningbouw, indien van toepassing..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:59

spicegirl schreef:
zelf je katten binnenhouden lost al een end op, en dan via de wijkagent, en desnoods de woningbouw, indien van toepassing..

Technisch gezien is het wel normaal. Het is een natuurlijk jachtinstinct. Aan de eigenaar dit in te tomen, maar de hond handeld enkel naar natuurlijke instincten.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:06

Wat een dom volk... Waarom moet die hond perse los? Zelfs in een losloopgebied mag zo'n hond als deze nog niet los. Ik zou politie raadplegen. Of de dierenbescherming misschien? Geen idee of zij wat kunnen doen. De hond kidnappen :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:38

geerke schreef:
Resistance schreef:

Normaal gesproken zou het ook geen probleem zijn die 50m....als hij alles niet zou vermoorden wat op zijn weg komt.
Vermoed dat de eigenaren vrij a-sociaal zijn,ook omdat ze dus geen blijk van medeleven toonden toen hij je twee katten had gegrepen.
Met dat soort mensen is vrij moeilijk communiceren.

Inderdaad en als een hond én niet luistert én andere dieren doodbijt en naar mensen hapt, hoort hij zelfs in het loosloopgebied niet los te lopen.

Ik zou hier zeker mee naar de wijkagent/politie gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:46

spicegirl schreef:

Voor een hond is dat juist heel normaal. :+ Dat het niet wenselijk is is dan weer iets heel anders, maar normaal is het voor een roofdier en dat heeft niks te maken met kwaad.

Dat een hond (kleine) dieren doodbijt heeft ook niks te maken met wel of niet agressief tegen mensen zijn, dus 'de volgende keer is het een klein kind' is ook weer zo ver gezocht. Wij hebben ook zo'n jager uit Portugal. Ze zal kleine dieren altijd pakken als ze de kans krijgt (die krijgt ze niet) maar zal nooit een mens/kind iets doen. Dat staat totaal los van elkaar. Happen naar fietsers/hardlopers staat daar namelijk ook los van, dat is ook weer het jagen waar het om gaat.

Dit lijkt me inderdaad een kwestie voor een wijkagent. :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:49

Als je melding maakt bij de politie dan zal de hond gemuilkorft buiten moeten lopen en wordt dat niet gedaan dan is de eigenaar aansprakelijk, overigens is na het eerste bijtincident de hond al als gevaarlijk bestempelt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:51

Hier ook meerdere honden die elk vreemd dier grijpen, die op hun erf komen. Ken heel veel van dit ras, waar dat gewoon in zit.

Op straat doen ze niks. Want dan zijn ze aan het werk voor mij. En hebben ze geen oog voor andere dieren.

Maar hebben de buren netjes gewaarschuwd, dat hun katten niet veilig zijn bij ons achterthuis.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:52

Je kunt hier aangifte van doen. Persoonlijk had ik dat al gedaan na het doodbijten van jullie kat! Sterkte met deze situatie...

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:07

Politie erbij halen..
als een hond bloed heeft geproeft stopt het niet meer.
levensgevaarlijk

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:14

Tigra_ schreef:
Helaas denk ik dat je er weinig aan kunt doen. Hier in de omgeving ook last van een aantal honden maar meer dan praten kan een wijkagent volgens mij ook niet doen. De wijkagent hier is ook al meerdere keren bij die mensen langs geweest maar die hebben blijkbaar schijt aan alles en iedereen. En die hond ook want die luistert naar niemand.
Ook mogen ze officieel alleen loslopen op eigen terrein(hier dan). Maar daar kan de politie niets mee en moet je volgens hun bij de gemeente zijn. Maar die zullen er ook weinig mee kunnen denk ik zo.
Al met al zal er eerst iets serieus moeten gebeuren voordat er in gegrepen wordt en dan zal een kind of een volwassen die pineut moeten zijn. Of de hond die het moet bezuren.

Het kan dus wel.
De gemeente kan, meestal in samenwerking met de wijkagent, deze hond aanwijzen als zijnde een gevaarlijke hond. De hond moet dan altijd, op de openbare weg (ook losloopgebieden) aangelijnd zijn aan een lijn van max. 1.5 m en voorzien zijn van een muilkorf. Deze regel kan bij elke gemeente iets verschillen, maar de strekking is gelijk.

Dus ik zou contact opnemen met de gemeente en wijkagent. Een aangifte kan helpen, maar dan moet er wel sprake zijn van een strafbaar feit.