Kat plast op 1 plek naast de bak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Kat plast op 1 plek naast de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:04

We zitten hier met een erg vervelend probleem en weten niet zo goed wat we ermee aan moeten.

Een tijdje geleden verhuisden we naar ons nieuwe appartement. Een paar dagen na de verhuizing is onze kater begonnen met af en toe buiten de bak plassen. Hij doet het steevast op 1 plek, namelijk bij de voordeur. Aangezien hij bekend is met blaasgruis, hebben we meteen de dierenarts opgezocht. Er zaten toen inderdaad kristallen in de urine. Kuurtje mee, extra met feliway gesprayed op hun aanraden. Na een week terug voor controle en de kristallen waren weg. Hij oogde weer fit, was weer zijn oude actieve zelf en urine was dus goed. Dagelijks bij de voordeur plassen doet hij echter nog steeds. Medisch is hij in orde, maar dit is wel vervelend gedraag waarvan we de oorzaak niet kunnen vinden.

De DA opperde dat andere katten in het portiek misschien hun geur achter laten en onze kater het daarom ook doet. We hebben op haar aanraden al een dekentje neergelegd in de hoop dat hij niet over zijn eigen geur heen plast, maar die dekentjes worden steeds doorweekt.

Gisteren hebben we een extra kattenbak in de gang gezet en daar ging hij meteen op. Dat leek dus te werken, maar vandaag is er ook alweer 2 keer op het dekentje bij de voordeur geplast.

Wat kunnen we verder nog meer doen? Of gewoon meer geduld hebben nu de we de extra bak net hebben geplaatst?

MalaQ

Re: Kat plast op 1 plek naast de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:11

Je zegt dat hij bekend is met gruis, krijgt hij hier ook specifiek dieetvoer voor? Kan namelijk heel goed zijn dat het na de laatste keer testen gewoon weer terug is. Veel blaasgruiskatten moeten levenslang dieet krijgen om er echt vanaf te blijven.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:13

Ja hij krijgt al jaren het Urinary dieetvoer van Royal Canin :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:16

leven er veel andere katten in de buurt ?denk dat het wel een beetje afbakening is namelijk, omdat het steeds dezelfde plek is.

plast hij wel nog eens op de bak of helemaal niet meer?
soms is de omgeving van de bak niet fijn/beschut genoeg om daar de behoefte te doen

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:16

Ah, ok, dat maakt het dan inderdaad een wat lastiger probleem..
Waarschijnlijk heeft hij toch stress gekregen door het verhuizen of inderdaad van andere katten binnen het portiek. Is het een optie nog een bak vlakbij de plek te zetten waar hij nu plast?
Ook die plek niet schoonmaken met chloor, maar liever met azijn. Azijn vinden ze niet prettig, chloor wel. Daarnaast zou ik die plek bij de deur proberen wat vertrouwder te maken door valeriaan of catnip, werkt vaak erg rustgevend en misschien overheersen deze geuren ook wel de buitengeurtjes de andere katten veroorzaken.

Wat ook een optie zou zijn, is zorgen dat de kat niet meer bij de voordeur kan? Ik weet niet of het een gang is die afgesloten kan zijn? Op die manier bescherm je hem een beetje tegen de geuren van buiten die dit misschien opwekken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:18

Hoe maak je het schoon? Als zijn geur blijft hangen, is dat namelijk een prikkel om het opnieuw daar te doen.
En is het echt een plas of tegen de deur/muur gesproeid?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:21

Is de kater al gecastreerd?

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:24

same problem here ... ik volg

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:53

Kan hij naar buiten?

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:00

Misschien ander grit in de bakken? Heeft bij onze kater geholpen. In het eerdere grit wat wij voor de katten hadden bleven de geuren nogal hangen. En omdat onze kater al snel iets vies vind ging hij ook naast de bak plassen en soms poepen. Zelfs in zijn eigen mandjes. Ik heb er nu biokats met een geurtje in liggen en sindsdien heeft hij het niet meer gedaan. _/-\o_

Ik hoop dat je snel de oplossing voor het probleem vindt, ik weet iT ervaring dat het erg vervelend is als je kat zijn behoefte naast de bak doet -O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:03

Bij mijn kat was het - volgens mij - stress vanwege de aanwezigheid van andere katten dat hij naast de bak plaste. Sinds hij bij mij is heeft hij nooit naast de bak geplast. Zou het stress kunnen zijn? Dan zou het misschien vanzelf over moeten gaan.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:07

Bentee welke van biocats gebruiken jullie? die van ons poept steeds buiten de bak. volgens mijn vriend wordt de kat gewoon dement.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:27

Hylkje schreef:
Bentee welke van biocats gebruiken jullie? die van ons poept steeds buiten de bak. volgens mijn vriend wordt de kat gewoon dement.

al eens 2 bakken geprobeerd? Best veel katten poepen en plassen niet graag op dezelfde bak ;)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:09

We merken inmiddels dat de kattenbak op de gang erg goed gebruikt wordt! Het vervangt het buiten de bak plassen nog niet, maar hij vindt deze plek duidelijk fijner dan waar de andere kattenbak staat. Zijn comfort gaat er dus al flink op vooruit :)

Hopelijk heb ik alle vragen hieronder kunnen beantwoorden:

Hij plast nog wel ook op de bak. Het is ongeveer 50/50: de helft erbuiten, de helft erin.

Andere katten heb ik de afgelopen jaren een enkele keer in de buurt gezien, maar nooit in onze straat+omgeving. Er wonen wel veel jonge gezinnen met katten, maar die blijven voornamelijk binnen. Ik woon in een drukke winkelstraat (buiten het centrum), dat is niet echt aantrekkelijk voor katten.

Kater is al gecastreerd :)

Schoonmaken doen we meestal met biotex. Azijn nog niet geprobeerd, die komt op het lijstje.

Ervoor zorgen dat Charlie niet meer bij de voordeur kan is mogelijk, maar doe ik liever niet. Dan zou hij namelijk alleen in de woonkamer kunnen blijven, terwijl hij het zo fijn vindt om ook door de andere kamers te rauzen. Dan heeft hij lekker veel ruimte.

Kat komt niet naar buiten (heeft dat ook nog nooit in zijn leven gedaan).

@ Zwerte: hoe zie ik het verschil tussen sproeien en plassen? Er ligt vaak wel echt een plasje bij de voordeur. Maar het zit dan ook op de deur en deurpost gesproeid. Jaren terug in het asiel zeiden ze dat hij ook gewoon 'hoog plast', dus wat van de 2 het dan is? En als het sproeien zou zijn, hoe ga je daar anders mee om dan als het gewoon plassen is?

@ MalaQ: catnip hadden we nog niet geprobeerd. Daar is hij dol op, dus dat kunnen we nog wel doen!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:29

Szan schreef:
We merken inmiddels dat de kattenbak op de gang erg goed gebruikt wordt! Het vervangt het buiten de bak plassen nog niet, maar hij vindt deze plek duidelijk fijner dan waar de andere kattenbak staat. Zijn comfort gaat er dus al flink op vooruit :)

Hopelijk heb ik alle vragen hieronder kunnen beantwoorden:

Hij plast nog wel ook op de bak. Het is ongeveer 50/50: de helft erbuiten, de helft erin.

Andere katten heb ik de afgelopen jaren een enkele keer in de buurt gezien, maar nooit in onze straat+omgeving. Er wonen wel veel jonge gezinnen met katten, maar die blijven voornamelijk binnen. Ik woon in een drukke winkelstraat (buiten het centrum), dat is niet echt aantrekkelijk voor katten.

Kater is al gecastreerd :)

Schoonmaken doen we meestal met biotex. Azijn nog niet geprobeerd, die komt op het lijstje.

Ervoor zorgen dat Charlie niet meer bij de voordeur kan is mogelijk, maar doe ik liever niet. Dan zou hij namelijk alleen in de woonkamer kunnen blijven, terwijl hij het zo fijn vindt om ook door de andere kamers te rauzen. Dan heeft hij lekker veel ruimte.

Kat komt niet naar buiten (heeft dat ook nog nooit in zijn leven gedaan).

@ Zwerte: hoe zie ik het verschil tussen sproeien en plassen? Er ligt vaak wel echt een plasje bij de voordeur. Maar het zit dan ook op de deur en deurpost gesproeid. Jaren terug in het asiel zeiden ze dat hij ook gewoon 'hoog plast', dus wat van de 2 het dan is? En als het sproeien zou zijn, hoe ga je daar anders mee om dan als het gewoon plassen is?

@ MalaQ: catnip hadden we nog niet geprobeerd. Daar is hij dol op, dus dat kunnen we nog wel doen!

Schoonmaken blijven doen met biotex, dat verwijdert de geuren volledig. Je kan nog nasproeien met alcohol voor de zekerheid.
Ik zou niet de boel blokkeren, dat levert weer stress op, wat de kans op nieuwe gruis en onzindelijkheid weer vergroot.
Het verschil tussen sproeien en plassen is vooral het gedrag zelf en dus het beste te onderscheiden als je het ziet gebeuren. Sproeien doen ze namelijk staand, met staart omhoog die trilt en tegelijk sproeien ze dan recht naar achter. Vaak zie je dus spetters op de muur en bij grotere hoeveelheden ook een plasje op de grond. Plassen is dus meer hurken en behoefte doen. Beide kan dezelfde oorzaken hebben, maar sproeien wijst vaak (let op, echt niet altijd!) op territoriaal gedrag, terwijl plassen meer medisch en stressgerelateerd is. Maar ook een grote plas kan territoriaal zijn, het zijn geen keiharde feiten jammergenoeg.
Ik zou gewoon goed blijven schoonmaken, de bak in de gang goed schoonhouden en feliway sprayen bij de voordeur.

Hoe is zn gedrag verder? Zie je stress/angst of is ie zoals altijd?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:38

Onze kater doet dit ook. Altijd, elke nacht, plast hij voor de kamerdeur en directe omgeving, hij heeft trouwens ook blaasproblemen. Hebben al van alles geprobeerd, het helpt niet. We hebben ons er maar bij neer gelegd.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:21

@ Zwerte:

Ik heb het hem inmiddels wel een paar keer 'live' zien doen. Als ik je uitleg teruglees, denk ik dat het sproeien is, maar ik weet het niet zeker. Toen hij laatst medisch werd gecheckt, had hij geen gruis. Ik heb al een beetje op google gezocht, maar dit is lastig te verhelpen zeg.

Het is wel vervelend aan het worden, omdat de plas tussen de drempel en deur van de berging doorloopt, en daardoor aan de onderkant van de deur omhoog het hout van de deur intrekt. De deur is zelfs al een beetje aan het uitzetten en klemmen daardoor.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:04

Hylkje schreef:

Sorry voor het extreem late antwoord. Wij gebruiken diamond care fresh.
Maar nog even iets: een collega van mij heeft ook een kat die altijd buiten de kattenbak poept. Zij heeft ook alles geprobeerd en is vaak naar de dierenarts geweest. De kat blijkt gezond te zijn en ze hebben geen idee wat er aan de hand is. Ze heeft er genoegen mee genomen dat ze elke dag de poep op moet ruimen... Wat ik wil zeggen is dat er niet altijd wat aan de hand hoeft te zijn, soms is er geen logische reden waarom ze het doen. (Blijft natuurlijk wel vreemd)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:52

Is hij gecastreerd? (Als ik er over heen lees sorry)
Maar sproeien is een bekend probleem bij ongecastreerde katers :)

Edit: ik lees nu met mijn ogen i.p.v. met mijn neus :+ . Kater is dus al gecastreerd. Dan houden mijn tips op.