Kat heeft rare "uitslag"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharIsabella

Kat heeft rare "uitslag"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 13:44

Afbeelding zo ziet de kin van mijn katertje eruit en nu is mijnn vraag aan jullie ... hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen ? Eerst dacht ik dat het door vechten kwam maar nu denk ik dat het eerder een allergische reactie is :(
Weten jullie wat het is ? Brand los

Uiteraard ga ik met hem naar de dierenarts toe

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:49

Het kan komen doordat je plastic of RVS voerbakjes gebruikt. Laten eten en drinken uit stenen bakjes helpt dan. Met Dermiel wondzalf gaan de plekjes weg. Een DA raadplegen is beter, maar overstappen op andere voerbakken is een kleine moeite?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:50

Mijn oude kat heeft dit ook gehad: is een allergische reactie die door de DA behandeld moet worden.
Zij heeft daar een tijdlang medicijnen voor gebruikt (pillen).

Mijn huidige kat had het ook, maar dan op haar kop (bij haar oren). Zij heeft op dieetvoer gestaan en later ook op medicatie (druppels), omdat zij bijna wekelijks terug kon naar de DA voor prednison-injecties.

Beide katten zijn er trouwens 'overheen' gegroeid. De oude kat echt, de huidige bleek er geen last meer van te hebben toen ik een huis kocht met een tuin. Als zij een weekje binnen zit, begint het weer.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:50

Heb je plastic etensbakjes voor de kat? Zo ja meteen vervangen naar aardewerk, heel veel katten reageren op het plastic.

Edit: wat Ersina zegt dus.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:52

Mijn kat had dit ook en omdat ik al geen plastic of metalen bakjes had, was er geen duidelijke oorzaak. Ik heb uiteindelijk (nadat haar vlooienallergie tot rust was gekomen) een spuit die haar gegeven werd. Ze kunnen allene niet zeggen wanneer het weer terug komt.
Het wordt trouwens krentenbaard genoemd. Maar dat is wel echt iets anders dan de menselijke krentenbaard.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:55

zonnebloem18 schreef:
Heb je plastic etensbakjes voor de kat? Zo ja meteen vervangen naar aardewerk, heel veel katten reageren op het plastic.

Edit: wat Ersina zegt dus.

Mijn beide katten hadden ook geen plastic bakjes, maar steen.
Bij beide katten is nooit helemaal duidelijk geworden wat de oorzaak was.

LisaaBloemJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:56

Het kan naast een contactallergie op de voerbakken, ook een allergie voor het voer zelf zijn. Geeft hij ook vaak over? En verhaart hij continue?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:57

Het wordt ook wel veroorzaakt door stress.
Citaat:
Meer informatie over eosinofiel granuloom complex:

3 vormen
Bij de kat kan het zgn. eosinofiel granuloom complex in 3 verschillende verschijningsvormen tot uiting komen: het eosinofiele ulcer (zweer), het eosinofiele plaque (rode vlek) en het lineaire granuloom (grote zweer). Bij een patiënt kunnen meerdere typen gelijktijdig gevonden worden. De herkomst of het waarom van het ontstaan is vaak onbekend. Wel wordt het vaak met een allergie geassocieerd. Ook onder invloed van stress kan een dergelijke plek zich ontwikkelen. Er wordt beschreven dat het meer bij poezen dan katers voor komt. En katten die wit of gedeeltelijk wit zijn, zouden ook meer kans hebben.

Diagnose
Op basis van het klinisch beeld wordt vaak de diagnose gesteld. In sommige gevallen is het raadzaam de huid te onderzoeken nader te onderzoeken door middel van het nemen van een afkrabsel of zelfs een piot.

Therapie
Ideaal is het om bij de therapie van het eosinofiel granuloom complex te zoeken naar een bron waarvoor de patiënt allergisch zou kunnen zijn. Dit betekent dat de vlobestrijding wordt geoptimaliseerd en dat vervolgens een dieet test uitgevoerd kan worden. Vaak wordt er echter geen allergiebron gevonden. Het wegnemen van stressfactoren uit de omgeving is ook raadzaam, maar dit klinkt makkelijker dan het is. Voor een snel herstel wordt vaak prednison (injecties en eventueel tabletten) ingezet. Antibioticum kan een deel van de ontsteking wegnemen.

Prognose
De resultaten zijn wisselend. Indien een bron voor de allergie wordt gevonden en kan worden vermeden, is de kans op succes groot. Wanneer er geen oorzaak wordt gevonden is de ene kat na een periode met prednison te zijn behandeld, van de plekken af. Anderen hebben levenslang medicijnen nodig. In het laatste geval kan uiteindelijk vaak wel volstaan worden met een lage onderhoudsdosering.

http://www.dierenkliniekgulpen-margrate ... ntinbeeld/

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:59

Krentenbaard inderdaad! Voerbakjes vervangen en elke dag schoonmaken met gekookt water. Zo te horen heeft ie er verder geen last van? Zo wel, dan is een ab kuurtje misschien wel even fijn. Vooral de korstjes er niet afkrabben trouwens.

conejo

Re: Kat heeft rare "uitslag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:06

Mijn kat heeft het ook gehad en de da zij dat het een soort van puistjes waren. Vaak gaat het zelf weg maar soms ook niet en dan is ab nodig. En dit werkte bij mijn kat erg goed. Ik zou ff langs de da gaan. Wand kan natuurlijk ook wat anders zijn.
Hier heeft ze het niet meer gehad.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:22

Als het niet aan de bakjes ligt, is voer idd de eerstvolgende 'boosdoener'. Ik weet niet wat je nu voert, maar een graanvrij voer kan al veel verbetering brengen. Is overigens ook leuk voor de kattenbak + de daarbij vrijkomende geurtjes :+

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:11

Zo wat een reacties dankjewel !

Op de eten en drinkensbakjes heeft hij stenen voerbakjes en glazen drinkens bakjes

Op het voer krijgt hij voer voor de gevoelige kat dit krijgt hij op aanraden van de dierenarts en ja t geurtje in de kattenbak ken ik :')

Ik ga zo even wondzalf halen voor hem en smeer al vast de een zegt de korstjes eraf halen en de ander laten zitten dus haal ik alleen de losse korstjes eraf

Hij verhaart alleen in de tussen seizoenen dus nu niet

Als ik wat vergeten ben zal ik hier straks antwoord op geven

Zoals in de op staat bel ik uiteraard de dierenarts maar dat kan maandag pas

Nogmaals bedankt voor de reacties +:)+

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:24

Feline acne, zolang het niet open is of echt blaasjes zijn hoef je er niks aan te doen. Ik zou er persoonlijk ook niks op smeren. Als het open is of flink veel blaasjes zijn dan schrijft je dierenarts wrs een AB kuurtje voor.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 12:51

Vanmorgen vroeg met Mick naar de dierenarts geweest en zij vertelde me dat dit waarschijnlijk van stress komt gezien de periode waar hij last had zou t goed door t vuurwerk kunnen komen maar dat was een gokje ...
Hij heeft nog 1 korstje en een paar kale plekjes maar ik mag vandaag nog smeren met wondzalf

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:29

Afbeelding
Zo ziet het er vandaag uit

Afbeelding
Zo zag het eruit