Wat doen jullie met overleden (huis)dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MagicMuffin

Wat doen jullie met overleden (huis)dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 13:53

Hallo allemaal.

Zelf ben ik opgegroeid met cavia's en als er een overleed heeft mijn vader hem begraven. Altijd. Maar in de echte wereld ben ik er achter gekomen dat dat niet altijd zo gaat. Een overleden dier is 'vies' en moet in een plastic zakje in de container en daarna goed handen wassen. Of een kennis had een overleden cavia in de vriezer gelegd totdat de kliko werd opgehaald, een dag daarvoor ging hij dus in de kliko. Ik ben erg gevoelig als het over dieren gaat en ik vind dat elk dier (een vogel of een hond, wild of huisdier) een goede laatste plaats verdient.

Tegenwoordig wil ik nog steeds graag alle (huis)dieren begraven hebben, maar ik snap dat dat niet altijd kan. Grote dieren mogen zelfs niet begraven worden, of op een kinderboerderij waar je dan een hele begraafplaats zou aanleggen voor knaagdieren wat weer ongedierte aantrekt, is ook niet zo handig.

Ik ben erg benieuwd wat jullie doen met je huisdier als deze is overleden en waarom. En wat zou je doen als je zelf de keuze had? En hoe zijn jullie hiermee opgevoed?

Shirley

Re: Wat doen jullie met overleden (huis)dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:54

Ook begraven.
We hebben een heel kerhofje inmiddels :o

Anoniem

Re: Wat doen jullie met overleden (huis)dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:56

Knaagdieren/vogels eindigen in de kliko. Kleine honden en katten worden begraven.

En grote honden worden gecremeerd.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:56

Een aantal jaar geleden (denk nu 2) is mijn konijn overleden deze hebben we in onze bloembak onder de bloemen begraven toch omdat ik het idee van weg gooien niet prettig vond na 9 jaar

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:58

wij hebben 1 kat begraven (op de plek in de tuin waar ze altijd graag aan t zonnen was <3 ) en 2 katten gecremeerd.
Laatst bijgewerkt door Vero op 29-12-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Wij laten ze cremeren.

Sicayes

Onze cavia's en konijnen en vogels hebben we (vroeger en nu) begraven in onze eigen tuin. Moet geloof ik minimaal 1 meter diep en mag niet in plastic. Wij hadden van die afbreekbare doosjes.

Onlangs is onze hond overleden, die past helaas niet in ons kleine tuintje. Haar hebben we individueel gecremeerd en zelf uitgestrooid. Klein beetje as hebben we gehouden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:59

Ligt een beetje aan de band die ik met de dieren heb.
De kat die met 6 jaar is overleden ligt in de voortuin
De hond waar ik mee kon leven en schijven (middenslag maat) ligt in de achtertuin
De grote hond kreeg ik niet mee bij de dierenarts
De cavia's zijn eigenlijk allemaal de kliko in gegaan.

Jellybeans

Zelf hebben wij geen grote tuin. We hebben er 1 hamster begraven.
Een andere hamster ligt op een mooi plekje achter af in een park (waar eigenlijk niemand komt) onder een boom. Mijn gerbil ligt in de grote tuin van een vriendin van mij. Naast al haar overleden kippen en kat.
2 andere hamsters zijn ingeslapen bij de dierenarts en daar achtergebleven.. Hier in de buurt is een dieren begraafplaats. Mooi initiatief. Maar de plekjes zijn er nogal duur.

Goof

Ik vind het juist onbelangrijk wat er met het dier gebeurt als het dood is, het merkt er niets meer van en het is slechts nog een omhulsel. Belangrijker vind ik dat een dier niet te lang lijdt en dat het op een humane manier dood gaat.

Mijn paard is gewoon op de grote hoop gegaan, naar de destructie. De hond en katten zullen daar ook heengaan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:00

love_western schreef:
Knaagdieren/vogels eindigen in de kliko. Kleine honden en katten worden begraven.

Serieus?! :oo Wat is een hond meer dan een knaagdiertje of een vogel? Onvoorstelbaar zo'n instelling.

Mijn knaagdiertjes worden altijd gecremeerd. Ze hebben hier fijne jaren gehad en verdienen ook een waardig afscheid.

_Summerly_

Wij hebben onze twee honden laten cremeren. Mijn vader en ik wilden onze boxer uitstrooien in Zuid-Afrika, want daar komt ze vandaan, maar dat wilden m'n moeder en zusje niet, dus nu staat ze met onze inmiddels ook overleden teckel nog bij mijn ouders. :+

joyca

iets wat je dierbaar is moet je in je eigen waarde begraven of wat je zelf wilt,

mijn oude kat is gecremeerd, en heb ik jaren de urn bewaard uiteindelijk is de urn weggegooid,
onze cavia´s heb ik ook in de tuin begraven, de honden en eigen kat zou ik laten cremeren, omdat ik niet weet hoelang ik hier in dit huis zou blijven wonen, het konijn begraaf ik bij de cavia´s

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:01

Tazzey schreef:
love_western schreef:

Serieus?! :oo Wat is een hond meer dan een knaagdiertje of een vogel? Onvoorstelbaar zo'n instelling.

Mijn knaagdiertjes worden altijd gecremeerd. Ze hebben hier fijne jaren gehad en verdienen ook een waardig afscheid.

Ik dacht hetzelfde.

Urbanus

Ik heb mijn kat in het stadspark begraven. Stiekem 's nachts. Onder een mooie boom.

Vero

dacht ik ook, maar ze moet het maar zelf weten toch :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:02

Wij begraven onze dieren ook in de tuin. Er liggen hier inmiddels 3 poezen en een konijntje begraven. Ze hebben allemaal een mooi plekje gekregen en een gedenksteentje met een plantje op hun grafje. Ik ben blij dat ze zo een klein beetje bij me kunnen blijven. Wanneer het de tijd is voor ons hondje, dan krijgt hij ook een plekje. Alleen de paarden kunnen/mogen niet hier blijven en hoe we dat moeten gaan doen weet ik nog niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:03

Alle huisdieren van vroeger zijn begraven en na een poosje weer opgegraven en de schedeltjesnzijn schoongemaakt en in een vitrine gezet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:03

Meeste werd begraven. Ooit een cavia overleden in de winter en die heeft in de vriezer gelegen tot de grond weer ontdooit was. Mn ouders wilden hem toen in de kliko gooien maar dat mocht niet van mij....

Hoe anders ben ik zelf als volwassene. Ik heb enkele schedels van overleden konijnen en reptielen in een vitrinekast, schoongemaakt door een kennis van me. Ik heb ook eigen (keurig ingeslapen) konijnen op de buitentafel ontleed... Wilde weten waar ze zo ziek door waren en kan zoiets uit interesse loskoppelen van het levende dier. Dood is dood voor mij. Het gaat hier dus in de kliko na sectie, of blijft gewoon bij de dierenarts en worden daar afgevoerd.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:04

Polly schreef:
Alle huisdieren van vroeger zijn begraven en na een poosje weer opgegraven en de schedeltjesnzijn schoongemaakt en in een vitrine gezet.

Oeh brrr dat vind ik wel een beetje een eng idee. %)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:05

Ik dacht altijd dat ik mijn honden in de tuin zou willen begraven. Maar toen ik in februari bij de dierenarts zat om mijn eerste Jacky in te laten slapen wilde ik dat toch niet. Dus onze hondjes en de kat zijn achtergebleven bij de DA. Mijn paard is opgehaald door de individuele service van Rendac, wilde hem niet aan de weg hebben liggen voor 3 dagen (was vrijdag). En dat voelde erg fijn om hem zo netjes op te laten halen. Niet dat ik iets tegen de vrachtwagen met happer heb, maar ik zou het niet fijn vinden om hem aan te weg te moeten leggen met de trekker..

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:06

Al oude mijn hamsters heb ik begraven.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:07

Ik steek liever een hoop liefde, geld en zorg in een levend dier dan in een dode. En daar wil ik ook best ver in gaan, zelfs als het om kittens van een paar uur oud gaat.

Nu zal ik mijn dieren niet zo snel in de kilo gooien, daarom kies ik meestal voor cremeren. Wel heel Simpel, gewoon cremeren met anderen en ik hoef dus ook geen as. Foto's en herinneringen zijn voor mij veel dierbaarder dan een pot as.
Mijn bejaarde pony heb ik gewoon door de rendac op laten halen. Niet tof om te zien als ze worden opgehaald, maar ben toen gewoon even de ochtend niet naar stal gegaan. Heb hem begeleid tot zijn laatste adem. Mijn paard heeft na het overlijden de tijd gehad om afscheid te nemen en daarna is er alleen nog een omhulsel over, zo zie ik het.
Hele kleine dieren begraaf ik meestal, tenzij er volop vorst in de grond zit. Dan is het helaas de ondergrondse container.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:10

Onze hond is gecremeerd. Mijn pony heb ik individueel laten cremeren door Paardencrematorium Westerhout in Beverwijk. Was iedere euro waard. :j
Mijn katten zullen denk ik ook gecremeerd worden, mocht de tijd daar zijn.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:12

Onze hond hebben we destijds in een hoekje van één van onze weilanden begraven. Ondertussen zijn we verhuisd en heb ik twee van mijn overleden ratten bij mijn Pake en Beppe in de tuin begraven. Zij hebben een flinke tuin en wij maar een kleintje met maar één strookje grond.
Één rat is bij de DA achter gebleven omdat mijn Pake en Beppe op vakantie waren toen deze overleed en ik haar dus niet kwijt kon.

Als mijn hond zou overlijden zou ik hem denk ik laten cremeren. Ik zou hem thuis laten inslapen (enorme angst voor DA) en hem vervolgens naar de DA brengen vind ik vreemd... Hij is veel te groot om te begraven (schoft van 73cm) en daar is geen ruimte voor.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 29-12-15 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt