Wormen pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Wormen pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 22:53

Hoi :wave:

Sinds een week zijn wij de trotse eigenaren van Sam, een Grote
Zwitserse Sennenpup :+: Toen wij hem de 22ste ophaalden, kregen
we van de fokker 2 ontwormingspilletjes mee die hij nog even moest
hebben. Ze had hem die nog niet gegeven i.v.m. de autoreis; straks
kotste hij alles weer uit.
Dus wij hebben hem de volgende dag (23/12) beide pilletjes gegeven.

Hij heeft wat wisselende ontlasting, al de hele week. Aangezien we zijn
oude voer wat mengen met het voer van de fokker (als overgang), dachten
we dat het daar aan zou liggen. Volgens mij heeft zo'n beetje iedere pup dat.

Afgelopen twee dagen had hij normale ontlasting, maar sinds vandaag gaat
het weer minder. Vanavond zaten er dode wormen in zijn ontlasting. En hij
heeft veel moeite met poepen, blijft lang in de houding zitten en dan komt er
wat diarree.

Morgen gaan we met hem naar de DA, die afspraak stond al voor zijn enting,
maar ik vraag me af of jullie weten of het normaal is dat er 5 dagen na ontwormen
zulke klachten zijn?

Mioux

Re: Wormen pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:59

Welk merk ontworming heb je mee gehad ? en heb je niet teveel voor zijn gewicht gegeven ?

Overgang kwa voer en omgeving is even stressvol voor een pup, van een mama met broertjes en zusjes en mensen die je kent, naar inene helemaal niks...

Als de wormen er nog zijn dan is het zeker niet vreemd kwa ontlasting, meeste wormen zitten in de darmen die er nu uitkomen.

Zeker slim om even langs te gaan !! Vind 5 dagen erna best veel....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 23:03

Hij heeft Milbemax gehad.

Tuurlijk is dat stressvol, en daarom vond ik de eerste dagen diarree ook niet gek. Maar dat
werd beter en toen had ie 2 dagen normale ontlasting. En nu ineens weer diarree en dus die
dode wormen. Ik snap er niks van...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:06

Als er dode wormen zijn wijst het dus wel op wormen aanwezig. Mogelijk dat je van de DA ander middel mee krijgt, al zal deze wel deels werken want ook dode wormen zijn aanwezig.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:11

Milbemax is een uitstekend middel en resistentie is dan ook niet van toepassing. Het kan zijn dat de pup een flinke spoelwormbesmetting heeft een daarom moeite heeft met zijn ontlasting omdat alles loskomt. Heeft de fokker de pup al vaker ontwormt? Zo ja wanneer precies? Wat weegt je pup? Eet en drinkt de pup verder wel goed?

Het kan niet zo zijn dat hij bijvoorbeeld iets anders heeft opgegeten? Speeltje,kauwbotje etc?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 23:15

De fokker had hem al vaker ontwormd, maar ik weet niet wanneer. Hij weegt nu zo'n 7 kg (is morgen 9 weken oud). Hij is niet mager, heeft geen bolle/harde buik, eet goed, drinkt goed, heeft een prachtige vacht en is levendig.

Hij kan buiten natuurlijk een takje of zoiets op hebben gegeten, maar een botje of speeltje absoluut niet. Daar zijn we heel voorzichtig mee.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:22

Als hij verder goed eet en drinkt en levendig is zou ik mij er niet te druk om maken. Een pup is en blijft gevoelig en het kan best zijn dat hij toch wat last heeft van die wormen die dood zijn en dus afgevoerd worden.

Wat voor voer kreeg hij en wat krijgt hij nu? Kan het zijn dat het eventueel wat te snel gaat wat betreft het wisselen? Het ene dier is gevoeliger dan het andere dier. Overigens adviseren wij altijd om direct met een pup langs een dierenarts te gaan. Dit omdat je soms op dingen gewezen wordt die niet bekend waren. Een dierenarts van de fokker keurt een heel nest en ziet soms wel wat over het hoofd.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:22

Ik zou zeker wel even DA gaan hoor... Die kan ook even in zijn ontlasting kijken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 23:28

robert45 schreef:
Als hij verder goed eet en drinkt en levendig is zou ik mij er niet te druk om maken. Een pup is en blijft gevoelig en het kan best zijn dat hij toch wat last heeft van die wormen die dood zijn en dus afgevoerd worden.

Wat voor voer kreeg hij en wat krijgt hij nu? Kan het zijn dat het eventueel wat te snel gaat wat betreft het wisselen? Het ene dier is gevoeliger dan het andere dier. Overigens adviseren wij altijd om direct met een pup langs een dierenarts te gaan. Dit omdat je soms op dingen gewezen wordt die niet bekend waren. Een dierenarts van de fokker keurt een heel nest en ziet soms wel wat over het hoofd.

Hij moest na een week bij de DA zijn voor zijn enting, en hun DA is voor het laatst op 10/12 geweest om alles te checken. Het was een nestje van 4, dus denk dat de DA dan redelijk scherp blijft ;)

Hij kreeg daar Cavom en wij stappen over op Belcando.

@Mioux: we gaan sowieso naar de DA morgen, hoor. Hij moest sowieso al voor zijn enting.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:03

succes ! Ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 10:40

Ik ook.
Prompt heeft ie vandaag weer betere ontlasting. Wisselend tussen normaal en een beetje zacht.Maar geen diarree...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:26

Is giardia getest?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:28

zou wel als nog even DA gaan en eventueel vragen om ontlasting na te laten kijken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 12:25

Hannanas schreef:
Is giardia getest?

Nee, maar met alleen wisselende ontlasting en dode wormen, denk ik daar niet direct aan.
Daarbij komt de pup niet van een louche adres, hoe ze daar aan giardia zouden moeten komen weet ik niet

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 18:02

Nou, de verklaring is: als de wormen worden gedood het middel, dan scheiden ze bepaalde stoffen af waar de darmen wat van in de war raken --> kramp en diarree. Omdat de ontlasting nu weer ok is, en er alleen dode wormen in zaten, verwacht de DA dat alles nu ok is.

Hij heeft zijn enting gehad, ogen/gebit/vacht waren super, bijna 7kg en verder was de DA hartstikke enthousiast over onze voorbeeldige baby :)
19 januari weer voor een enting en dan ook weer wormkuur. :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:17

We zijn nu wat weekjes verder en het blijft lastig. Zijn ontlasting blijft wisselend.

Hij is inmiddels 2x op Giardia getest en beide testen negatief. De 19e zijn we naar de DA
geweest voor een enting en is hij gewogen enzo. Los van de diarree is het een kerngezond
dier van 12 weken oud en bijna 12 kg. Nog steeds levendig, eet goed en drinkt goed en ziet
prachtig uit. Behalve zijn ontlasting.

Van de dierenarts een extra wormkuur meegekregen (Milbactor), ondanks dat hij geen wormen
lijkt te hebben. En ander voer, waar hij nu dus 4 dagen van krijgt. En er verandert helemaal
niks. Ik weet uit eigen ervaring dat darmen die reageren op bepaald eten, binnen 2 dagen kunnen
herstellen als je dat eten verandert, dus als het echt aan het voer had gelegen, dan was er in
ieder geval íets te zien, lijkt me.

De dierenarts vindt dat we nog even vol moeten houden met dit voer (wat betekent dat we
extra bij moeten bestellen...), maar mijn gevoel en gezond verstand zeggen dat dat ons niks
op gaat leveren.

Wie wil even meedenken. Wat zien we over het hoofd? Ik wil graag ergens voor een second
opinion heen, maar wat kan er dan nog uitgezocht worden?
Of moeten we eerst toch maar even aanzien, zolang het die super gezonde en fitte pup is?

Help? -O-

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:22

Om de haverklap wisselen van voer is echt niet goed. Je moet om te kijken of voer iets kan veranderen het minimaal zes weken voeren en GEEN andere dingen geven.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:27

Om de haverklap wisselen van voer is ook niet wat we doen. Alleen het voer van de DA ipv zijn eigen voer.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:32

Ontlasting op laten sturen naar een laboratorium voor een diarreeprofiel, hij kan bijv een overgroei aan bacteriën hebben waardoor hij nog steeds diarree heeft. Hebben dit laatst nog meegemaakt met een jonge hond in de praktijk. Hij had eerst giardia, dit 2 x behandeld maar nog steeds diarree. Nu een afgestemde ab kuur en direct verbetering!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:36

Ok, hoe kan ik dat regelen?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:49

Via je dierenarts, wij sturen altijd naar vetmed lab (van idexx in Duitsland geloof ik). Bij welke dierenarts in Groningen zit je?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:50

Herken het erg van een van mijn gefokte pups! Mensen probeerde vanalles, AB kuur, verschillende keren op giardia getest, brokken van de dierenarts, brokken zonder granen. Uiteindelijk was vers vlees de oplossing. Hierna heeft hij nooit meer diarree gehad!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:51

NZ92 schreef:
Herken het erg van een van mijn gefokte pups! Mensen probeerde vanalles, AB kuur, verschillende keren op giardia getest, brokken van de dierenarts, brokken zonder granen. Uiteindelijk was vers vlees de oplossing. Hierna heeft hij nooit meer diarree gehad!

Als alles is uitgesloten, is dat zeker nog een optie

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 10:51

WillemYntJee schreef:
Via je dierenarts, wij sturen altijd naar vetmed lab (van idexx in Duitsland geloof ik). Bij welke dierenarts in Groningen zit je?

Euroweg Leek (zijn verhuisd)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:55

Ah ok heb een tijdje in Groningen gewerkt namelijk ;-)
Ik ken geen enkele praktijk die niet met vetmed werkt, dus dat zou geen probleem moeten zijn!