Chronische niesziekte kat, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Chronische niesziekte kat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 22:05

Hallo!

Ik heb mijn Minoes nu al een paar jaartjes, en ondanks dat ze fit oogt, is ze haar hele leven al ziekjes. Chronische niesziekte heeft zijn vat op haar :(:)

Niks van te merken verder, alleen dat ze gewoon constant ''snurkt''. Om dat te verlichten heb ik al meerdere dingen gebruikt, maar tot nu toe nog niks wat echt goed werkt.
Ik heb L-lysine ooit eens geprobeerd. Dit wil ik wel verder oppakken, maar het voeren hiervan gaat ontzettend lastig omdat madam eromheen eet. (ik ken het enkel in poedervorm, weet niet of dit ook in druppels is?)

Nu heb ik verder al 2 verschillende antibiotica gebruikt. Pil en vloeibare vorm.
De pil werkte super, maar daarvan raakte ze aan de dunne. De vloeibare vorm werkt wel, maar lang niet zo goed (en ze vind het ranzig :')).

Ik ga er weer mee naar de DA toe, maar wellicht hebben jullie ervaringen hiermee, of medicatie waar de kat het goed op doet?
Ik ben bereid om van alles te proberen met haar, zolang het haar maar helpt om in ieder geval het ''benauwde'' wat weg te krijgen. Het liefste heb ik haar natuurlijk niet te lang op de AB, vandaar dat ik ook zoekende ben naar andere oplossingen :)

AngelHeart

Re: Chronische niesziekte kat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:14

Mijn katten hebben het allemaal
met vlagen wordt het erger bij ons

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:20

Ik heb helaas ook twee katten die het hebben, de ene heeft meer last dan de ander.. ook al een aantal dingen geprobeerd maar niks helpt echt goed.. Dus ik volg even

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:22

Ik heb de mijne net vorige week in moeten laten slapen.
Hij had verwaarloosde chronische niesziekte en door de jarenlange verwaarlozing was het ontstekingsweefsel gaan woekeren en kwaadaardig geworden, oftewel omgeslagen in kanker in de slijmvliezen en/of holtes.
Is zeer zeldzaam overigens en wij zijn er ook achtergekomen doordat hij niet of nauwelijks reageerde op de antibiotica terwijl hij volgens de kweek niet antibioticaresistent was.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 10:02

Oh bakkes lor...sterkte :(:)

Wij hebben zojuist weer novadox gehaald...even een beetje verlichting geven.
Ik ben blij dat zij tenminste nog wel op AB reageert...brr, kan me niet voorstellen dat ik mijn Noezepoesje moet verliezen :n

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:09

Kun je de l lysine niet oplossen in water? en dan over het voer?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 10:13

We hebben nog 3 andere katten, dus kan ik het dan niet gedoseerd aan Minoes geven helaas. Anders was dat een optie geweest :j

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:14

en ze apart voeren of als het opgelost is met spuitje in haar bekkie ingeven of levert dit veel stress?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:15

Onze kat, overigens een kwakkelkatje met alles, verder was het een super lief beest, hebben we ook in laten slapen, mede om deze reden. Hij was maar 5 jaar. Maar chronische niesziekte is erg vervelend en uiteindelijk hielp niks meer. Toen hij op een gegeven moment bloed begon te niezen en er uit bloedonderzoek ook nog eens kwam dat zijn nierwaarden flink verhoogd waren, hebben we hem laten gaan. Het was geen waardig genoeg leven meer voor hem.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:18

Lori-1984 helaas niet zo zeldzaam hoor, mijn vriendin heeft er op die manier twee verloren en ik heb in september ook mijn kat in moeten laten slapen met chronische niesziekte en kanker in de keel en neusholtes.
Inderdaad antibiotica slaat op gegeven moment niet meer aan, alleen nog de prednison medicatie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:24

Ik geef inderdaad L lysine over het eten en tegenwoordig geef ik mijn chronische niesziekte meisje metacam over haar eten, soms met beetje water gemengd. Ik merk dat ze zich duidelijk beter voelt als ze - een lage dosis- metacam heeft gehad, haar gezicht en ogen zijn schoner en ze gedraagt zich levendiger en dapperder dan normaal. Haar bekje is ook rustiger. Ik heb dit overigens met mijn DA overlegt en die zei dat de metacam het virus ook wat onderdrukt dus dat dit inderdaad niet zo'n verkeerde aanpak is.
en met lage dosis bedoel ik een dosis voor max 2 a 3 kg terwijl ze denk ik 4,5 a 5 kg is ofzo.

Af en toe eet ze het eten niet als er lysine over zit of metacam dus dan sla ik het weer even een tijdje over om haar een break te geven.
Laatst bijgewerkt door fargo op 24-12-15 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:28

Die van mij is maart 2012 bij m'n zusje terechtgekomen met een grote zak antibiotica en de mededeling 'kun je bestellen op internet'.
Omdat het weinig tot geen verschil uitmaakte of hij aan de ab zat of niet is m'n zusje gestopt met de ab maar heeft verder niks ondernomen.
Ik heb hem in juli dit jaar overgenomen en ben ermee naar de dierenarts gegaan, kweek laten nemen en heb 2 soorten ab gehad die beiden niet aansloegen.
Nog een foto laten maken van de neus en daar was niks afwijkends op te zien maar het hele verhaal bij elkaar was verdacht.
Kon nog scans laten maken à €1000,- maar dan zouden we hooguit weten waar de ellende precies zat.
Opereren werd ook nog genoemd maar zou ook om en nabij de €1000,- gaan kosten en dan zou hij z'n oog, een deel vd wang en een deel vd neus kwijtraken en de kans was heel groot dat hij langzaam zou stikken door de vorming van littekenweefsel.
Imo geen optie en we hebben besloten niet verder te dokteren maar hem mee naar huis te nemen en wanneer de tijd daar was terug te komen voor een spuitje.
Helaas duurde dat ong 2 maanden.
Maar in die 2 maanden was hij ontzettend happy, een op het oog kerngezonde kat buiten z'n snotneus om.
Vorige week werd hij ineens heel slecht en dezelfde dag is hij ingeslapen, kon hem nog op pred of pijnstillers zetten maar dat was alleen maar rekken en dat vond ik niet eerlijk.

Proudmama:
Jij bent overigens de eerste die aangeeft dat het vaker voorkomt, ik had het nog nooit eerder gehoord iig.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 10:39

Dan kan ik dat dus ook gaan proberen.
Ik heb zo te horen ''geluk'' dat het enkel het benauwde is. Minoes heeft geen last van ogen of niezen, dus dat belemmerd haar niet. Enkel het benauwdere geluid. Ik hoop van harte dat het voor haar geen fataal verhaal wordt..
Apart voeren wordt ze nogal arrogant van. Eerder geprobeerd, en dat bracht nogal wat problemen met zich mee :')

Spuitje kan ik wel proberen, dat accepteert ze wel aardig :j

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:46

Hier wordt de l-lysine probleemloos ingenomen in een scheutje kattenmelk. Dat krijgt ze normaal niet, dus dat wordt als traktatie gezien. Ik heb er goede ervaringen mee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:47

Metacam zit een spuitje bij en vinden de meeste katten heel lekker, maar mijn niesziekte poes is een wilde meid, dus die kan ik niet vasthouden of spuitjes toedienen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:51

ik prakte dat soort dingen meestal door blikvoer oid heen.
de liefde van m'n kattenvent ging door de maag dus dat werkte echt altijd. :D
Heb nog een poes lopen waar dat niet bij werkt, die lust geen blikvoer en medicijnen toedienen is drama en vechten dus die krijgt alles via injectie bij de dierenarts wanneer nodig en de ontworming etc via spot-on.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 10:54

Metacam gaat besteld worden, net zoals de L-lysine. Ga het dan eerst proberen via een spuitje met kattenmelk, makkelijk toe te dienen denk ik, daar is ze wel gek op :j

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:21

Hier ook een katje met chronische niesziekte. Hij heeft het gekregen als kitten en is langdurig erg ziek geweest (continue in quarantaine in het asiel, in zo'n klein hokje, continue stress omdat de pilletjes in z'n keel werden geduwd). Talú is erg klein gebleven, de rest van het nest is een stuk groter. Ook zat hij slecht in z'n vacht, mager.. Toen ik er werkte als vrijwilliger, prakte ik inderdaad ook de pilletjes door het eten.
Toen ik hem in huis nam, kreeg hij z'n eerste 'aanval'. Daarna heeft hij het nog twee keer gehad. Dan is hij zo benauwd, dat hij geen lucht genoeg heeft om rond te wandelen. Erg zielig. Maar daar buiten om heeft hij bij vlagen een vies neusje. De ene dag hangt het vol korsten en niest hij alles onder, de volgende dag hoor je hem enkel wat snuiven en is er niets aan het handje.

Ik heb verschillende dingen gebruikt: amoxycicline (matige werking, haalde de scherpe randjes eraf), enrofloxoral (werkte goed, maar mag je niet zo lang gebruiken), Bach Bloesems (deed niets), neusspray met zoutoplossing (maakte de boel los), neusspray met xylometazoline (idem).. Inmiddels gebruik ik alleen medicijnen als hij echt een aanval heeft. Daarbuiten veeg ik z'n neusje regelmatig schoon. Ik wil zo min mogelijk troep in hem, zodat ALS het nodig is, de medicijnen wel werken.

Metacam is trouwens een pijnstiller en koortsremmer. Bij niesziekte (zeker bij een opvlamming) is er een ontstekingsreactie met bijbehorende temperatuurverhoging. Dan kan het soms helpen om de scherpe randjes eraf te halen, maar het zal niet veel afdoen qua slijmen en vernauwingen ed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:35

Volgens twee van de Da's op onze dierenkliniek pakt metacam ook wel degelijk het virus aan en Verder heeft de mijne soms helemaal een rauw bekkie, dat kan niet anders als Zeer pijnlijk zijn. En als dat en de ontsteking daar dan wordt aangepakt is mij dat heel wat waard.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 01:04

Over het algemeen (werk in een dierenasiel) behandelen we chronische niezers alleen wanneer het weer ernstiger word. Het benauwderige geluid zal altijd wel blijven als die dat heeft. Had onze eigen poes ook altijd, klonk bijna astmatisch. Hebben haar alleen behandeld wanneer het snot heel erg werd maar verder niks aan gedaan. Ze is toch 15 ofzo geworden (altijd al zwak katje geweest)
Zal oppassen met elke keer antibioticum gebruiken ivm resistentie opwekken. Alleen wanneer het echt nodig is, en afwisselen. (synulox/amox, doxoral, enrofloxoral etc)
Metacam kan soms ook licht ontstekings remmend werken. Maar voornamelijk pijnstilling en koorts verlagend waardoor een diertje zich soms een stuk beter kan voelen. Is wel 'slecht' voor de Lever als ik me goed herinner als je het voor lange termijnen wil gaan geven.
Er zijn ook neus medicatie voor nies ziekte die bij sommige dieren heeel goed helpen, rhinigenta heet dat. Maar soms werkt het niet en kunnen ze er een bloedneusje van krijgen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 01:09

Hier werd geopperd om Porthos evt de rest van z'n leven op antibiotica te zetten en dan 2x per jaar te kweken op resistentie.
Helaas was er nauwelijks resultaat met de amoxicilline en de doxoral dus ab werd gestopt en we zijn om de tafel gaan zitten hoe verder en hebben na overleg de behandelingen gestopt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:03

Hoe gaat het nu Ts? Ik ben ook weer lysine aan het geven over natvoer met beetje water, wordt wel weer goed gegeten. Even geen metacam, kijken hoe het gaat

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:48

Haar medicatie is nu compleet op, dus de l-lysine zal binnen komen deze week/komende week.
Is een pasta waar dit al doorheen gemengd is, even om uit te proberen hoe dat bevalt. Het is er dus al doorheen gemengd in plaats van dat ik het zelf nog moet mengen :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:54

Ik heb hier voor de buitenpoezen ook l-lysine in een gelvorm. Zit een een pompflesje (is bruinig spul), ze likken het hier zelfs zonder eten gewoon op!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:54

Is jouw kat niet geënt geweest?

Mijn kat wel en heeft een chronische variant. Mij werd aangeraden geen medicatie te geven om het afweersysteem zelf te laten werken.