Meerdere cavia fokkers op bokt? Ervaringen en tips!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Meerdere cavia fokkers op bokt? Ervaringen en tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 19:20

Hoi hoi,

Over een tijdje komt er een kamer vrij in huis, nu dacht ik er aan om cavia's te gaan fokken, maar wil zeer zeker niet impulsieve en snelle beslissingen nemen daarom heb ik dus dit topic geopend, wil eerst het een en ander weten voordat ik eraan begin. Een hele tijd geleden heb ik cavia's gehad en vind het geweldige beestjes, waar ik zeker mijn tijd aan wil en kan besteden. Dit is natuurlijk niet iets waar ik zomaar aan kan beginnen, en vind het erg belangrijk om hier in eerste instantie goed over na te denken. Ook besef ik alle bijbehorende taken die ik krijg bij het houden van cavia's. Wil ook heel klein beginnen met 2 a 4 cavia's. Ik weet dat het niet altijd goed kan gaan en de bijbehorende risico's.

Maar nu dus de reden van dit topic! Zijn er hier bokkers die ervaring en tips hebben met het fokken van cavia's, wat ik moet weten etc? :)

Seven

Re: Meerdere cavia fokkers op bokt? Ervaringen en tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:28

Ik fok al wat jaren cavia's
Deze twee zijn net vanavond geboren
Afbeelding

Eerste wat je moet doen is beslissen wat je wil fokken, welke rassen kleur slagen etc
Wil je zuiver op stamboom fokken of meer pret nesten, wil je showen ea.

Wij fokken lilac show en stamboom, kleur zuiver gladhaar tdd en us teddy
Wij fokken omdat we deze kleur (zuiver) willen (be)houden tevens zijn we bezig met ontwikkelen van een nieuwe kleurslag

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:29

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 22:06

Marionblo: Wat een handige site, bedankt!

Seven: Ach, wat een schatjes zeg! Ik denk dat ik gladhaar, of US teddy wil gaan fokken, kleur moet ik nog even naar kijken maar vind tot nu toe zwartbont, driekleur, magpie en creme wel leuk. Qua stamboom weet ik nog niet echt hoe dat allemaal werkt. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:23

Die kleuren liggen allemaal vrij ver van elkaar.
Ik zou zelf kijken waarin je iets kan betekenen maar ook gaan voor iets commercieels mocht je niet veel ruimte hebben.

Onze caafjes zijn er kwa kleurslag niet veel zeker de zuivere zijn zeldzaam aan het worden. Driekleur is ook bijna niet te vinden zuiver zonder Choco of slate blue waardoor het voor ons onbruikbare dieren zijn.
Ik heb zeer veel ruimte en fok enkel als ik (bij wijze van spreken) alles kan houden. Het komt nogal eens voor dat fokkers met dieren blijven zitten en die ze zelf ook niet kunnen houden dat moet je niet willen ;)

Fokken is vooral veel plannen, combinaties maken stambomen uit pluizen (als je het belangrijk vind info over de ouder dieren te weten)
Wij fokken dus met stamboom en gebruiken zooeasy al onze cavias zijn daarin geregistreerd en als ik een combi wil maken kijk ik eerst naar de dieren welke geven wat ik wil, wat wil ik verbeteren, hoe zijn de karakters, wat hebben ze eerder gegeven, daarvan kijk ik hoe zebop papier matchen kwa gezondheid, bouw, kleuren, vacht etc etc ;)

Ik verwacht nu nog 2 nestjes en er zit 1 zeug bij de beer de rest word volgend jaar weer gepland

Ik heb nu 3 beertjes die een ander huisje zoeken, ook daarin ben ik strikt waar welk dier heen gaat.

Er zit nog heel wat achter het fokken en het us goed dat je, je eerst goed in wil lezen

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:25

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 17:10

Bedankt voor de tips! @Seven, waarin kan ik dan iets betekenen of wat is commercieel op dat gebied? :). Tot nu toe snap ik nog niet zoveel van stambomen en combinaties maken :').

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:27

Betekenen door het bloed te verversen zonder verkeerd bloed, kleuren verbeteren bijv

Commercieel ligt ook waar je woont in Gelderland etc zijn veel mensen gestopt met rood ogen omdat ze daar gewoon niet verkocht werden.

Nu merk ik dat in Drenthe totaal niet bijv.

Stambomen en ook het begrijpen van jargon is enkel goed inlezen. Dat leer je het beste door te doen en andere meer ervaren fokkers om hulp te vragen
Ik heb ook nogsteeds naar jaren bevriende fokkers waar ik ket vragen altijd terecht kan dat is erg fijn

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 17:36

Ah oke! Wanneer zit er dan verkeerd bloed doorheen of hoe kom je dat te weten? En weet je misschien sites of boeken waar ik dat goed kan leren over stambomen etc?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:53

Ik kom teveel bij stichting cavia om fan te zijn van fokken (er zitten er alweer 300 op een huisje te wachten) ;) Maar mocht je het echt willen kan ik je in ieder geval aanraden om op zoek te gaan naar fokmateriaal dat satijnvrij is. Niet alle fokkers zijn hier eerlijk over, soms staat het niet op stambomen vermeld dat een dier satijndrager is. En soms zien fokkers het zelf ook niet goed (bij bepaalde haarslagen kan het wat lastiger zijn), dus zit het er ondanks goede bedoelingen toch in. Het is gewoon heel sneu als een diertje ter wereld moet komen met een heel kleine kans op een gezond pijnvrij leven. Sommige rassen/kleurslagen hebben meer satijndragers dan andere. Dus mijn advies, ook hierover goed inlezen en bij aanschaf kritisch doorvragen :)

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 18:12

Oja satijn heb ik inderdaad van gehoord, kun je dat zien aan de cavia zelf?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:23

Drager zijn zie je niet aan de cavia helaas. Wij fokken ook niet met satijn en letten hier strikt op nog nooit 1 in een nest gehad.
Satijn zelf is zeer glanzend de haren zijn duidelijk meer licht doorlatend en de dieren lijken extreem te glanzen

Kwa zuiver en wat wel en niet kan kwa bloed of combie's ligt aan de kleur en het ras wat je wil fokken.

Het is bijv not done om lilac en slate blue te combineren je krijgt namelijk zwervers waarvan je niet meer kan zien wat ze nu zijn.
Lilac hebben rode ogen slate blue robijn wanneer je ze kruist kun je bijv ook kleintjes krijgen die slate zijn met rode ogen of lilac met meer robijn.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:27

Doef schreef:
Oja satijn heb ik inderdaad van gehoord, kun je dat zien aan de cavia zelf?

Bij een cavia die zelf satijn is wel, al merk ik dat mensen er best eens moeite mee hebben bij bijvoorbeeld merinos of teddys in bepaalde kleuren, door het krullende haar is de glans niet altijd zo overduidelijk zichtbaar als bij gladharen. Als je ze vaker hebt gezien pik je ze er wel uit hoor (of als je goed vergelijkingsmateriaal hebt, in dezelfde kleur en haarslag bvb). Maar ik heb onlangs zelf nog meegemaakt dat een ervaren fokker die er ook goed op let bij het fokken, toch een satijntje had en dat zelf ook nog niet had gezien. De satijn woont nu hier en nu haar haar langer word (merino) zie je het steeds beter, op het korte krullende haar zat amper een afwijkende glans. Normaal zie je het vooral bij de kop goed, op de neus en rond de ogen schijnt de huid iets meer door het satijnhaar heen. Bij deze merino dus juist niet vanwege de korte krulletjes die sowieso een dichtere vacht vormen. Bij een cavia die drager is van het gen zie je niets. Dat is het lastige ervan, twee dragers kunnen wel weer een satijn geven.
Hier kun je wat info vinden: http://www.satijncavia.nl/