Dierenbescherming op bezoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

riannhuh

Dierenbescherming op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 00:02

Tja daar viel mijn mond wel even van open...

Sinds een paar maanden wonen mijn vriend en ik samen in een woonboerderij met een enorme tuin en aan de overkant van de weg ligt een bos. We hadden de sleutel nog geen anderhalve week, en waren zelfs nog bezig met verhuizen, toen er werd ingebroken. Alles van waarde was weg, en het ergste; de externe harde schijf met alle foto's.

Het plan was al om de hond van mijn ouders mee te nemen naar dit huis, aangezien het bos hier letterlijk voor de deur is. En als gevolg van de inbraak wouden we hem nog liever vandaag dan morgen naar ons nieuwe huis halen. Aangezien de hond een Beagle is met een héél sterke neus en we aan een drukke weg wonen, kan hij niet los en hebben we eerst een ren van 10x18 meter uitgezet. In de deur van de schuur willen we een hondenluik maken, zodat hij zelf kan beslissen of hij naar buiten of binnen wil. In de schuur hebben we een kennel van 4x4 meter, hierin staat een bank met een deken (hij ligt graag onder dekentjes :')). 's Nachts slaapt hij in de kennel en voor we aan het werk gaan, wordt hij uitgelaten. Ik werk momenteel zo'n 3 dagen per week, en ja dan zit hij in de kennel (het luik is er nog niet omdat het de laatste tijd erg nat is).
Zodra ik thuis kom, laat ik hem uit en mag hij mee naar binnen. Hij geniet hiervan en ligt vaak hardop te snurken <3 's avonds wordt hij nog een paar keer wat korter uitgelaten, en als wij gaan slapen gaat hij weer in de kennel.
Als ik vrij ben gaat hij mee met een rondje hardlopen, zit hij even in de ren maar ligt het overgrote deel van de dag heerlijk in huis te snuffelen of te snurken. Naar mijn idee een prima leventje ;)

Maar toen kwam er vandaag iemand van de dierenbescherming langs, er was een melding binnengekomen dat wij een verwaardeloosde hond hebben die wel uitgelaten wordt, maar verder de hele dag in de schuur zit 8)7
De mevrouw van de dierenbescherming kwam binnen en kon direct al constateren dat onze hond niet de hele dag in de schuur zat, hij kwam namelijk al flink blaffend bij de deur :D Alles laten zien, en was prima in orde. Toen mevrouw hoorde dat hij 7 is, gaf ze aan dat hij er erg goed uit zag en dat ze hem erg actief vond voor zijn leeftijd. Al met al kwam ze tot de conclusie dat hij niks tekort komt...

Vraag die dan rest is wie heeft deze melding gemaakt, en waarom? Kunnen mensen tegenwoordig geen praatje meer aanknopen, en informeren hoe het precies zit?

Zijn er meer mensen die dit ongeveer meegemaakt hebben?

KarmaChansy

Re: Dierenbescherming op bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:07

jeetje wat een verhaal! Wat erg van je spulletjes ook :(

Ik vind het nergens op slaan, mensen vragen niks meer. Zoveel aannames! Persoonlijk vind ik dat je niet hoeft te verdedigen. Eventueel briefjes in de bus bij de buren?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:20

Wel een keer 2 dames aan de deur gehad voor de 'zielige pony'.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 01:49

Bij mn moeder op t werk zijn er een keer mensen geweest omdat ze vissen in de 'etalage' hadden staan en het zo warm was en de zon erop stond. Toen de dierenpolitie kwam waren de vissen inmiddels al lang verhuist naar een grote ton in de achtertuin in de schaduw omdat ze precies genoeg hersenen hadden dat een stel vissen in de zon achter het raam en het raam van de vissenkom wel erg warm zou worden.

Maar echt, sommige meldingen zijn waardeloos. Ik snap dat mensen kijken naar het welzijn van dieren en vind het goed dat het gecontroleerd wordt hoor, maar het lijkt inderdaad wel of mensen bang zijn om het je zelf te vragen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 02:03

Je hebt een Beagle in een kennel omdat je last van inbrekers hebt gehad? Een Beagle bewaakt maar een ding en dat is de koelkast. Het zijn echte roedelhondjes en een beagel de hele dag alleen, ook al kan hij binnen en buiten, vind ik niks.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 02:09

Ik denk dat jij prima kan beoordelen of je hond lange tijden alleen kan zijn of niet. Jammer dat andere mensen dat beter denken te weten en de dierenbescherming inlichten... Kinderachtig en overdreven imo.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 02:18

Jennyj01 schreef:
Je hebt een Beagle in een kennel omdat je last van inbrekers hebt gehad? Een Beagle bewaakt maar een ding en dat is de koelkast. Het zijn echte roedelhondjes en een beagel de hele dag alleen, ook al kan hij binnen en buiten, vind ik niks.

Dat ergens een hond loopt schrikt vaak toch iets af hoor, gewoonweg omdat een hond kan blaffen en de meeste inbrekers verder volgens mij (net zoals de gemiddelde mens overigens) geen idee heeft van waakhonden of niet.

Verder ben ik het wel een beetje met je eens wbt beagles en roedelhondjes, maar om daar nou gelijk de dierenbescherming op af te sturen? En het hondje zit niet heel de dag alleen, schrijft TS. Als ik het zo lees zit ie 's nachts in de kennel en die 3 dagen in de week dat TS werkt. En eerlijk is eerlijk, of dat een hond nou in een kennel zit of binnen in huis als je aan het werk bent, dat maakt verder niet uit toch?

TS: Ik vind het opmerkelijk dat niemand eventjes bij je durft aan te bellen maar dat men gelijk de DB inschakelt. Echt heel bizar..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 07:13

Als mensen nieuw zijn doe je dat misschien ook niet direct. Ik vind het alleen maar goed dat mensen aan de bel trekken en de dierenbescherming gelijk even komt kijken. En als alles goed is hoef je je dat toch helemaal niet aan trekken. Het gaat om al die dieren waar niemand voor gebeld heeft en men de ogen voor gesloten heeft. En misschien gaan sommigen dan wel eens kritisch naar hun eigen situatie kijken. In de trant van: Ik vind het normaal maar een ander blijkbaar niet. Is het eigenlijk wel zo normaal? Kan het nog beter?

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 08:01

Je mag bij de dierenbescherming als ze aan de deur zijn gewoon vragen wie de melding gemaakt heeft.
Zeker als er niks aan de hand is geven ze daar vaak gewoon antwoord op.

Hier zijn ze ook aan de deur geweest, onze pup zou nooit worden uitgelaten en ze zou te mager zijn.
Echter worden ze hier om 04.00 en na 22.00 uur uitgelaten en overdag lopen ze of in de tuin of Door het huis en mager is ze niet maar mooi op gewicht :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:31

RoosTinker schreef:
Je mag bij de dierenbescherming als ze aan de deur zijn gewoon vragen wie de melding gemaakt heeft.
Zeker als er niks aan de hand is geven ze daar vaak gewoon antwoord op.

Hier zijn ze ook aan de deur geweest, onze pup zou nooit worden uitgelaten en ze zou te mager zijn.
Echter worden ze hier om 04.00 en na 22.00 uur uitgelaten en overdag lopen ze of in de tuin of Door het huis en mager is ze niet maar mooi op gewicht :)

Nee dat mogen ze dus absoluut niet.

Als blijkt dat de situatie in orde is; dan wordt dit wel vaak teruggekoppeld aan de melder.
Maar zelf kan ik begrijpen dat er mensen zijn die een melding doen; zeker als ze, wanneer zij net op die tijden langskomen wanneer je hond "altijd" in de schuur zien/horen zitten.

Ik snap ook dat mensen niet zomaar een praatje durven te maken; helaas hoor/zie je regelmatig dat je klappen/bedreigingen naar je hoofd kan krijgen van een eigenaar.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:54

Aan de andere kant..
Iemand had de veronderstelling dat het niet goed met de hond ging en wilde hier iets aan doen; belt de dierenbescherming. Die komt kijken en ziet dat alles prima op orde is, gelukkig! De melder krijgt dit hoogst waarschijnlijk ook te horen (denk ik) en zo is alles toch goed?

Beter een keer te vaak gebeld dan een keeer te weinig.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 10:57

@Jennyj01: Zoals Neej zegt, een hond schrikt wel af. Hij is in ieder geval wel heel waaks en blaft aan een stuk door als er vreemde mensen op het erf zijn. Natuurlijk zou het mooier zijn als hij los op het erf kon lopen, maar dan is de kans groot dat hij onder een auto komt.
Vind je dat specifiek beagles met meerdere soortgenoten moeten zijn, of alle honden in het algemeen? Bij mijn ouders was hij van jongs af aan samen met een stabij. Toch gingen ze ieder hun eigen gang, de stabij bleef netjes op het erf en de beagle ging zijn neus achterna.
En je hebt gelijk dat we het ons niet aan hoeven te trekken als er niks aan de hand is, maar het steekt mij wel. Blijkbaar denkt er iemand dat we niet goed voor de hond zorgen, maar durft diegene ons daar niet op aan te spreken. Spreekt diegene ons wel aan, dan pas kun je samen aan een oplossing werken. Stel dat diegene wel hele dagen thuis zit, dan zou diegene hem kunnen uitlaten op de dagen dat ik werk, ik verzin maar wat...

Ik kreeg ook een paar berichtjes via PB binnen. Over hoefbevangen pony's op kale weides en een pony van 35 die niet meer makkelijk op gewicht te houden was, waarvoor de dierenbescherming langskwam. Stuk voor stuk gevallen die na informeren bij de eigenaar duidelijk worden, en waar geen dierenbescherming nodig was geweest. Als dat eens wat vaker gedaan wordt, hoeft de dierenbescherming ook veel minder onnodige bezoekjes te maken en hebben ze meer tijd voor de 'echte' gevallen!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:08

Hoe doe je dat dan met het temperatuurverschil in huis en in de kennel, zeker in de winter?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:10

Ik ben het niet met je eens dat een hond in een kennel afschrikt maar dat terzijde. Echte inbrekers hebben tegenwoordig ook 'gereedschap' om honden af te weren, zoals een apparaat met den hele hoge toon waar honden naar van worden en dat is dan nog het meest diervriendelijke.

Ik vind het wel heel vervelend voor je dat je ineens de dierenbescherming op de stoep had, zij mocht zeker niet vertellen of de melding uit de buurt kwam? Hier in Drenthe heb je zomers vaak toeristen die zich ineens zorgen maken over een oude shetlander die in de schaduw staat te slapen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:10

Ik heb een ponyopvang voor verwaarloosde paarden,dus ja,hier kwam de DB regelmatig langs.
Nu ze me kennen,komen ze niet meer als er een melding word gemaakt.
Dat mensen melding maken is aan de ene kant wel goed.Maar als je 3 gezonde paarden in de wei hebt staan,en er staat 1 magere tussen,dan kan je toch nagaan dat ze niet verwaarloosd worden?
Maar dat is dan weer onkunde van sommige mensen.
De DB zal nooit geen naam of wat dan ook geven v.d. melder.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:16

Mousmous schreef:
Hoe doe je dat dan met het temperatuurverschil in huis en in de kennel, zeker in de winter?

Ik vind dat altijd een beetje een gekke vergelijking. Wij hebben een huishond, die ook 's winters gewoon 4 keer per dag uitgelaten wordt. Waarvan soms ook langer als een uur. Dan zijn de temperatuur verschillen ook geen probleem.
Tenminste, dat neem ik aan..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:29

We hebben een paar maal de politie op de stoep gehad, omdat de paarden overdag in de zeer modderige bak stonden. Mensen vonden dat we ze maar op stal moesten laten de hele dag als het zo nat was. Gelukkig was de politie het met ons eens dat buiten echt beter is dan binnen en dat ze prima werden verzorgd.

Overigens, onze buren hadden een hond die zijn hele leven alleen in een klein stukje erf en een schuur mocht. Beest zat altijd te grommen en te blaffen. Hij werd nooit uitgelaten want dan rukte hij zich los. Hij was agressief naar alles en iedereen. De mensen van de dierenambulance vonden het allemaal best.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 11:44

@har166, we kunnen de hond vanuit de slaapkamer wel horen, mocht hij aanslaan. En hij hoort echt alles. Er komt nog een doorgang naar de ren, dus voor overdag lijkt mij dat ongewenste bezoekers er dan geen zin in hebben dat de buren/voorbijgangers hem kunnen horen. Ik ga er dan van uit dat hij eerder blaft dan dat het 'gereedschap' werkt.

We hebben er op het moment zelf ook helemaal niet aan gedacht om te vragen wie de melding gemaakt heeft, maar ik begrijp uit de reacties dat dit dus ook niet wordt gedaan.

Qua temperatuurverschillen; hier hebben we niet over nagedacht, is met deze temperaturen ook nog niet nodig (en hij heeft een deken om onder te slapen :D). Bij mijn ouders sliep hij altijd in de schuur en kwam hij verder niet binnen (boerderij). Mocht het 's nachts echt koud worden, dan kan hij eventueel 's nachts ook naar binnen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:33

Jeffcha schreef:
Aan de andere kant..
Iemand had de veronderstelling dat het niet goed met de hond ging en wilde hier iets aan doen; belt de dierenbescherming. Die komt kijken en ziet dat alles prima op orde is, gelukkig! De melder krijgt dit hoogst waarschijnlijk ook te horen (denk ik) en zo is alles toch goed?

Beter een keer te vaak gebeld dan een keeer te weinig.

Precies! Ze mogen hier ook komen, geen enkel probleem.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:38

judass, jouw hond gaat dan een uur naar buiten en heeft ook een uur of langer beweging waardoor hij al op temperatuur blijft. Dat is niet te vergelijken met een onverwarmde kennel in een schuur voor de hele nacht en door de weeks ook langere tijden zonder beweging en dan langere tijden in een verwarmd huis, waar hij dan ook lekker ligt te snurken zoals ts zegt. Een beagle heeft niet bepaald een dikke vacht. Wij hebben akita inu's en die hebben geen last van de kou door hun dikke vacht, die zouden last hebben als ze binnen zouden komen, onze andere hond heeft een gladde vacht en heeft net als de paarden in de winter een deken op, zelfs als het erg koud is een fleece onderdeken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:48

ts, als er geen goede isolatie is in de kennel binnen of geen vorm van verwarming..
zorg dat dat het 'gat/luik' is gedicht met een dikke flap plastic tegen de wind..

En dat de binnenkennel een verhoogde vloer heeft (bijvoorbeeld een dikke houten plaat op pootjes als bodem voor tenmiste 50% van de vloer, met een drempeltje erop, waardoor je een soort 'lage bak' maakt).. lekkere baal stro erin met een stel oude doeken en negen van de tien honden hebben het dan warm zat.

Een enkele deken met een koude ondervloer zal voor een kortharige hond bij vorst uiteindelijk niet genoeg blijken denk ik.. zeker niet als het vroeger een huishond was.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:00

Ik snap het wel dat je dit vervelend vind en dat er een melding gemaakt terwijl je gewoon goed voor je hond zorgt.
Ik heb echter zelf ook al eens een melding gedaan. Paarden stonden in een afgesloten schuur in een vreselijke dikke laag mest en geen bodembedekking. Ammoniak lucht niet normaal omdat er niet gelucht werd. Tevens werd er heel slecht of eigenlijk niet gevoerd. Kortom de dieren waren daar niet gelukkig, maar de eigenaar zat er warmpjes bij en de hond had het ook als in een paradijs. De dieren bescherming is geweest en ze hebben een waarschuwing gehad ... ze gaan helaas gewoon door. Paarden staan nu wel buiten maar tot hu knieën in de modder en met en sommigen zonder vieze ouwe dekens op. De strontkorsten nog onder aan de buik of dekens hebben hangen. Vreselijk dat sommige mensen dieren mogen houden.

Onze paarden staan nu ook in de modder maar worden elke avond bij het naar binnen halen afgespoten met koud water en de benen worden gecheckt op verwondingen en of de ijzers er nog onder zitten, daarna maken we de koten droog en doen bij diegene die het nodig hebben er flink vaseline of mokzalf op.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:05

Een keer een man met zijn 3 kinderen aan de deur gehad over een koe van ons die aan het bevallen was in de wei en veel pijn leek te hebben. Heb hem toen gevraagd of zijn kinderen met de ooievaar gebracht zijn. ;) Maar hem wel gecomplimenteerd met het feit dat hij ons er gewoon op aansprak. Overigens samen met hen deze perfecte geboorte gevolgd en met de kinderen kalfje drooggewreven.
Want je gaat toch niet zomaar instanties die door gemeenschapsgeld betaald wordt nodeloos inschakelen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:09

Herman97 schreef:
Ik snap het wel dat je dit vervelend vind en dat er een melding gemaakt terwijl je gewoon goed voor je hond zorgt.
Ik heb echter zelf ook al eens een melding gedaan. Paarden stonden in een afgesloten schuur in een vreselijke dikke laag mest en geen bodembedekking. Ammoniak lucht niet normaal omdat er niet gelucht werd. Tevens werd er heel slecht of eigenlijk niet gevoerd. Kortom de dieren waren daar niet gelukkig, maar de eigenaar zat er warmpjes bij en de hond had het ook als in een paradijs. De dieren bescherming is geweest en ze hebben een waarschuwing gehad ... ze gaan helaas gewoon door. Paarden staan nu wel buiten maar tot hu knieën in de modder en met en sommigen zonder vieze ouwe dekens op. De strontkorsten nog onder aan de buik of dekens hebben hangen. Vreselijk dat sommige mensen dieren mogen houden.

Onze paarden staan nu ook in de modder maar worden elke avond bij het naar binnen halen afgespoten met koud water en de benen worden gecheckt op verwondingen en of de ijzers er nog onder zitten, daarna maken we de koten droog en doen bij diegene die het nodig hebben er flink vaseline of mokzalf op.

Maar waarom die mensen er eerst niet zelf op aangesproken? Komt volgens mij veel beter binnen dan vreemde mensen van de DB.... kan altijd nog als het niet helpt. Je bent er toch niet op uit om mensen met een boete op te zadelen. Je doet het toch om een beter leven voor de dieren te krijgen? (ik pik je er maar willekeurig uit hoor...)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:17

gohya schreef:
Dat mensen melding maken is aan de ene kant wel goed.Maar als je 3 gezonde paarden in de wei hebt staan,en er staat 1 magere tussen,dan kan je toch nagaan dat ze niet verwaarloosd worden?

Dat is natuurlijk niet perce waar, verwaarlozen is niet altijd geen enkele zorg geven. Mijn oudtante heeft bijvoorbeeld ooit haar wei verhuurd aan iemand die daar 2 paarden op zetten, voldoende gras en water, verder werd er niet veel naar omgekeken. Ging heel lang prima tot een zoveel last kreeg van zijn gebit dat hij nauwelijks meer at, de eigenaar weigerde de dierenarts erbij te halen dus paard stond te verhongeren in een volle wei, terwijl het andere paard natuurlijk nog gewoon tonnetje rond stond te glimmen als een spiegel. Dat paard wordt dan toch net zo goed verwaarloost als een paard dat op een wei staat waar helemaal geen eten is imo...

Van de meeste paarden die hier staan heb ik trouwens geen enkel idee van wie ze zijn, er worden een boel losse weilandjes verhuurt dus als er dan iets niet pluis is zou ik ook de DB bellen. Tuurlijk kan dat ook eens voor niets zijn omdat iemand bijv een "opknappertje" in de wei heeft lopen oid maar daar het is toch ook hun werk om dat te onderzoeken. Het lijkt me als eigenaar nu ook onhandig als je steeds aan iedere passant uit moet leggen welke euvels je paard allemaal heeft trouwens, laat ze maar lekker de DB bellen dan :o