Jong poesje schudt met haar hoofd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Jong poesje schudt met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 16:40

Sinds een dag zijn we in bezit van twee jonge poezen. (ongveer 6 maanden) Ze zijn gek op knuffelen maar zijn nog behoorlijk schichtig dus het moet allemaal nog beetje voorzichtig.

Een van deze poezen schudt met haar kopje, ze doet dit niet continu, wel regelmatig. Ze schudt zoals een Indier ja zou zeggen. Het lijkt alsof het meer is als ze gespannen is.
Ik lees overal oormijt of oorontsteking, en dat ze dan met hun kopje schudden. Ik krijg het gevoel dat ze dan flink schudden bedoelen en niet zoals een Indier. ( https://www.youtube.com/watch?v=Uj56IPJOqWE op 00:16 tot 00:19 )
Ze krabt overigs niet aan hun oren en zoals ik het begreep van de vorige eigenaresse doet ze het schudden altijd. Verder zijn ze flink speels, lopen elkaar achterna en zoals het lijkt, eten en drinken ze goed.

Of klopt mijn idee niet en zou ze toch last hebben van haar oren? Of is het iets neurologisch?

Verder een praktische vraag: we krijgen nu al het idee dat het indische poesje al het eten toe-eigent en dat haar zusje veel minder krijgt. Zusje is ook veel kleiner. Ze hebben wel onbeperkt brokjes. Is het verstandig om ze apart te voeren (dmv vaste eetmomenten?) Of het kleine zusje soms iets extra´s toe te stoppen?

Oja: naar dierenarts gaan ze sowieso binnenkort. Liefst willen we even afwachten tot ze zich helemaal op gemak voelen hier. Het verhuizing was al nogal stressvol voor hen.
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 18-12-15 16:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:43

het beste kun je de DA even laten kijken naar het oor dan kun je dat uitsluiten. En misschien kun je op meerdere plekken eten neerzetten zodat de kleinste er ook beter bij kan zonder de ander in de buurt

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 16:46

Yom schreef:
het beste kun je de DA even laten kijken naar het oor dan kun je dat uitsluiten. En misschien kun je op meerdere plekken eten neerzetten zodat de kleinste er ook beter bij kan zonder de ander in de buurt

Een goede tip, dat ga ik eens proberen.

Naar DA gaan we sowieso, als de boel beetje is gekalmeerd.

Maaaarije

Re: Jong poesje schudt met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:48

Zijn de oren wel schoon van binnen? Zover als je kan zien?
En ze laten hun oor(tjes) niet hangen?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:51

Misschien oorworm.
Wij hebben hier eentje die deed het als kitten altijd tijdens het eten,
maar haar hoofd was gewoon een beetje te groot :')
Vergroeien ze wel, ze doet het nu nog maar heel af en toe.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 17:40

Maaaarije schreef:
Zijn de oren wel schoon van binnen? Zover als je kan zien?
En ze laten hun oor(tjes) niet hangen?

Haar oortjes staan fier rechtop en tot zover ik kan zien zijn haar oren beiden brandschoon, geen smeer o.i.d.

TerraHowrse schreef:
Misschien oorworm.
Wij hebben hier eentje die deed het als kitten altijd tijdens het eten,
maar haar hoofd was gewoon een beetje te groot :')
Vergroeien ze wel, ze doet het nu nog maar heel af en toe.

Ze schijnt dat ook bij het eten te doen maar dat heb ik nog niet gezien, ze doet het ook als ze geconcentreerd naar iets probeert te staren. Dan knikt/schudt ze het meest met haar hoofd.

Edit: Oren --> hoofd
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 18-12-15 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:50

Misschien een lichte vorm van cerebellaire ataxie?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 18:06

Catnip schreef:
Misschien een lichte vorm van cerebellaire ataxie?

Op youtube zie ik allemaal katten met rare loopjes etc. Met Indische kat zijn er verder geen symptomen maar ik zal dit wel in achterhoofd houden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 13:07

Ik heb inmiddels iets meer informatie over het indische katje, ze vertoonde dit hoofdschudden al toen ze werd gevonden. (Ze zijn gevonden langs een weg, werden geschat op 3 weken).
DA kon toen niks vinden. Het zou dus kunnen dat ze het al heeft vanaf haar geboorte of heel vroeg al. Dan lijkt het wel neurologisch te zijn o.i.d.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:14

Dat had die van ons ook, schudden met het hoofd, ging later bijna helemaal weer weg, het hoofd was iets te zwaar zegmaar XD

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:28

Die van ons had het ook, heeft het nog steeds op ongeveer 7 maanden..

Dierenarts geeft aan dat er niets aan de hand is (dacht ik zelf ook niet, maar mijn vriend was wat bezorgt).

Hier is het vooral als ze zeer gefocused is.. bijvoorbeeld als er verse vis of vlees te ruiken is.. Of wanneer ze een beetje gespeeld heeft, maar het verenstokje nog in de buurt is..

heel veel jonge katjes schijnen dit te doen, met name als ze opgewonden zijn om goed te kunnen focussen.. het grootste deel groeit eruit..

ik heb mijne nu 2 maanden.. van continue bij opwinding doet ze het nu nog maar gemiddeld 1x per dag. ze worden ouder en dus rustiger in het koppie en dan is dat geschud blijkbaar ook niet meer nodig.

het ziet eruit alsof ze heeeel licht wat duizelig zijn..

Je hebt ook het wobbly cat syndrome, maar dan is het 'bobben' van het hoofd (en meestal ook het hele lijf) veel groter en heviger.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:26

Elena, volgens mij heb jij het over "op en neer" knikken van het hoofdje, maar als ik het goed begrepen heb schudt het katje van TS eerder horizontaal.

Dat op en neer knikken is inderdaad normaal bij veel jonge katten :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:46

Catnip schreef:
Elena, volgens mij heb jij het over "op en neer" knikken van het hoofdje, maar als ik het goed begrepen heb schudt het katje van TS eerder horizontaal.

Nee, heen en weer hier.. Da heeft het aanschouwt, omdat ze in een knuffelige bui er stond vertoonde ze het braaf ook bij de Dierenarts..

die haar vervolgens half heeft verstikt om het hartje te kunnen luisteren omdat ze niet wilde stoppen met snorren.. hij had al van alles geprobeerd om r een beetje te irriteren, maar niets hielp en bij een snorrende kat kun je het hart niet beluisteren :') (dus vinger over het bekje en neus net zolang tot ze stopte met snorren.. snel luisteren want binnen enkele seconde stond ze alweer te snorren)

eindelijk een filmpje van kunnen vinden..

ik denk namelijk dat TS dit bedoeld..
dit is ook wat mijn kitten doet.

overigens heeft die van mij het idd ook als ze probeert te ontwaken.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:53

elenaMM77 schreef:
Catnip schreef:

Nee, heen en weer hier.. Da heeft het aanschouwt, omdat ze in een knuffelige bui er stond vertoonde ze het braaf ook bij de Dierenarts..

die haar vervolgens half heeft verstikt om het hartje te kunnen luisteren omdat ze niet wilde stoppen met snorren.. hij had al van alles geprobeerd om r een beetje te irriteren, maar niets hielp en bij een snorrende kat kun je het hart niet beluisteren :') (dus vinger over het bekje en neus net zolang tot ze stopte met snorren.. snel luisteren want binnen enkele seconde stond ze alweer te snorren)

Dat had die van ons ook, nu bijna nooit meer last van. Dat spinnen bij de DA klinkt ook bekend, hahaa :')

eindelijk een filmpje van kunnen vinden..

ik denk namelijk dat TS dit bedoeld..
dit is ook wat mijn kitten doet.

[ Video ]

overigens heeft die van mij het idd ook als ze probeert te ontwaken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 21:04

Ja ze schudt haar hoofd precies als het kitten in video. Dat is dus niet echt iets raars, fijn om te weten.. Iedereen bedankt voor meedenken!

elenaMM77 schreef:

:') _O- <3

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 01:14

Wat gek, ik had het dus nog nooit gezien op deze manier! Op en neer knikken wel.

Het lijkt inderdaad niet op ataxie, en volgens Elena is het dus normaal en niks om je zorgen om te maken, fijn!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 03:56

hm wat apart zeg het lijkt me toch een soort van afwijkinkje, alsof ze niet dr spieren aangespannen houd en het koppie dr eigen ding gaat doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:48

persoonlijk denk ik ook dat het een vorm van zwakte van de spieren die het koppie in balans moeten houden is bij grotere opwinding of moeheid Franka..
Juist omdat ze het niet de hele tijd doen..
Da had er geen echte verklaring voor (die gokt natuurlijk niet zomaar wat zoals ik dat doe).

Andere optie zou je al richting wobbly cat syndrome gaan, maar dan gaat de wiebel echt door het hele lijfje en brengt het de kat uit balans..

lol, ik zeg altijd ze heeft haar hoela momentje.. als een soort hoelapoppetje wat je wel eens in auto's ziet..

of ik heb een marijke van helwegen katje (die overigens tremoren heeft en geen beginnende parkisson kwam ik achter.. wilde eerst een filmpje van haar plaatsen, omdat dat er dichtbij in de buurt kwam en er weinig filmpjes te vinden zijn van de hoelakatjes )

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:00

Hoi! Dit schudden ken ik. Onze kat heeft vroeger een ernstige neurologische ziekte gehad (ik weet helaas niet welke ziekte precies) en doet dit ook. Als kitten continu. Naarmate hij ouder werd is het schudden steeds minder geworden. Hij doet het nu alleen nog als hij iets ruikt, probeert te eten en vlak voor en tijdens het gapen. Dit symptoom is dus wel het gevolg van een ziekte. Is jouw kitten niet ziek geweest in zijn eerste paar levensmaanden? Ik zou sowieso de da even raadplegen inderdaad.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:03

MoonChloe schreef:
Ik heb inmiddels iets meer informatie over het indische katje, ze vertoonde dit hoofdschudden al toen ze werd gevonden. (Ze zijn gevonden langs een weg, werden geschat op 3 weken).
DA kon toen niks vinden. Het zou dus kunnen dat ze het al heeft vanaf haar geboorte of heel vroeg al.

@C10: Ik geloof dat het schudden niet extreem is vermeerderd of verminderd. Het lijkt nu zelfs al dat ze het minder vaak doet. Ze zijn veel minder schichtig nu en komen regelmatig een aaitje halen. Vermoedelijk heeft stress wel invloed.

Ik ben nu ook erachter dat het kleine zusje geen problemen heeft met voor zichzelf op te komen, ze beweegt alleen belachelijk veel. Op eerste oog leek ze veel kleiner dan haar zus, maar dat is niet echt zo. Ze is alleen wel veel dunner. Volgens ons heeft indische poesje goed gewicht, met neiging tot dik worden en de ADHD zusje is te dun, je kan haar ribben iets te goed voelen en haar botten ook. Ze lijkt er geen last van te hebben, gewoon zo laten?

Wel even wennen hoor, eigen katjes waar je zelf helemaal verantwoordelijk voor bent.