Mogelijk logeer-kat, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Mogelijk logeer-kat, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:11

Wat een inspirerende titel. :+

Mogelijk komt binnenkort de kat van mijn vader bij ons logeren. Josje, zoals de kat in kwestie heet, is ruim 15,5 en zit op speciaal dieetvoer vanwege schildklier problemen. Ze was broodmager, maar is op dit voer (hills y/d) alweer aangekomen en haar schildklierwaardes zitten (hoog) in de normaalwaardes.

Dat even ter info. Mijn vader heeft deze week zijn heup gebroken. Hij is alleen, aangezien in 2014 mijn moeder is overleden. We achten de kans groot dat hij een aantal weken zal moeten revalideren in een verpleeghuis. Op dit moment zit Josje nog gewoon in het appartement van mijn vader. Ik ga er heen om haar te voeren en de kattenbak schoon te maken. Vandaag merkte ik al aan haar dat ze niet begrijpt wat er is. Ze kwam niet even kroelen, zoals normaal wel.

Maar ik heb ook een jong gezin en een baan. Weken iedere keer naar mijn vaders huis rijden voor Josje is niet erg handig, zo niet praktisch onmogelijk. En het bejaarde dametje zo lang zonder gezelschap (haar poezenmaatje is een maandje terug ingeslapen) en toezicht te laten zitten vind ik ook al niets...

Dus mocht het zo ver komen, komt ze bij ons thuis logeren. Ze mag niet naar buiten (sowieso niet vanwege weglopen, maar ook vanwege dieet), gelukkig is het winter en staat de deur niet open...

Maar goed. Ik ben geen katten gewend. Zou mezelf zelfs geen kattenmens noemen. Maar wil wel graag een fijn plekje creëren. Ik zat erover te denken de kleine slaapkamer in te richten als poezenkamer. Zodat ze de eerste aantal dagen kan wennen en weet waar haar voer en kattenbak te vinden is. Gaat ze die daarna nog gewoon vinden als ze wel overal mag rondlopen?

Andere dingen waar ik aan moet/kan denken?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:23

Wat lief dat je de zorgen voor de kat op je wil nemen! Genoeg mensen die zo'n ding een enkeltje asiel geven. Zorg voor genoeg hoge plekjes in de kamer zodat ze zich veilig voelt en probeer het eten en water zo ver mogelijk bij de kattenbak vandaan te houden in die kamer. Is ze nog goed zindelijk? Anders even ook een kattenbak beneden zetten voor de zekerheid :) katten zijn niet dom en heel schoon dus waarschijnlijk valt het allemaal heel erg mee! Toen onze katten bij ons kwamen wonen hebben we voor de zekerheid een feliway stekker in het stopcontact gestopt, dat maakt ze net wat relaxter in hun nieuwe omgeving :)

djinnie

Re: Mogelijk logeer-kat, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:29

Ze is nog goed zindelijk ja. Ik dacht kattenbak achterin de kamer en voerbakje/water vooraan. Er staat een bureau en kast. Daar kan ze beide op liggen. En een vensterbank die breed genoeg is.

Zo'n feliway stekker is wel een goede tip om in mijn achterhoofd te houden.

Asiel, gut. Arm ding. Ze woont al bijna 8 jaar bij mijn ouders. En ze is een dure kat momenteel, met haar speciale voer en de regelmatige bloedcontroles voor haar schildklier. Zo'n beestje slijt dan haar leventje in het asiel. Dat is wel enorm sneu zeg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:32

wat fijn dat je dit wilt doen. Ik denk dat je alles al genoemd hebt. Beestje de tijd geven om te wennen, Is erna de bedoeling dat ze van de kamer af mag? evt radio aan voor geluid?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:40

Hoe mensgericht is de kat en kent hij jou? De mijne is net een hondje wat dat betreft en die kan ik inmiddels overal mee naartoe nemen, zolang we zelf maar normaal doen..
Uit zijn reismand laten in de buurt van de kattenbak en hem vervolgens rustig op zoek- en snuffeltocht laten gaan. Zelf wat te drinken pakken en gaan zitten kletsen en genieten van een onderzoekende kat.

Maar goed, dat schijnt niet normaal te zijn. :+ Dus ik zou ook een feliway stekker aanraden en evt beneden een tweede bak. Fokker van mijn toen 3-jarige kat raadde me aan de kat gewoon met rust te laten, tenzij hij zich echt ging verstoppen. Volgens haar komen kittens makkelijker weer uit hun holletjes omdat ze nieuwsgieriger zijn en moest je daarom een volwassen kat niet te lang laten verstoppen. Dus als hij echt wegkroop pakte ik hem na een minuut of 20 en zette hem dan ergens op een rustig plekje waar hij in zijn dagelijks leven ook zou kunnen wennen. We hebben hem bijvoorbeeld geleerd dat hij op de bank mocht, dus als ik hem dan onder de kast vandaan plukte zette ik hem lekker op de bank, gaf hem een aai over zijn bol en ging zelf weer verder met wat ik aan het doen was.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:59

Lynn_Nikita schreef:
wat fijn dat je dit wilt doen. Ik denk dat je alles al genoemd hebt. Beestje de tijd geven om te wennen, Is erna de bedoeling dat ze van de kamer af mag? evt radio aan voor geluid?

Ja, dat is inderdaad de bedoeling. Onze slaapkamer, daarbij houden we de deur dicht en bij de kamers vd kinderen wil ik dat zoveel mogelijk, maar dat is toch onmogelijk met die kleine stuiterballen.

Ze kent me wel, maar dat is niet zoals mijn vader. En de kinderen vindt ze te druk. Dus ik verwacht wel dat ze de rust van die kamer ook nodig heeft. Mijn kinderen mogen daar dan ook niet komen.

Ik zag bij zooplus van die kartonnen "krab" huisjes met "cat-nip" of zo. Dat vinden katten lekker, toch? Ik wilde iets interessants voor in de woonkamer, in de hoop dat ze onze bank laat leven...

Edit: ze is erg mensgericht. Kan flink tegen je kletsen. En je voor de voeten lopen :+ Maar sinds we haar schildklier probleem meer onder controle hebben, is ze wel rustiger. Ze mauwt nog flink, maar gedraagt zich meer als een bejaarde en slaapt veel. Dat deed ze daarvoor minder. Heel veel rennen en spelen en druk. Maar haar hartje ging (en gaat) dan ook tekeer door die schildklier, dus de dierenarts vond dat niet onlogisch dat ze nu rustiger was.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:24

Zo'n krabplank kan je ook goed aanschaffen bij de big bazar. Was daar stuk goedkoper. Verder gewoon eerst wat rust/tijd geven.komt denk ik vanzelf goed.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:45

Neem een dekentje, kussentje, krabpaal of wat dan ook mee vanuit je vaders huis. Dan heeft ze een vertrouwt luchtje om zich heen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 21:57

Haar eigen spulletjes komen inderdaad mee.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 14:54

Zo, vandaag poeslief opgehaald. Was nog even spannend, want madam houdt er niet zo van om onhandig in een transportkoffertje te worden gepropt en ik vind katten nogal eng als ze van die vreselijke geluiden maken... Had er trillende handen van.

Maar ze zit op haar kamertje en ze lijkt rustig. Dus dat scheelt.

Nu had ik nog wel een vraagje aan de kattenkenners onder ons. Josje begraaft haar drollen dus niet... Maar normaliter doen katten dat toch wel?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:27

doet zij dit nooit of nu niet?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 17:33

Ik heb nu twee keer de kattenbak schoon gemaakt bij mijn vader thuis. Dus haar vertrouwde situatie. Of ze het daarvoor wel deed, weet ik niet. Ze is nu pas een paar uurtjes bij mij, maar ik verwacht nu geen begraaf gedrag.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:37

Mijn huidige kat begraaft alleen als hij in de tuin poept zijn drollen (alleen onze eigen tuin, verder komt hij niet). Wel graaft hij in zijn grit en klinkt het alsof hij het hele ding behangt als hij op de bak is geweest, maar begraven ho maar. Het stinkt niet heel erg, goed grit trekt het vocht er hoe dan ook wel uit en als je de drollen er maar uitschept is het best te doen. Las een keer iets over dat dominante katten niet begraven, maar die van mij is een watje tot en met, dus ik geloof die theorie niet helemaal. _O-