Ervaringen DNA-test hond

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaringen DNA-test hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:51

Hallo! Ik wilde even vragen of iemand misschien ervaring heeft met een honden DNA-test. We zitten er namelijk aan te denken om zo'n test te doen bij onze hond Laika (zie foto's hieronder). Nu zat ik even te googlen en zag ik dat de meningen nogal verdeeld waren dus: moeten we het doen of niet? En heeft iemand er ervaringen mee? Ik hoop op een reactie :j

Dit is trouwens Laika, ze is een zwerfhond uit Bosnië:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

edit: oeps, beetje grote foto's maar ja :=

Of heeft iemand anders misschien een idee wat er in zou kunnen zitten :+

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Ervaringen DNA-test hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:53

Waarom zou je zo'n dna test willen laten doen? Alleen om de rassen te specificeren?
Waarom? Het is een leuke hond, dat is toch voldoende?

Meikje

Berichten: 429
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:36

Wij hebben ook een DNA-test laten doen. Ik heb het idee dat het wel klopt. Zelf dacht ik dat ze een kruising zou zijn met in ieder geval Jack Russell (of een andere kleine terrier) en een Malthezer. Ze blijkt voornamelijk Yorkshire Terriër (dus geen Jack Russell), Shi Tzu, Malthezer en vlinderhondje te zijn. Het verandert natuurlijk niks, maar het is wel erg leuk om te weten. En nu hebben we ook een antwoord als mensen weer vragen wat voor ras ze is.

Afbeelding

Lastig om te zien wat voor rassen er in Laika zouden kunnen zitten. Ik vermoed dat er minimaal zes rassen inzitten, en in ieder geval een herdershondras denk ik.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:57

De uitslag van zo'n test wordt vaak verkeerd begrepen. Ze geven niet aan wat voor rassen de ouderdieren waren, maar welke rasgroepen ze de meeste overeenkomsten mee deelden. Als het dus een rashond is of hij komt uit een kruising van 2-4 rashonden dan komen de goede rassen wel naar boven, als het echt een mix is dan kan je ook rare uitslagen krijgen die alleen iets zeggen over de rasgroepen en niet over de specifieke rassen.

Dat moet je wel even doorhebben, dat 'moeder was Spaanse waterhond' niet betekent dat het zeker weten een Spaanse waterhond was, maar alleen dat ze veel genetische overeenkomsten had met dat ras en dat de moeder dus waarschijnlijk een waterhond was. Of er staat dat de opa half Mechelse herder was, maar eigenlijk was het een Duitse herder. En zo. Het klopt dan ongeveer, maar niet exact. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:04

Amaris schreef:
Waarom zou je zo'n dna test willen laten doen? Alleen om de rassen te specificeren?
Waarom? Het is een leuke hond, dat is toch voldoende?


Omdat we erg nieuwsgierig zijn naar haar afkomst.

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Ervaringen DNA-test hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:07

Zijn die testen niet ontzettend duur?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:14

Cinnepin schreef:
Zijn die testen niet ontzettend duur?



volgens mij moet ik eerst een bank beroven om dat te laten doen bij mijn 8 honden.... :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:16

Cinnepin schreef:
Zijn die testen niet ontzettend duur?


Op de ene site was hij 40 euro, op de andere 80.

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Ervaringen DNA-test hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:36

Oh das niet veel geld.
Ik heb een test gedaan op mijn border collie voor mdr1 gen ( is ook met dna ) die is 75 euro. Moe nog even wachten op de uitslag.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Ervaringen DNA-test hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:48

Zo te zien is dit een typische Bosnische vuilnisbak en ik denk dat je daar ook bij een dna test weinig zinnigs uit krijgt omdat er gewoon heel veel verschillende dingen in zitten.
Ik zou er gewoon niet te moeilijk over doen en houd het maar op een flatcoat kruising als iemand ernaar vraagt :+