Poes plast ineens overal, inclusief kattenbak..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Poes plast ineens overal, inclusief kattenbak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 01:48

..en dan is dat laatste hartstikke goed natuurlijk, maar zorgt o.a. wel dat mijn vriend en ik inmiddels lichtelijk wanhopig zijn.

Even iets voorinfo:
Fanja is inmiddels (geschat) 13 jaar, daarvan is ze nu 2 jaar bij ons. Toen we haar uit het asiel meenamen wisten we al wel dat ze een "zorgenkindje" zou zijn. Ze was erg schraal, heeft kapotte traanbuisjes, deed niet veel meer dan slapen, had een slechte vacht en liep erg wankel.
Ze is daar als vondeling binnen gekomen, maar toonde volgens het asiel weinig interesse in naar buiten gaan. Dat was bij ons toen ook geen optie, aangezien wij op een flat woonden. Op proef hebben we haar meegenomen en dat is altijd goed gegaan.

We hebben tegelijk met haar ook een jongere poes meegenomen, maar die overleed binnen een half jaar plotseling aan een acute longbloeding. Hoe ironisch kan het zijn, maargoed. Vrijwel meteen begon de oudere kat alleen maar op te bloeien, kwam meer bij ons, ging beter in haar vacht zitten, werd zelfs wat dikker, begon zelf haar ogen schoon te houden, ging zelfs af en toe wat spelen enz. Dus sindsdien hebben we eigenlijk geen nieuwe kat erbij durven halen, omdat we bang zijn dat ze dan weer in haar schulp kruipt. Vandaar dat we haar tot nu toe alleen gehouden hebben.

In augustus van dit jaar zijn we verhuisd naar een woonhuis. Vanwege een onhandige indeling en een hele kleine gang, hebben we besloten de kattenbak boven te plaatsen en ook dat ging tot nu toe goed.

Tot ongeveer 3 weken geleden. Ze had ineens in het holletje van haar krabton geplast. Vonden we raar, maar konden we nog enigszins inkomen, aangezien ze dat misschien zou kunnen aanzien als een bak.

We hebben toen gelijk een tweede bak beneden neergezet en het gat van de krabton hebben we tegen de muur gedraaid, zodat ze daar niet meer in kan. Twee dagen later hoorde ik een raar druppel geluid en zag ik haar in haar mandje plassen.
Ik ben persoonlijk geen fan van straffen in zo'n situatie, omdat ik het idee heb dat een kat dat niet zomaar doet. Toch, omdat het zo heterdaad was, heb ik haar weggejaagd, in de hoop dat ik haar toch heb laten schrikken en wie weet... Helaas... een dag later was het kleed aan de beurt, ook weer waar wij bij waren.

In de tussentijd heeft ze ook haar behoeftes op een van de bakken gedaan, dus het is niet dat ze die niet kan vinden. Ook hadden we niet het idee dat ze het niet op kon houden, omdat ze die keer op het kleed net rustig bij ons had gelegen, opstond, om de tafel heen liep en vervolgens ging plassen.

Toch maar naar de DA met urine (en poes zelf dan), het bleek geen blaasontsteking te zijn. Met de nieren leek ook niets aan de hand. Uit bloedonderzoek blijkt er wel iets met de lever te zijn, die was ook wat vergroot. De DA kon niet met zekerheid zeggen of dat een oorzaak kon zijn, daar was verdere onderzoek voor nodig.

Het kon ook beginnende dementie zijn en de DA heeft mijn vriend (ik was er niet bij) ook al voorbereid op eventueel inslapen als het erger wordt. Nu vind ik dat al een heel drastisch idee, ze eet nog gewoon goed, lijkt nergens pijn te hebben en leeft verder nog normaal, naast dan dat ze andere plekken pakt om te plassen en ondertussen ook nog de bak.
We hebben metacam meegekregen om te kijken of haar dat wat verlichting biedt (als dat überhaupt nodig is) en om te zien of dat zou helpen.

Het strookt dus naar mijn idee van alle kanten niet met elkaar.
We hebben de kamer waar haar bak staat voor haar ingericht met een grote oude mat dienend als vloerkleed, haar mandje, haar grote kussen en een verwarming-hang-mand en een krabpaal.
We laten haar sinds een week de slaapkamer en de woonkamer niet meer in als wij er niet zijn. Vind ik echt een belabberde situatie, maar op deze manier kunnen we beter in de gaten houden of ze ergens geplast heeft als we geen toezicht kunnen bieden. En zo dus kunnen we ook kijken of het beter gaat. In die tijd heeft ze haar mandje en kleed wel weer bevuild..

De afgelopen 2 dagen is ze helemaal niet meer de slaap- en woonkamer in geweest en we hebben nergens meer plasjes gevonden (behalve dan op de bak). Dus mijn vriend heeft haar net weer bij hem in de slaapkamer gelaten. Ze lag op zijn borst en na een tijdje ging ze naast zijn benen liggen en vervolgens ging ze naar haar hangmandje. Ze bleek nu dus op bed geplast te hebben. :\

Wij snappen het dus helemaal niet meer...

We hebben ook van die stopcontact-rustgevende-geurdingen sinds 2,5 week, op advies van de dierenwinkel. Omdat het misschien verlaatte stress zou kunnen zijn van de verhuizing.
Alles wat bevuild is hebben we telkens gewassen en ingesmeerd/ingespoten met bepaald spul waarvan ik de naam even niet weet.
Met de bakken hebben we niets bijzonders gedaan, aangezien ze die gewoon gebruikt, dus daar lijkt me niets mis mee te zijn.

Wat kunnen we nog doen? Is er iemand die hier iets soortgelijks heeft meegemaakt misschien?

Naar buiten laten is wat mij betreft zeker een optie, maar zou dat zin hebben? Afgezien van dat ze dan natuurlijk inderdaad her en der kan plassen :=
Maar vooral: is dat verstandig met een oudere kat die al lang vooral binnen is? We hebben haar sinds de verhuizing weleens buiten gelaten, maar ze was dan vrijwel direct weer binnen.

Misschien een rare gedachtekronkel, maar ik ga van alles in mijn hoofd halen: zou het helpen om toch een rustige tweede kat erbij te nemen? Hoewel die kronkel toch ook denkt dat dat misschien juist meer stress zou geven, maar wie weet heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

We nemen uiteraard wel weer contact op met de DA om door te geven dat de metacam niets uitgehaald heeft en hopelijk hebben zij nog wijs advies.

Volgens mij heb ik alles beschreven, het is een heel verhaal geworden.. We willen graag dat ze een goed leven heeft en dat voelt nu niet echt meer zo.
Ondanks dat ze ons niet echt lijkt te missen :=, krabt niet aan deuren en ligt telkens heerlijk in haar hangmandje of op de handdoek op de trap, knuffelt op commando en komt uiteraard nog wel op gezette tijden mauwen om eten. (Ze heeft geen brokjes, die eet ze echt niet, vanaf het begin al niet, alleen maar natvoer aangemaakt met water, dus dat krijgt ze minstens 3 keer per dag + extra als ze er om "vraagt").

We staan in elk geval overal voor open. Ook eventuele kritiek natuurlijk, ik kan me voorstellen dat het er niet uitziet als een ideale situatie, maar we doen ook alleen maar wat goed voelt en wat uit ervaring goed is gebleken. En we zijn zeker bereid dingen anders te doen.

Ik hoor het graag!

Anoniem

Re: Poes plast ineens overal, inclusief kattenbak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 01:57

Komt de kat nog wel boven of helemaal niet meer?
Als de metacam niet heeft geholpen, is het dus niet iets lichamelijks lijkt mij. Lastig! Als je de kattenbak eens op een andere plek zet misschien? Op een plek waar ze heel vaak zit o.i.d.?
Inslapen vind ik nogal wat, als ze verder gezond is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 02:02

amoj schreef:
Komt de kat nog wel boven of helemaal niet meer?
Als de metacam niet heeft geholpen, is het dus niet iets lichamelijks lijkt mij. Lastig! Als je de kattenbak eens op een andere plek zet misschien? Op een plek waar ze heel vaak zit o.i.d.?
Inslapen vind ik nogal wat, als ze verder gezond is.

Ben ik het mee eens, gaat ook zeker niet gebeuren zolang dit het enige probleem is!
Ze komt nog wel boven, haar kamertje is ook boven. Ze komt ook beneden, daar staat haar voerbakje. Ze maakt ook nog gebruik van beide bakken, beide halen we regelmatig wat uit. Met traplopen heeft ze (vooralsnog) ook geen enkele moeite.

Op andere plekken zetten zouden we inderdaad nog kunnen proberen, dat we daar niet eerder aan gedacht hebben.. Hoewel ze nu ook niet steeds op dezelfde plekken plast. Maargoed, die onthouden we, dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 02:13

Oke! Zou het verder niet weten, heb dit (nog) niet meegemaakt. Andere plekken inderdaad eens proberen, misschien voelt ze zich op de plekken waar de bakken nu staan niet veilig o.i.d., is het enige wat ik me kan bedenken zo.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 02:33

Wat een lastige situatie zeg! En kattenpies stinkt ook zo erg.. Zou het toch niet kunnen zijn dat ze een beetje incontinent is? Of de aandrang dus plotseling krijgt en meteen gaat zitten? Katten zijn van zichzelf erg schoon, omdat je ook zegt dat ze in haar mandje plast.. Dat is wel vreemd in mijn ogen.

Heb het er met de dierenarts over en laat die metacam maar zitten, snap eerlijk die keuze niet zo heel goed in deze situatie. Zou wel vragen om propalin. Onze kat had dit gedrag vanaf een jaar of 14, ook veel DA geweest, ook pijnstilling gehad en veel geklier, extra katten bakken. Hij is met propalin 22 geworden. Zonder plassen :D wellicht heb je er iets aan!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 03:33

Je zegt ergens in je verhaal dat je een raar druppelgeluid hoorde?

Nou heb ik nog nooit een kat horen druppelen, dat komt er in mijn ervaring altijd met een flinke 'psssst' straal uit ( :') )

Dus als je zeker bent van dat druppelen, ga ik toch aan ofwel incontinentie, ofwel een blaasontsteking (die ze toen had maar nu niet meer, er zijn wel meer katten die door de ervaren pijn onzindelijk blijven ook al is de pijn weg) denken.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:00

Oxalaat stenen zie je niet terug in de urine (al verwacht je dan wel wat andere tekenen van ontsteking) maar je zou nog kunnen overwegen om toch een echo of foto van de blaas te kunnen laten maken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:07

Ik heb een kat die het liefste geen deksel op de bak heeft. Met deksel plast ze ook makkelijker buiten de bak dan erop. Misschien proberen waard om 1 bak zonder deksel neer te zetten?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:17

Katten plassen in huis om een aantal redenen.

Stres of niet prettig voelen.

Of lichamelijk niet lekker.

Ik heb een kat met een blaasontsteking gehad. Na het antibiotica kuurtje was het over.

Ik heb ook een kat gehad met blaasgruis. Die plaste alleen nog bloed en zat helemaal verstopt ondank 5 dagen spoelen in de kliniek. Die hebben wij in laten slapen.

Ik zou toch even een een urine onderzoek laten doen en als daar niks uit komt bloedprikken om te kijken of de nieren e.d. in orde zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:27

Marcella_e schreef:
Ik zou toch even een een urine onderzoek laten doen en als daar niks uit komt bloedprikken om te kijken of de nieren e.d. in orde zijn.

Jeetje, lezen is ook moeilijk tegenwoordig..

TS, ik zou ook denken aan incontinentie.. Is ze ook anders geworden qua gedrag? Veel miauwen? Dan is beginnende dementie inderdaad ook een optie.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:42

Je zegt dat de poes op bed bij je vriend heeft geplast. Is ze toen wel in de plashouding gaan zitten of liet ze het zo lopen?

Stress kan veel met een kat doen. Ik zou voor nu de feliway verdamper nog even aanzien.

Een andere hoek; heb je toevallig wasmiddel/schoonmaak met citroen? Het is bekent dat veel katten over die geur heen willen plassen (mijne inclusief ;) )

Ik zou zelf niet direct aan een tweede kat denken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:11

Ik zo haar eens laten nakijken door een orthomanuele dierenarts, wellicht zit er ergens in haar lijf iets scheef wat invloed heeft op de blaas, dus door druk of pijn dat ze aandrang krijgt om te plassen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:32

Ik heb geen tips voor het plassen an sich, maar ik kan je wel een goed anti-kattenplas spul aanraden: Urine Off. Te verkrijgen op internet en bij dierenwinkels.

Dat breekt de eiwitten af die voor de stank zorgen.

Verder... veel succes met het probleem, het is erg vervelend!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:34

Captain schreef:
Marcella_e schreef:

Jeetje, lezen is ook moeilijk tegenwoordig..

TS, ik zou ook denken aan incontinentie.. Is ze ook anders geworden qua gedrag? Veel miauwen? Dan is beginnende dementie inderdaad ook een optie.

Nou inderdaad, ik heb inderdaad een heel stuk gemist! Zeker nog niet helemaal wakker!

TS excuus ik lees dat je die onderzoeken al hebt laten doen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:46

Ik ga toch uit van iets medisch. Wellicht dat de lever toch in de weg zit/voor complicaties zorgt.

Ik zit op het moment met hetzelfde, wel wegens een blaasontsteking. Als kat rustig ligt loopt het er een beetje uit. Gelukkig plast hij niet meer op andere plekken dan de kattenbak.
Toen hij dat nog wel deed, tilde ik hem altijd op, zette hem op de kattenbak en aaide hem daar even.
Zo heb ik hem toen ik hem met 2,5 jaar overnam ook zindelijk gemaakt.
Dus wellicht dat dat nog helpt.
Straffen iig niet en laten schrikken/wegjagen is ook weer stress dus daar zou ik niet voor kiezen.

Ook ik vond het erg zielig worden, beestje hele dag op badkamer tijdens werk en niet meer bij me in bed slapen. Dus ik heb nu bij de bank een handdoek liggen voor als hij op schoot komt (ligt hij nu ook op bij mij op schoot). En een extra laken over m'n bed heen zodat ik die vaak kan wassen en het bed maar wat vaker verschonen. Andere kussens/dekens was ik ook gewoon wat vaker en ik houd z'n 2 kattenbakken zeer schoon.
Ik moet bekennen dat hij alleen van deze verandering ook al opgeknapt is. 't Beestje was gewoon niet happy zo in de badkamer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:58

Bij mijn kat komt het voort uit dementie (i.c.m. epilepsie). Zij is van de zelfde leeftijd als jouw poes met bijna het zelfde verhaal (behalve dat zij bij ons met 3 anderen woont).

Niks aan te doen helaas, zolang het te doen is voor ons blijft ze gewoon. Op dit moment liggen de periodes gelukkig ver genoeg uit elkaar zodat ik het allemaal bij kan houden.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:55

Lastig probleem dit, en vooral erg vies! Ook voor de kat, want het zijn hele schone dieren...

Weet je of de urine ook microscopisch onderzocht is op gruis? Welke waardes kwamen uit het urineonderzoek, weet je dit?
Om medisch volledig uit te sluiten zou ik wel nog een echo van de blaas laten maken. Helaas komen er ook tumoren voor in de blaas(hals), en steentjes kunnen ook voor een continue aandrang zorgen. Meestal zie je dit wel terug in je urineonderzoek, maar echt niet altijd.

Indien het niets medisch is, zou je inderdaad iets kunnen gaan geven tegen de incontinentie, zoals propalin of enurace (propalin is een vloeistof (vinden ze vaak heel erg vies!), enurace een tablet).

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:05

Hier ook last gehad van een kat die jaren in huis plaste.
Hij heeft ook een zwakke blaas (blaasgruis, ontstekingen) hij krijgt hiervoor dieet, maar het ging maar niet over, 4 jaar lang met mijn handen in het haar. Nu begin van het jaar werd hij ineens heel ziek, bleek dat hij een te snel werkende schildklier heeft, dit probeert hij al die jaren al aan te geven dat hij niet goed in zijn vel zat. Misschien dat dit bij jou poes ook wel het geval is aangezien het een oudere kattenkwaal is.
Misschien ook nog iets over na te denken, over wat voor schoonmaakmiddel je in huis gebruikt, sommige middelen zit zo'n geur aan dat ze daarvan ook gaan plassen, zelf maak ik veel schoon met schoonmaakazijn en weinig met allesreiniger, omdat ik weet dat dit ook tot plassen kan leiden.

Sterkte iig ik weet hoe wanhopig je ervan wordt :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:13

Flux schreef:
Je zegt dat de poes op bed bij je vriend heeft geplast. Is ze toen wel in de plashouding gaan zitten of liet ze het zo lopen?

Stress kan veel met een kat doen. Ik zou voor nu de feliway verdamper nog even aanzien.

Een andere hoek; heb je toevallig wasmiddel/schoonmaak met citroen? Het is bekent dat veel katten over die geur heen willen plassen (mijne inclusief ;) )

Of maakt TS schoon met bleekmiddel, want dat is ook heel aantrekkelijk voor katten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:19

Het klinkt voor mij als ouderdom, maar dat is als niet-arts vanachter een PC-scherm natuurlijk niet makkelijk te beoordelen. Een geriatrisch onderzoek zou je kunnen doen, maar meestal komt daar gewoon uit wat je al vermoedt (is mijn ervaring met onze vorige katten en honden). De ene kat is sneller 'oud' dan de ander. De mogelijkheid bestaat dat de bekkenbodemspieren niet meer optimaal functioneren, waardoor de kat haar urine niet makkelijk meer kan ophouden tot het juiste moment.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:23

Ik heb nog geen tip gezien over andere katten.

Vrienden van ons hadden een poes die vrijwel hetzelfde gedrag begon te vertonen. Het bleek uiteindelijk te liggen aan een kat uit de buurt, die haar treiterde door het raam heen. Tegen de ramen opspringen, naar haar staren, van raam tot raam meelopen en tegen het raam aan naar haar slaan.
Poes was doodsbang geworden en pieste alles onder uit angst én om territorium af te bakenen, om op die manier haar huis te beschermen.

Zij hebben het pas uitgevonden na het ophangen van een webcam, omdat die treiterkat hartstikke slim was en dus alleen kwam wanneer zij er niet waren (of de kat ging op het balkon/dak pesten terwijl zij beneden waren en andersom).

Zij hebben de eigenaar vd kat opgezocht. Die wilde zijn kat graag buitenhouden en heeft meebetaald aan een oplossing zodat die kat niet meer rond hun tuin kwam.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 13:41

Wauw, bedankt voor de reacties allemaal! Erg fijn!

ingeb0rg schreef:
Wat een lastige situatie zeg! En kattenpies stinkt ook zo erg.. Zou het toch niet kunnen zijn dat ze een beetje incontinent is? Of de aandrang dus plotseling krijgt en meteen gaat zitten? Katten zijn van zichzelf erg schoon, omdat je ook zegt dat ze in haar mandje plast.. Dat is wel vreemd in mijn ogen.

Heb het er met de dierenarts over en laat die metacam maar zitten, snap eerlijk die keuze niet zo heel goed in deze situatie. Zou wel vragen om propalin. Onze kat had dit gedrag vanaf een jaar of 14, ook veel DA geweest, ook pijnstilling gehad en veel geklier, extra katten bakken. Hij is met propalin 22 geworden. Zonder plassen :D wellicht heb je er iets aan!

Het zou toch best kunnen wat je zegt, ook al lijkt het voor ons alsof ze het "bewust" doet. Laatst had ze ook 10 cm van haar bak af geplast. Dat zou toch meer duiden op "help, ik kan niet meer".
Van de metacam snapte ik ook niet helemaal, fijn te horen dat dat toch niet helemaal aan mij ligt.
Ik zal het voorleggen, bedankt!

Catnip schreef:
Je zegt ergens in je verhaal dat je een raar druppelgeluid hoorde?

Nou heb ik nog nooit een kat horen druppelen, dat komt er in mijn ervaring altijd met een flinke 'psssst' straal uit ( :') )

Dus als je zeker bent van dat druppelen, ga ik toch aan ofwel incontinentie, ofwel een blaasontsteking (die ze toen had maar nu niet meer, er zijn wel meer katten die door de ervaren pijn onzindelijk blijven ook al is de pijn weg) denken.

Scherp! Het was inderdaad een druppelig achtig geluid, het klonk namelijk hetzelfde als een kachel die "vol loopt", in elk geval die van ons :=. Er lag vervolgens wel veel urine, dus misschien klonk het alleen zo.
Je verhaal klinkt wel logisch in elk geval. Ook weer iets te overwegen, dank je!

WillemYntJee schreef:
Oxalaat stenen zie je niet terug in de urine (al verwacht je dan wel wat andere tekenen van ontsteking) maar je zou nog kunnen overwegen om toch een echo of foto van de blaas te kunnen laten maken.

Dat kaartte de DA inderdaad ook aan, dus dat is in overweging, bedankt voor het benoemen!

Mariposa11 schreef:
Ik heb een kat die het liefste geen deksel op de bak heeft. Met deksel plast ze ook makkelijker buiten de bak dan erop. Misschien proberen waard om 1 bak zonder deksel neer te zetten?

Dat is sowieso de moeite niet en zeker het proberen waard. Bedankt!

Captain schreef:

Nee, dat eigenlijk niet, ze gedraagt zich niet anders dan eerder. Dan zou het wel dementie moeten zijn in een heel vroeg stadium misschien. Wat je zegt gaan we in de gaten houden, bedankt!

Flux schreef:

Niet dat ik weet eigenlijk, volgens mij niet, maar daar zal ik vanavond eens naar kijken, thanks!
Mijn vriend heeft niet gezien hoe en wat, pas toen ze wegging had hij het idee dat er iets mis was en toen zag hij een natte plek.
Toen ik haar betrapte in haar mandje zat ze wel in een plashouding.

Amandavd schreef:
Ik zo haar eens laten nakijken door een orthomanuele dierenarts, wellicht zit er ergens in haar lijf iets scheef wat invloed heeft op de blaas, dus door druk of pijn dat ze aandrang krijgt om te plassen.

Zou kunnen natuurlijk, misschien in combinatie met vergrootte lever? Ik doe maar een gooi.. Het overwegen waard, dankjewel voor je reactie!

Amaris schreef:
Ik heb geen tips voor het plassen an sich, maar ik kan je wel een goed anti-kattenplas spul aanraden: Urine Off. Te verkrijgen op internet en bij dierenwinkels.

Dat breekt de eiwitten af die voor de stank zorgen.

Verder... veel succes met het probleem, het is erg vervelend!

Dat klinkt als een bekende naam, volgens mij hebben we die ook, ga ik vanavond even checken. Bedankt voor de tip!

Marcella_e schreef:
Nou inderdaad, ik heb inderdaad een heel stuk gemist! Zeker nog niet helemaal wakker!

TS excuus ik lees dat je die onderzoeken al hebt laten doen!

Geen probleem joh, het is ook een heel verhaal :=. Het is al fijn ter bevestiging dat we niet voor niets naar de DA zijn gegaan! ;)

Sassol schreef:
Ik ga toch uit van iets medisch. Wellicht dat de lever toch in de weg zit/voor complicaties zorgt.

Ik zit op het moment met hetzelfde, wel wegens een blaasontsteking. Als kat rustig ligt loopt het er een beetje uit. Gelukkig plast hij niet meer op andere plekken dan de kattenbak.
Toen hij dat nog wel deed, tilde ik hem altijd op, zette hem op de kattenbak en aaide hem daar even.
Zo heb ik hem toen ik hem met 2,5 jaar overnam ook zindelijk gemaakt.
Dus wellicht dat dat nog helpt.
Straffen iig niet en laten schrikken/wegjagen is ook weer stress dus daar zou ik niet voor kiezen.

Ook ik vond het erg zielig worden, beestje hele dag op badkamer tijdens werk en niet meer bij me in bed slapen. Dus ik heb nu bij de bank een handdoek liggen voor als hij op schoot komt (ligt hij nu ook op bij mij op schoot). En een extra laken over m'n bed heen zodat ik die vaak kan wassen en het bed maar wat vaker verschonen. Andere kussens/dekens was ik ook gewoon wat vaker en ik houd z'n 2 kattenbakken zeer schoon.
Ik moet bekennen dat hij alleen van deze verandering ook al opgeknapt is. 't Beestje was gewoon niet happy zo in de badkamer.

Bedankt voor je tip, die ga ik zeker opvolgen. Laten schrikken etc is ook niet mijn favoriet, maar het was echt een heat of the moment beslissing. Toch niet handig.

Knap dat je het zo doet! En fijn dat hij al wat opgeknapt is! Ik vind het zelf ook niet zo erg, mijn vriend nog wel, maar die draait wel bij als blijkt dat het niet anders is voortaan.

Princesj schreef:
Bij mijn kat komt het voort uit dementie (i.c.m. epilepsie). Zij is van de zelfde leeftijd als jouw poes met bijna het zelfde verhaal (behalve dat zij bij ons met 3 anderen woont).

Niks aan te doen helaas, zolang het te doen is voor ons blijft ze gewoon. Op dit moment liggen de periodes gelukkig ver genoeg uit elkaar zodat ik het allemaal bij kan houden.

Ach, wat naar! Bedankt voor het stukje herkenning, erg fijn :)

MalaQ schreef:
Lastig probleem dit, en vooral erg vies! Ook voor de kat, want het zijn hele schone dieren...

Weet je of de urine ook microscopisch onderzocht is op gruis? Welke waardes kwamen uit het urineonderzoek, weet je dit?
Om medisch volledig uit te sluiten zou ik wel nog een echo van de blaas laten maken. Helaas komen er ook tumoren voor in de blaas(hals), en steentjes kunnen ook voor een continue aandrang zorgen. Meestal zie je dit wel terug in je urineonderzoek, maar echt niet altijd.

Indien het niets medisch is, zou je inderdaad iets kunnen gaan geven tegen de incontinentie, zoals propalin of enurace (propalin is een vloeistof (vinden ze vaak heel erg vies!), enurace een tablet).

Volgens mij is de urine niet microscopisch onderzocht op gruis, ik denk dat daarvoor de uitslag te snel binnen was (gelijk al). Verder de waardes weet ik ook niet, zou ik aan mijn vriend moeten vragen.
Eerstgenoemde kunnen we ook nog even voorleggen.
Bedankt voor je tips in elk geval!

_Dingetje_ schreef:
Hier ook last gehad van een kat die jaren in huis plaste.
Hij heeft ook een zwakke blaas (blaasgruis, ontstekingen) hij krijgt hiervoor dieet, maar het ging maar niet over, 4 jaar lang met mijn handen in het haar. Nu begin van het jaar werd hij ineens heel ziek, bleek dat hij een te snel werkende schildklier heeft, dit probeert hij al die jaren al aan te geven dat hij niet goed in zijn vel zat. Misschien dat dit bij jou poes ook wel het geval is aangezien het een oudere kattenkwaal is.
Misschien ook nog iets over na te denken, over wat voor schoonmaakmiddel je in huis gebruikt, sommige middelen zit zo'n geur aan dat ze daarvan ook gaan plassen, zelf maak ik veel schoon met schoonmaakazijn en weinig met allesreiniger, omdat ik weet dat dit ook tot plassen kan leiden.

Sterkte iig ik weet hoe wanhopig je ervan wordt :(:)

Dankjewel :) En ook bedankt voor je tips, nemen we ook mee!

Shenavallie schreef:
Het klinkt voor mij als ouderdom, maar dat is als niet-arts vanachter een PC-scherm natuurlijk niet makkelijk te beoordelen. Een geriatrisch onderzoek zou je kunnen doen, maar meestal komt daar gewoon uit wat je al vermoedt (is mijn ervaring met onze vorige katten en honden). De ene kat is sneller 'oud' dan de ander. De mogelijkheid bestaat dat de bekkenbodemspieren niet meer optimaal functioneren, waardoor de kat haar urine niet makkelijk meer kan ophouden tot het juiste moment.

Ja, zouden we kunnen doen inderdaad, maar zoals je al zegt zal de uitslag dan wel bekend voorkomen. Zeker als al het andere is uitgesloten straks.
Bedankt voor je aanvullende tip mbt bekkenbodemspieren in elk geval!

Oh, en ik maak zeker niet schoon met bleekmiddel. Heb weinig verstand van schoonmaakmiddelen, maar die herken ik :P

Nachtlampje schreef:
Ik heb nog geen tip gezien over andere katten.

Vrienden van ons hadden een poes die vrijwel hetzelfde gedrag begon te vertonen. Het bleek uiteindelijk te liggen aan een kat uit de buurt, die haar treiterde door het raam heen. Tegen de ramen opspringen, naar haar staren, van raam tot raam meelopen en tegen het raam aan naar haar slaan.
Poes was doodsbang geworden en pieste alles onder uit angst én om territorium af te bakenen, om op die manier haar huis te beschermen.

Zij hebben het pas uitgevonden na het ophangen van een webcam, omdat die treiterkat hartstikke slim was en dus alleen kwam wanneer zij er niet waren (of de kat ging op het balkon/dak pesten terwijl zij beneden waren en andersom).

Zij hebben de eigenaar vd kat opgezocht. Die wilde zijn kat graag buitenhouden en heeft meebetaald aan een oplossing zodat die kat niet meer rond hun tuin kwam.

Goh, wat heftig! Moet je ook maar achter komen. Ik heb heel sporadisch wel eens een kat achter het huis gezien. Bedankt voor het delen!

Volgens mij heb ik alles gehad en we kunnen in elk geval even vooruit. Hartstikke fijn, nogmaals bedankt iedereen! _/-\o_

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:08

Onderzoek op blaasgruis kan gewoon op de praktijk hoor, duurt nog geen 10 min, dus kan best dat ze dat wel gedaan hebben. Maar zoals gezegd zie je oxalaatstenen niet terug in het gruis (struviet bijv wel). Dus ondanks dat de urine dan 'schoon' zou zijn, kan je kat nog steeds een blaassteen hebben.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:42

Wij hebben ook een poes gehad van ongeveer dezelfde leeftijd die dit opeens ging doen, uit bloedonderzoek e.d. kwam niets. Na een echo van de blaas bleek ze een tumor in haar blaas te hebben. Behalve het plassen waren er totaal geen veranderingen aan haar te merken.