Tsja, ik kan er nou wel grappig over doen maar het is allesbehalve leuk.
We hebben twee katten, 8 jaar, zusjes. Eentje likt zichzelf met periodes behoorlijk kaal. Buikje en lies. Tot en met plekjes aan toe. Nog geen bloed maar wel irritatie door het vele likken.
Wat we gedaan hebben:
DA. (Uiteraard) Voedselallergie uitgesloten. Andere allergietests zijn volgens onze DA voor katten weinig betrouwbaar en lastig te interpreteren. Maar we hebben eigenlijk ook altijd alles hetzelfde: schoonmaakmiddelen, kattenbakvulling (houtkorrels). We hebben een stabiel huishouden, rust in huis, voorspelbare routines en veel aandacht voor ze. Geen veranderingen of andere prikkels die duidelijk aanwijsbaar zijn als boosdoener. Ze is inmiddels zo aan het likken dat ik vermoed dat het echt een dwanghandeling is geworden, of als reactie op de al aanwezige kale plek, dus vicieuze cirkel.
Verder:
Ze woont al haar hele leven hier (sinds 9 weken oud), samen met haar zusje.
Ze is een binnenkat, maar kan naar behoefte naar buiten als wij thuis zijn (avonden, weekenden en ma-di overdag). Hier heeft ze echter niet veel behoefte aan.
Ze krijgt 2 keer per dag brok (nu Prins Resist Calm, speciaal voor gevoelige types)
Ze krijgt momenteel speciaal voor haar problematiek samengestelde Bachdruppels (3x per dag)
We hebben haar op Clomicalm gehad, en dat leverde een mooi behaarde, niet likkende kat op, maar totaal niet meer onze Siep... Ze wilde/kon zelfs niet meer spinnen... Dosis afgebouwd tot we een redelijk acceptabele middenweg hadden: per twee dagen een halve pil. Maar nog steeds was ze daarop een minder alert en vrolijk, niet echt onze Siepie... Dat is dus onze allerlaatste optie.
Heeft iemand nog tips waar ik niet aan gedacht heb? Of ervaringen hiermee?
Mijn eigen kat is allergisch voor zo'n beetje alles, en die is nu stabiel op 3 x in de week een half tabletje dexamethason. Tja, dat is dan maar zo, denk ik dan.
Komt natuurlijk nog bij dat ik haar niet 24/7 in de gaten kan houden...