2 honden VS 1? Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

2 honden VS 1? Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 17:10

Hallo,

Ik ben eigenaar van een fantastische gecastreerde chihuahua van 3,5 jaar oud.
Hij gaat zo goed als overal mee met mij en er wordt veel gespeeld en geknuffeld.
Maar al een tijdje zit ik me af te vragen of het niet beter/leuker is om een tweede hondje van zijn formaat in huis te halen?
De probleempunten die ik nu zie is dat ik dan altijd met 2 hondjes op stap ben en of dat niet te veel is? Op drukke plaatsen gaan Wolf gewoon in de tas maar ik zie gwn niet hoe ik dat praktisch aan moet pakken?
Hoe doen jullie dat?

Hierbij dus mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen met 2 (schoot)hondjes ipv 1? Veel verschil? Of juist niet?

Het is niet voor meteen trouwens, wil graag een diertje van Wolf zijn leeftijd ipv een puppy maar dat blijkt nog een hele opgave te zijn voor een realistisch budget.

Qua vakantie opvang, extra kosten,... Dit is geen probleem.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:16

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik er 3.
En ben opvang voor Roemeense straathonden dus ook altijd een wisselende grote hond in huis.

Ik heb geen auto maar ze gaan wel vaak mee overal heen.
Is het anders dan met 1? Ja.
Maar daar wen je snel aan. :)
Voor je hondje is het sowieso leuker, en als het een kleintje is past die ook prima in een grotere tas met z'n vriendje bij drukke evenementen. :)

Ik weet niet hoe oud je huidige hond is?
Maar herplaatsers betaal je een stuk minder voor dan voor pups.
Voor mijn hondjes heb ik 300 euro, 200 euro en niks betaald.
Meer zou ik er ook niet voor geven eerlijk gezegd.
Dat zijn normale prijzen.

JenteC

Re: 2 honden VS 1? Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:23

ik heb dan geen kleine honden, maar wij hadden eerst 1 hond maar wilde voor ons zelf maar ook zeker voor de hond die we al hadden een vriendje erbij. Dit is heel goed uitgepakt; eerste hond werd overduidelijk vrolijker dus een tweede erbij zou ik doen.
Ik ben sowieso een voorstander van adopteren maar dan zou ik dat in jou geval doen organisaties zoals sphoek (komt onze tweede hond vandaan) die hebben alle maten honden in alle leeftijdscatogorieen die nog een thuisje zoeken. Kom op facebook ook vaak tegen dat roemeense organisaties nog voor veel honden een thuis zoeken zou daar anders even kijken.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:25

Wij hebben een kleine en grote hond. We hebben de grote er later bijgenomen als pup. Het is wel een groot verschil. Zeker qua uitlaten enzo.

Nu scheelt het ook al of t n pup op volwassen hond is natuurlijk ;)

Heb verder geen ervaring met het meenemen omdat wij dit niet vaak doen.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:27

heb net even op de site van sphoek gaan kijken en kwam dit hondje tegen, misschien een optie;
http://sphoek.com/honden/honddetail.php?id=5510

2 honden is wel anders dan 1 maar het zijn natuurlijk wel kleine hondjes dus geen grote deense dogs of iets dergelijks

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 17:36

Vroeger hadden wij ook 2 grote honden thuis en als die meegingen was dat gewoon heel anders.
Met een chihuahua merk ik toch dat ik veel meer moet opletten waar mensen hun voeten zetten en dan heb ik het nog niet over het ongevraagd aanhalen dat te pas en onpas gebeurt. Niet dat meneer het erg vind hoor maar toch vermoeiend voor mik om steeds op een vriendelijke manier mijn hond bij vreemden vandaan te vissen :')

Dankjewel voor de suggestie Jentecats maar ik ben redelijk kieskeurig. Heb al eens een herplaatser gehad waarvan de mensen kwamen 'kijken' en hem gewoon zonder achter hebben gelaten. Met pijn in het hart afscheid moeten nemen na bijtincidenten terwijl het voor de familie een top hond was.

Ik wil dus graag zelf even gaan kijken in huiselijke kring en de mensen de kans geven om ook bik mij te komen. Zo kan ik ook zien wat het met Wolf doet. Voor zover ik weet is hij geen andere honden gewend (heb hem nu een jaartje, er was geen plaats voor hem binnen zijn vorige gezin door kindjes). En eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen wat zo een avontuur in Spanje voor impact heeft op een hond. Dan heb il liever een verwende bankhanger die cru gezegd plaats moet ruimen door kinderen, tijdgebrek etc.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:46

Onze hond, nu ja hondje, was 5 toen er een tweede van 14 maanden bij kwam. Zelf vind ik het heeel leuk om er 2 te hebben. Ze gaan ook zo veel mogelijk overal mee naartoe. Qua wandelen vind ik het niet veel verschil uitmaken. Trekken doen ze geen van beide. Enkel ja, wanneer ik ze wil optillen, kan ik er natuurlijk maar 1tje nemen. Maar moeten ze een keertje alleen thuis blijven, vind ik het voor mezelf een leukere gedachte dat mijn hond niet helemaal alleen zit. Goh, ik denk echt wel dat wanneer er een zou sterven, ik graag terug een 2e wil.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:50

Wij gaan vaak met vier honden op stap. Je krijgt dan heel veel bekijks moet ik zeggen. Maar ze hebben geleerd overal te komen dus ze zijn daar gemakkelijk in. Als ze aangelijnd zijn, hebben ze geleerd allemaal rechts te lopen, en trekken doen ze niet. Heel praktisch is het niet omdat mensen je gewoon minder graag zien komen. Ligt niet aan de honden zelf maar aan het idee van 4 honden. Dat gaat veel mensen boven de pet. Ligt overigens dus meer aan hen dan aan de honden, maar toch. In de toekomst willen we er ook niet meer dan twee hebben. Je snapt dus dat er voorlopig niets meer bij komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:56

Altijd twee of drie gehad en een korte periode 4 toen er een heropvoedster tijdelijk bijzat. Nu een grote en een medium/klein

Een of twee maakt weinig uit zeker als je kleintjes hebt. Die prop je desnoods met zijn tweeen in een tas. Alleen entingen, hondenbelasting gaan meteen maal twee. Kwa voer eten die kleintjes niet zoveel. En met twee heb je vaak minder werk aan je hond omdat ze elkaar meestal wel bezig houden.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:04

bij sphoek ging het heel netjes, mensen van de organisatie zijn eerst langs geweest bij je huis om vragen te stellen en kijken waar de hond terecht komt vervolgens kun je met je eigenhond als je die heb langs gaan om te kijken of het klikt en kun je hem meenemen of een afspraak maken. Ze kunnen hem dus niet bij je achterlaten want de hond komt niet eerder bij je huis dan wanneer je hem echt hebt gekocht. maar je moet doen wat je beter lijkt voor jou :)

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:09

Twee is best leuk, kun je ze ook wat langer alleen laten omdat ze zich wat beter vermaken met z'n tweetjes. Wat ik wel zou afraden is om nog een chihuahua te nemen omdat ze elkaar dan drukker maken dan dat ze al van nature zijn. Wij hebben een chihuahua en een jack russel waarvan de jack russel al wat ouder was toen de chihuahua erbij kwam. Ze zijn nu beste maatjes :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:19

Hier ook twee chihuahua's. Eentje van 11 maanden en eentje van 2 jaar. Voor de hondjes zelf is het onwijs leuk. Ze kunnen heerlijk spelen. Ook met wandelen is het alleen maar leuk als je ze achter elkaar aan ziet rennen. Het is in die zin makkelijker dat als jij druk bent en even niet met de hond kan spelen, hij/zij met zijn/haar vriendje kan spelen :-)

Wel vind ik het minder makkelijk om ze nog mee te nemen. Twee honden vinden mensen vaak toch wat veel, ondanks dat ze klein zijn. Twee hondjes in de tas is ook wat zwaar om langer te dragen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:24

maar ze hoeven toch ook niet in de tas????? ze hebben energie genoeg en kunnen best lopen!

En mensen moeten zich niet te veel aanstellen. Om rekening met andere mensen te houden nemen we in de toekomst nooit meer dan 2 honden en dan ook geen grote maar kleine. Maar mensen moeten niet overal moeilijk om doen hoor!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:02

Op hele drukke plekken is het wel fijn om ze te dragen zodat ze niet onder de voet gelopen worden.

En betreft andere mensen, daar zou ik ook 0,0 rekening mee houden.
Het zijn jouw dieren dus jouw keuze.
Mensen die mijn honden niet leuk vinden of waar ze niet welkom zijn hoef ik al geen vriendschap mee overigens :P

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:22

BarbaLala schreef:
Mensen die mijn honden niet leuk vinden of waar ze niet welkom zijn hoef ik al geen vriendschap mee overigens :P

Dat is bij mij ook zo.
Maar ik neem mijn honden ook wel eens mee op vakantie naar de camping, of als we ergens langs rijden en we willen er even heen om te kijken, en wat drinken en zo, dan laat ik ze lang niet altijd in de auto. Omdat het te koud is bijvoorbeeld, of juist te heet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:31

BarbaLala schreef:
Op hele drukke plekken is het wel fijn om ze te dragen zodat ze niet onder de voet gelopen worden.

En betreft andere mensen, daar zou ik ook 0,0 rekening mee houden.
Het zijn jouw dieren dus jouw keuze.

Wat een onzin. Ik kan honden nog zo fantastisch vinden, maar ze hoeven ze echt niet mee naar mij te nemen. Dan heb ik twee poezen die volledig van slag zijn. Leuk, andere dieren, maar MIJN dieren gaan dan wel voor hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:33

Het is toch een verschil tussen mensen die honden niet leuk vinden, of mensen die voor het belang van hun kat opkomen. Ik vind ook niet dat iemand z´n kat moet wijken in zijn eigen huis voor mijn hond.

Mijn honden hoeven immers in mijn huis ook niet te wijken voor andere mensen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:36

BarbaLala schreef:

En wat als deze mensen allergisch zijn?

Mijn hond is absoluut er niet van gediend dat er zomaar vreemde honden binnen komen, en ik heb 1 kat die niet van (vreemde) honden houdt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:38

Ik ga niet om met allergische mensen. En degenen die ik ken die wel allergisch zijn, hebben zelf desondanks huisdieren.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:51

Wij hebben er ook drie.
Je kan erg merken dat ze veel met elkaar optrekken en het fijn vinden om bij elkaar te zijn.
Als er een ontbreekt of als ze alleen zijn kun je echt merken dat ze weer graag bij elkaar zijn.
Ik denk dat het voor alle diersoorten fijner is om een eigen maatje te hebben, honden idem dito.
Kan je er geen twee tegelijk in een tas stoppen :+
Ik heb geen ervaring daarmee, wij hebben Rottweilers dus dat gaat niet zo makkelijk :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:02

Echt he... "als ik mijn honden niet welkom zijn vind ik jou stom"
Dat je voor een hond kiest wil niet zeggen dat alles en iedereen om je heen er ook maar voor moet kiezen.

Hier zijn vreemde honden ook niet welkom... zelfs die van mijn moeder komt er niet in :n
Nu heeft dat een hele simpele reden, had ze maar een teef uit moeten zoeken _O-

Maar goed... hier in juni als het goed is een tweede, als teefje idd in januari loops word en er voldoende teefjes in het nest zitten.

Met van die kleintjes zie ik oo zich heen issues... als je er 1 in een tas kan dragen als het ergens heul druk is kun je er vast ook wel twee hebben ;)
Verder zullen ze misschien iets minder aan de baas gaan hangen omdat ze ook elkaar hebben.
Maar dat heeft ook zijn voordelen.
Zo kun je eens een uurtje langer wegblijven indien gewenst zonder met een eenzaam hondje te zitten.

Hier trouwens hetzelfde als de bovenstaande reactie... ik krijg 1 rottweiler al niet in een tas... laat staan 2 ;)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:16

Ik heb drie honden. Had er eerst één maar een tweede leek me gezellig voor hem, dat was echter een grote mismatch en we zoeken nu een nieuwe baas voor haar. Maar aan het begin van de zomer had ik een logeetje dat ik zo leuk vond dat hij is gebleven. Ik moet wel zeggen dat ik drie aan de lijn echt heel onhandig vind. Nu neem ik ze nooit mee de stad in e.d maar ik vind twee wel weer prima te doen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 07:45

Desiree schreef:
maar ze hoeven toch ook niet in de tas????? ze hebben energie genoeg en kunnen best lopen!

En mensen moeten zich niet te veel aanstellen. Om rekening met andere mensen te houden nemen we in de toekomst nooit meer dan 2 honden en dan ook geen grote maar kleine. Maar mensen moeten niet overal moeilijk om doen hoor!

Hij loopt ook altijd flink mee hoor maar op een markt of een andere drukke plek is het toch fijn om hem van de grond te hebben. Mensen stappen achteruit zonder te kijken of erger nog, gaan express vlak naast hem hun voeten neerzetten (oh ik heb die rat niet gezien soort van)
Ben meer eb meer overtuigd aan het raken, morgen hoor ik ook of een hondje nog vrij is.
En weet je, ik ben alleen en dan is het fijn dat als ik op pad ben, ik toch gezelschap heb op een terrasje oid.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:32

Snap ik helemaal! Ik ging vroeger wel eens in mijn eentje winkelen en dan nam ik Polleke mee. Die ging graag mee winkelen. Vond ze gezellig. Maar dat kwam ook omdat ze van iedereen daar aandacht kreeg in de winkels. Zowel van klanten als van personeel. Een hond erbij is gewoon gezelliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:52

Wij hebben 3 honden, teefjes, liggen meestal ergens op 1 bult
Hebben veel stel aan elkaar
Maar idd, toen we nog maar 1 hond hadden en ook wel met 2, namen we die veel meer mee dan nu met 3