Kale caaf, deel zoveel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Kale caaf, deel zoveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 16:45

Zitten ze beide weer in het haar, en zo heb je weer een halve skinny :?

Een jaar geleden hebben beide dames een behoorlijke schurftinfectie gehad, waarbij vooral mijn geriatrische caaf erg lang last had. Inmiddels moet ik het jonkie om de maand knippen en het oudje zit weer lekker in haar vacht. Tot ik haar vanmorgen uit haar kooi haalde met verschonen, haar hele buik, tepels en achterpootjes zijn kaal -O- . Leuk thuiskomen van vakantie zo. Overigens kan de verzorger er niets aan doen, ze hebben een maand in de caviahemel mogen wonen.

Of het schurft is betwijfel ik, aangezien het niet op de (mij inmiddels bekende) schutftplekken zit. Maar wat kan het nog meer zijn? Ze doet het momenteel weer goed na een periode van slecht eten en lethargie. De DA kent haar inmiddels en we zijn aangekomen bij het stadium 'zolang ze blij is, lekker laten genieten, maar veel ouder gaat ze niet worden'.

Zijn er bokkers die specifiek een kale buik herkennen? En kan ik voor nu iets doen om de huid te beschermen? Overbodig misschien, maar de DA zal worden gezien, maar niet nu direct in het weekend.

Yenni

Re: Kale caaf, deel zoveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:48

Die van mij raken er ook niet van af. We gaan volgende week weer naar de DA met ze.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:49

Hormoonproblemen denk ik direct aan :)

Is de cavia ook dik, peervormig?
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 12-12-15 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:51

Tja toch even DA bellen voor advies? Anders googelen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 16:53

Door Google sluit ik schurft voor nu uit aangezien het echt haar buikje is, verder niet. Zie haar ook niet krabben.

Weet alleen even niet of en wat er op te smeren.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:57

Ik ga uit van beginnende hormoonproblemen.
Heb je een foto?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:03

Ik heb hier ook een caaf die regelmatig in een halve skinny verandert. Een 6 jarige dame. Bij haar is het een hormonaal probleem. Je hoort er vaker van bij cystes.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:07

Afbeelding
Afbeelding

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:27

Ik denk ook aan een hormoonprobleem. Heel veel cavia's hebben cystes op de eierstokken.
Deze kunnen kleiner worden door hormooninjecties te geven. Vaak werkt dit alleen maar tijdelijk of niet. In de kliniek waar ik werk hebben we in heel korte tijd vele cavia's geopereerd en allemaal vol met cystes. Na de operatie ( baarmoeder en eierstokken verwijderen ) knapten ze weer op en zagen er beter uit. De cystes kunnen belachelijk groot worden en hierdoor is de hele hormoonbalans in de war.

Vaak zijn ze duidelijk peervormig zoals Daphne__ zegt. Ze zijn duidelijk dikker aan de achterkant en de plekken die het eerst kaal worden zijn buik, en flanken.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/cavia/cysteuze%20ovaria.html

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 10:23

Peervormig is ze zeker!!! Maar kan dit ontstaan in een weekje tijd? Vorige week heeft ze nog een schoon hok gekregen en toen heeft niemand iets gemerkt.

Dinsdag gaat ze sowieso naar de DA, al zal,opereren bij een 6 jaar oude caaf niet gaan lukken.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:19

Als het alleen op de buik is, dan komt het waarschijnlijk omdat ze op haar plasplaats blijft liggen. Bij oudere cavia's zie je dat vaker. Zelfs dagelijks schoonmaken helpt daar niet tegen.