Vraagjes over kippen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Vraagjes over kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 23:46

Hoi allemaal,

Ik wil van het voorjaar 2 of 3 krielkipjes gaan houden bij ons in de tuin. Er staat nu een grote voilaire die ik aan wil passen.
Ik wil (natuurlijk) een nachthok maken met 1 of 2 legnesten, ook moet er dan een zitstok in komen. Hoe groot moet het legnest zijn voor een krieltje en hoe hoog moet de zitstok worden?
Zou de zitstok boven de legnesten kunnen? Ik wil er dan een plank tussen maken die de ontlasting op vangt en die ik zo gemakkelijk schoon kan houden.
Als bodembedekking dacht ik aan zaagsel en stro voor in de leg nesten.
De buitenren is verhard, ik wil er graag een deel zand in hebben zodat ze lekker kunnen spelen en zich verzorgen, is het iets om alles zand te doen of zal het grootste deel zaagsel beter zijn.
Deze 2 delen zijn overdekt en kan ik goed afschermen voor de zon, er hangen zonnenschermen.

Ik ben van mening dat kippen lekker moeten kunnen scharrelen dus ze zouden overdag ook in de grote goed omheinde tuin kunnen.

Wat zijn jullie voorkeuren kwa voedsel? Eventueel merken die goed aangeschreven staan?

Ik heb 3 rassen gevonden die mij leuk lijken:
- kuifhoender
- Sebright
- Chabo
Kunnen deze rassen goed samen? Is het beter om een ras te kiezen of zou ik ook van alle 3 een kunnen nemen?
Vanaf welke leeftijd kan ik ze het beste nemen? (Lees verschillende dingen) en welke maanden is het beste om te beginnen?
En als laatste, kent iemand goede adresjes waar een van deze rassen kan halen?

Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:27

3 verschillende rassen kan in principe wel, maar ik denk dat je beter je kipjes van één adres kunt halen, dan kennen ze elkaar al en heb je geen problemen met de pikorde.
Kopen kun je ze 't beste als ze geen warmte meer nodig zijn, dat is met een week of 12-14.
De grootte van het hok en legnesten ligt aan het soort kip wat je neemt. Zitstok hebben ze doorgaans graag zo hoog mogelijk, maar je kip moet er wel bij kunnen, dus voor plompere rassen lager hangen of een opstapje maken.

Bedenk dat kippen ook grit nodig zijn en dat je ze regelmatig moet ontwormen en behandelen tegen vlooien.

AnnaXBoy

Re: Vraagjes over kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 01:24

Ik ben voor de sebright! Hele makkelijke en lieve kippen.
Legnest moet zo'n 30x 30 zijn, dan hebben ze ruimte genoeg en zitstok inderdaad zo hoog mogelijk. Of die boven het legnest kan weet ik niet. Lijkt me niet zo'n probleem als er een plank tussen zit.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:43

Een A 4'tje is goed als legnest voor een krielkippetje. Ik weet niet waar je woont.
Heb namelijk zelf nu Kuifhoender krielen erbij genomen voor de fok. Daarnaast heb ik ook serama's (en grote zijdehoenders, maar dat zijn geen krielen) waar ik mee fok.

Enige nadeel is dat je bij kuifhoenders pas laat ziet wat hen en haan is. Anders zou je mij tegen die tijd een pb'tje kunnen sturen. Want de serama's en kuifhoenders groeien dus samen op.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:05

Ik heb sinds een jaar of twee zijdehoenders. Ook erg leuke kipjes maar niet zo heel tam. Heb ze vanaf kuiken af aan. Dagelijks in de hand gehad, maar vonden dat als baby al niks...
Heb van de 4 die ik kocht er al twee moeten laten inslapen vanwege ziekte. Beide een torticollis/draainek.

Ik heb mijn kippen niet op zaagsel, dat waaide door heel de tuin en kippen houden nou eenmaal van graven. Ze trappen alles naar buiten...
Ik heb ze op beukenhout snippers, die zijn wat zwaarder zodat ze niet weg waaien, maar wel licht genoeg om in te kratsen.
In de tuin heb ik een losse zandbak gemaakt om te badderen.
In het boven hok heb ik stro om eitjes in te leggen en te slapen. Zijdehoenders gaan niet op stok!
Heb dit voorjaar er 2 kippen bijgenomen van een ander ras, netjes een mooie stok gemaakt om op te slapen, gaan ze bij de zijdehoenders liggen <3
Maar er ligt dan ook zoveel stro dat een paard de hik ervan krijgt :D
Hier hebben ze geen aparte legnesten, het is in het bovenhok rustig, donker en beschut genoeg. Ze maken een kuiltje in het stro en doen daar mooi een ei in prutsen.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:48

bedankt voor alle reacties!

@Laptopmuis: Ik zoek kippen omgeving Brabant.. Ik weet niet waar u vandaan komt, maar ik hou het in gedachten. Bedankt!

Ik heb ook weer nieuwe ideetjes voor het hok :D Heb zin om er aan te beginnen!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:22

Ik zou 3 van dezelfde kipjes nemen. 4 is misschien nog beter.Helaas gaat er weleens een kipje dood. Ik heb Wyandotjes, hele makkelijke kipjes en leggen goed.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:48

Ik heb mijn laatste twee kipjes opgehaald in Loon op Zand via marktplaats.
Zoekterm: legkip 20 weken.
Die hadden ook kuikens van andere rassen toen ik ging.
Was ook een soort van voer handel. Zag er allemaal netjes uit, kippen zaten er netjes bij met voldoende eten en drinken enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:57

Sebrights zijn héél mooi, maar wel echt klein.
Ik heb wynandottes, drie stuks. Zitstok gebruiken ze nooit, ze kruipen altijd met z'n drieën tegen elkaar in het nachthok.
Van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik het maar opgegeven ;)
Die van mij waren meen ik 7 weken tien ik ze kocht, maar pin me er niet op vast.
Nadeel van wynandottes is wel dat ze erg makkelijk broeds worden

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:01

LadyMadonna schreef:
Sebrights zijn héél mooi, maar wel echt klein.
Ik heb wynandottes, drie stuks. Zitstok gebruiken ze nooit, ze kruipen altijd met z'n drieën tegen elkaar in het nachthok.
Van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik het maar opgegeven ;)
Die van mij waren meen ik 7 weken tien ik ze kocht, maar pin me er niet op vast.
Nadeel van wynandottes is wel dat ze erg makkelijk broeds worden

Nou dat heb ik met die zijdehoenders ook. Echt mega vervelend. Ze blijven gaan! 1 spant de kroon. Is dit jaar 10 weken niet broeds geweest ofzo...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:19

Als je legkippen wilt die kun je kopen bij van rijswijk aan de udenhoutseweg in Helvoirt Wel even van te voren bellen.
Zorg dat je kippenhok in de zon staat zoadat je geen (of minder) last hebt van kippenluis. Kippenluis is eigenlijk een mijt, vreselijke rotbeesten die jou ook bijten en moeilijk te bestrijden zijn. Houd je voer afgesloten tegen de muizen en ratten. Tegen de ratten kun je ook een paar cavia's houden bij je kippen Ze zijn winterhard.

Legnesten plaats je minstens 30 cm van de grond ze moeten ongeeer 30 bij 30 bij 30 zijn. Het is handig om gaten in het hok te zagen en dan aan de buitenkant de legnesten tegen het hok aan te hangen. Je kunt dan zorgen dat de bovenkant open kan en dan kun je eitjes rapen zonder helemaal het hok in te hoeven.

Vergeet ook niet om je kippen kalk te geven, dat kun je kopen, maar je kunt ook al je eierschalen op sparen, heel fijn malen en dat geef je dan, Kippen zijn fantastische gft en gemaaidgras opruimers.

Als je de vleugels wilt knippen knip er dan altijd maar één, dan duurt het een week of wat langer voordat je weer moet knippen want met ongelijke vleugels vliegt het niet. (twee kortere vleugels vliegen wel)

Ten slotte, kippen moeten echt elke dag schoon water, vies water drinken ze echt niet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:08

Dat is een fabeltje van cavia's en ratten. Op de kinderboerderij waren de cavia's doodgebeten door de ratten. Die houden geen ratten weg, geen enkel dier. Alleen vallen en gif (en misschien een kat/hond ja.. die ze vangt).

Dit zijn mijn kriel kuifhoenders, lopen nog drie serama's tussen maar die moet ik nog omzetten voor volgend broedseizoen.
Afbeelding
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:36

Betreft vuil water, die van mij hebben twee drinkbakken. 1 binnen, en 1 buiten. Die buiten baggeren zo doorheen, schoppen ze vol met grond... Is dus dagelijks vuil...
3x raden waar ze het meest van drinken :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:44

LadyMadonna schreef:
Betreft vuil water, die van mij hebben twee drinkbakken. 1 binnen, en 1 buiten. Die buiten baggeren zo doorheen, schoppen ze vol met grond... Is dus dagelijks vuil...
3x raden waar ze het meest van drinken :')

Bij mij drinken ze het liefst water wat tussen de poep stoeptegels blijft staan... %)
Terwijl ze een schitterend schone drinkemmer vol met fris water ter beschikking hebben.