Hond laten zwemmen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hond laten zwemmen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:42

Hoi Hoi!

Onze kruising witte herder x golden retriever begint nu echt wel (merkbaar) ouder te worden (ze is van 2002). Evenals de kwaaltjes die daarbij komen kijken. Het is altijd een hond geweest die er van geniet om buiten te zijn, hoe rustig ze binnen is zo enthousiast word ze buiten. Ze vond het altijd geweldig om lange wandelingen te maken of mee te lopen naast de fiets.

Het is nooit een 'dooie rakker' buiten geweest, maar zins een paar weekjes slentert ze maar een beetje mee. Waar ze eerder altijd flink de pas erin had moet je nu soms gewoon op haar wachten. Ik heb het vermoeden dat het lopen en vooral het rennen haar pijn beginnen te doen, want je merkt wel dat ze nog altijd graag wil. Waar ze eerder regelmatig in het bos rond rende doet ze nu soms nog wel een poging maar al snel gaat ze weer rustig 'stapvoets' lopen zeg maar. Ik vind het niks voor haar en vandaar ook mijn vermoeden dat het haar gewoon ook wat zeerder gaat dat doen allemaal.

Nu is zij ook altijd een echte waterrat geweest, elke sloot, elk meertje, elke plas water, kortom alles wat maar iets van water is sprong ze al in. Om te zwemmen, er door heen te springen of om er gewoon even door heen te lopen ofzo ik weet het niet. Als we niks zeggen dan zit ze binnen no time in het water als we bij iets van water in de buurt komen. :Y)

Daarom dat ik nu voor haar ook dacht aan iets van watertraining / zwemtraining, puur om haar toch nog voldoende beweging te kunnen geven en om haar wat te ontlasten. Echter heb ik al gegoogeld op zwemtraining, aquatraining en hydrotherapie voor honden maar niet echt wat hier in de buurt kunnen vinden (twente / salland). Nu hoeft het van mij ook niet bij zo'n centrum te zijn met complete programma's e.d. ik wil ook best zelf met haar gaan zwemmen of haar laten zwemmen in verantwoord water maar geen idee waar dat hier in de omgeving kan. Zelf springt ze altijd overal in maar ik zie het niet zitten om haar nu regelmatig in het meertje hier achter ons huis (stilstaand water) te laten zwemmen. Daarbij heb ik sowieso al een beetje mijn twijfels bij natuurlijk water, heb begrepen dat als het stromend water is het veiliger is, mits de stroming natuurlijk niet te sterk is.. :Y)

Dus tips, ideetjes, adresjes, tell me! :D

Nog even dit: het gaat hier puur om een alternatief voor de beweging die we haar eerder altijd gaven en omdat we het vermoeden hebben dat het haar wat zeerder doet om op het droge te lopen en te rennen. We kijken naar onze hond en laten ook liever een dierenarts die haar real life onderzoekt een diagnose stellen.

In elk geval bedankt voor het lezen en hoop dat er bokkers zijn die me verder kunnen helpen. :)

linda_arnold

Re: Hond laten zwemmen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:48

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:50

http://hydrotherapiehond.nl/contact/

Dit heb ik zo 1,2,3 gevonden.

Er zijn wel zwembaden die in het najaar eens een hondenzwembaddag doen, maar dat is eenmalig en vast heeeel druk.
Misschien eens googlen op aqua training voor honden.
Of via een dierfysio.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:50

Probeer eens chrondotine/glucosamine tabletten. Die verrichten wonderen bij pijnlijke gewrichten. Wel een langere tijd geven, hoor! :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:55

Googlen had ik zelf inderdaad ook al gedaan, beide sites zelf dan ook al tegen gekomen. :)

Bij Dominique lopen ze (wat ik er van begreep) echt in zo'n bak en si het veel meer revalidatie gericht terwijl het mij vooral gaat als een alternatief voor de lange wandelingen, zodat ze wel in beweging blijft maar dan een stuk minder belast word.

@ Palmera de tip van glucosamine kreeg ik ook al van een vriendin. Ben zelf altijd wat huiverig om zomaar middeltjes e.d. te geven, het is ook nog nooit nodig geweest. Maar het kan geen kwaad om dit te gaan geven??

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:04

Het is voor zover ik weet een natuurlijk middel. Mijn HD-hond krijgt dagelijks twee tabletten en doet het geweldig erop. Het is ook geen pijnstiller o.i.d. Het is pure ondersteuning voor de gewrichten.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:07

Ik geef ook een glucosamine poeder met oa msm etc erin aan mijn oude hondje met HD en aan mijn andere hond voor zijn rug. Naast pijnstillers dit maakt echt een wereld van verschil. Gewoon proberen

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:29

Kijk eens bij www.zwemjehondgezond.nl. Ervaren hydrotherapeut en gewoonweg geweldige mensen!

Goed dat je dit wilt doen.

Glucosamine of chondroitine inderdaad fijn om er bij te geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:17

Ik zou toch eerst naar een dierenarts gaan en die eens laten onderzoeken wat er precies aan mankeert en die kan je dan ook vertellen of zwemmen een goed alternatief is. Misschien is het zwemmen juist wel belastender en als een hond iets erg leuk vind, kan hij over zijn grens gaan en wordt het probleem juist erger. Dat wil je natuurlijk ook niet.
Wellicht is pijnstilling voorlopig een goede optie.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:39

Hier ook een hond met pijnlijke gewrichten. Wij zwemmen altijd met eb in de meertjes voor zee, die zijn diep genoeg voor hem om te zwemmen en ik kan langs de kant meelopen. Wel alleen in de zomer :+ verder geven wij glucosamine en omega 3 bij, van glucosamine is wetenschappelijk bewezen dat het verlichting biedt bij pijnlijke gewrichten! Ook kan het soort voer veel uitmaken, hij krijgt momenteel voer waar extra glucosamine inzit en een hoog gehalte vlees/laag gehakte granen heeft. Hij beweegt sindsdien duidelijk minder gevoelig.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 01:02

In olst kan het volgens mij ook.... is half uurtje rijden max...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 14:30

Bedankt voor het mee denken en de tips. Ga die glucosamine hier thuis in elk geval even voor stellen.

YentlKG die had ik ook gevonden inderdaad maar helaas is Rotterdam echt veel te ver (goed 2 uur rijden) en met een hond die wagenziek is ga ik mij daar niet aan wagen. Dat is ook de voornaamste reden dat het enigzins in de buurt moet zijn. Daarnaast vind ik het ook iets te om 4 uur te rijden voor halfuurtje zwemmen. :P

snorkel1986 heb je misschien ook een naam of een website ofzo van hun???

anneliesdj wij hebben het vermoeden dat ze er misschien wat last van heeft de diagnose mag inderdaad een dierenarts gaan stellen zodra ons vermoeden sterker word. Aan hem dan ook het besluit of pijnstillers een goed idee is.

Ze is laatst overigens nog nagekeken door een DA gewoon algemene gezondheidscheck en daar kwamen geen schokkende dingen naar voren en er was ook geen reden tot verder onderzoek. Daarom dat ik ook gewoon met haar wil gaan zwemmen als alternatief voor de lange wandelingen, het is imo het proberen waard om te kijken of ze er wat aan heeft. :-)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:48

Is paarden zag ik later maar misschien toch eens met hun bellen zij hebben waarschijnlijk wel meer contacten in die wereld....

http://horse-aquatherapy.nl/

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:37

soms helpt het met oudere honden ook om (eerst met DA overleggen!) ze op pijnstilling te zetten en kijken hoe laag mogelijke dosis je kan geven om te maken dat ze plezieriger door het leven gaat ;)

Ze is al oud en pijnstilling kan schadelijk zijn voor een hond bij langdurig gebruik maar ik zou er zeker voor gaan al was het mogelijk tijdelijk om ze weer terug op de been te krijgen en bespiering op te laten bouwen. Pijnstilling kan je altijd weer proberen af te bouwen namelijk.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:22

Is de hond verder wel goed op gewicht? Niet aan de zware kant?
Het kan zeker een ouderdomskwaal zijn zoals bijvoorbeel artrose. Wil je dan zeker weten dan zijn er röntgenfoto's nodig.
Natuurlijk kan je wel kijken of er middelen die je hond kunnen ondersteunen zoals glucosamine/chondroïtine, groenlipmossel, omega3 enz.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:09

Ik zou een hond op leeftijd hooguit slechts in de zomermaanden laten zwemmen buiten. Want als ze oud zijn, dan kunnen ze de kou niet meer goed af. Ze hebben vaak artrose en dan zijn ze bevattelijker voor kou.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:16

anneliesdj schreef:
Ik zou toch eerst naar een dierenarts gaan en die eens laten onderzoeken wat er precies aan mankeert en die kan je dan ook vertellen of zwemmen een goed alternatief is. Misschien is het zwemmen juist wel belastender en als een hond iets erg leuk vind, kan hij over zijn grens gaan en wordt het probleem juist erger. Dat wil je natuurlijk ook niet.
Wellicht is pijnstilling voorlopig een goede optie.

Precies. Mijn hond werd ook ouder en trager maar die bleek vol kanker te zitten.