Onze kruising witte herder x golden retriever begint nu echt wel (merkbaar) ouder te worden (ze is van 2002). Evenals de kwaaltjes die daarbij komen kijken. Het is altijd een hond geweest die er van geniet om buiten te zijn, hoe rustig ze binnen is zo enthousiast word ze buiten. Ze vond het altijd geweldig om lange wandelingen te maken of mee te lopen naast de fiets.
Het is nooit een 'dooie rakker' buiten geweest, maar zins een paar weekjes slentert ze maar een beetje mee. Waar ze eerder altijd flink de pas erin had moet je nu soms gewoon op haar wachten. Ik heb het vermoeden dat het lopen en vooral het rennen haar pijn beginnen te doen, want je merkt wel dat ze nog altijd graag wil. Waar ze eerder regelmatig in het bos rond rende doet ze nu soms nog wel een poging maar al snel gaat ze weer rustig 'stapvoets' lopen zeg maar. Ik vind het niks voor haar en vandaar ook mijn vermoeden dat het haar gewoon ook wat zeerder gaat dat doen allemaal.
Nu is zij ook altijd een echte waterrat geweest, elke sloot, elk meertje, elke plas water, kortom alles wat maar iets van water is sprong ze al in. Om te zwemmen, er door heen te springen of om er gewoon even door heen te lopen ofzo ik weet het niet. Als we niks zeggen dan zit ze binnen no time in het water als we bij iets van water in de buurt komen.

Daarom dat ik nu voor haar ook dacht aan iets van watertraining / zwemtraining, puur om haar toch nog voldoende beweging te kunnen geven en om haar wat te ontlasten. Echter heb ik al gegoogeld op zwemtraining, aquatraining en hydrotherapie voor honden maar niet echt wat hier in de buurt kunnen vinden (twente / salland). Nu hoeft het van mij ook niet bij zo'n centrum te zijn met complete programma's e.d. ik wil ook best zelf met haar gaan zwemmen of haar laten zwemmen in verantwoord water maar geen idee waar dat hier in de omgeving kan. Zelf springt ze altijd overal in maar ik zie het niet zitten om haar nu regelmatig in het meertje hier achter ons huis (stilstaand water) te laten zwemmen. Daarbij heb ik sowieso al een beetje mijn twijfels bij natuurlijk water, heb begrepen dat als het stromend water is het veiliger is, mits de stroming natuurlijk niet te sterk is..

Dus tips, ideetjes, adresjes, tell me!

Nog even dit: het gaat hier puur om een alternatief voor de beweging die we haar eerder altijd gaven en omdat we het vermoeden hebben dat het haar wat zeerder doet om op het droge te lopen en te rennen. We kijken naar onze hond en laten ook liever een dierenarts die haar real life onderzoekt een diagnose stellen.
In elk geval bedankt voor het lezen en hoop dat er bokkers zijn die me verder kunnen helpen.
verder geven wij glucosamine en omega 3 bij, van glucosamine is wetenschappelijk bewezen dat het verlichting biedt bij pijnlijke gewrichten! Ook kan het soort voer veel uitmaken, hij krijgt momenteel voer waar extra glucosamine inzit en een hoog gehalte vlees/laag gehakte granen heeft. Hij beweegt sindsdien duidelijk minder gevoelig.