mijn hond is wat schraal.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen97

mijn hond is wat schraal.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:22

Hi bokkers!

Hier even een vraagje over mijn Chihuahua x Pincher.

Afbeelding

Even voorstellen:
Blue is nu een tijdje 1 jaar oud. Dit grijze monster heb ik meegenomen vanuit Curaçao. Het meest vrolijke (vervelend druk) hondje wat er is en heeft nooit een slecht humeur.

Nu het probleem:
Ik krijg Blue maar niet mooi op gewicht. Ze is nooit "vol" geweest en altijd wel een beetje schraal. Op het eiland was het volgens de dierenarts de bouw van haar en zal ze nooit een "dikkertje" worden.

DIT WAS IN EEN 'GOEDE' WEEK
Afbeelding

Nu zijn we ongeveer 5 maanden terug in Nederland en blijf ik mijzelf maar ergeren aan haar gewicht.
-ruggengraatje zie je nu toch wel
-haar taille is ontzettend smal
-vacht word wat hard en dof

Hier maar weer een volledige check up gedaan bij de dierenarts. Daar was de uitslag van dat ze gezond is. Geen wormen (word netjes ontwormd), gebitje is goed en er was eigenlijk niks aan te merken op haar. En ook hier, "het zal geen dikkertje worden"

Maar om heel eerlijk te zijn. Er zit geen vet op mijn hond. Ik krijg van zoveel mensen opmerkingen dat ik mij er nog slechter door ga voelen (alsof ik slecht voor mijn hond zorg) ;( En voor Blue zelf, is dat ze het buiten zo koud heeft en dat ze de energie ook niet heeft om vet aan te maken en zichzelf warm te kunnen houden....

Wat ik voer:
Ze heeft dag en nacht brok staan
Merk: Farmfood mini

Ze krijgt daarnaast ook 2 keer per dag vers vlees. Dat heb ik ook wel eens gevarieerd met blikvoer of zo nu en dan bakje rijst.

Haar brokken eet ze heel erg goed. Met het eten daar buiten is ze jammer genoeg wel eens erg kieskeurig....

Verder is Blue vrolijk, druk, gezond en is haar eetlust ook wel redelijk goed.

Nu de vraag aan jullie!

Wat raden jullie mij aan om toch wat vlees op haar botjes te krijgen? Of moet ik mij er maar bij neerleggen....

Alvast bedankt!

Shirley

Re: mijn hond is wat schraal.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:25

Erbij neerleggen :(:)

Heb precies zo'n zelfde kruising en die is ook met de beste wil van de wereld niet dik(ker) te krijgen :n

En ook dezelfde geruststelling van de dierenarts: kerngezond en het is gewoon zijn bouw...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:29

Ik weet niet wat de leefomstandigheden waren voordat ze bij jou kwam?
Mijn eigen ervaring met jonge straathonden die het na hun geboorte meteen zwaar kregen in het leven is namelijk dat een aantal daarvan hun hele leven wat schraal blijft. Ondanks dat ze verder gezond zijn en bij hun nieuwe baas goed te eten krijgen.

Is je hond ook onderzocht op tropische ziektes? (Weet ik veel wat er in Curaçao allemaal heerst) :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:30

Pinchers staan er volgens mij om bekend dat ze makkelijk schraal blijven, zou gewoon voldoende voeren en je er verder niet druk over maken eigenlijk ;)

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:32

Palmera schreef:
Ik weet niet wat de leefomstandigheden waren voordat ze bij jou kwam?
Mijn eigen ervaring met jonge straathonden die het na hun geboorte meteen zwaar kregen in het leven is namelijk dat een aantal daarvan hun hele leven wat schraal blijft. Ondanks dat ze verder gezond zijn en bij hun nieuwe baas goed te eten krijgen.

Is je hond ook onderzocht op tropische ziektes? (Weet ik veel wat er in Curaçao allemaal heerst) :)

heb haar met 10 week in huis gekregen. wat daarvoor precies is gebeurt met haar is niet duidelijk. Maar menig hond word niet behandeld als zoals wij dat zouden willen zien in NL

Ze is op alles wat er maar is gecheckt en onderzocht qua ziektes. ivm natuurlijk het vliegen en nieuw verblijf in ander land. Dat zou in principe ook uitgesloten zijn :D

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:34

Misschien een jasje om haar warm te houden? Hierdoor verbruikt ze minder energie.

Okè je hoeft niet overal een jasje op te gooien omdat het 'leuk' staat. Maar zo te horen red ze het niet alleen en is dit misschien een goede oplossing.

Op de foto in de goede week ziet ze er naar mijn inziens erg goed uit... heel veel honden zijn te dik waardoor de honden die juist mooi op gewicht zijn afgestempeld worden als mager. Niks van anderen aantrekken!

Maar de doffe vacht is wel wat raar, in farmfood zit veel granen misschien brokken proberen met een hoog vlees percentage? Dog lovers gold of arcana zijn misschien goede opties, al heb je er nog meer maar daar kom ik even niet op. Pepper krijgt hier kvv van het merk Carnibest en ziet er super uit. Maar dit verschilt per hond natuurlijk.

Ik hoor ook vaak dat hij te dun is.. ach ik vind hem perfect :j en de dierenarts ook.
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:36

Nederland is ook gewoon gewend aan moddervette dieren overigens, beetje schraal kan echt geen kwaad :o

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:37

Azmay schreef:
Nederland is ook gewoon gewend aan moddervette dieren overigens, beetje schraal kan echt geen kwaad :o

:j

Mensen hebben tegenwoordig alleen maar commentaar. Vind die moddervette honden veel zieliger.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:40

Azmay schreef:

Precies dit!
Ze is gewoon ontwormt enzo toch?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:41

Precies azmay.

Mijn kleine hond was ook iets te zwaar geworden half jaar geleden.
Dus is ie op dieet gegaan en nu krijg ik van iedereen commentaar dat ie zo mager is.
Nou, mager is ie bij lange na niet, maar gewoon goed zo (nu houd ik hem in de gaten qua gewicht).

In begin ging ik ook twijfelen, zullen ze gelijk hebben?
Heb meerdere mensen gevraagd op de hondenschool, en ze zeggen allemaal dat ie nu perfect is.

Dus mijn standaard antwoord als ik nu commentaar krijg: nee hoor, de mens is een te dikke hond gewend.
En dan houden ze hun mond wel dicht.

Hier een langharige hond trouwens, ik krijg deze opmerkingen alleen als ie pas geschoren is, want dan valt het meer op.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:45

Onze hond is ook schraal.
Maar volgens de dierenarts is ze keurig op gewicht.
Afbeelding

Onze Chinees is ook schraal maar die heeft zo een dik vacht dat het niet opvalt.
Afbeelding

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:47

klinkt misschien gek, maar probeer eens met een paar keer per dag een bak te voeren, ipv het voer te laten staan?
mijn vroegere beagle was ook zo schraal (wellicht de enige beagle ter wereld 8-) ).
de bak stond er dag en nacht, maar ze kwam er nauwelijks aan.
tot ik dezelfde brokken 2 keer per dag begon te geven, en na een kwartiertje weer weghaalde.
van "oh, die saaie brokken die er altijd staan" naar "oh lekker, een bakje brokjes, opeten voor het weer weg is", en zo van een schrale beagle naar eentje dat mooi op gewicht kwam.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:48

Onze Duitse Herder is kerngezond, veel energie, maar echt dun! Je kan al zijn botten en ribben tellen. Maar het beest is kerngezond. En vreet heel veel.
Beter de botten kunnen zien dan te dik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:47

Ik zou een andere brok proberen. Bijvoorbeeld dog lovers gold passion ocean fish. Daar heeft een vriendin haar chi op gezet na met mij een heel aantal merken bekeken te hebben. Sindsdien is hij goed op gewicht (was ook schraal, glanst hij en heeft hij minder last van tandaanslag. Ook zit hij in zijn algemeenheid beter in zijn vel.

Een jas is bij dit soort hondjes in de winter aan te raden. Of dat nu een simpel dekje is of echt een jas maakt voor de hond niet uit, maar je warm stoken kost veel energie en dit model honden verliezen heel snel Veel warmte (veel huidoppervlakte ten opzichte van hun gewicht/inhoud) terwijl zeook nog eens in het koudste deel zitten doordat ze zo laag bij de grond zijn. Daarnaast is hun isolatielaag ook dunner dan bij een hoop rassen. Zowel qua vacht als qua vet.

2 of 3x per dag eten helpt vaak ook (in plaats van onbeperkt), eventueel met wat zalmolie er doorheen. 10ml zalmolie staat gelijk aan zo'n 30g brokjes. Het flesje zalmolie dat ik nu heb pompt 2.5ml per keer.

Het hondje van mijn vriendin weegt 2.2kg en krijgt 45g brokjes. Daarnaast krijgt hij niets anders (voor hem was zalmolie niet nodig). Om het in perspectief te plaatsen.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:44

Die van mij is ook mager als ik de mensen om mij heen moet geloven. In bepaalde houdingen zie je ribben en/of ruggengraat en hij heeft smalle taille. Maar verschillende dierenartsen vinden hem perfect (ik ook trouwens)
mensen zijn tegenwoordig 'te dikke' honden gewend.

Afbeelding

Afbeelding

Ik weeg die van mij regelmatig want hij valt makkelijk af en laatst na een maag operatie mocht hij eerste dagen weinig eten en de kilo's vlogen eraf. Aan komen gaat hier langzaam.
Helaas geld het voor mij andersom _-:(

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:57

Omdat ze zo dof in de vacht zit, zou je rauw ei bij kunnen voeren. Onze vorige hond knapte daar echt van op.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:58

Pas je op met brokken wisselen? Brok naast vers vlees op dezelfde dag voeren kan heel gevaarlijk zijn, maar de geperste brok van Farmfood is dan nog een van de betere brokken die je kan kiezen als je het per se wil. De Dog lovers gold zou ik het echt niet mee doen. Erg goede brok maar zeker niet op dezelfde dag met vers vlees :n

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 01:32

Haar bouw is goed. Ik ken ook deze kruising. Op de foto is hij rond 1 jaar Hij krijgt vers vlees.
Je kan haar gelijk overzetten op vlees.
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:01

Brok en vers vlees kan prima op dezelfde dag. Farmfood heeft de fabel van dat alleen geperste brok naast vlees mag op de markt gezet. Al voer je krokant brok, geperste brok, rijst en kvv in 1 maaltijd dan nog krijgen ze er niets van (mijn honden hebben ook maandenlang s ochtends gemengde brokken gekregen en s avonds kvv. Ik voer nu geen kvv meer dus is het niet meer aan de orde).

Ik zou het niet combineren met flink bot (barf) ivm met de pH in de maag die wat hoger is bij brokgevoerde honden maar farm food fresh , rodi of smuldier kan altijd. (Mits de hond geen ernstige darmklachten heeft)

Opvallend is ook dat je het geperste/krokante brok verhaal alleen tegen komt bij fabrikanten die alleen geperste brok (en kvv) verkopen. Bij fabrikanten die geperste en krokante brok verkopen wordt dit nooit genoemd.

De gedachte is dat krokante brokken drijven en kvv zinkt en dat problemen kan op opleveren en dat krokante brokken heel lang niet uit elkaar vallen. Beide vormen voor gezonde honden geen probleem.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:10

Ik zou voor het wandelen een deken opdoen. Een dikkere deken verhult de schraalheid, waardoor je misschien minder opmerkingen krijgt. Plus zo verbruikt je hond minder energie om zich warm te houden, waardoor hij misschien wat dikker wordt.

Wat ook zo is, is dat als een hond als jonge pup schraal is, je een hond vaak ook op latere leeftijd schraal blijft. Andersom ook precies hetzelfde.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:23

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind geen van deze dieren schraal hoor. zien er gewoon mooi fit uit. :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:55

Ben ik het mee eens hoor!
Maar Nederland is zo gewend aan te dikke dieren, dat de beesten die mooi op gewicht zijn in een keer te mager zijn..

Onze honden (zie hier boven) zijn ook slank en zit amper vet op.
Maar ze zitten keurig in hun vacht en spieren.
Maak me er niet meer druk om wat anderen vinden. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:54

Je zou evt critical care voer kunnen proberen, maar dat is meer voor jou dan voor de hond. Het feit dat de hond zo druk is laat alleen maar zien hoe gezond ze is. Ik heb een verwaardeloosde kitten gehad die broodmager was, die was vreselijk rustig, die moest echt aankomen. Maar jouw hondje lijkt gewoon gezond te zijn

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:12

Dan ga ik mij er maar overheen zetten :D

De zak brok van farmfood is nu bijna op. Zou toch wat anders willen proberen. Wat raden jullie aan? Waar genoeg in zit voor een hondje die snel voedsel weer verbrand?

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:28

Ik heb geen ervaring met snel bij laten komen, maar toch wat opties.

Voor brok vind ik Acana of dog lovers gold erg goed, hoge vleespercentage en weinig granen. Kwa vers vlees ben ik erg te spreken over carnibest. Lotgering deed het hier ook goed maar is kwalitatief wat minder, er zit ook veel vet in(wat misschien wel fijn is voor jullie hond). Ook wolfsblut is kwalitatief goed vlees.