Eerdere situatie
Hond en kat hebben elkaar al eerder ontmoet in het studentenhuis waar ik woonde wanneer de hond in het weekend kwam logeren. Hier bleef de kat voornamelijk boven wanneer de hond er was. De hond ging af en toe op de plek van de kat liggen en probeerde het voer op te eten. Wanneer de twee bij elkaar in de buurt waren, wilde de hond vriendjes proberen te worden met de kat door relatief onderdanig en kwispelend op hem af te lopen, maar de kat keek vaak zodanig boos dat de hond het uiteindelijk nooit aandurfde om in de buurt te komen. Ze zijn nooit dichter dan 1 m bij elkaar in de buurt geweest.
De kat
De kat is een gecastreerde kruising raskat van een jaar of vijf, erg aanhankelijk en als mens kun je er alles mee doen. De kat moet echter weg omdat de huidige eigenaren verhuisd zijn naar een nieuw appartement waar de kat mot heeft met de nieuwe buurkat. Toen de buren op vakantie waren, heeft hij het huis toegeëigend als zijn territorium, zij hadden een klein poesje dat er niet goed tegenop kon. Sindsdien heeft hij al meerdere malen het huis van de buren ondergeplast. Dit kan zo niet langer, vandaar dat hij weg moet.
De huidige eigenaren schatten in dat het op een nieuwe plek waarschijnlijk niet zodanig mis zal gaan, hiervoor is het altijd goed gegaan met katten in de buurt op minstens 3 verschillende locaties.
De hond
De hond is een elfjarige Beagle die bij mijn moeder woont, maar regelmatig een weekend of langer hier in huis aanwezig zal zijn. Ze eet graag het kattenvoer op, maar is niet gemeen jegens katten. Haar laatste ervaring met een kat is wel dat een kat in huis haar van achteren wilde aanvallen toen ze liep te snuffelen. Dit aanvallen is niet gebeurd omdat ik ertussen ben gesprongen en de krassen ervoor heb opgevangen. Daarna was ze wat banger voor die kat, maar ze heeft nooit iets gedaan en keek onzeker rond wanneer de kat in de kamer was. Af en toe wilde ze er langzaam heen lopen om te snuffelen met de kat, maar uit angst voor verdere confrontaties heb ik dit altijd afgehouden (uiteraard heb ik beide dieren nooit samen alleen gelaten en ben ik ze geen seconde uit het oog verloren). De hond is binnen erg rustig en blaft alleen als er bezoek komt, verder ligt ze in de mand (ook graag in die van andere dieren). Als het andere dier dan in haar mand ligt, vindt ze dat prima.
De vraag is dus: hoe kan ik deze twee dieren het beste aan elkaar laten wennen zodat er geen problemen ontstaan?
Ik heb al wat gegoogled, maar vragen naar ervaringen kan nooit kwaad.

Zouden jullie bijvoorbeeld aanraden om de hond in het appartement aanwezig te laten zijn als de kat aankomt, zodat de geur van de hond dan iig meteen duidelijk is?
Ik ben erg gehecht aan beide, dus ik zou het fijn vinden als ze aan elkaar wennen zodat er voor beide dieren (en voor mijzelf

Verder ben ik erg benieuwd naar verdere tips.

Sorry voor de hoeveelheid tekst, ik geef graag het complete verhaal.