Dierenartsen waarschuwen:nieuw virus velt konijnen binnen 48

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moralian

Dierenartsen waarschuwen:nieuw virus velt konijnen binnen 48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:14

Dierenartsen waarschuwen:nieuw virus velt konijnen binnen 48 uur

Dierenartsen waarschuwen voor een nieuw virus. Tientallen konijnen zijn er afgelopen week aan overleden. De geïnfecteerde dieren vallen binnen 24 tot 48 uur dood neer, vaak zonder dat te zien was dat het beest ziek was.

Het virus waart vooral rond in het Rijk van Nijmegen, Utrecht en Groningen, meldt de beroepsorganisatie van dierenartsen KNMvD. Maar ook uit de rest van Nederland komen meldingen, zeggen de dierenartsen.

Ook tamme konijnen
Het virus treft zowel tamme als wilde konijnen. Een ziek konijn is soms benauwd en heeft bloedingen, maar vaak is er ook helemaal niets aan het beest te zien.

De ziekte is 'zeer besmettelijk', meldt de Universiteit Utrecht. Het verspreidt zich door direct contact tussen konijnen. Maar de dieren kunnen het virus ook indirect oplopen, via uitwerpselen, water, voedsel, kleding en handen bijvoorbeeld.

De universiteit geeft een aantal tips om verspreiding van het virus te voorkomen:

Voer geen gras of groente van buiten aan het konijn. Kijk ook uit met het voeren van hooi of kuilvoer waarvan je vermoedt dat wilde konijnen er bij kunnen zijn gekomen.
Goede (hand)hygiëne is belangrijk om verspreiding van het virus te beperken; was je handen extra goed voor en na het voeren en verzorgen van je konijn.
Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen). Via schoenen kan het virus verspreid worden.
Alle tips lees je hier.

Het gaat waarschijnlijk om een nieuwe variant van het RHD-virus. Tegen dit virus bestaat een vaccin, maar tegen de nieuwe variant werkt dat vooralsnog niet. Het virus wordt nu verder onderzocht. De universiteit hoopt volgende week de resultaten van dat onderzoek te hebben.

De universiteit roept iedereen die een dood konijn vindt, zich te melden. Dat kan via de website van het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC).

Anoli

Re: Dierenartsen waarschuwen:nieuw virus velt konijnen binnen 48

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:19

Helaas weinig aan te doen aangezien wilde konijnen bijna overal wel zitten. Hier maar opletten, maar voor alsnog is konijn nog net zo maf als altijd. Maar goed vaak is er niks te zien dus.

Auk1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:20

Is het alleen bij konijnen, of ook bij andere knaagdieren? (cavia)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:27

Volgens mij alleen bij konijnen....
Extra in de gaten houden dus

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:42

had het al gelezen. Alleen bij konijnen word het gemeld.

Hier geen konijnen in de buurt (behalve die van mij) en komt ook niemand bij konijnen of dergelijke in de buurt en dan bij mijne. Dus maak me op zich geen zorgen. Je kan er tenslotte niet voor enten of iets...

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:45

Auk1234 schreef:
Is het alleen bij konijnen, of ook bij andere knaagdieren? (cavia)

Een konijn is geen knaagdier :o

Ik heb mijn konijnen voor de veiligheid nu in de garage in de flats zitten en heb andere schoenen en stofjas aan als ik ze voer en schoonmaak. En er mogen nu ook geen andere mensen bij mijn konijnen komen.... Aangezien je het virus aan je schoeisel etc mee kan dragen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:50

dan moet je ook even je handen wassen van te voren ;)

Besmetting voorkomen
De universiteit heeft nog wel wat tips voor konijnenbezitters om besmetting met het virus te voorkomen:
- Voer geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan uw konijn
- Was je handen extra goed vóór en na het voeren en verzorgen van je konijn
- Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen)

De ziekte is zeer besmettelijk en wordt veroorzaakt door het RHD-virus, dat door konijnen onderling wordt overgedragen. Het virus kan ook indirect verspreid worden via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:52

Geld dit ook voor slachtkonijnen? Die van mijn kennissen zijn namelijk allemaal plots gestorven. (Belgisch Limburg).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:53

alle konijnen hoor, of ze nu gezelschap, wild of slacht zijn :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:55

@Art: slachtkonijnen zijn konijnen, dus ja, ook die lopen gevaar.
Ik weet jaren terug al van iemand die zijn hele bedrijf (konijnenhouderij) de mist in zag gaan door massale sterfte. Vermoedelijk ook door een virus, en mogelijk verwant aan het virus waartegen konijnen tegenwoordig ingeënt kunnen worden.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:33

Ik zit eraan te denken om iets van ontsmettingsspray te kopen,
wat ik over de schoenen kan spuiten.
Op mijn werk lopen wilde konijnen, en bij de dierenambulance kom ik er ook tegen.
Zou dettol genoeg zijn???

( ben wel blij, dat ik ze me, tot nu toe, levend begroeten )
Hoop dat het wegblijft bij mij in de buurt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:40

sabine1979 schreef:
Ik zit eraan te denken om iets van ontsmettingsspray te kopen,
wat ik over de schoenen kan spuiten.
Op mijn werk lopen wilde konijnen, en bij de dierenambulance kom ik er ook tegen.
Zou dettol genoeg zijn???

Even Halamid halen bij de Welkoop. Badje maken of plantenspuit vullen en bij de ingang van je huis/schuur zetten. Evt. een oude mat ermee impregneren bij de inloop van je konijnen. En nog beter: bij thuiskomst je schoenen/laarzen ontsmetten, en met andere schoenen en kleding naar je eigen konijn gaan.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:45

[/quote]
Even Halamid halen bij de Welkoop. Badje maken of plantenspuit vullen en bij de ingang van je huis/schuur zetten. Evt. een oude mat ermee impregneren bij de inloop van je konijnen. En nog beter: bij thuiskomst je schoenen/laarzen ontsmetten, en met andere schoenen en kleding naar je eigen konijn gaan.[/quote]

Dank je, ga het vanmiddag gelijk halen.
plantenspuit heb ik staan, oude mat, kom ik ook wel aan :j

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:49

Hmm.
Ik heb een paar weken geleden al mijn konijnen verloren aan myxomatose, op één na.
En hier is het volgende gevaar al weer.
Maar goed in de gaten houden dus, hij komt niet (meer) in aanraking met andere konijnen in ieder geval.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:53

Zouden vogels het virus ook kunnen overbrengen? Want wij hebben wel vaak veel vogels in de tuin. (door vetbolletjes enzo). Zouden we die ook moeten weren om te zorgen dat het virus hier niet komt?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:21

het kan door middel van handen en alles dus neem aan als vogel ergens komt bij een konijn en dat aangeraakt heeft dat het zou kunnen... maar denk niet dat vogels echt op konijnen gaan zitten :)

Hier zitten ook tig maar dan ook tig vogels elke dag en tot nu toe maak ik me nog geen zorgen om de vogels en besmettingsgevaar

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:26

haha denk ook niet dat ze erop gaan zitten, maar losse plukken haren en strootjes worden nog wel eens uit de ren gestolen, dus wat dat betreft komen ze wel in de buurt natuurlijk.
Daarom vroeg ik me dus af hoe groot het besmettingsgevaar is, en of het zinnig is om ze te weren of niet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:27

Hier ook erg veel wilde konijnen in de buurt. Ik heb ze een enkele keer wel in de tuin gezien, maar das lamg geleden. Dus hopelijk blijven ze nu ook weg. Twee buitenkonijnen waarvan de exram vindt dat hij altijd te weinig ruimte heeft...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:28

Ja daarom eerste deel zei ik ook als ze er in de buurt komen, zoals idd plukken en zo, dan ja is de kans er maar zeer minimum denk ik. Ze rollen tenslotte niet over jouw konijn neem ik aan alleen met hun snavel wat pikken. Hier zitten ook per dag enorm veel vogels maar maak me er zelf niet te druk om. De vogels zitten hier ook niet echt bij het hok, die staat in 1 hoek en de vogel spullen in de andere.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:40

Collega van me uit Katwijk zh had ook al een dood konijn. Zomaar ineens. Hier zitten ook veel wilde konijnen, uit de duinen.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 05:07

Ik heb mijn konijnen vrijdag laten enten tegen deze variant.
Konden gelijk hun jaarlijkse enting erbij hebben.
Over 6 weken weer terug voor de herhaling.
Deze enting is 6 maanden werkzaam.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:01

Gaan er hier tegenwoordig nog steeds zoveel konijnen aan dood? Ik heb er al een tijdje niks meer over gehoord namelijk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:04

Hier ook niks gehoord, maar kan aan regio liggen waar het nog "heerst"

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:07

Hier laatste tijd ook niets meer gehoord.

Vriendin van mij heeft in december beide konijntjes er helaas aan verloren. 's Avonds met het voeren leek er niets aan de hand en de volgende ochtend was het hok leeg.
Dachten eerst misschien gestolen maar hebben hun gangenstelsel uitgegraven en ze lagen samen onderin en helaas al overleden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:09

Hier in de omgeving kwa vrienden etc wel voorzorgsmaatregelingen gehad, zoals opvang centra die even niks aannamen of lieten adopteren en vrienden die alles apart hadden kwa kledij en verzorging. Maar heb hier nergens over dode konijntjes wat gehoord (gelukkig).