mini, teacup, engels amerikaans canadees 'varken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

mini, teacup, engels amerikaans canadees 'varken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 16:17

misschien kan je het wel raden... ik heb het internet al geraadpleegd maar daar wordt ik niet wijzer van.
Ik ben opzoek naar een mini varkentje.

Ik heb eerder varkens gehad maar die waren nooit in huis.
Nu wordt er tegenwoordig nog al geadverteerd met de mini, teacup engels amerikaans en canadees minivarken.

Wat is jullie ervaring met de varkentjes?
Ik zoek er een die gewoon in huis kan en dus geen buitenverblijf nodig heeft.
Tuurlijk wordt er mee gewandeld en kan ik een stuk van de tuin afzetten voor het diertje...

Wat is jullie ervaringen? Wat vinden jullie van het varkentje in huis?
Ik zoek zoveel mogeijk informatie.

Alvast bedankt :)

essie_blue

Re: mini, teacup, engels amerikaans canadees 'varken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:19

Je kan het beste contact opnemen met Margalith van Piggywellranch. Onwijs leuke vrouw en ze heeft geweldige varkentjes, allemaal super verzorgd. Aangezien het een tijd een onwijze hype was vanwege alle filmpjes die viral gingen zou ik wel uitkijken met broodfok varkentjes, of beestjes die alsnog heel erg groot worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:21

Het klinkt vooral als broodfok :=

Imo horen varkentjes, en ja ook mini's, absoluut niet in huis. Waarom zou je die binnen willen?

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:22

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 16:28

vandaar dus ook de vraag,,, Zoals Piggywell ranch adverteren er wel mee, daarom zocht ik informatie. Ik wil niet zown beest in huis terwijl het na een half jaar niet goed gaat. Het dier is dan de dupe...
Ik kan op hun onduidelijke site ook niet echt wijs worden en via youtube hebben ze 1 filmpje en een interview... Vertrouw het niet helemaal...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:31

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:33

Al sta ik er totaal niet achter, neem je het besluit toch, neem er dan 2. Varkens zijn zeer intelligente en sociale dieren. Mocht je het voor elkaar krijgen om een goed verblijf te maken met afwisseling, moet er een soortgenoot bij.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:37

Joh PWR is een super betrouwbaar adres. :) kennis van mij heeft er 2 gekocht daar, lopen zowel binnen als buiten. 1 is wel wat groter dan de ander. Heb er daar ook een tijdje een op schoot gehad, onwijs aanhankelijk beestje. Ze zijn inderdaad intelligent.

Maar zo lang wordt nog niet gefokt met die varkentjes, als ze dan echt superklein blijven is ook niet gezond, die termen als teacup enzo vind ik snel typisch worden. Het formaat moet niet ten koste gaan van de gezondheid, het blijven varkens. Je moet er wel 2 hebben inderdaad. Ik zou zeggen, bel haar op en ga langs. Zou als je twijfelt gewoon bij meerdere bedrijven langsgaan, online heb je weinig aan. Een mooie site zegt weinig over de daadwerkelijke kwaliteit. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:38

Minimaal 2,minimaal 350m2 buitenruimte en niet binnen. Voldoe je daar niet aan, gaat je varken 'mierken' en ben je na een week knettergek van het geluid

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:39

Wij zijn ook begonnen met een varkentje in huis )20 jaar geleden' maar de dieren zijn beter af als ze gewoon lekker buiten kunnen. 1 varken is net als 1 paard, niet eerlijk tegenover het dier. Daarnaast heb je een ubn nummer nodig )varkens moeten namelijk geregistreerd staan' en wandelen met je varken mag dus eigenlijk helemaal niet van de wet. Ze mogen namelijk niet het terrein af. Als laatste teacup varkentjes bestaan niet. Er zijn kleine varkentjes, maar je weet absoluut niet hoe een biggetje uitgroeit. Wel is het zo hoe mindervoer, hoe kleiner. Maar vergelijk het maar een beetje met die Pim fortuin hondjes en chiwafwafs... alles komt in de knel.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:59

ik heb 4 jaar geleden een varkentje gekocht bij die ranch, vond het maar een raar mens.

Ons varken is zeker niet klein gebleven, zal zeker de 75 kg wel halen en je kunt hem niet optillen ( grote Plm 45 cm schat ik) verder wel lief dier maar na 1 winter 2 varkens binnen was het me wel duidelijk, dit zijn geen binnendieren, ik was per week zo'n 60 euro kwijt aan kattebakkorrels want ze plassen enorm veel, en de bak werd steeds groter met de groei mee en moesten hem altijd met zijn tweeen legen en dat om de dag.

Nu buiten zitten ze heerlijk, ook blijft er van je tuin niks over houd daar rekening mee.

Ik zel fzou geen varken meer willen, het vervoeren naar een vakaniteopvang is ook bijna niet te doen, de hoeven moeten 2x per jaar geknipt worden onder verdoving kosten voor 250 per keer, verder heb je er niet veel aan.

Toen ze binnen waren waren ze wel heel aanhankelijk maar namen met zijn 2e heel de bank in beslag.

Kijk maar eens bij zoekopdracht spekkie en hammie, daar staan nog foto's in van toe ze nog piepklein waren.

Ik zou zeker niet rekenen op een echt klein varken, ze kan he tmooi vertellen die dame daar.
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 08-12-15 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 16:59

https://www.youtube.com/watch?v=ynYzSmK4bbc

Ze zegt in dit interview dat 1 prima kan en 2 dus helemaal niet nodig is.

ff voor de duidelijkheid: Ik ben niet perse opzoek naar een mini varken voor in huis!! Ik wil alleen duidelijkheid hoe het precies zit. En ja zeker als het kan en lukt lijkt het me super leuk... ik ben me aan het verdiepen en vandaar dat ik Bokt gebruik.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:00

Mensen in m'n vorige wijk waar ik woonde hadden een zwart mini varkentje in huis.
Maar ik kende ze niet dus ik kan je helaas niet helpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:01

Zo'n beestje moet toch gewoon varken kunnen zijn? Lekker wroeten in de modder, lekker alles omploegen, de boel slopen (niet alleen van geiten leer je vloeken :D ) ; hoe kun je dat combineren met in huis?

Varkens horen ook samen te zijn, in het wild leven ze ook in groepen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:05

In mijn eerdere reactie gaf ik een link naar een facebookpagina. Zij krijgen veel varkentjes aangeboden van mensen die spijt hebben van hun aankoop bij deze mevrouw die met de meest mooie beloftes over alleen kunnen zijn, klein blijven etc. varkentjes verkocht heeft aan slecht geinformeerde mensen.
Hou er rekening mee dat als het met een varkentje niet lukt, dat je ze dan aan de straatstenen niet kwijt kunt.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:06

baszo17 schreef:
misschien kan je het wel raden... ik heb het internet al geraadpleegd maar daar wordt ik niet wijzer van.

Nu wordt er tegenwoordig nog al geadverteerd met de mini, teacup engels amerikaans en canadees minivarken.

Tuurlijk wordt er mee gewandeld en kan ik een stuk van de tuin afzetten voor het diertje...

let wel op je mag niet op de openbare weg komen met een varken ivm de risico's ziekteverspreiding, wij kregen een oornummer mee. dus ze worden wel geregistreerd.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:07

Marsu schreef:
In mijn eerdere reactie gaf ik een link naar een facebookpagina. Zij krijgen veel varkentjes aangeboden van mensen die spijt hebben van hun aankoop bij deze mevrouw die met de meest mooie beloftes over alleen kunnen zijn, klein blijven etc. varkentjes verkocht heeft aan slecht geinformeerde mensen.
Hou er rekening mee dat als het met een varkentje niet lukt, dat je ze dan aan de straatstenen niet kwijt kunt.

Klopt precies, ze is een echte broodfokker, ons varken is echt niet klein en past feitelijk nie tin huis gelukkig kunne we buiten hem voldoende ruimte bieden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:08

Nagels knippen onder verdoving, dat is sneu. Een varken kan niet goed tegen verdoving en niet tegen stress.... als je ze gelijk aanleerd om te relaen als je onder hun buik kriebelt dan kan een ander de nagels knippen als ze liggen te genieten van een kriebelbeurt. Zo gedaan. En met een straatje waar de hoeven afslijten is het zeker geen 2 per jaar nodig. Besef je wel dat je om naar een vakantieopvang een vervoersbewijs nodig heb. Zijn echt zoveel dingen die niet kunnen - mogen met varkens. En staat het adres in je bestand als perceel.. want ook hun moeten dus een ubn nummer hebben of het moet zoals gezegd jouw perceel zijn op de lijst. Ik weet dat veel mensen zich daar niet aan storen, maar de boetes zijn enorm hoog en het kan zelfs je varken de kop kosten. Zal niet snel gebeuren weet ik ook, maar is wel goed om over na te denken!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:09

Niet daar kopen. Inderdaad echt handel. Hier in de buurt lopen er 2 die allebei groot zijn geworden. Ja zegt ze dan had je mijn voer moeten geven.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:11

florentine1 schreef:
baszo17 schreef:

let wel op je mag niet op de openbare weg komen met een varken ivm de risico's ziekteverspreiding, wij kregen een oornummer mee. dus ze worden wel geregistreerd.

Maar hebben jullie zelf ook een ubn nummer aangevraagd== want dan pas kun je ze houden. Vraag je dat niet aan kunnen hun dat zien en is het nummer `kwijt` ofzo en dus illegaalvarken.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:12

we hebben harde vloer en geprobeerd om tijdens kriebelen te knippen ( ff onder de buik en ze rollen om) maar dat lukt niet en idd geeft veel stress we zijn nu overgestapt naar 1 keer per jaar.

Ook niet onbelangrijk ze krijgen echte grote tanden, ik zou niet graag een varken binnen willen met die grote slagtanden, we hebben ze 1 keer mee laten afslijpen maar ze waren supersnel terug, dus da tis niet de oplossing.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:14

let wel op je mag niet op de openbare weg komen met een varken ivm de risico's ziekteverspreiding, wij kregen een oornummer mee. dus ze worden wel geregistreerd.[/quote]

Maar hebben jullie zelf ook een ubn nummer aangevraagd== want dan pas kun je ze houden. Vraag je dat niet aan kunnen hun dat zien en is het nummer `kwijt` ofzo en dus illegaalvarken.[/quote]

nee da theb ik nie tgedaan heb wel 2 nummers in de kast liggen, was me doorhaar verteld dat dit voldoende is, ik vind he tnu wel prima zo, mar ik heb wel het gevoel dat dit idd niet de goede manier is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:16

Minivarkens blijven enkel mini op een heel strak dieet. Voer je ze meer dan heb je snel formaatje klein hangbuikzwijn en dat is in een Nederlands huis te groot. Het hele mini verhaal en huisdier is veel hype en weinig realiteit. Daarnaast heb je idd een UBN nummer nodig en bijbehorend papierwerk/oormerken, etc.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:18

Ik sluit me volledig aan bij degenen die het afraden!

Neem een hondje als je een kameraad in huis wilt.
Een varken is daarvoor niet geschikt, geloof me :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:19

Ik zit dat filmpje over de Piggywellranch te kijken waar hierboven naar werd gelinkt, maar het feit dat ze al zo jong bij de moeder worden weggehaald en met de hand groot gebracht, zegt al genoeg.
Pure broodfok. Jammer.