Kat met vrijheidsdressuur!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lotje_elmo

Kat met vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 19:52

Hee allemaal,

Ik merkte dat mijn kitten zijn speeltjes steeds minder leuk ging vinden. We hebben al geprobeerd het af te wisselen, Catnip erop sprayen, maar niets hielp. Toen dacht ik als paardemeisje laat ik hem wat vrijheidsdressuur aan gaan leren!
Ik heb wel wat (niet heel veel) ervaring om dat met paarden te doen dus indacht waarom niet met mijn kat.

***Ik ben dit begonnen toen hij net 4 maanden was. We hebben dus wel al geoefend met op dingen springen en evenwicht houden en ik heb hem wel de tijd gegeven om zich te ontwikkelen (WoW wat een duur woord) en dat doet hij nogsteeds. Hij vind het oefenen heel leuk maar ik doe dit niet langer dan 5/10 minuten per keer omdat hij dan de trucjes gaat afraffelen.***

We zijn begonnen met de basis die ik ook de paarden leerde:
Voer weigeren = oké het is en blijft een kat... Dit heb ik dus op een andere manier aangeleerd. Dit door een high five te laten geven tegen mijn linker hand en er vlak naast het eten in mijn rechterhand wat hij pas kreeg wanneer hij op de grond stond en niet had uitgehaald of het snoepje had gepakt.
Volgen = weg rennen en hij wilt achter je aan rennen.
Achteruit lopen = dit begon met het voorpootje aanraken en nu wuif(?) ik hem met mijn hand weg en loopt hij achteruit.

Al deze dingen zijn mij gelukt in 3 weken. Ik oefen 0 tot 3x per dag en elke keer kort.

Maar mijn vraag is dus weten jullie andere trucjes die ik kan aanleren?
Want het is en blijft een kat :')
En hoe maak ik zijn speeltjes weer leuk?

Groetjes van mij

isawessels00

Re: Kat met vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:53

Zitten en liggen? Kan niet heel moeilijk zijn :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:58

Leuk, heb je foto's?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:00

Rondje draaien, zit, af, rollen, miauwen, met drie bekertjes en onder eentje n snoepje leggen dat ie moet aanwijzen welke t is

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:09

Mijn kat kan:
zitten, liggen, high five, pootje geven, kusje geven (likje geven), Hoog (op de achterpootjes staan en iets aantikken met de pootjes), op (ergens op springen op commando)

Wat ze hier ook helemaal geweldig vinden is om voer of een snoepje weg te gooien dat ze er achter aan moeten "jagen".

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 20:09

Dankjewel! Morgen zal ik foto's maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:11

Mijn kat kon ook wel wat ´vrijheidsdressuur´. Helaas is hij een paar maanden terug doodgereden.
Ik heb hem pootje leren geven door een stukje kroket tijdens het eten boven hem te houden. Dit had hij binnen tien minuten door en toen ben ik er een commando aan gaan linken.
Zitten op commando heb ik hem geleerd door zachtjes op zijn kont te drukken terwijl ik hem een commando gaf. Dit begreep hij al vrij snel, maar hij vond het lastig om pootje geven en zitten uit elkaar te houden en deed het vaak allebei tegelijk.
Dan kon hij ook nog volgen op commando en voetballen (met een knikker)
Dat laatste heb ik hem geleerd door een knikker neer te leggen, er naar te wijzen en hem het commando voor pootje te geven. Uiteindelijk lukte het me om de knikker ergens naar toe te rollen terwijl hij hem terugspeelde.
Een iets ingewikkelder trucje, maar wel heel leuk!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:03

Mijn katten kunnen ook zitten op commando haha!

Eerst paar dagen met je tongen klikken en dan wat lekkers geven. Snappen al snel dat na een click wat lekkers komt.
Kunstje aangeleerd door snoepje boven hun te houden, en dan rustig richting hun staart te bewegen. Ze volgen vol interesse het snoepje, en zitten is makkelijker dan achteruit lopen. Click, en snoepje geven. Hadden ze in 3 x door.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:09

Mijn katten kunnen het volgende:
Dood, Rol naar links en rechts, high five,zit, pootje, mondje open :'), stay, in de mand, bedelen, opzitten, brokjes vangen en als laatste een brokje negeren als je het voor de neus houd (ik wil het zoals bij de honden op de neus kunnen leggen).

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:15

Mijn kat en ik konden poesje mauw zingen, dan zong ik poesje en mijn kat mauw :p maar verder was ze voor de rest gewoon te lui :p

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:37

Wat gaaf, heeft er iemand een filmpje.
Mijn kat zit op commando, maar dat komt omdat de hond vroeger moest zitten voor hij een koekje kreeg. De kat wilde ook en deed dit na. Nooit aan gedacht verder te oefenen met de kat. Ze is nu 13, zou dat te oud zijn om te beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:50

Ik weet niet of het filmpje te zien valt, maar in het filmpje wordt vooral poot gegeven. (: Eén keer zit hij op commando en iets van twee keer 'voetbalt' hij.

Klik

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:24

Ik ben sinds 2 dagen met mijn kat bezig dmv clickertraining, ik gebruik een zelf in elkaar geflanste targetstick, die hij kan targetten met z'n neus en pootje. Verder kan hij op 2 pootjes zitten, 2 pootjes op m'n schoot zetten of op een ander meubelstuk, wanneer hij met 2 pootjes op m'n schoot staat te bedelen kan hij ook op commando weer 'laag'. En ben ik sinds 2x trainen begonnen met het verlengen in tijd van oefeningen, pootje langer tegen de targetstick te houden, of langer op z'n achterpootjes zitten.

Erg leuk te zien hoe hij zelf gaat nadenken door die clicker. Ik wilde kijken of ik de high-five kon aanleren, door in de eerste instantie met z'n pootje m'n hand ipv stick te targetten met in de eerste instantie het al bekende commando 'voetje' daarvoor. In plaats van mijn hand die ik voor 'm hield, targette hij de stick die iets verder naast me op de grond lag met z'n pootje, dat was immers het commando wat ik 'm gaf :)*