Welk aquariumdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzo_RV

Welk aquariumdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:32

Hallo allemaal!

Ik ben bijna jarig, en zou graag een aquarium met wat diertjes willen. Ik weet echter nog niet wat voor dier ik wil... Ik heb al wat opgezocht over schildpadden en vissen, maar wie weet zijn er nog veel leukere dieren! :Y)

Wat voor aquariumdieren hebben jullie, en wat is hier nou juist zo leuk uit? Hoe dienen ze gehouden te worden (linkje oid is ook genoeg), en is het onderhoud duur? Aan 'vissen', heb ik niet zoveel, gelieve de soort er meteen bij te zetten oid. :j

Foto's vind ik ook erg leuk om te bekijken! :D

Groetjes

Azmay

Re: Welk aquariumdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:34

Hoe groot mag het aquarium zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:39

Garnalen? Zijn heel leuk om naar te kijken en eenvoudig te houden, hebben ook niet een heel groot aquarium nodig. Of een axolotl, ook een bijzonder dier dat niet te moeilijk is om te houden, maar die hebben wel een wat groter aquarium nodig.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:47

Grootte van het aquarium maakt niet heel veel uit, heb genoeg plek.

Axolotl lijkt me inderdaad erg leuk, maar zijn die niet vrij duur om te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:16

Lizzo_RV schreef:
Grootte van het aquarium maakt niet heel veel uit, heb genoeg plek.

Axolotl lijkt me inderdaad erg leuk, maar zijn die niet vrij duur om te houden?

De opzet van het aquarium kost meestal wel wat als je het mooi wil hebben(maar tweedehands kan je met geluk ook mooie dingen tegenkomen), maar kwa onderhoud valt het reuze mee. Je hebt ook geen speciale lampen o.i.d nodig. Je moet er wel rekening mee houden dat de temperatuur van het water niet te hoog word, daar kunnen ze niet tegen. Voor de rest is het ook aan te raden om het water eens in de zoveel tijd te testen. En kwa voer eten ze vlees, dus zul je ze wormen ect. moeten voeren.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:21

Wij hebben thuis 2 schilpadden in een groot aquarium, erg leuke beesten en leuk om naar te kijken.

Onze 2 schilpadden waren samen 25 euro, geelwangschilpadden.
En voor de bak met pomp, tempratuur etc. 100 euro.
En natuurlijk druppels voor het water(veel kalk zit er in het water), en vitamines, en voer zelf.
We hebben ook een stuk schors waar ze op kunnen zitten, hiervoor hadden we een andere bak met 1 verdieping en op de ondergrond zand maar nu zonder dit alles en alleen een stuk schors blijft het veel schoner en vinden ze zelf ook fijn.

En ik heb zelf een aquarium in me kamer met 2 goudvissen :+

Als je meer wilt weten over schilpadden mag je me een PB sturen! :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:27

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 14:36

Bedankt voor de reacties! Ik zal zo even wat PB's de deur uitgooien :D

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 14:55

Axolotls lijken me erg gaaf. Heeft iemand hier wat meer informatie over? :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:28

Ik heb ze gehad. Erg leuk! Maar ik vond het veel onderhoud. Je hebt een goede filter nodig, liefst een buitenfilter. Je gaat het aquarium ook ruiken itt een aquarium met bv garnalen. Als je ze goed wil houden moet je je aquarium op een specifieke manier inrichten. Ze houden bijv niet van direct licht. Schuilen graag een hebben veel ruimte nodig. Wij hadden een bak van 1 m lang en dan nog botste ze tegen de kant met zwemmen.

Verschonen moet je zeer regelmatig doen omdat ze vers vlees en vis eten. De restjes gaan anders rotten in je bak.

De inrichting is duur, het stroomverbruik tikt ook aan. Maar het zijn hele leuke beestjes om naar te kijken!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:30

Ik heb een aquarium van 160x60x60 met vier waterschildpadden er in. Belangrijk om te vermelden vind ik dat je je absoluut niet moet verkijken op schildpadden aanschaffen. Ze lijken makkelijk en niet duur in onderhoud, maar er komt heel veel bij kijken, als je ze echt een goed huis wilt geven en goed wilt verzorgen.

Als je echt serieus schildpadden overweegt, stuur mij dan even pb-tje. Ik help je zeer graag op weg!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:32

Hamstertjes kunnen ook in (grote) aquaria.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 15:45

En garnalen? Iemand ervaring met garnalen? :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:54

Wil je echt wat "nats"?
Anders zou ik gerbils nemen, die zijn zo leuk!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:57

Garnalen zijn geweldig. Je hebt ze in alle kleuren en maten en je aqua hoeft niet heel groot te zijn. Bovendien zijn het enorme poetsers dus zeg maar dag tegen algen! Ik vind ze erg makkelijk te houden, het enige waar je om moet denken is dat je je waterwaarden stabiel houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:09

_Nelleke_ schreef:
Garnalen zijn geweldig. Je hebt ze in alle kleuren en maten en je aqua hoeft niet heel groot te zijn. Bovendien zijn het enorme poetsers dus zeg maar dag tegen algen! Ik vind ze erg makkelijk te houden, het enige waar je om moet denken is dat je je waterwaarden stabiel houdt.

Garnalen heb ik ook gehad, inderdaad erg leuk! Ik begon met 10 en een paar maanden later was ik de tel kwijt. :')

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 16:41

Shirley schreef:
Wil je echt wat "nats"?
Anders zou ik gerbils nemen, die zijn zo leuk!

Helaas moet dat wel. Ik wil ook erg graag ratten, maar dit mag ook niet.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:55

Wij hebben naast vissen ook een blauwe waaierhandgarnaal, ik vind ze echt super gaaf!

Afbeelding

Ook axolotls gehad, vond het onderhoud wel mee vallen. Wij hadden er een externe eheim filter op staan en regelmatig gingen we met zo'n stofzuiger over de bodem. Enige nadeel vond ik dat je het water ook in de zomer koel moet zien te houden. Qua voer gaven we ze vanalles, van stukjes vlees tot regenwormen en ook zwom er ons overschot aan guppen in waar ze op jaagden. Toch was het een redelijk saai gebeuren. Ze zijn niet heel actief. En dat vind ik juist in een aquarium zo leuk, al die diertjes die druk bezig zijn :)

Wat was er zo duur aan de inrichting dan? Las ik hierboven? Wij hadden fijn zand en vooral veel stenen. Planten houden het niet lang vol nee maar die zijn ook niet giga duur. En wij hadden een pomp erop staan en een tl balk erboven. Maar er hoeft ook geen hele sterke verlichting in.
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 05-12-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:57

we hebben er muisjes in, zo leuk en altijd actief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:02

Kaygee schreef:
Wij hebben naast vissen ook een blauwe waaierhandgarnaal, ik vind ze echt super gaaf!

[ [url=m/ORUjVp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook axolotls gehad, vond het onderhoud wel mee vallen. Wij hadden er een externe eheim filter op staan en regelmatig gingen we met zo'n stofzuiger over de bodem. Enige nadeel vond ik dat je het water ook in de zomer koel moet zien te houden. Qua voer gaven we ze vanalles, van stukjes vlees tot regenwormen en ook zwom er ons overschot aan guppen in waar ze op jaagden. Toch was het een redelijk saai gebeuren. Ze zijn niet heel actief. En dat vind ik juist in een aquarium zo leuk, al die diertjes die druk bezig zijn :)

Wat was er zo duur aan de inrichting dan? Las ik hierboven? Wij hadden fijn zand en vooral veel stenen. Planten houden het niet lang vol nee maar die zijn ook niet giga duur. En wij hadden een pomp erop staan en een tl balk erboven. Maar er hoeft ook geen hele sterke verlichting in.

Kwa inrichting bedoel ik het aquarium zelf, de achterwand(vind ik zelf altijd veel mooier dan een aquarium zonder), planten, stenen, schuilplekken ect. Bij elkaar kost het toch aardig wat.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:17

Als je iets 'net even anders' wil kan je ook naar dwergklauwkikkers kijken. Ik heb er twee van in mijn gewone aquarium en vind ze erg leuk om naar te kijken.

Gifkikkers zouden ook kunnen als je een vivarium ook leuk vind, maar daar komt qua verzorging veel meer bij kijken.

'Gewoon' visjes kan natuurlijk ook. Er zijn erg veel leuke en makkelijk te verzorgen vissen in de handel. Als je zorgt dat de basis goed is (de juiste waterwaarden, temperatuur, lichtduur, filtratie, en een bak die ruim genoeg is) zijn vissen leuke, entertainende en makkelijke huisdieren. Als je daar voor kiest is het aquarium topic dat eerder genoemd werd een goede plek voor hulp en info.

En welk dier je ook kiest: Ga altijd zelf uitgebreid op internet zoeken naar info. Ga niet af op uitspraken als 'Bij mij bleven ze ook leven dus het kan best' of om het even wat er bij winkelpersoneel uit de mond komt. Zoek naar fora over de dieren die je kiest, daaf is betrouwbare info te vinden.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:22

volgens mij zijn er in sommige winkels ook van die speciale padjes/kikkertjes te koop. die zijn zo leuk <3

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 17:29

@Julius, ik lees me altijd goed in dus daar ben ik ook zeker mee bezig. Wat je zelf zegt, via fora, dat doe ik ook altijd. Vandaar ook mijn vraag hier, ookal is dit een 'paardenforum'.

Kikkers oid is geen optie, vaderlief...... :')

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 17:33

Iemand ervaring met de blue fairy garnaal? :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:55

Lizzo_RV schreef:
@Julius, ik lees me altijd goed in dus daar ben ik ook zeker mee bezig. Wat je zelf zegt, via fora, dat doe ik ook altijd. Vandaar ook mijn vraag hier, ookal is dit een 'paardenforum'.

Kikkers oid is geen optie, vaderlief...... :')

Misschien een goede manier om vader uit de kamer te houden. :P