Ik heb een dilemma waar ik graag wat extra licht op zou willen laten schijnen. Gewoon wat extra ervaringen, meningen en tips.
Ik ben ook van plan om mijn dierenartskliniek nog te bellen om extra advies te krijgen, maar belichting uit meerdere hoeken kan nooit weg

De situatie:
Mijn poes heeft 5 kittens, 3 katers en 2 poesjes.
Vrienden van ons willen 1 kitten kiezen. Zij hebben al een kleingebleven, nieuwsgierig poesje die schrikachtig kan reageren. Ze is opgegroeid als hun prinsesje. Ze is soms alleen aan de sloop en heeft veel energie waarvoor ze haar baasjes uit bed hengelt. Een kat erbij lijkt hen leuk voor hunzelf en voor de poes.
De nieuwe kitten moet ook een beetje voor de man van het stel worden, omdat de poes vooral gehecht is aan de vrouw.
Onze vrienden zijn erg onzeker en zijn als de dood dat hun prinsespoes het minder fijn gaat hebben met een nieuwe kat die ook aandacht opeist, of dat hun poes de nieuwe kat niet moet en dat ze gaat mopperen of bang/boos is.
Zij zijn al bang dat wanneer ze de kitten tegelijk zouden krijgen met een nieuwe krabpaal, hun poes daarvan last krijgt omdat er te veel verandering is. Om even te schetsen hoe onzeker ze zijn.
Ik heb hen al verteld dat het wel tot 3kwart jaar kan duren voordat een poes (meer dan een kater) relaxed kan zijn bij een nieuwe kat, en heb dus ook gesteld dat wanneer het écht niet gaat - de katten vliegen elkaar constant aan - ik samen met hen een nieuw huisje zoek. Wanneer het "ok" gaat, proberen ze het 3kwart jaar en daarna kan evt nog altijd een nieuw huisje gezocht worden met mijn hulp.
Nu wil de vrouw van dat stel het liefst een kater, de man maakt dat niet per se uit.
Er zijn 2 katers en 1 poes waarvan ik denk dat die goed bij hen kunnen passen.
De man heeft echter afgelopen week een hele leuke klik gemaakt met het poesje (nu 3.5 week). Zelf denk ik ook dat het poesje het beste past. Dat is een stevige, stabiele dame die niet zo snel onder de indruk lijkt, maar ook net zoals hun eigen poes nieuwsgierig en ondernemend is.
De vrouw is echter extra bang voor het erbij nemen van een poes, omdat ze heeft gehoord dat poes + poes vaak niet gaat.
Zelf heb ik vooral gelezen dat dat gaat over volwassen katten, en dat het bij een kitten niet uitmaakt zolang ze maar snel geholpen worden.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal