Dilemma poes-kitten bij volwassen poes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Dilemma poes-kitten bij volwassen poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:04

Hallo Bokkers!

Ik heb een dilemma waar ik graag wat extra licht op zou willen laten schijnen. Gewoon wat extra ervaringen, meningen en tips.
Ik ben ook van plan om mijn dierenartskliniek nog te bellen om extra advies te krijgen, maar belichting uit meerdere hoeken kan nooit weg :)

De situatie:
Mijn poes heeft 5 kittens, 3 katers en 2 poesjes.
Vrienden van ons willen 1 kitten kiezen. Zij hebben al een kleingebleven, nieuwsgierig poesje die schrikachtig kan reageren. Ze is opgegroeid als hun prinsesje. Ze is soms alleen aan de sloop en heeft veel energie waarvoor ze haar baasjes uit bed hengelt. Een kat erbij lijkt hen leuk voor hunzelf en voor de poes.
De nieuwe kitten moet ook een beetje voor de man van het stel worden, omdat de poes vooral gehecht is aan de vrouw.

Onze vrienden zijn erg onzeker en zijn als de dood dat hun prinsespoes het minder fijn gaat hebben met een nieuwe kat die ook aandacht opeist, of dat hun poes de nieuwe kat niet moet en dat ze gaat mopperen of bang/boos is.
Zij zijn al bang dat wanneer ze de kitten tegelijk zouden krijgen met een nieuwe krabpaal, hun poes daarvan last krijgt omdat er te veel verandering is. Om even te schetsen hoe onzeker ze zijn.

Ik heb hen al verteld dat het wel tot 3kwart jaar kan duren voordat een poes (meer dan een kater) relaxed kan zijn bij een nieuwe kat, en heb dus ook gesteld dat wanneer het écht niet gaat - de katten vliegen elkaar constant aan - ik samen met hen een nieuw huisje zoek. Wanneer het "ok" gaat, proberen ze het 3kwart jaar en daarna kan evt nog altijd een nieuw huisje gezocht worden met mijn hulp.

Nu wil de vrouw van dat stel het liefst een kater, de man maakt dat niet per se uit.
Er zijn 2 katers en 1 poes waarvan ik denk dat die goed bij hen kunnen passen.
De man heeft echter afgelopen week een hele leuke klik gemaakt met het poesje (nu 3.5 week). Zelf denk ik ook dat het poesje het beste past. Dat is een stevige, stabiele dame die niet zo snel onder de indruk lijkt, maar ook net zoals hun eigen poes nieuwsgierig en ondernemend is.

De vrouw is echter extra bang voor het erbij nemen van een poes, omdat ze heeft gehoord dat poes + poes vaak niet gaat.
Zelf heb ik vooral gelezen dat dat gaat over volwassen katten, en dat het bij een kitten niet uitmaakt zolang ze maar snel geholpen worden.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal :+

Suuskipje

Re: Dilemma poes-kitten bij volwassen poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:34

Ik heb eind oktober een kitten erbij genomen en dat was in het begin ook flinke ruzie.
Ik heb zelf al 2 poezen van 8 en 10 jaar. De oudste boeide het allemaal niet zo die vond het wel gezellig, die van 8 was op zn zachtst gezegd not amused.

De kitten is ook een poes en nu gaat het eigenlijk heel leuk. Ze moeten zichzelf allemaal even weer vinden en hun plaats weten. het is af en toe nog wel geblaas als de kleine tr lang doorgaat met spelen als die van 8 al aangegeven heeft geen zin meer te hebben/niet meer te willen spelen.

Ze moeten het echt de tijd geven. ja in het begin zal er veel gebrom en geblaas zijn en ja dat is naar ik heb ook meerdere keren gedacht 'wat doe ik ze aan'. maar nu staan ze met zn drieeen getegeld kopstoten uit te wisselen, de oudste wast de jongste regelmatig, die van 8 en de kleine spelen de hele dag door meerdere keren en snachts slapen ze met zn drieeen naast mij in bed. Het is echt een gezellige boel zo en ben blij dat ik door gezet heb.

Als ik wel een tip mag geven wat voor ons heeft gewerkt. vooral de oudere poes veeeeeeel aandacht geven en de kleine een beetje negeren. de kleine moet haar plek leren kennen en dat is onder de oudere kat. op deze manier steun je de oudere poes hierin en in the long run is dat wel het beste vind ik dan. Bij ons heeft dat goed gewerkt althans :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:36

Jeetje, ik vind wel dat die mensen miepen om niks hoor.
Gewoon proberen. Gaat het goed, prima. Gaat het niet goed, dan heb je een oplossing geboden.

Het zijn katten, die regelen het zelf wel.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:52

Ik heb 3 flessen kittens gehad en alle 3 onder gebracht bij huisjes waar al katten waren.

Kater 1 bij een kater van 9 maanden.
Hebben 3 dagen onwennig gereageerd liggen nu bij elkaar te slapen.

Later 2 bij 2 katers en een hond en 3 kinderen.
Lag dag 3 al bij de hond en katten

Kitten 3 poesje bij een oudere bromsnor poes geplaatst en die liggen ook al samen op schoot na 1 week.

Ik zou zeggen. .. gewoon doen
Ze zullen best wel 3 of 4 dagen elkaar niet aardig vinden en hun plekje moeten zoeken maar dat komt echt goed.

Even foto's als bewijs.

Poes met bromsnorpoes

Afbeelding

Kater met 9 maanden kater

Afbeelding

Ik had zelf 2 katers.
Meow de terror kat
Mads de goedzak
Daar heb ik een 2 jarige bij gezet.

Meow heeft hem getolereerd en lag na een jaar pas bij hem
Mads vond hem gelijk aardig en die lag er na 3 dagen bij.

Meow is er nu niet meer en Mink en Mads vinden elkaar nog steeds lief.

Succes en ze moet niet zo miepen daarin. ..

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:55

Ik denk je beter naar het karakter v h dier moet kijken dan naar het geslacht. Wij hebben hier thuis al diverse keren kittens (poesjes en katers) geintroduceerd in onze 'kudde'. En in het begin is het altijd blazen en sissen maar na verloop van tijd zat dat weg. Gewoon in de gaten houden en vooral zo minst mogelijk tussen beide komen. Bij de laatste kitten (ADHD poezel :p) ging het met 1 poes ook helemaal niet lekker, brommen, blazen en krabben. Nu spelen ze het liefst met elkaar!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:47

Ik heb anderhalf jaar terug een kitten (poes) erbij genomen, bij de volwassen poes die ik al had. Was een week geblaas en gedoe, daarna ging het goed en inmiddels zijn ze onafscheidelijk. Spelen altijd samen en slapen altijd samen verstrengeld in elkaar. Hangt dus echt af van het karakter van het beestje en niet per definitie van het geslacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:49

In mijn ervaring kan het twee kanten op gaan. Katten kunnen elkaar enorm aanvliegen als ze elkaar niet mogen, maar als het goed gaat gaat het ook binnen no time supergoed.

Een kleine extra tip mocht ze besluiten het te gaan doen, een Feliway stekker in de muur kan echt wonderen verrichten als het gaat om katten aan elkaar te laten wennen. Anders afscheiden (kitten krijgt een bepaalde plek en poes krijgt een bepaalde plek) waar ze tot rust kunnen komen. Ook minimaal 2 kattenbakken in huis, het liefst zelfs 3. Eigen voerbakjes en waterbakjes kan ook veel helpen.