Inenten katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Inenten katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 16:43

Ik weet dat het bij honden mogelijk is om iedere twee jaar te enten of eventueel te titeren. Maar hoe zit dit bij katten?
Mijn kat komt wel buiten. Laatste enting is nu 16 maanden geleden en ik vroeg me af in hoeverre ik weer ga enten of net zo goed een jaar over kan slaan?

050206051012

Re: Inenten katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:49

Mijn katten krijgen enkel de 2 basis entingen, daarna niets meer. In mijn vorige baan kreeg ik van een dierenarts tussen neus en lippen door te horen dat jaarlijks enten van katten niets meer is dan commercieel gewin. Dus daar ben ik mee opgehouden.

De konijnen worden jaarlijks geënt, de hond ook ivm vakantie in het buitenland, de paarden omdat het moet :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:52

Ook bij katten kan je titeren, Tannetje Koning weet daar heel veel over. Mijn dierenarts gaf aan dat zij zelf elk jaar vaccineert tegen niesziekte en kattenziekte om de 3 jaar.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:08

Dat is het standaard schema van nobivac zonnebloem. Mijn katten komen buiten in een zeer katrijke buurt dus worden absoluut ieder jaar geënt!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:12

Veel dierenartsen hier vaccineren elk jaar met een cocktail van nies- en kattenziekte, dus heel standaard is het niet.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:36

Mijn kat heeft haar basis entingen gehad toen ze klein was en is inmiddels al weer 11 jaar.
Verder volgens mij in de begin jaren een enkele enting gehad, maar verder niet meer.
Waarom? Geen idee, ikzelf was toen nog maar 10 jaar dus heb er niet echt besef van gehad.
Kat loopt ook buiten in een katrijke buurt, maar is helemaal gezond en heeft afgelopen jaren niks gemankeerd

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:41

Het blind niet enten van katten vind ik persoonlijk zeer onverstandig. Lees nu alleen al maar eens de berichten over de uitbraak van kattenziekte die nu heerst. Voor een kattentiter zou je even je dierenarts moeten bellen. Grote kans dat Utrecht dit onderzoek uitvoert dus dan zou je dierenarts het bloed ook kunnen opsturen.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 01-12-15 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:48

Mijn DA ent elk jaar tegen niesziekte en om de 3 jaar tegen de kattenziekte maar dit is afhankelijk welk vaccin je DA gebruikt want de geldigheid verschilt per vaccin.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:51

Het (herhaald) enten van katten is wel degelijk ergens goed voor.

De enting van kattenziekte geeft maar ongeveer 36 maanden bescherming, niesziekte ongeveer een jaar. Hierna is de kat dus vatbaar voor deze ziekten!

En dan is de vraag natuurlijk, wil je dat risico lopen?? Dat je van Jan en alleman zou horen "mijn 8 katten zijn niet geënt, en dat gaat prima" zegt natuurlijk helemaal niks.

Er gaan wel degelijk katten dood aan deze ziekten wat dus makkelijk te voorkomen is door een prik.

Dus de mensen die niet enten die vinden dat het risico blijkbaar waard. Onder het noemer "dat gebeurd mij niet".

Denk nog een keer.. ;)

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:56

Quellian schreef:
Mijn katten krijgen enkel de 2 basis entingen, daarna niets meer. In mijn vorige baan kreeg ik van een dierenarts tussen neus en lippen door te horen dat jaarlijks enten van katten niets meer is dan commercieel gewin. Dus daar ben ik mee opgehouden.

De konijnen worden jaarlijks geënt, de hond ook ivm vakantie in het buitenland, de paarden omdat het moet :+

Hier snap ik niks van.. Het is een feit, dat de basis entingen verlopen! Zie voorgaand bericht.. Als je er iets langer bij nadenkt dan het moment dat jouw dierenarts dat zou zeggen dan begrijp je toch dat niet enten onverstandig is? Of vertrouw je zoveel op deze dierenarts dan ondanks tal van onderzoeken en meningen hij het sowieso goed heeft...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:00

De mening over het enten van katten is sterk veranderd.
Inmiddels wordt ook al door verschillende dierenartsen toegegeven dat er juist door het jaarlijks enten tumoren kunnen ontstaan.

Enten bied ook láng niet altijd de garantie dat een dier beschermd is.
Tot een jaar of tien geleden enten ik braaf jaarlijks mijn dieren ( die niet vrij buiten lopen ) en toch brak ook bij mij niesziekte uit.

Tegenwoordig is er erg veel info terug te vinden over wel of niet enten via internet.
Lees je daar eens in en beslis dan wat je het beste ligt.
Titeren is inderdaad een erg goede mogelijkheid om te kunnen zien welke werkende stoffen het dier nog beschermd en wat er echt moet worden bij gespoten.

Tannetje Koning weet daar inderdaad van alles van.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:27

Door te titeren is gebleken dat veel katten zelfs na de officiële termijn nog goede bescherming hebben tegen de ziektes. Waarom dan katten die nog voldoende antistoffen hebben alsnog vaccineren?

Mijn katten zijn al enkele jaren niet geënt en zijn ondanks dat ik kittens in huis hen gehad met niesziekte nooit zelf ziek geworden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:30

Mijn katten zijn allen drager van niesziekte en heb twee katten met chronisch niesziekte, dus ik maak me niet zo druk om niesziekte (lees: ik weet wat me te doen staat als er eentje een verminderde weerstand heeft en op dat moment een terugval heeft).

Ik geloof absoluut niet in lukraak enten, bij mensen ook niet. Het merendeel ent 'omdat het zo hoort' en weinig mensen denken verder. Mensen zijn gevoelig voor bangmakerij...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:34

In Stadskanaal en omgeving is inderdaad de kattenziekte uitgebroken.
Deze gaat nu groeien gezien (volgens de statestieken) maar 8% van de katten geënt zijn tegen deze ziekte.
Een kat die het krijgt, kan er zeker aan dood gaan, en dit gebeurt binnen 2 a 4 dagen.
Het lijkt op de hondenziekte Parvo.

Wij hebben nu dus een entbom gehad, maar er zijn genoeg mensen die hun neus er voor ophalen.
Terwijl al meerdere verdenkingen van zijn, maar geen autopsie wilden verrichten, althans, wij wel, eigenaren niet. Want dat kost geld.
Waarbij wel onderzocht, toch ook kattenziekte gevonden in zowel een kittennestje bij een asiel (en dit is niet om het asiel af te branden, maar juist goed dat ze er wat mee doen!!!) en bij een praktijk.

En het probleem is, dat de ziekte gewoon anderhalf jaar kan blijven sudderen en met het weer als dit, prima of zelf erg goed kan overleven.

Ik zie er straks wel tegen op, met het voorjaar.
Want dán wordt het een heel ander verhaal.

En gezien geënte buiten katten er niet super ziek van hoeven worden, kunnen ze het tóch overdragen.
En wij mensen kunnen het ook overdragen.

Dus ik zou zeker titeren tegen de kattenziekte!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:04

Quellian schreef:
Mijn katten zijn allen drager van niesziekte en heb twee katten met chronisch niesziekte, dus ik maak me niet zo druk om niesziekte (lees: ik weet wat me te doen staat als er eentje een verminderde weerstand heeft en op dat moment een terugval heeft).

Ik geloof absoluut niet in lukraak enten, bij mensen ook niet. Het merendeel ent 'omdat het zo hoort' en weinig mensen denken verder. Mensen zijn gevoelig voor bangmakerij...

_/-\o_

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:14

Enten tegen niesziekte kan je vergelijken met een griepprik, dus tuurlijk kan je kat wel niesziekte krijgen ondanks de enting. De symptomenzijn alleen minder heftig.
En als er veel katten in jouw omgeving wel geënt zijn is de infectiedruk lager dus heeft jouw niet geënte kat minder kans om ziek te worden. Kijk naar de biblebelt, werkt precies zo.

En net als de discussie over t wel of niet enten van je kind, moet iedere katteneigenaar voor zichzelf beslissen wat hij of zij er mee doet. Er zullen altijd mensen voor en tegen zijn!