Hoe vaak anti vlooienspul op je kat gebruiken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BillieJean

Hoe vaak anti vlooienspul op je kat gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 17:40

Hoihoi!

Helaas werd het mij deze week pijnlijk duidelijk dat mijn katten vlooien hebben...tijd voor actie! Ik heb ze gelijk ontvlooid met Frontline Combo spot-on en alles gaat meteen in de was. De poezenkinderen slapen altijd op mn bed maar mogen nu echt de slaapkamer niet meer in tot het over is!!
Slaapkamer heb ik ondertussen van onder tot boven gezogen, en ingesprayd met omgevingsspray. Vandaag doe ik de huiskamer.

Vlak na het druppelen met Frontline zag ik wel wat dode vlooien liggen op de plek waar ze geslapen hadden. Yes, het werkt! Maar...toen er weer een vlo op mij sprong toen ik m'n kat aaide kwam ik erachter dat een paar dagen na het druppelen het gewoon krioelt van de vlooien!! Ik ben nu dagelijks langere tijd m'n katten aan het kammen met een vlooienkam...haalde er gisteren, jawel: 40 volwassen vlooien uit en vandaag ook weer minstens 20...zo vies!!! :r ze verdwijnen linea recta in de door mij gecreëerde 'killing stations': water met zeepsop.

Maar mijn vraag is eigenlijk: hoe is het mogelijk dat enkele dagen na het druppelen er zo-veel! Vlooien in alive & kicking zijn op mijn katten? Dat ze in de omgeving zitten snap ik en mn huis behandel ik dan ook. Maar het is wel vreemd dat ze allemaal op mn katten zitten! Nu hoor ik wel eens verhalen dat Frontline niet zoveel meer uithaalt, wat ik gek vind want er zijn zoveel vlooienmiddelen die fipronil als werkzame stof hebben. En Frontline is toch nog redelijk aan de prijs. Ik heb nu iig extra vlooienmiddel besteld van Advantage en ook vlooienpillen van Beaphar. Mag je 1 week na pipetjes van Frontline, pipetjes van Advantage gebruiken?

Ik weet dat het gebruikelijk is om normaal gesproken 1x per maand te druppelen. Maar zo lang kan en wil ik echt niet wachten...dan is de populatie alweer gegroeid. En aangezien er zoveel vlooien op mn katten zitten zijn die druppels kennelijk uitgewerkt. Als ik morgen Advantage binnen heb wil ik ze echt gelijk weer behandelen. Maar kan dit kwaad? Zijn er mensen die ervaring hebben met vaker achter elkaar ontvlooien? Ik wil het ook nog even navragen bij de dierenarts, maar ik dacht wellicht zijn er mensen die dit ook gedaan hebben? En hoe zit het met de Beaphar vlo kill+ pillen? Die zijn nieuw voor mij maar t lijkt me effectiever dan die druppels. Die pipetjes vind ik altjd onbetrouwbaar omdat de helft in de vacht gaat zitten ipv op de huid. Vraag me altijd af of het wel voldoende opgenomen wordt door de huid. Maar dat terzijde. Bah, wat een smerige beestjes zijn het!!!

zonnebloem18

Re: Hoe vaak anti vlooienspul op je kat gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:57

Kammen, kammen, kammen en nog eens kammen. Ik geloof dat je minimaal 3 weken moet wachten voor je weer mag ontvlooien, van een overdosis kunnen ze echt heel erg ziek worden dus wacht daar echt mee.

Frontline werkt bij veel mensen niet meer voldoende, Stronghold heb ik persoonlijk goede ervaringen mee. Dat nu niet alles dood is komt omdat er bij een vlooienplaag maar 10% op de katten zitten en 90% in de omgeving. De vlooien die op je kat zaten tijdens de behandeling zullen wel dood zijn, maar die in de omgeving niet. Flink de omgeving sprayen dus.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:04

Gebruik stronghold of comfortis :) Dit mag je nu al gerust gebruiken ondanks dat het nog niet zo lang geleden is dat je de frontline gebruikt hebt. Daarnaast een goede omgevingsspray, want helaas zit maar een klein percentage op je dier en de rest in je huis..

Stronghold en comfortis werken via het bloed, frontline via de vetlaag, dus dit bijt elkaar niet!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:26

Advantage katten, Werkt enorm goed. Heb het ook gebruikt in het asiel en werkt 10x beter dan frontline

Mijn schoonouders hebben 2 kleine hondjes, gebruikte ook frontline en ze bleven krabben en bijten en schuren. ik heb ze Advantage geadviseerd en ze hebben het gebruikt. En nu, Krab en bijtvrije vrolijke hondjes

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:35

Diegene die je frontline verkocht heeft even aanspreken, 2 jaar geleden is er al resistentie bewezen. Daarom kom je er daarmee niet vanaf en verkopen goede plekken ze niet meer.
Advantage werkt goed, die zou je zeker kunnen proberen, Daarnaast een omgevingsstray.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:42

Frontline kun je net zo goed gelijk door het toilet spoelen. Vlooien drinken het als studenten bier....
Een goed en effectief vlooienmiddel kun je eigenlijk niet bij de dierenwinkel halen.
Hiervoor moet je bij de dierenarts zijn.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:37

smurffie schreef:
Diegene die je frontline verkocht heeft even aanspreken, 2 jaar geleden is er al resistentie bewezen. Daarom kom je er daarmee niet vanaf en verkopen goede plekken ze niet meer.
Advantage werkt goed, die zou je zeker kunnen proberen, Daarnaast een omgevingsstray.

Dan zie ik daar graag een wetenschappelijke bron van. Ondanks de verhalen is resistentie tegen Fipronil nog niet bewezen.

Je kunt overgaan op een anders middel als je daar meer achter staat TS. Er zijn al verschillende goede middelen aangegeven. Nog even mee wachten aangezien je je katten net hebt behandeld. Laat er in ieder geval 2 weken tussen.
Verder is hitte ook belangrijk bij de bestrijding van vlooien. Als je zelf een stoomreiniger hebt of iemand kent met een stoomreiniger gebruik deze dan zeker! Alles wat te wassen is, liefst zo heet mogelijk wassen.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 00:47

Dank jullie wel voor de tips!! Ik gebruik eigenlijk al tijden Frontline, bestelde het vaak via Zooplus en vooral omdat er staat dat het tegen vlooien, eitjes EN teken is leek het me altijd ideaal. Over de werking bij teken was ik al niet overtuigd, 1 kat van mij heeft in de zomer vaak teken. Na de druppels leek de hoeveelheid teken niet af te nemen, hoewel de teek die er al in zat half aan het ontsteken was. Dus heel fijn is dat ook weer niet! Maar goed teken schijnen ook lastig te behandelen te zijn. Zie toevallig dat Zooplus het nu niet meer in het assortiment heeft.

Wellicht heb ik die plaag wel deels te danken aan Frontline, heb het echt de afgelopen maanden gebruikt. Met het idee dat het hielp!

Had ik mn huiskamer ingespoten voordat ik naar stal ging vanavond, katten naar buiten gedaan. Kom ik thuis...zit er gewoon een vlo op de tafel!!! De brutaliteit := al met al vrees ik dat ik er nog niet zo snel vanaf ben...veel stofzuigen, kammen en sprayen maar. Zucht! Dit is echt nieuw voor mij.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:04

Je mag maandelijks een nieuw pipetje aanbrengen op je kat.

Frontline werkt inderdaad niet meer zo goed. Je kunt beter even bij de dierenarts Stronghold of Vectra halen. Die werken tegen vlooien op de kat en tegen vlooien, larven en eitjes in de omgeving. Helaas moet je daar nu nog mee wachten tot een maand na het behandelen met frontline.

Wat je nog kunt doen is vlooienbandjes kopen en die in stukken knippen, niet te klein. Die gooi je onder je kasten en evt bankstel. Vergeet er niet ook een in je stofzuigerzak te doen, want alles wat je opzuigt broedt vrolijk verder in je stofzuiger..

Stoomreiniger is aan te raden inderdaad, dus als je iemand kent die er een heeft... Leen hem dan en doe je textiel (vloerkleden, krabpaal, etc) er mee. Daar kunnen ze ook niet goed tegen.

Verder is er van ecostyle een omgevingsspray die je kunt gebruiken zonder dat je de ruimte hoeft te verlaten, o.a. verkrijgbaar bij de Intratuin. Die werkt best aardig en is handig om tussendoor nog eens te spuiten op plekken waar je kat vaak ligt/zit/verblijft.

Wij doen de katten met Stronghold sinds we een logeerhond hebben gehad die vlooien heeft meegenomen, en wij hadden heel snel resultaat en waren na 1 maand eigenlijk al vlovrij, maar ik blijf het nog even gebruiken voor de eventuele achterblijvers.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:11

als eerste minimaal 3 weken wachten voor je een nieuw pipetje of pilletje geeft ook als het van een ander merk is. je kan je katten vrienden zo een overdosering geven en dat kan fatale gevolgen hebben.
omgevingsspray werkt vaak enkel op de larve en vlooien zelf maar niet tegen de eitjes en de poppen. en die poppen komen pas uit als de oomstandigheden optimaal. het beste is om standaard minimaal elke 4 weken te ontvlooien en dat consequent vol houden. vlooien drinken pas bloed als ze volwassenen zijn en ze zullen je kat moeten bijten voor ze de gif binnen krijgen.

Elke dag stofzuigen. wat je op kookwas mag en kan wassen in de wasmachine en de rest minimaal 24 en de vriezer kan een acute aan val zijn maar is maar van tijdelijke aard ivm de eitjes en de poppen.

ik wissel ook regelmatig van merk. Omdat de samenstelling toch wweer net iets anders is en dit voorkomt dat vlooien resistent worden. (of dit kan verschilt per dierenarts kwa mening) dus ik dacht beter veilig dan sorry.

uit je slaapkamer weg houden snap ik helaas zal dit betekenen dat je zelf het slachtoffer wwordt en de vlooien dus ook geen gif binnen krijgen. Dit ook weer ivm de eitjes en poppen.

hoelang de pipetje werken heeft vooral te maken met Hoe snel werken de talg klieren van je kat vandaar dat ze zeggen 1x per 4 weken. er moet wel minimaal 3 weken tussen zitten. Ik heb zelf een vlooien plaag gehad en daar kom je helaas niet zomaar vanaf. Door dat je ze ziet lijkt h et ook nog eens of de pipetjes niks doen. Maar dat doen ze gelukkig wel.

Helaas kun je weinig anders als regelmatig de katten te ontvlooien. De omgeving spray gebruiken, wassen en invriezen. en heel veel stofzuigen met in je stofzuigerzak een stukje vlooien band.

:(:) succes er mee

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:07

Je hoeft niet perse te wachten en kan echt wel een ander middel gebruiken! Je gaat toch niet 3 weken wachten terwijl de vlooien rond springen?
Stronghold en comfortis mag gerust nu al gebruikt worden en dan ben je al een stuk verder in je bestrijding (en je kat zal er ook blij mee zijn :) ).

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:12

Comfortis werkt binnen 1 uur. En binnen 24 uur 98% van de populatie op de kat is dood. Dit mag WEL gegeven worden ondanks dat ze al een pipet heeft gehad.
Comfortis is overigens een smakelijke tablet.

Geen 2 pipetten binnen 1 week gebruiken. Minimaal 2 weken ertussen.
Maar persoonlijk zou ik de comfortis halen. Is wat duurder maar werkt echt goed en de werkzame stof is een aparte groep waardoor je geen overdosering kan krijgen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:50

MalaQ schreef:
Je hoeft niet perse te wachten en kan echt wel een ander middel gebruiken! Je gaat toch niet 3 weken wachten terwijl de vlooien rond springen?
Stronghold en comfortis mag gerust nu al gebruikt worden en dan ben je al een stuk verder in je bestrijding (en je kat zal er ook blij mee zijn :) ).

de vlooien moeten eerst bijten willen ze het gif binnen krijgen.
Een vlo wat net uit de pop is gekomen springt dus nog behoorlijk vrolijk rond omdat hij niet gebeten heeft. TS je kan altijd je dierenarts bellen voor advies maar mijn DA zei toen echt minimaal 3 weken er tussen. Omdat je anders kan overdoseren ook bij anderen merken omdat daar wel de zelfde stoffen in zitten maar in een anderen samenstelling

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:05

In de kliniek waar ik werk krijgen we ook met enige regelmaat mensen die na het ontvlooien nog steed veel vlooien hebben. Wij adviseren dan om het huis goed in te sprayen maar niet te dweilen! Vocht vinden ze alleen maar fijn. Je kunt met stofzuigen wel ene deel wghalen, vooral met een stukje vlooienband of een doekje met de inhoud van een pipetje in de stofzuiger. Verder met spray alles behandelen, vooral kiertjes en hoekjes goed meenemen. Het dier kan je gerust nog een tabletje comfortis geven. De vlooien op het dier gaan snel dood en de vlooien in de omgeving zullen het door sprayen en bijten van de kat ook niet overleven. Het is beter om nog een tabletje te geven dan je kat nog een paar weken leeggezogen te laten worden door de vlooien.

Succe hopelijk ben je snel van die ondingen af.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:46

Dank voor alle tips!!
Ik ben nu redelijk vlo vrij geloof ik, na een grondige schoonmaak. Ik heb vorig weekend alle kattenmandjes en kussentjes maar weer neergelegd. Ik durf het weer een beetje aan.

De vlooiendruppels werken volgens mij maar half maar voorlopig herhaal ik die maar maandelijks. Nu van Advantage.

Daarnaast de Beaphar Vlo Kill + pillen. Ideaal! Ze werken uiterlijk een dag en ze mogen iedere dag een pil als het nodig is. Als ik nu twijfel geef ik ze toch maar zo'n pil. De vlooien vallen dan echt van je kat af dus super werkzaam spul!