Kat naar buiten zonder kattenluik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Kat naar buiten zonder kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 18:40

Goedenavond mede-Bokkers!

Wij hebben twee katten. In ons huis hebben we aan de achterkant schuifdeuren van glas, van grond tot plafond. Geen raampje dat open kan, geen mogelijkheid tot een kattenluik (is ook nog een huurhuis, dus het glas eruit slopen wordt ook niet gewaardeerd). We wonen hier sinds februari en tot vorige week lieten we de schuifdeur op een kier (kunnen beide op slot). Maar daardoor is er dus een kier van grond tot plafond, waardoor het nu stervenskoud is als ik 's avonds uit m'n werk kom. Geen oplossing meer dus.

Toch wil ik graag dat m'n katten naar buiten kunnen, vooral de kater is overdag de hele dag buiten. Nu vind ik het prima als hij overdag buiten rondloopt, maar het is geen kat die 's avonds weer binnenkomt. En met de koude nachten die eraan zitten te komen wil ik niet dat hij 's nachts buiten blijft en niet naar binnen kan (en ik kan hem 's nachts niet horen als hij aan de deur krabt of miauwt).

Iemand hier een oplossing? Want ik weet het echt niet meer. :\

Utixo

Re: Kat naar buiten zonder kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:44

Zorgen dat je katten weten hoe laat ze eten krijgen. Dan is met een zak brokjes rammelen genoeg om ze binnen te laten komen. Hier ook geen luik, komen alle 4 keurig op tijd voor het eten thuis.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:44

Een tochtstrip voor de opening hangen?
Of een plank tussen de schuifdeuren klemmen waarin je een kattenluik maakt?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:45

Mijn kat krijgt voer als het donker is, dus die komt altijd thuis rond zonsondergang en gaat dan 's ochtends pas weer naar buiten :)

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:45

Ik heb ook twee katten en geen kattenluik
Maar mijn katten moeten s'avonds gewoon naar buiten ze kunnen wel de schuur in en s'ochtends mogen ze weer naar binnen ze weten ook niet beter het is denk ik net wat je kat aanleert
Maar waar ben je precies bang voor als je kat snachts buiten is?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:49

wij hebben ook geen katten luik maar als ik uit me werk kom zitten ze voor de deur en krijgen ze eten. en meestal blijven ze dan binnen, en anders is rammelen met een thee glas en lepel voldoende om ze weer binnen te krijgen. en dan beloon ik ze met vlees voer, dan blijven ze ook komen als ik rammel

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:51

Mijn katten kwamen altijd als ik ze riep. Dat werd dan ook altijd beloont met brokjes. Maar in principe hadden ze onbeperkt brokjes tot hun beschikking.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:00

Idd, gewoon zorgen dat ze eten krijgen bij thuiskomst.

Hier mogen ze overdag kiezen, buiten of binnen. Maar als ik ga werken blijven ze dus ook buiten/binnen tot ik terug kom.

Bij thuiskomst komen ze meestal aanrennen voor hun eten. Indien niet dan ga ik hen later op de avond roepen, komen ze ook zo aangelopen.

Begrijp best dat je ze 's nachts binnen wil, wil ik ook. Het is hen vrij makkelijk aan te leren om 's avonds te komen. Zijn ze een keertje hardleers dan moeten ze maar wachten tot de volgende ochtend, begrijpen ze snel genoeg dat je het ook meent als je ze binnenroept.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 19:03

Utixo schreef:
Zorgen dat je katten weten hoe laat ze eten krijgen. Dan is met een zak brokjes rammelen genoeg om ze binnen te laten komen. Hier ook geen luik, komen alle 4 keurig op tijd voor het eten thuis.

Mijn katten krijgen alleen brok, waar ze de hele dag (en nacht) van kunnen eten. Onbeperkt voer dus.
Dat is een goede oplossing als we er bijvoorbeeld voor zouden kiezen om ze elke avond blikvoer zouden geven, maar ik weet niet of ik daar wel aan wil beginnen. Vooral de kater (die graag buitenkomt) kan vanwege zijn blaasgruis weinig voer hebben.

xLovesPower schreef:
Ik heb ook twee katten en geen kattenluik
Maar mijn katten moeten s'avonds gewoon naar buiten ze kunnen wel de schuur in en s'ochtends mogen ze weer naar binnen ze weten ook niet beter het is denk ik net wat je kat aanleert
Maar waar ben je precies bang voor als je kat snachts buiten is?

Kou en honger, vooral. Dat hij geen warmte of eten op kan zoeken als hij daar behoefte aan heeft.

Shirley schreef:
Een tochtstrip voor de opening hangen?
Of een plank tussen de schuifdeuren klemmen waarin je een kattenluik maakt?

Beide een goed idee, ga ik naar kijken. Dankjewel!

Iedereen bedankt voor de reacties. :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:36

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 14:44

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:52

Bij mij reageren ze ook vaak op roepen, maar ben ook niet zo moeilijk. Zijn ze buiten en ze komen niet als ik ze roep, als ik bijvoorbeeld naar werk of naar bed ga, dan blijven ze buiten. Heb altijd mijn schuur op een kier staan, mochten ze toch ergens willen schuilen.

Heb in de schuur een plank waar warme dekentjes liggen en er staat een oude fauteuil in, dus slaap plekken genoeg. Eten staat wel binnen, dus dat krijgen ze dan weer als ze naar binnen komen :)

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:02

Die van mij loopt mee naar binnen of buiten al er iemand door de deur gast of hij gaat ervoor zitten.
Als hij buiten is en wij zijn in de woonkamer dan " klopt hij aan". Hij wrijft dan met zijn voorpoot over de ramen en dat maakt een geluid en danken hij binnen. Ik wil geen luik omdat mijn buren 8 buitenkatten hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:14

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:58

paars schreef:
Er bestaan kattenluikjes die je in glas kunt plaatsen. Zie http://www.alhra.nl/glas/kattenluik-in-glas
Misschien een oplossing voor je?

Yes, was ik al bekend mee, maar we wonen nu in een huurhuis, waar we hoogstwaarschijnlijk in 2016 nog uit gaan.
Vind ik dan zonde van de investering :)

Maar we hebben inmiddels een kattenhuis gekocht, dus op hoop van zegen dat dit goed gaat!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:35

top! ben benieuwd hoe het bevalt :D