Goed voer voor een oude kat. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sellyxx

Goed voer voor een oude kat. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 15:12

Hallo allemaal!

Mijn zus en ik zijn in het bezit van een super lieve kat van 16 jaar.
Ze is door de jaren heen een stuk liever en aanhankelijker geworden.
Nu was ze de laatste tijd een stuk rustiger en leek ze niet helemaal lekker in haar vel te zitten.
Ze bleek vlooien te hebben en moet hier flink last van hebben gehad.
Dit was eerst helemaal niet goed te zien, maar we zijn er gelukkig wel achter gekomen.
Ik heb gelijk de nodige spullen in huis gehaald en haar behandeld en ontwormd.
Haar vacht voelt nu weer fijn aan en ze is weer enthousiaster.

Onze kat leeft al haar hele leven op brokjes en water, ik hou in principe niet zo van al die andere poespas.
Ze krijgt nu senior brokjes van Felix. We houden haar goed in de gaten en houden bij of ze genoeg blijft eten. Nu vind ik dat ze wel iets mag aankomen, ze is namelijk wel wat vermagerd. Ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met oude katten en wat voor soort voer jullie geven aan je kat? Voeren jullie ze bij? Tips zijn welkom!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:45

Als ze ook vermagerd en ze is al 16, zou ik in jou geval eerst een bloedje laten trekken om te kijken hoe haar nier en schildklier waardes zijn op dit moment... Dan kan je DA je helpen met het kiezen van een goed rantsoen

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 16:53

Als we merken dat ze nog magerder wordt is dat inderdaad ons plan. :j

Esmee_RS

Re: Goed voer voor een oude kat. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:58

Wij hebben onze katten altijd hill's gegeven, zijn ze allemaal heel oud op geworden. Heel goed voer!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:34

Een oudere kat moet relatief veel eiwitten binnen krijgen en veel vocht. Toen wij de zorg voor de 15 jarige stalkat overnamen was ze graatmager terwijl ze onbeperkt brokjes kreeg naar van lage kwaliteit. Nu ziet ze er uit als een poes in de bloei van haar leven.

Ze krijgt nu 2x per dag 100g animonda carny natvoer (wij kopen de blikjes van 200g, maar ze zijn er ook in 400g)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ees/413515

Daarnaast kreeg ze onbeperkt royal canin sensible 33 brokjes.
http://www.zooplus.nl/shop/merkenwinkel ... voer/22876

Tegenwoordig krijgt ze daar 2x per dag +-22g van want ze begon te dik te worden. Ontwormen is geen optie, zo tam is ze niet.

Hoewel ik royal canin over het algemeen acceptabel tot goed voer vind, vind ik rc sensible 33 topvoer. Veel hoge kwaliteit eiwitten en veel vet en daardoor weinig koolhydraten.

Ook carny is zo uitgekozen. Ik wilde natvoer met 50% eiwit en 20% vet op droge stof basis en dan ook nog betaalbaar.

Katten drinken vaak te weinig een hebben op oudere leeftijd vaak ook nierproblemen o.a. hierdoor. Minder eiwitten geven is lastig omdat ze dus juist meer eiwitten nodig hebben vergeleken met een volwassen kat. Door een groot deel van het voer uit natvoer te laten staan krijgt een kat al flink wat vocht binnen. In het geval van 200g natvoer, 158ml vocht. Veel katten op alleen brokjes dronken 80-100ml op een dag en zitten dan constant op het randje van uitdroging.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:41

Ik ben ook erg tevreden over Royal Canin. Onze kat is 15 en heeft een darmprobleem en voedselallergie. Hij krijgt Royal Canin hypoallergenic en voelt zich beter dan toen hij nog ander voer kreeg. Is ook wat dikker geworden, RC is volgens mij wat vetter voer. Hij is blij en dan ben ik ook blij.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:43

Zowiso Hill's! Op basis van een bloedje kan je kijken wat ze precies nodig hebben.
Echt topvoer. Voor mijn poezels niets anders meer!
Mijn kat was erg slecht (9 jaar) nierinsufficientie. We dachten dat het einde nabij was. Hij is met behulp van hills KD toch nog 13 geworden zonder al te veel last!! Nooit gedacht dat voer zoveel kon doen!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:06

Pas op met wat je zegt over eiwitbehoefte bij de oudere kat Mizora.. Menig oudere kat heeft nierfalen waardoor juist het geven van eiwitarmer voer uitkomst kan bieden.. Vaak zijn een katten met een verminderde nierfunctie minder goed in staat om afvalstoffen af te voeren..

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 16:23

Dankjullie wel allemaal! Ik ga er zeker naar kijken! Toch vind ik dat ze eng vermagerd is, dus ik ben ook van plan naar de dierenarts te gaan om haar te laten checken.