Nierwaardes kat blijven na medicatie hoog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elegante05

Nierwaardes kat blijven na medicatie hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 08:53

Hallo allemaal, ik hoop dat iemand me helpen kan....

een aantal maanden geleden viel mij op dat 1 van mijn katten veel dronk.
Verder zag ze er topfit uit en was ook gewoon vrolijk.

Toch maar naar de dierenarts gegaan, omdat ik (na googelen) dacht dat ze wellicht hoge nierwaardes zou hebben.
De dierenarts geloofde daar eerst niet zo in. Ze is nog maar 5 jaar, mooi gewicht, mooie vacht, heel vrolijk. Voor de zekerheid toch bloed afgenomen.

Ze bleek veel te hoge nierwaardes te hebben, Ureum 21,5 en Creatinine 224.

We hebben haar op nierdieet gezet van Royal Canin en na 4 weken weer bloed afgenomen.
Ureum 22 en Creatinine 226, dieet had dus niets geholpen.

Toen overgegaan naar medicatie, een ACE remmer, na 4 weken weer getest (dat was gisteren)
Ureum 21,5 en Creatinine 196, iets lager dus, maar nog steeds veel te hoog en ureum helemaal niet gezakt.

Dierenarts kon dit niet verklaren. Want ook na lichamelijk onderzoek, leek het niet dat ze vergrote nieren had en ze had ook nergens pijn. (gaf ze niet aan tenminste)

We hebben eerst besloten met medicatie door de gaan en te kijken of het nog verder zakt..

Ik heb het gevoel dat we iets over het hoofd zien.
Heeft iemand een idee waarom die waardes zo hoog kunnen zijn, en na medicatie ook blijven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:28

Welke medicatie heb je voor de kat?

Elegante05

Re: Nierwaardes kat blijven na medicatie hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 09:39

Ze krijgt nu Semintra toegediend over haar eten. Doe beetje blikvoer in bakje met dat spul eroverheen. (uiteraard ook Renal voer)
Rechtstreeks in de bek krijg ik niet voor elkaar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:51

Enige wat ik weet van een kat van mij uit het verleden met te hoge nierwaardes is dat die toen een ander merk medicatie heeft gekregen en dat de waardes toen wel zakten :j
Misschien even overleggen met je dierenarts of een ander middel misschien beter geschikt is?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:57

Drinkt je kat zelf nog wel genoeg? Extra water toevoegen door goed blikvoer te geven en daar een scheutje water over te doen wil helpen voor het spoelen.
Heeft de dierenarts ook vocht toegediend? Dat is het eerste dat mijn dierenarts zei: spoelen.
Hij heeft toen met infuus een aantal cc vocht onder de huid gespoten. Dat werkte meteen goed om de waardes te laten zakken omdat je spoelt. Medicijnen waren er toen nog niet.

Verder vochtig voeren, ik ben vers gaan voeren, gemengd met blikvoer (met hoog vleespercentage) en daar overheen dus water.
Helaas mocht het bij mijn katten niet baten (bij de 1 was Creatinine 578 en bij de ander niet te meten, apparatuur ging niet verder dan 999) en heb ik ze moeten laten gaan. Oorzaak was overigens geen afwijking, maar waarschijnlijk jarenlang voer als Whiskas eten, met hoog zoutgehalte.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:12

Zal volgende x eens vragen of er andere medicatie voorhanden is...

Kat drinkt nog steeds vrij veel, ze hebben zo'n fonteintje zodat water lekker vers blijft.
Jouw katten hadden wel gigantisch hoge waarden zeg!
Ik voer dus nu Royal Canin Renal brokken en ander merk blikvoer, kattovit Renal.
Misschien inderdaad goed idee om nog beetje water toe te voegen, blikvoer is ook vrij droog vind ik.

Mijn katten hebben ook regelmatig Whiskas gehad, maar ook vaak afgewisseld met bijv. Purina One of Variantjes van Tompoes.

Spoelen is denk ik niet nodig, volgens mij doen ze dat alleen als de waardes nog veel hoger zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:19

Ja, die van waren ook heel extreem. Ze hebben het beiden niet gered helaas.
De brokken die jij aangeeft zijn van zichzelf vrij zout. Als katten er al gevoelig voor zijn, kan dat een oorzaak zijn. Als ze geen aanleg hebben, is het voer zelden een probleem.

Die blikjes die je nu geeft zijn inderdaad vrij droog. Ik deed er altijd een scheutje lauw water over. En ook de brokjes weekte ik. Maar daar moet je kat maar net van houden. De ene bij mij at geen geweekte brokjes :+

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:22

Alle katten met een nierprobleem gaan bij ons in de praktijk 3 dagen aan het infuus (soort van dialyse), als de eigenaar het ook wil natuurlijk. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook wat langer duurt voordat je daadwerkelijk effect kan zien van de ingezette behandeling met semintra. En hou er wel rekening mee dat de waardes natuurlijk nooit meer normaal gaan worden. Pas als meer dan de helft van de nieren het niet meer doet, ga je echt wat zien aan de kat. En stuk is stuk, dat wordt nooit meer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:25

Wij hadden ook een nat met verhoogde nierwaardes. Die dronk op een gegeven moment niet meer alleen. Paar keer infuus gehad maar uiteindelijk gestorven. Nieren waren ook niet vergroot. Bij onze kat bleek het uit de kop te komen. Tumor.. zou zeker ook even verder laten kijken dan alleen de nieren als de waarden niet dalen.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:27

Vervelend is dat... je wilt het beste voor je beestjes... maar overal gooien ze zoveel troep doorheen -O-Denk je dat je goed voert.....

Nou ja, extra water zal ik inderdaad proberen, extra vocht is altijd goed.
Andere kat ga ik dan ook Royal Canin voeren (normale variant) om hopelijk bij hem problemen voor te zijn.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:30

Ow getver... tumor, moet er niet aan denken... :(
Hoe hebben ze dat ontdekt dan? En merkte je verder nog wat aan de kat?

Gaan alle katten met verhoogde waardes aan de dialyse? Ook met de waardes die mijn kat heeft?
Wat zijn de kosten daar ongeveer van?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:17

Erg herkenbaar, hier 2 broertjes waarvan 1 hierdoor ingeslapen moest worden omdat de nieren te slecht waren na nog 2 jaar op medicatie en voer te staan. Dieetvoeding at hij niet alleen carnibest diabetic en dat in combinatie met de medicatie zorgde ervoor dat hij nog 2 jaar goed heeft geleefd. Daarna raakte hij helemaal op en hebben we hem in moeten laten slapen.

Mijn andere kat had verhoogde nierwaardes. Hij stond op medicatie en dieetvoeding wat hij niet wou eten.
Ik heb hem ook op carnibest diabetic gezet en hij knapte hier zo van op dat hij nu al een jaar zonder medicatie op dit voer kan staan.

Het is erg lastig wanneer je katten dit hebben. Ander medicatie kan helpen, dit hielp bij mijn katten wel erg goed. Ik gaf een nieuw medicijn wat net op de markt was en erg goed hielp.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:20

Wat een ellende zeg... en toch een hoop katten die er dus vrij snel aan bezwijken.
Was jouw kat er direct erg ziek van Carola?
Aan die van mij merk je namelijk niets, ze is juist erg blij en heeft een prachtige vacht.

Edit: welke medicatie sloeg wel aan?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:37

Gemiddelde levensverwachting is uit m'n hoofd 8 maanden na diagnose. Semintra kan dit een stuk verlengen. Als een eigenaar dit wil gaan inderdaad alle katten aan t infuus. Kosten zijn natuurlijk verschillende per dierenarts, maar reken zeker op 100-200€.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:09

Elegante05 schreef:
Wat een ellende zeg... en toch een hoop katten die er dus vrij snel aan bezwijken.
Was jouw kat er direct erg ziek van Carola?
Aan die van mij merk je namelijk niets, ze is juist erg blij en heeft een prachtige vacht.

Edit: welke medicatie sloeg wel aan?

Mijn overleden kat was meteen ziek maar volgens de dierenarts was het al een wonder dat hij het overleefde aangezien zijn nierwaardes veel te hoog waren (293 op zijn hoogst) Met meerdere keren een infuus, uiteindelijk goede medicatie en carnibest ging het goed met hem.Ze was dan ook erg verbaasd dat hij nog 2 jaar goed heeft geleefd maar het is daarna erg snel gegaan.

Mijn andere kat gaf niks aan behalve meer miauwen. Dit was voor mij een teken om naar de dierenarts te gaan. Mijn dierenarts dacht dat er niks was omdat hij er zo goed uit zag en hij te jong was (even oud als zijn broer 9 jaar) maar ik stond toch op een bloedonderzoek. Daaruit bleek te hoge nierwaardes.

Ik heb Fortekor en Benakor gegeven maar dit wilden ze op alle mogelijke manieren niet.
Mijn dierenarts had het over dat Semintra net een maand op de markt was en dat ik dit zou kunnen proberen. Dat hebben we toen gedaan en mijn kat at dit met de brokken op, hij likte zelfs zijn bakje uit.
Omdat hij toch te weinig at en af viel zijn we hem ook over gaan zetten op carnibest diabetic en omdat de medicijn vloeibaar is ging dit ook goed.

Mijn dierenarts is niet voor carnibest diabetic omdat het vlees is en omdat het niet specifiek voor nierfalen geschikt is maar mijn kat doet het er goed op dus blijf ik hierbij.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:13

Mijn poezendame had op 3 jarige leeftijd acuut nierfalen. Zij is toen op Fortekor gezet en RC Renal dieetvoeder.
Nu krijgt ze, 7 jaar later, nog steeds Fortekor en 1/2 RC Renal en 1/2 Orijen voer.
Gelukkig neemt ze haar pil elke dag zonder enig probleem :)

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:50

Zijn de nierwaardes nu goed Keet en Carola?
Zijn ze duidelijk gezakt na dieet en medicatie?

8 maanden na diagnose is niet erg lang zeg :(
Kan me ook zo slecht voorstellen dat ze er over een jaar niet meer is omdat ze totaal niet ziek eruit ziet.
Maar heb wel door dat ik het heel goed in de gaten moet houden, heb er misschien iets te makkelijk over gedacht....
Maar het is echt heel levensbedreigend. :(

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:00

De nierwaardes zijn nu goed. Hier klopte de prognose gelukkig niet en heeft mijn overleden kan 2 jaar met nierfalen geleefd en mijn andere kat leeft nu nog.het is per situatie verschillend (ernst, leeftijd en hoe ze het op de medicatie en voer doen) en gelukkig zijn er katten die met nierfalen langer kunnen leven.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:01

Ja, ze is inmiddels 10 en doet het prima :) nierwaardes zijn keurig
Dus al 7 jaar nier patient

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:06

Ik weet niet of mijn bijdrage zinvol is, maar ik ben niet erg thuis in de poezenbeesten. Ik haal wekelijks een zak voer aan voor de kat van mijn collega. De poes heeft best ernstige nierproblemen, maar de voeding die hij krijgt, schijnt een aandeel te hebben in het zo aangenaam leven van de poes. Het is een gele zak van Clinic. (Zakken hebben allemaal verschillende kleuren, deze poes krijgt de gele zak, voor nierproblemen) Misschien heb je er wat aan. ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:13

Die 8 maanden is zonder behandeling he, ik kan de folder zo even niet vinden, maar met medicatie zoals semintra kan je dat een heel stuk verlengen. En het blijven gemiddeldes!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:16

Wij hebben een katje(Gucci) van nu net 1 jaar oud. Die ging ook erg veel drinken en veel overgeven. Dus ik met Gucci naar de DA en toen een echo gemaakt en daar was wel duidelijk iets op te zien . Bloed af genomen en die waardes waren zo belachelijk hoog. Toe hebben we Gucci daar gelaten en heeft ze 2 dagen aan het infuus gezeten en aan de dialyse. Na die paar dagen mocht ze weer me naar huis. Ging weer goed met haar na een paar dagen niet meer eten en weer overgeven. Tot op een middag had ze overgegeven en daar zat een worm bij. Ik weer naar de DA weer bloed afgenomen maar de nier waardes waren nog veel te hoog. En ik Gucci ook meteen goed ontwormt. Die middag ging het heel hard achteruit. Dus eind van de middag met de DA afgesproken om Gucci de dag erna maarte laten gaan , en gepland om haar te laten inslapen. Die avond ging het echt slecht met haar, was gewoon zielig. De volgende ochtend ik kom in de keuken en ineens staat ze weer miauwend aan m`n voeten en ze wilde weer eten. Dus de DA afgebeld en gezegd dat we het nog tot na het weekend af gingen kijken. Na een paar weken hebben we weer bloed laten prikken en ze is weer helemaal gezond! Ze zit nog wel op speciaal voer want in December hebben we weer een controle en als het dan nog goed is gaan we over op weer normaal voer denk ik. Maar ze doet het erg goed, ze rent en ze speelt weer heel de dag. En ze groeit weer en wordt ook dikker. Zelfs de DA heeft dit nog nooit mee gemaakt. We zijn enorm blij dat ze nog bij ons is en dat we het niet meteen opgegeven hebben. En ja ik doe ze wel altijd ontwormen dus waar het vandaan komt, ik snap het niet.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:18

Dat klinkt meer als acuut nierfalen Wendy, dat kan weer goedkomen zoals bij jouw kat. Al zullen die wormen er misschien ook wel wat mee te maken hebben gehad.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 14:52

Dat geeft me weer een beetje hoop Keet en Carola.. Als het aanslaat kunnen ze dus nog even mee.
Ik zet medicatie voorlopig door, over 4 weken moet ik weer komen....
Als het dan nog niet gezakt is, kan ik evt nog een blaaspunctie doen voor evt. bacteriële infectie of een echo.
Dacht zelf dat het wel zo'n infectie zou kunnen zijn, omdat de waardes zo hoog blijven.
Maar goed, heb nooit eerder een kat met nierproblemen gehad, dus ben zoveel mogelijk aan het opzoeken.

Wat een geluk dat je nog even gewacht had wendyke!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:29

Hier een kat 8 dagen aan de dialyse gehad in de kliniek, moesten zelfs afscheid komen nemen.. en wonderbaarlijk alweer een jaar goede nierwaarden.